Langkau ke kandungan utama

Homemade Thai Nam Phrik Pao Sauce (Sos Thai Nam Phrik Pao)



Nam Phrik Pao the flavor comes from Thailand. Thai cili paste.  In Malaysia, it is difficult to find a menu that want to use this seasoning then it is inevitable that I had to learn to make it. Hehehe.

Materials needed:
10 dried chillies (soaked in hot water and fried viewed in a bit of oil. Blended)
1/2 cup garlic (roasted and ground)
1/2 large onion (roasted and ground)
1/2 cup dried prawns (roasted and ground)
1 tablespoon shrimp paste (roasted and ground)
1 tablespoon Thai sugar (blended)
4 cm galangal (cut into thin roasted and ground)
1/2 cup tamarind juice
4 tablespoons water squid (water napla)
Enough oil for deep frying
1/2 cup water

To do this:
1) Fry the following ingredients separately and grind.
dried chilli
garlic
onion
ginger
dried shrimp
Shrimp paste

Include 1/2 cup water, sugar and water squid Thai (nampla water) and blend.

2) Heat oil in a wok and fry the ground ingredients.
3) Add tamarind juice and stir. Saute until oil breaks.
4) Seasoning & Flavoring can be stored in the refrigerator and used for frying meat or seafood.


 

Homemade Thai Nam Phrik Pao sauce. Alhamdulillah akhirnya hari ini dapat belajar dan cuba buat perencah ini. Nam Phrik Pao merupakan perencah berasal dari negara Thai dan di Malaysia ini sukar nak cari menu yang menggunakan perencah ini maka mahu tidak mahu saya terpaksa belajar membuatnya. Hehehe.

Bahan-bahan yang diperlukan:

10 biji cili kering (direndam dalam air panas dan digoreng dlm sedikit minyak. Dikisar)
1/2 cawan bawang putih (digoreng dan dikisar)
1/2 bawang besar (digoreng dan dikisar)
1/2 cawan udang kering (digoreng dan dikisar)
1 sudu besar belacan (digoreng dan dikisar)
1 sudu besar gula Thai (dikisar)
4 cm lengkuas(dipotong nipis digoreng dan dikisar)
1/2 cawan air asam jawa
4 camca besar air sotong (air napla)
Minyak untuk menggoreng secukupnya
1/2 cawan air

Cara-caranya:
1) Goreng bahan-bahan berikut berasingan dan kisar.
Cili kering
Bawang Putih
Bawang Besar
Lengkuas
Udang kering
Belacan

Masukkan juga 1/2 cawan air,gula Thai dan air sotong (air nampla)kemudian kisar.

2) Panaskan minyak di dalam kuali dan tumis bahan kisar.
3) Masukkan air asam dan kacau. Tumis sehingga pecah minyak.
4) Perencah ini boleh disimpan di dalam peti sejuk dan digunakan untuk menggoreng daging atau makanan laut.


Sumber

Catatan popular daripada blog ini

Innershine Prun dan Camu-camu: Testimoni Cantik Kulit Berseri

Sedap. Manis-manis masam. Kalau ada rasa kurma, lagi best. Marvellous. Ada orang cakap, masam sedikit. Pada Sha yang tak makan masam langsung, rasa Innershine ini tidaklah masam mana. Sedikit sahaja rasa masamnya, berbanding produk lain yang lagi rasa masam asam jawa (Ladies Collagen). Innershine rasa masam buah camu-camu sahaja. 
Harga pasaran untuk 6 botol RM 28.90 dan untuk 12 botol RM 57.90. Berat satu botol 42 gram. Harga boleh dapat murah, ikut pasaraya. Pandai-pandailah korang pilih. Sha tengok kat Aeon (Jaya Jusco nama lamanya) pada 13 Jun 2014, harga seperti di atas. Tapi Sha tengok kat Big Aeon harganya lebih murah. Pek kecil (6 botol) hanyalah RM26.90 manakala yang besar RM54.90. Murahlah berbanding harga asal.
Perubahan magik yang Innershine Prun dan Camu-camu lakukan kepada diriku:

Hari pertama, minum malam sebelum tidur, tak dapat tidur dan esok paginya, perut membuang, detox kan? Hehe.
Lusanya, minum awal sikit dalam pukul 9 malam. Tidur, ok saja. Perut ok, tak ada…

Pantang Larang dan Makanan Orang Demam Campak

Nak jaga pemakanan orang demam campak?
Ok, aku ada petua dan tipsnya. Segala yang tertulis di sini adalah keluar dari kepalaku, dan pengalamanku menjaga makanan orang demam campak. Ku abadikan di sini.


Tidak boleh menggoreng
Demam campak ni kita tak boleh nak goreng apa-apa makanan terutamanya guna minyak. Contohnya goreng ikan.

Menumis pun tak boleh tau.

Sebab apa tak boleh? Sebab ia akan merangsang pertumbuhan campak dan buat ianya kemerah-merahan.

Elakkan makanan laut yang gatal
Makanan laut, seperti udang, sotong, kerang elok la dikuarantinkan.. Haha~ Bukan kuarantin la tapi jangan makan makanan tu, k.

Elakkan yang pedas
Cili pun tak boleh makan sebab mengundang kegatalan.


Elakkan yang hitam-hitam seperti gaban perkasa hitam


Kicap dan kopi harus la dijauhi serta merta sebab ia akan menyebabkan berparut hitam. Kalau koko atau milo? Kalau capucinno? Erm, ikut suka korang la.

Aha, aku ada idea, kalau nak putih maka minumlah air soya. Confirm menjadi. Tapi kalau tak jadi, jangan…

Petua Tutorial Cara Pakai Contact Lens (Kanta Lekap)

Open Tracker