Langkau ke kandungan utama

Resipi Sup Ayam untuk Orang Demam Campak



Rasanya sudah tahu, orang demam campak ini tidak boleh makan makanan berminyak, yang warna hitam dan yang pedas. Jadi, tumis-tumis tak bolehlah ye. Sila ambil perhatian. Jangan buat-buat lupa pula tau. Kang lagi teruk pula campak tu.

Ok, resipi yang nak dikongsi ini senang sahaja. Semudah main rebus sahaja.

Bahan-bahan:

5 ketul ayam yang sudah dibersihkan - ambil bahagian bertulang seperti kaki, tengkok, tulang belakang, sayap
3 ulas bawang merah,
3 ulas bawang putih
2 cm halia  dihiris halus/mayang
1 sup bunjut Adabi
800ml air
3 biji kentang sederhana besar dikupas kulit dan dipotong empat
Sebatang kayu manis dan sekuntum bunga lawang
Sedikit daun sup
Garam.

Cara-caranya:

Masukkan kesemua bahan ke dalam periuk dan biarkan ianya mendidih.

Jangan risau kita tak letak minyak ye. Sebab ayam ada lemaknya yang akan jadi minyak jugak.

Senang sahaja, kan?


Catatan popular daripada blog ini

Tips Pakaian Untuk Konvo

Innershine Prun dan Camu-camu: Testimoni Cantik Kulit Berseri

Sedap. Manis-manis masam. Kalau ada rasa kurma, lagi best. Marvellous. Ada orang cakap, masam sedikit. Pada Sha yang tak makan masam langsung, rasa Innershine ini tidaklah masam mana. Sedikit sahaja rasa masamnya, berbanding produk lain yang lagi rasa masam asam jawa (Ladies Collagen). Innershine rasa masam buah camu-camu sahaja. 
Harga pasaran untuk 6 botol RM 28.90 dan untuk 12 botol RM 57.90. Berat satu botol 42 gram. Harga boleh dapat murah, ikut pasaraya. Pandai-pandailah korang pilih. Sha tengok kat Aeon (Jaya Jusco nama lamanya) pada 13 Jun 2014, harga seperti di atas. Tapi Sha tengok kat Big Aeon harganya lebih murah. Pek kecil (6 botol) hanyalah RM26.90 manakala yang besar RM54.90. Murahlah berbanding harga asal.
Perubahan magik yang Innershine Prun dan Camu-camu lakukan kepada diriku:

Hari pertama, minum malam sebelum tidur, tak dapat tidur dan esok paginya, perut membuang, detox kan? Hehe.
Lusanya, minum awal sikit dalam pukul 9 malam. Tidur, ok saja. Perut ok, tak ada…

Pantang Larang dan Makanan Orang Demam Campak

Nak jaga pemakanan orang demam campak?
Ok, aku ada petua dan tipsnya. Segala yang tertulis di sini adalah keluar dari kepalaku, dan pengalamanku menjaga makanan orang demam campak. Ku abadikan di sini.


Tidak boleh menggoreng
Demam campak ni kita tak boleh nak goreng apa-apa makanan terutamanya guna minyak. Contohnya goreng ikan.

Menumis pun tak boleh tau.

Sebab apa tak boleh? Sebab ia akan merangsang pertumbuhan campak dan buat ianya kemerah-merahan.

Elakkan makanan laut yang gatal
Makanan laut, seperti udang, sotong, kerang elok la dikuarantinkan.. Haha~ Bukan kuarantin la tapi jangan makan makanan tu, k.

Elakkan yang pedas
Cili pun tak boleh makan sebab mengundang kegatalan.


Elakkan yang hitam-hitam seperti gaban perkasa hitam


Kicap dan kopi harus la dijauhi serta merta sebab ia akan menyebabkan berparut hitam. Kalau koko atau milo? Kalau capucinno? Erm, ikut suka korang la.

Aha, aku ada idea, kalau nak putih maka minumlah air soya. Confirm menjadi. Tapi kalau tak jadi, jangan…