Januari 2014 | ! sha my heart

.

Jumaat, 31 Januari 2014

Homemade Thai Nam Phrik Pao Sauce (Sos Thai Nam Phrik Pao)



Nam Phrik Pao the flavor comes from Thailand. Thai cili paste.  In Malaysia, it is difficult to find a menu that want to use this seasoning then it is inevitable that I had to learn to make it. Hehehe.

Materials needed:
10 dried chillies (soaked in hot water and fried viewed in a bit of oil. Blended)
1/2 cup garlic (roasted and ground)
1/2 large onion (roasted and ground)
1/2 cup dried prawns (roasted and ground)
1 tablespoon shrimp paste (roasted and ground)
1 tablespoon Thai sugar (blended)
4 cm galangal (cut into thin roasted and ground)
1/2 cup tamarind juice
4 tablespoons water squid (water napla)
Enough oil for deep frying
1/2 cup water

To do this:
1) Fry the following ingredients separately and grind.
dried chilli
garlic
onion
ginger
dried shrimp
Shrimp paste

Include 1/2 cup water, sugar and water squid Thai (nampla water) and blend.

2) Heat oil in a wok and fry the ground ingredients.
3) Add tamarind juice and stir. Saute until oil breaks.
4) Seasoning & Flavoring can be stored in the refrigerator and used for frying meat or seafood.


 

Homemade Thai Nam Phrik Pao sauce. Alhamdulillah akhirnya hari ini dapat belajar dan cuba buat perencah ini. Nam Phrik Pao merupakan perencah berasal dari negara Thai dan di Malaysia ini sukar nak cari menu yang menggunakan perencah ini maka mahu tidak mahu saya terpaksa belajar membuatnya. Hehehe.

Bahan-bahan yang diperlukan:

10 biji cili kering (direndam dalam air panas dan digoreng dlm sedikit minyak. Dikisar)
1/2 cawan bawang putih (digoreng dan dikisar)
1/2 bawang besar (digoreng dan dikisar)
1/2 cawan udang kering (digoreng dan dikisar)
1 sudu besar belacan (digoreng dan dikisar)
1 sudu besar gula Thai (dikisar)
4 cm lengkuas(dipotong nipis digoreng dan dikisar)
1/2 cawan air asam jawa
4 camca besar air sotong (air napla)
Minyak untuk menggoreng secukupnya
1/2 cawan air

Cara-caranya:
1) Goreng bahan-bahan berikut berasingan dan kisar.
Cili kering
Bawang Putih
Bawang Besar
Lengkuas
Udang kering
Belacan

Masukkan juga 1/2 cawan air,gula Thai dan air sotong (air nampla)kemudian kisar.

2) Panaskan minyak di dalam kuali dan tumis bahan kisar.
3) Masukkan air asam dan kacau. Tumis sehingga pecah minyak.
4) Perencah ini boleh disimpan di dalam peti sejuk dan digunakan untuk menggoreng daging atau makanan laut.


Sumber

Khamis, 30 Januari 2014

Resipi Crab Noodles (Mee Ketam)



Crab Noodles

Ingredients:
5 crabs cut in two and cleared.
(Material milled)
5 red chillies
4 cloves of garlic
1 large onion
3 tomatoes
sufficient water

4 tablespoons chili sauce
4 tablespoons oyster sauce
2 tablespoons dark soy sauce
salt and sugar adequately
1/2 teaspoon seasoning sekucup taste
Ample black pepper
sufficient water
Mustard vegetable (cut)
Carrots (sliced ​​thinly)
Adequate cooking oil

How to cook:
1) Heat the oil and add in the ground.
2) Add the crab and kacau.Masukkan water.
3) Add chili sauce, oyster sauce, soy sauce, salt, sugar, black pepper and seasoning to taste. Stir.
4) Add the vegetables and stir.
5) Separate the crab and vegetables.
6) Blanch yellow noodles and enter the yellow mee noodles into the sauce. Stir until well mixed noodles with gravy. Separate noodles.
7) Serve the noodles with sauce, crab and vegetables.



Crab Noodles (Mee Ketam)

Bahan-bahannya:
5 ekor ketam dipotong 2 dan dibersihkan.
(Bahan kisar)
5 biji cili merah
4 ulas bawang putih
1 biji bawang besar
3 biji tomato
air secukupnya

4 sudu sos cili
4 sudu sos tiram
2 sudu kicap pekat
garam dan gula secukupnya
1/2 sudu kecil perencah sekucup rasa
Serbuk lada hitam secukupnya
Air secukupnya
Sayur sawi (dipotong)
Lobak merah (dihiris nipis)
Minyak masak secukupnya

Cara memasak:
1) Panaskan minyak dan masukkan bahan kisar.
2) Masukkan ketam dan kacau.Masukkan air secukupnya.
3) Masukkan sos cili, sos tiram, kicap, garam, gula, serbuk lada hitam dan perencah secukup rasa. Kacau.
4) Masukkan sayur-sayuran dan kacau.
5) Asingkan ketam dan sayur-sayuran.
6) Celur mee kuning dan masukkan mee kuning ke dalam kuah mee. Kacau sehingga mee sebati dengan kuah. Asingkan mee.
7) Hidangkan mee bersama kuah, ketam dan sayur-sayuran.

Rabu, 29 Januari 2014

Resipi Stew Daging



Beef Stew.

Recipes for the interested:
500 grams of beef (boiled half cooked and sliced ​​thinly)
2 tablespoons dark soy sauce
brown sugar (1 tablespoon)
white sugar and salt to taste
2 cm galangal, thinly sliced
Nampla 2 tablespoons water (water squid)
3 tablespoons cooking oil

(Material milled)
12 dried chillies (fried with a little oil and boiled)
4 cloves of garlic
1 large onion
3 cm ginger
1/2 tablespoon shrimp paste
3 stalks lemongrass
1/4 cup water

How to cook:
1) Heat oil in a pan and fry the slices of meat.
2) Enter the dark soy sauce and stir.
3) Add ground ingredients, nampla water, ginger and stir.
4) Add salt, sugar and sugar putih.Kacau.
5) Serve with hot rice.

Stew Daging

Bahan-bahan:
500 gram daging lembu (direbus separuh masak dan dihiris nipis)
2 sudu besar kicap pekat
gula melaka (1 sudu besar)
gula putih dan garam secukupnya
2 cm lengkuas dihiris nipis
2 sudu besar air nampla (air sotong)
3 sudu besar minyak masak

(Bahan kisar)
12 biji cili kering (digoreng dengan sedikit minyak dan direbus)
4 ulas bawang putih
1 biji bawang besar
3 cm halia
1/2 sudu besar belacan
3 batang serai
1/4 cawan air

Cara memasak:
1) Panaskan minyak di dalam kuali dan goreng hirisan daging.
2) Masukkan kicap pekat dan kacau.
3) Masukkan bahan kisar, air nampla, lengkuas dan kacau.
4) Masukkan garam, gula melaka dan gula putih.Kacau.
5) Hidangkan bersama nasi panas.


Sumber

Selasa, 28 Januari 2014

Spicy crabs Thai Style


Spicy
Crab Thai Style

Ingredients:

8 small size crabs (cleaned and boiled with salt and black pepper)
1 1/2 tablespoons of seasoning Pak Prik
4 kaffir lime leaves
2 stalks lemon grass (sliced ​​thinly)
2 red onion (thinly sliced​​)
2 cloves garlic (crushed)
1 ginger flower bud (halved)
Salt and Thai Palm sugar (sufficiently)
2 tablespoons of water squid (nampla)
2 red chillies halved
4 cm galangal, thinly sliced
3/4 tablespoon shrimp paste (mixed with a little water)
1 egg
2 pieces of dried tamarind
oil adequately

Ways to prepare:
1) Heat oil and add seasoning pack Prik and shrimp paste until fragrant.
2) Add garlic, shallots, lemongrass and galangal. Stir.
3) Add red chillies, tamarind, ginger flower and kaffir lime leaves. Stir.
4) Add salt, brown sugar (Thai palm sugar) and water nampla. Stir.
5) Break the egg and stir.
6) Add the crab and stir.
7) Serve hot with rice.


Dalam Bahasa Melayu:

Ketam Pedas Ala Thai

Bahan-bahan:

8 ekor ketam saiz kecil (dibersihkan dan direbus dengan garam dan serbuk lada hitam)
1 1/2 sudu besar perencah Pak Prik
4 helai daun limau purut
2 batang serai (dihiris nipis)
2 biji bawang merah (dihiris nipis)
2 ulas bawang putih (diketuk)
1 kuntum bunga kantan (dibelah dua)
Garam dan Thai Palm sugar (secukupnya)
2 sudu besar air sotong (nampla)
2 biji cili merah dibelah dua
4 cm lengkuas dihiris nipis
3/4 sudu besar belacan (dicampur dengan sedikit air)
1 biji telur
2 keping asam keping
Minyak secukupnya

Cara-cara menyediakannya:
1) Panaskan minyak dan tumis perencah pak prik dan belacan sehingga naik baunya.
2) Masukkan bawang putih, bawang merah, serai dan lengkuas. Kacau.
3) Masukkan cili merah, asam keping, bunga kantan dan daun limau purut. Kacau.
4) Masukkan garam, gula perang (Thai palm sugar) dan air nampla. Kacau.
5) Pecahkan sebiji telur dan kacau.
6) Masukkan ketam dan kacau.
7) Hidangkan bersama nasi panas.

Isnin, 27 Januari 2014

Peluang Keemasan, Sape Nak Tonton Final Piala Dunia Di Brazil dengan Percuma

http://my.sharings.cc/p/6rDnu



Piala Dunia 2014 akan berlangsung tidak lama lagi. Temasya yang berprestij itu akan diadakan di Brazil. Huargh, bestnya negara Brazil. Dah la sukan bola sepak mereka mantap, pesta bola sepak terbaik di dunia akan dilangsungkan di tempat sendiri. Wah, bertuahnya.

Kita ni baru saja bercadang mahu membida tapak untuk FIFA luluskan Piala Dunia 2034. Itu pun kalau negara Asean setuju. Kalau tak setuju, minta maaflah ye, Piala tersebut tak akan berada di Malaysia! Huhuhu, sedih.

Tapi, nasib baiklah ada yang memberikan kita peluang keemasan itu. Dengan hanya membelanja sebanyak RM100 dengan menggunakan kad kredit  Maybank VISA, anda berpeluang memenangi percutian ke Brazil untuk menyaksikan perlawanan akhir Piala Dunia FIFA 2014! Wah, bestnya! Aku nak cuba. Mana tau ada rezeki. Tuah kita tak tau di mana. Tak cuba rugi. Lagipun, bukan kita laburkan duit pun, tapi menang percuma. Bestnya. Tak sabar rasanya!

Nak tau macamna nak dapat tengok bola sepak Piala Dunia dengan cara paling murah dan mudah? Klik sini! #MaybankFIFA

Apa tunggu lagi. Klik saja sini
Semoga kita berjumpa di Brazil ye. Hehe~

Resipi Laksa Thai




Thai Laksa

Ingredients:
2 1/2 tablespoons ( yellow chili paste / green , can be purchased from the night market ) 

1 large onion2 cans of sardines ( take fish fillet )
1 tablespoon palm sugar ( Thai palm sugar)1/2 tablespoon shrimp paste 
1 tablespoon sauce Nampla ( water squid )
2 pieces of dried tamarind 
1 glass of boiled water
1/2 box of coconut milk
sugar and salt to taste1 small packet of laksa ( blanched )1 cucumber ( sliced ​​thinly) 

1 large onion ( sliced ​​thin )2 hard boiled eggs (halved )10 long beans ( sliced ​​thinly) 

How to cook: 

1 ) Blend the contents of sardines with onion and shrimp paste and 1 glass of water.
 2 ) Heat a pan , add chili paste and coconut milk . Stir until oil breaks chili paste.
 3 ) Add the water and ground ingredients and stir together.
 4 ) Add 1 glass of boiled water and stir the laksa gravy.
 5 ) Add the coconut milk, tamarind, palm sugar, white sugar and salt to taste.
 6 ) Enter nampla sauce . Stir until sauce boils laksa. 
 7 ) Heat oil in a pot and cook laksa and blanched for 1 minute.
 8 ) Serve with gravy, laksa.
 9 ) Sprinkle the sliced ​​cucumber, long beans, onions and eggs.
  Ready to eat.

 

Dalam Bahasa Melayu:

Bahan-bahan:

2 1/2 sudu besar ( paste cili warna kuning/hijau, boleh dibeli dari pasar malam)
1 biji bawang besar
2 tin sardin (ambil isi ikan sahaja)
1 sudu besar gula kelapa (Thai palm sugar)
1/2 sudu besar belacan
1 sudu besar sos Nampla (air sotong)
2 keping asam keping
1 gelas air masak
1/2 kotak besar santan kelapa
gula dan garam secukupnya
1 paket laksa kecil (dicelur)
1 biji timun (dihiris nipis)
1 biji bawang besar (dihiris nipis)
2 biji telur rebus (dibelah dua)
10 biji kacang panjang (dihiris nipis)

Cara memasak:
1) Kisar isi sardin bersama bawang besar dan belacan serta 1 gelas air.
2) Panaskan periuk, masukkan paste cili dan sedikit santan. Kacau sehingga paste cili pecah minyak.
3) Masukkan air dan bahan kisar tadi dan kacau.
4) Masukkan 1 gelas air masak dan kacau kuah laksa.
5) Masukkan santan, asam keping, gula kelapa, gula putih dan garam secukupnya.
6) Masukkan sos nampla. Kacau sehingga kuah laksa mendidih.
7) Panaskan air dalam periuk dan masukkan laksa dan celur selama 1 minit.
8) Angkat dan hidangkan bersama kuah laksa.
9) Taburkan hirisan timun, kacang panjang, bawang besar dan telur.
Sedia untuk dimakan.


Sumber

Ahad, 26 Januari 2014

Resipi Talam Jagung



Corn Trays

recipe:

  Mix bottom:
1 cup flour
1 cup water
1/2 cup castor sugar
1 cup corn creamer
3/4 small box coconut milk
pinch of salt

Mix the top
1) 3 tablespoons flour
2) 1 1/2 cups water
3) 1/4 small box coconut milk
4) 3 tbsp castor sugar
5) Color yellow adequately
6) Pinch of salt

1) Mix all the ingredients for the dough bottom and cook over a low heat until the mixture is slightly sederhana.Kacau concentrated and put in pan.
2) Steam for 10 minutes.
3) Pour batter top and steam for 10 minutes.
4) Once cooked, put it in the fridge. Slice and serve with coffee or tea.
* If you like the taste of fat and sweet, just add milk and sugar dosage according to your taste


Dalam Bahasa Melayu:
 
Talam Jagung 


Resipi:

 Adunan bahagian bawah:
1 cawan tepung gandum
1 cawan air
1/2 cawan gula castor
1 cawan creamer jagung
3/4 kotak kecil santan
Secubit garam

Adunan bahagian atas
1) 3 sudu besar tepung gandum
2) 1 1/2 cawan air
3) 1/4 kotak kecil santan
4) 3 sudu besar gula castor
5) Pewarna kuning secukupnya
6) Secubit garam

1) Campur kesemua bahan untuk adunan bahagian bawah dan masak dengan menggunakan api yang sederhana.Kacau sehingga adunan ini sedikit pekat dan masukkan ke dalam talam.
2) Kukus selama 10 minit.
3) Tuangkan adunan bahagian atas dan kukus selama 10 minit.
4) Setelah masak, masukkan ke dalam peti sejuk. Potong dan hidangkan bersama kopi atau teh.
* Jika anda sukakan rasa lebih lemak dan manis, sila tambahkan sukatan santan dan gula mengikut citarasa anda


Sumber

Sabtu, 25 Januari 2014

Tips Jaga Kesihatan Di Kala Suhu Sejuk 'Aneh' Melanda Malaysia

Kenyataan dari Jabatan Meteorologi Malaysia



Sekarang ini, di mana-mana sahaja, orang sibuk memperkatakan tentang suhu sejuk aneh. Suhu sejuk sekarang yang melanda Malaysia dan dihebohkan dengan salji yang turun di Indonesia dan Filifina.

Tetapi, sayangnya harapan dan dambaan jutaan rakyat Malaysia untuk bermain salji di tanah air sendiri ternyata hampa kerana sumber mengesahkan tiada fenomena salji turun di negara jiran kita. Huhuhu. Maka, pakat simpan balik baju sejuk bulu-bulu dan sarung tangan kait bulu kambing, dalam almari. Hehe~

Sebenarnya, Malaysia mengalami musim Kemarau bagi bulan Januari dan Februari. Tapi, cuaca sekarang ni siang panas terik, langit cerah tapi angin sejuk. Malam, mulai maghrib sejuk sampai ke pagi. Angin yang sejuk ni datang dari hembusan bayu kuat Tanah Besar China yang mengalami Musim Sejuk (Salji) sekarang.


Tips Cuaca Sejuk

Ada orang kata suhu yang dialami sekarang macam iklim Mediterranean. Jadi, bibir kita akan cepat menggelupas dan pecah-pecah. Untuk mencegahnya, gunakan lipbalm (bagi semua jantina) dan lipstik bagi kaum Hawa.

Banyakkan minum air masak. Banyak-banyak. Selesema dan demam mudah menyerang mereka yang antibodi lemah disebabkan cuaca ini tidak 'menentu' kerana kita mana biasa dengan suhu Mediterranean. Jadi tips nak elak dari jangkitan virus selesema dan demam adalah dengan mengamalkan minum air masak dengan banyak. Kalau biasa ambil 8 gelas sehari, sekarang tambahkan menjadi 16 gelas sehari.

Pakai baju yang tebal, untuk menahan suhu yang sejuk menerjah bulu roma. Kalau boleh, pakailah cardigan atau baju sejuk (sweater) kalau mahu berada di luar rumah. Kalau kat rumah, kita pakai baju nipis, tak apa kerana kita boleh ambil lagi baju lain dalam almari.

Tidur malam, gunakan selimut, comforter atau toto. Jangan biarkan angin malam masuk. Angin sejuk pula tu. Nanti lain pula jadinya.


Kesimpulan

Cuaca sejuk sekarang ni membolehkan kita berasa seperti berada di luar negara. Heaven! Nikmatilah kerana menurut sumber, minggu depan cuaca dah kembali normal. Tetapi dalam menikmatinya, kena juga beringat yang mana kesihatan itu lebih penting.

Wantan Goreng Cendawan Cream Cheese



Wantan Fried Cream Cheese and Mushroom stuffed


Ingredients:

20 pieces of wantan skin ( can be bought at supermarkets )
1 small bowl of diced button mushrooms

1 large onion diced

1/2 thinly sliced ​​red chili

Half the whipped cream box
3 slices of cheddar cheese1 tablespoon flour1 teaspoon corn oil1 tsp buttera pinch of salt and sugara bit of white pepper powder
How to prepare filling :
1 ) Combine mushrooms , onion , red pepper , white pepper , salt and sugar.2 ) Heat wok and add 1 tablespoon butter and 1 teaspoon corn oil and stir .
3 ) Stir in 1 tablespoon flour.
Stir.
3 ) In a separate bowl mix the cream and Cheddar cheese.
Stir well .4 ) Add cheese mixture and whipped cream into the pan containing the mixture of butter , corn oil and flour until smooth and lift wheat. Mix these ingredients into a bowl of mushroom mixture last . Allow to cool .5 ) Add 1 teaspoon of the filling in each wonton skin folded in two. Apply a small amount of water around the wantan skin so that the skin can be closed with close wonton . 

6 ) Heat oil for frying wantan. 

 Be careful when frying because the stuffed wonton skin tends to " explode " .

 
Good luck .
Dalam Bahasa Melayu:
 Wantan Goreng Berinti Cream Cheese dan Cendawan

Bahan-bahan:

20 keping kulit wantan (boleh dibeli di pasaraya)
1 mangkuk kecil cendawan butang dipotong dadu
1 biji bawang besar dipotong dadu
1/2 biji cili merah dihiris nipis
1/2 kotak whipping cream
3 keping cheddar cheese
1 sudu besar tepung gandum
1 sudu kecil minyak jagung
1 sudu kecil mentega
sedikit garam dan gula
sedikit serbuk lada putih

Cara menyediakan inti:
1) Campurkan cendawan, bawang besar, cili merah, lada putih, garam dan gula.
2) Panaskan kuali dan masukkan 1 sudu besar mentega dan 1 sudu kecil minyak jagung dan kacau.
2) Masukkan 1 sudu besar tepung gandum. Kacau.
3) Di dalam mangkuk yang berasingan campurkan whipping cream dan keju Cheddar. Kacau sebati.
4) Masukkan campuran keju dan whipping cream ke dalam kuali yang mengandungi campuran mentega, minyak jagung dan tepung gandum.Kacau sehingga sebati dan angkat. Campurkan bahan ini ke dalam mangkuk yang berisi campuran cendawan tadi. Biarkan sejuk.
5) Masukkan 1 sudu kecil bahan inti ke dalam kulit wonton yang dilipat dua. Sapukan sedikit air di keliling kulit wantan supaya kulit wonton dapat ditutup dengan rapat.
6) Panaskan minyak untuk menggoreng wantan. Hati-hati ketika menggoreng kerana kulit wonton yang berinti cenderung untuk "meletup".
 Selamat mencuba.

Sumber

Jumaat, 24 Januari 2014

Resipi Pai Ayam Hangat (Chicken Pot Pie)




Chicken Pot Pie

Ingredients:
A piece of chicken breast (thinly sliced)
2 carrots (thinly sliced)
1 can of button mushroom (chopped)
1 onion (chopped)
3 cloves of garlic (thinly sliced)
3 tablespoons of all-purpose flour
Pinch of salt and black pepper powder
A cup of chicken stock
2 tablespoons of oysters sauce
Pinch of sugar
2/3 cup of milk
Frozen puff pastries
4 cubes of butter

Instructions:
1) Combine chicken pieces, carrots , mushrooms and add some water in a pot and boil for 15 minutes. Drain and set aside. Keep the chicken stock for the sauce mixture.
2) Saute onions in little oil and butter until soft and translucent. Add in flour and keep on stirring. Add in chicken stock and keep on stirring. Add in salt, sugar, pepper and oysters sauce and keep on stirring. Pour in milk and keep on stirring. Remove from heat and set aside.
3) Place the puff pastries in 3 medium size moulds.
4) Place chicken pieces, carrots and mushrooms in the bottom puff pastries.
5) Pour the sauce over and cover the top part with puff pastries and seal edges. Make several small slits in the top to allow steam to escape.
6) Bake in the oven for 20 minutes or until the puff pastries turn golden brown. Cool for 10 minutes before serving the pie for iftar.



Dalam Bahasa Melayu:
Pai Ayam Periuk

Bahan-bahan:
Sekeping dada ayam (dihiris nipis)

2 lobak merah (dihiris nipis)

1 tin cendawan butang (cincang)

1 biji bawang (dicincang)

3 ulas bawang putih (dihiris nipis)

3 sudu besar tepung semua guna

Secubit garam dan
serbuk lada hitam
Secawan stok ayam

2 sudu besar sos tiram

Secubit gula

2/3 cawan susu

Pastri puff beku

4 ketul mentega


Arahan:

1 ) Campurkan kepingan ayam, lobak merah, cendawan dan menambah sedikit air di dalam periuk dan rebus selama 15 minit.
Tos dan ketepikan. Simpan stok ayam untuk campuran sos.
2) Tumis bawang dalam minyak sedikit dan mentega sehingga lembut dan lut .
Masukkan tepung dan terus kacau. Masukkan stok ayam dan terus kacau. Masukkan garam, gula , lada hitam dan sos tiram dan terus kacau. Tuangkan susu dan terus kacau. Angkat daripada api dan ketepikan.
3 ) Letakkan pastri sedutan dalam 3 acuan bersaiz sederhana.

4 ) Letakkan kepingan ayam , lobak merah dan cendawan dalam pastri sedutan bawah.

5) Tuangkan sos ke atas dan tutup bahagian atas dengan pastri sedutan dan tepi meterai.
Buat beberapa belahan kecil di bahagian atas untuk membolehkan stim untuk keluar.
6) Bakar dalam ketuhar selama 20 minit atau sehingga pastri puff bertukar perang keemasan.
Sejuk selama 10 minit sebelum dihidangkan pai untuk berbuka puasa.



(Adapted from Allrecipes.com)
Food prepared by sumber
 

Rabu, 22 Januari 2014

Resipi Carmelle




Carmelle

 Ingredients:
1 packet of “Carmelle” powder
575 ml of milk
1 cup of sugar
1 teaspoon of lemon juice
2 tablespoon of water

Instructions:
1)Heat the sugar, water and lemon juice until the sugar caramelized. And pour the caramelized sugar in a small bowl or plain mould. Leave it aside.
2)Heat the milk in a pot and heat until nearly boiling.
3)Pour in the “Carmelle” powder and boil gently for 2 minutes.
4)Pour the “Carmelle” mixture into the plain mould.
5)Chill in the fridge for a few hours.



Dalam Bahasa Melayu:
Carmelle

Bahan-bahan:

1 paket "Carmelle" serbuk
575 ml susu
1 cawan gula
1 sudu teh jus lemon
2 sudu besar air

Arahan:

1) Panaskan jus gula, air dan lemon sehingga gula menjadi pekat. Dan tuangkan gula caramel dalam mangkuk kecil atau acuan yang nyata. Tinggalkan ia diketepikan.
2) Panaskan susu dalam periuk dan panas sehingga hampir mendidih.
3) Tuangkan dalam "Carmelle" serbuk dan rebus lembut selama 2 minit.
4) Tuangkan "Carmelle" campuran ke dalam acuan yang kosong.
5) Sejukkan di dalam peti sejuk selama beberapa jam.

Selasa, 21 Januari 2014

Sajak: Bintang, Aku Akan Menggapaimu



               I
Ku pandang di atas awan
kulihat bintang melambai..
kuhulur tangan menggapai 
tetapi tiada sampai..


Ku tahu bintang menunggu 

namun apalah dayaku..
ku hanya mampu meratap di dalam ratapan sayu...

Bintang, jangan kau bersedih
bintang, jangan kau menangis..
tiada mampu ku ke sana walau telah direncana..

Bintang, kau tinggi di atas
ku duduk rendah di bawah..
hidup mu berteman bulan
bukan insan keseorangan..




              II
Bintang jangan kau terus bergini..
nanti malam mu tiada berseri..
kita akan tetap bersama untuk selamanya..
cuma...
lain suasana..



             III
Meskipun mustahil untuk aku memilikimu,
tapi aku tetap dapat melihatmu di kejauhan..
oh BINTANG...


             IV
Kau ibarat bintang di langit..
hanya boleh dipandang
dan tidak mungkin digapai atau dimiliki..
Tetapi sekurang-kurangnya aku berusaha untuk memilikimu..


Nukilan:
Ishan
20 dan 21 Januari 2014


Puisi ini adalah nukilan kawanku, I

Resipi Daging Masak Merah (Stir Fried Beef in Chilli Sauce)




Daging Masak Merah ( Stir Fried Beef in Chilli Sauce)

Ingredients

650 gm of beef
4 cloves of garlic (crushed and chopped)
1 onion (thinly sliced)
1 red chilli (slice the chilli thinly)
2 cm ginger (thinly sliced)
1cm galangal (thinly sliced)
2 tablespoons of oysters sauce
2 tablespoons of chilli sauce
1 teaspoon of sugar
Pinch of salt
1 teaspoon of squid liquid (Nampla Sauce)
1 tablespoon of food colouring (Red)
3 tablespoons of palm oil

Instructions
1) Cut the beef in large cubes and marinate in the food colouring for 10 minutes.
2) Cut the beef in thin slices.
3) Heat the oil and sauté the garlic, chilli, ginger and galangal.
4) Add in the beef slices and stir.
5) Add in oysters sauce, chilli sauce , nampla sauce and stir.
6) Add in salt,sugar and stir.
7) Add in onions and stir.
8) Serve with white rice.


 Dalam Bahasa Melayu:
Daging Masak Merah (Goreng Daging Lembu Sos Cili) dengan Amiza Hazni ©

Bahan-bahan


650 gm daging lembu
4 ulas bawang putih (diketuk dan dicincang)
1 biji bawang (dihiris nipis)
1 biji cili merah (potong cili nipis)
2 cm halia (dihiris nipis)
1cm lengkuas (dihiris nipis)
2 sudu besar sos tiram
2 sudu besar sos cili
1 sudu teh gula
Secubit garam
1 sudu teh cecair sotong (Nampla Sos)
1 sudu besar pewarna makanan (Merah)
3 sudu besar minyak sawit

Arahan

1) Potong daging lembu dalam kiub besar dan perap dalam pewarna makanan untuk 10 minit.
2) Potong daging lembu dalam kepingan nipis.
3) Panaskan minyak dan tumis bawang putih, cili, halia dan lengkuas.
4) Masukkan hirisan daging lembu dan kacau.
5) Masukkan tiram sos, sos cili, sos nampla dan kacau.
6) Masukkan garam, gula dan kacau.
7) Masukkan bawang dan kacau.
8) Hidangkan dengan nasi putih.





Sumber

Isnin, 20 Januari 2014

Resipi Cherry Pepsi Float




Cherry
Pepsi Float (Recipe for 1)

Ingredients:
1/2 can of Pepsi
1 scoop of vanilla ice cream
3 cherries
ice cubes
1 tablespoon of cherry jam

Instructions:

1) Place 3 cherries in a glass.
2) Pour cherry jam into the glass.
3) Pour Pepsi into the glass.
4) Put ice cubes into the glass.
5)Place 1 scoop of vanilla ice cream on top.

*If your stomach is sensitive then this recipe is not suitable for you. Feel free to use different types of carbonated drinks.

 

Dalam Bahasa Melayu:
Ceri Pepsi Terapung (Resipi untuk 1)

Bahan-bahan:
1/2 tin Pepsi
1 sudu vanila ais krim
3 ceri
kiub ais
1 sudu besar jem ceri

Arahan:

1) Letakkan 3 ceri dalam gelas.
2) Tuangkan jem ceri ke dalam gelas.
3) Tuangkan Pepsi ke dalam gelas.
4) Letakkan ketulan ais ke dalam gelas.
5) Letakkan 1 sudu vanila ais krim di atas.

* Jika perut anda sensitif maka resipi ini tidak sesuai untuk anda. Jangan ragu untuk menggunakan jenis minuman berkarbonat yang lain.
 


Resipi by Amiza Hazni ©

Ahad, 19 Januari 2014

Cerpen Aku Suka Dia: Operator Telefon




Awak cakap suara saya dah macam operator telefon.

Dia: No yang anda dail tiada dalam perkhidmatan. Terima kasih. Hehe.

Aku: OK, saya akan kerja sebagai operator telefon. Suara saya juga akan temani awak seumur hidup saya.


So sweet.

Sabtu, 18 Januari 2014

Lelaki Pantang Tengok Perempuan Cantik



Lelaki memang pantang kan tengok perempuan berhias cantik. Mula la nak lembut lutut. Mata mula mengusha. Otak duk fikir apa cara nak dapat perempuan tersebut. Kan, kan, kan?

Wahai perempuan, jangan dilayan sangat godaan lelaki. Bukan semuanya baik. Ramai lelaki yang hidung belang.

Nak disayangi? Cantikkan diri. Orang perempuan suka cantik-cantik manakala orang lelaki suka perempuan cantik.


Jaga-jaga ada yang memerhati. Hahaha.

Jumaat, 17 Januari 2014

Cerpen Aku Suka Dia: Hantaran Sayang Berapa




Hafis menatap mata Aisha Humaira, dan membuka mulut.

Dia: Hantaran sayang berapa?
Aku: ??

Dia: Gentle la. Hantran sayang berapa?
Aku: Ha? Kita kan kawan je. Pe cakap macam ni?

Dia : Jujur, abang memang suka sayang.

Alamak-alamak, kenapa dia suka aku ni? Aku cuma berkawan je dengan dia.
  Hafis ok. Baik. Tidak kedekut. Boleh tahan segak. Tapi aku tak ada hati kat dia.


-Bukan terlalu memilih tapi aku pilih bahagia walaupun terpaksa sendiri. <- Ayat, tak boleh blah. Hahaha. Aisha ketawa sendiri.

Rabu, 15 Januari 2014

Doa Ibu Bapa



Giveaway Birthday Azhafizah



http://www.azhafizah.com/2014/01/giveaway-birthday-azhafizah.html

Syarat²
1. Buat entry bertajuk "Giveaway Birthday Azhafizah" - Done
2. Letakkan Banner giveaway di atas dan backlink ke entry ini -Done
3. Follow Blog ini - 5304
4. Like fanpange -Done

5. Follow Instagram Azhafizah [Jika ada account IG] -tak ada IG
6. Publish dan tinggalkan details seperti berikut

Nama : untuk di tulis di calendar - Sha Myheart
URL Blog : untuk di tulis di calendar - http://sha-myheart.blogspot.com/
URL entry giveaway :
http://sha-myheart.blogspot.com/2014/01/giveaway-birthday-azhafizah.html
email : shamyheart@gmail.com
Kalau tak nak tulis nama,nak buat ayat pun boleh- Tulis nama sajalah


Hadiah dan pemenang yang akan dipilih

TOP REFERRAL 1
Full Design Blog

TOP REFERRAL 2
Header Blog

TOP REFERRAL 3
Watermark

ENTRY KREATIF
Vector Potrait x 3 pemenang[Soft Copy only]

Setiap penyertaan blogger akan menerima softcopy calendar 2014 desktop wallpaper [resolution :1152x864] yang unik ni.Selain sebagai wallpaper desktop boleh tengok calendar sekali.Giveaway ini bermula pada 7:00 am 13 January 2014 dan akan berakhir pada 11:59 pm 7 February 2014.


Url entry peserta akan dipublish pada 8February 2014.

Pada yang nak FREE design full blog/header/watermark dan vector potrait boleh join "Giveaway Birthday Azhafizah"

Sha suka signature Sihatimerahjambu. Cantik. Buatkan Sha satu, boleh? Hehe~


Selasa, 14 Januari 2014

Handphone GiveAway by Syuhada1981

Lama rasanya tak join Contest, Give away (GA) dan Segment.

Wahai cik Syuhada, Sha dah buat syarat-syaratnya:
1. Buat satu entri yang bertajuk Handphone Giveaway by Syuhada1981.com

2. Copy banner diatas dan linkkan semula ke entri ini.

3. Like Fanpage Syuhada1981.com (boleh klik di sidebar)

4. Follow Blog Syuhada1981.com (boleh klik di sidebar)

5. Follow Google SyuhadaBaharudin (boleh klik di sidebar)

6. Follow Twitter @JustSyuhada (jika ada)
- See more at: http://www.syuhada1981.com/2014/01/handphone-giveaway-by-syuhada1981com.html#.UtVE5vvDuZR

1. Buat satu entri yang bertajuk Handphone Giveaway by Syuhada1981.com

2. Copy banner diatas dan linkkan semula ke entri ini.

3. Like Fanpage Syuhada1981.com (boleh klik di sidebar)

4. Follow Blog Syuhada1981.com (boleh klik di sidebar)

5. Follow Google SyuhadaBaharudin (boleh klik di sidebar)

6. Follow Twitter @JustSyuhada (jika ada)
- See more at: http://www.syuhada1981.com/2014/01/handphone-giveaway-by-syuhada1981com.html#.UtVE5vvDuZR
1. Ini entrinya

2. Dah copy dan linkkan.

3. Like Fan page

4. Google plus - done

5. twitter -Twitter Sha bernama @shamyheart

Kalau korang pun nak join, klik gambar ye.

Trending FB di Malaysia: Apa Cerita Kangkung




SUSULAN tersebarnya video penuh ucapan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada majlis penyampaian bantuan kepada mangsa banjir di media sosial yang turut menyebut mengenai harga sayur kangkung, hari ini trending Facebook adalah berkaitan sayur tersebut.

Sinar Harian Online mendapati pengguna laman Facebook telah mengemaskini status dengan nama sayur kangkung beserta gambar sayur itu yang dijadikan pelbagai jenis hidangan.

Isu sayur kangkung itu juga turut mendapat perhatian Ketua Penerangan Pas, Datuk Mahfuz Omar  yang turut berkongsi menu makan tengahari "pilihan", pada hari ini.

"Apa menu makan tengahari anda hari ini?...saya makan kangkung masak kurma!," tulisnya.

Semalam Najib dipetik sebagai berkata:

"...ada yang dah turun, kangkung yang dulunya naik sekarang sudah turun.

"Bila turun kenapa tak puji kerajaan, masa naik dipersalahkan kerajaan," katanya.


Sumber http://www.sinarharian.com.my/nasional/trending-fb-apa-cerita-kangkung-1.240171
________________________________________________________________


Aku cuti hari ini. Dari pagi sampai ke malam duk mengonlinekan diri. Rasa macam nak muntah sebab semua media sosial duk cakap pasal kangkung, kangkung, kangkung. Bosan gila. Muak. Nak muntah.
overload ni.

Ramai gile yang komen pasal isu ini. Ye la, harga barang sekarang semua naik. Susah hidup di kala ini. Pada zaman Dr. Mahathir memerintah jualah yang terbaik.


Keep calm and eat kangkung

Malaysian Ice Blended Kangkung

Pizza Kangkung
Burger Kangkung

Resipi Kangkung Goreng Belacan

Bahan-bahan (untuk 3-4 orang makan)
1 ikat kangkung
6 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
10 biji cili api
Sedikit belacan
2 sudu besar ikan bilis
Sedikit air
Garam dan gula secukup rasa.

Cara-cara
  1. Tumbuk bawang merah, bawang putih, cili api, belacan dan ikan bilis.
  2. Panaskan minyak, tumis bahan-bahan yang ditumbuk sehingga naik bau.
  3. Masukkan sedikit air, kemudian masukkan kangkung.
  4. Masukkan garam dan gula secukup rasa. Masak kangkung sehingga sedikit layu (2-3 minit).
Sumber: facebook


Hai, semua pasal kangkung saja.. Penuh feed dow!

Isnin, 13 Januari 2014

Tips Tutorial Cara Membuat Rayuan Lesen Tamat Tempoh Di Laman Web JPJ


Di sini, saya perturunkan cara-cara membuat Rayuan Lesen Tamat Tempoh di Laman Web Jabatan Pengangkutan Jalan.


Ok, kalau anda pening dan tidak tahu bagaimana untuk memilih yang mana satu kerana laman web JPJ banyak sangat pautan, saya boleh ajarkan. Saya terangkan mengikut pengalaman sendiri yang mana membuat rayuan tamat tempoh bagi Lesen Memandu Percubaan (PDL). Saya orang awam Malaysia, memiliki ic Biru, warganegara.

1. Masuk dalam laman web mereka dengan menaip JPJ di Google, Bing, Yahoo atau terus masuk ke dalam laman web JPJ iaitu dengan jaringan jpj.gov.my


2. Pilih lesen Kenderaan Motor (LKM): Permohonan Memperbaharui Lesen dan klik Mula.


Daftar terlebih dahulu sebagai orang awam Malaysia dan masukkan IC anda.




 Apabila anda telah mendaftar, anda boleh menggunakan Transaksi dalam Talian. Kemudian, pilih Rayuan Memandu Tamat Tempoh. Cara untuk mendapatkan halaman itu adalah dengan tidak mengalihkan cursor tetikus (melalui laman tersebut). Kemudian, klik.

Anda akan dibukakan dengan petak-petak yang perlu diisi. Apa lagi, isilah ye.



Selepas selesai seperti mana yang telah saya ajarkan, anda tekan butang Semak di bawahnya. Jawapannya, anda kena skrol ke bawah.



Selepas 14 hari bekerja, anda boleh menyemak rayuan anda. Pada mula saya membuat rayuan, sistem mengatakan mereka akan memberikan maklumat melalui emel. Jadi, saya tunggu emel. Tak sampai juga, saya buat semula dan tunggu lagi. Pada masa yang dijanjikan tiada juga emel masuk. Kemudian, saya menelefon ke JPJ negeri. Jawapan yang diberikan ialah menunggu 14 hari dan mencetak surat di laman web JPJ.




 Inilah surat yang saya terima. Cetak dan bawa ke JPJ ya.

Alhamdu lillah, lesen saya tidak ditamatkan.


Ok, faham tak?
Selamat mencuba.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...