Langkau ke kandungan utama

Tips Temuduga: Ceritakan Pasal Diri Anda


Tell me about yourself? Ceritakan pasal diri anda.

Ini adalah perkara pertama yang akan ditanya pada temuduga. Hal ini ditanya untuk berkenalan dengan lebih dekat dengan peminta kerja dan mereka juga ingin memecahkan kebuntuan dan kecemasan anda dengan temuduga. Tujuannya hanyalah untuk mengurangkan rasa kegugupan anda. Selain itu, mereka ingin melihat bagaimana gaya persembahan presentation pasarkan diri anda bukan sekadar tertulis di dalam kertas (sijil yang anda bawa sahaja).

Jadi, kalau dah namanya ‘ceritakan, huraikan,’ kenalah panjang sikit. Aku ceritakan apa yang aku tahu melalui kursus, pengalaman, pembacaan buku, majalah dan pencarian dalam internet berkait tentang topic ini. Aku rumuskan khas untuk korang yang singgah ke sini. Bertuah korang. Hehe~

Tell me about yourself? Ceritakan pasal diri anda. Nak cerita apa? Cerita saja apa-apa pun. Hehe~ Eh, mana boleh. Korang hanya perlu cerita pasal nama, pendidikan tertinggi, jawatan tertinggi, pengalaman kerja dan perwatakan anda. Itu sahaja. Tak payah pun nak masukkan hobi. Tapi kalau korang dah tak tau nak balun apa, sebat je la, hobi, adik beradik korang, asal mana.

Meh aku huraikan satu persatu.

1. Nama.
Sebut nama korang la. Nama penuh sahaja. Jangan pula disebut nama bin bin bin.. Cukup nama penuh korang sahaja dengan satu bin atau binti. Contohnya Siti Aminah binti Ahmad, Amiruddin Bin Ali.

Nama samaran? Tak perlulah. Korang bukannya nak berkenalan memadu asmara dengan si penginterview (intervieweer).

Nama bapa korang ada pangkat Dato’, Datuk, Tan Sri, Datuk Sri, Tun? Tak payah la sebut. Sebut nama, sudah, tak payah nak sebut pangkat. Lainlah kalau korang boleh gunakan pangkat bapa untuk dapatkan kerja tersebut. Macam mengugut pula. Tak pun, mereka tidak selesa kerana berkerjasama dengan anak seteru sendiri mungkin. Selain itu, korang macam nak belagak sahaja sebut pangkat. Belum kerja pun dah sombong, apatah nanti bila dah kerja, bagaimanalah pula perangai korang, kan?

2. Pendidikan tertinggi tu, biarlah dua sahaja.
Contohnya korang ada diploma dan ijazah. Ikutan, adalah seeloknya korang sebut yang paling tinggi terlebih dahulu.
Kiranya ijazah dahulu, barulah diploma. Bukan sekadar sebut ada sijil  diploma sahaja. Sebut juga korang ambik bidang ada apa sijil-sijil itu. Contohnya, diploma Pengurusan Perniagaan pengkhususan Pengurusan Akaun. Ijazah Pengurusan Sumber Manusia-Perhotelan.

Kalau ada diploma sahaja, tak perlulah nak sebut ada PMR, SPM ya. Dah tentulah si penginterview sedia maklum, memang la kalau nak buat diploma mesti ada SPM dan PMR. Lagipun SPM dan PMR tak penting bagi mereka tahu. Yang penting, kelayakan tertinggi.
3. Jawatan tertinggi
Menunjukkan korang seorang yang aktif.
Tak ada jawatan pun tak apa. Cakap sahaja korang aktif dalam persatuan (apa-apalah yang korang anggotai). Contohnya saya aktif dalam Kelab Sukarelawan Peace Malaysia dan Kelab Belia 4B. Memang ada point tambahan untuk korang la kat situ. Tak kan korang tak ada aktif dalam apa-apa persatuan, kan?
4. Pengalaman kerja
Pengalaman kerja ini penting. Ini menunjukkan anda senang untuk diambil kerja. Tetapi, jangan terlalu banyak menulis atau menceritakan tentang pekerjaan dahulu kerana ia akan menggambarkan anda akan mudah berhenti jika berlaku sesuatu yang tidak memuaskan hati anda.
Kaitkan pengalaman kerja anda dengan jawatan yang dimohon. Contohnya korang kerja restoran makanan segera sebelum ini. Kaitkan dengan kepentingannya dengan jawatan yang dipohon dengan sifat tolong menolong, teamwork, melayan karenah pelanggan, semagat melakukan kerja, dan sebagainya yang difikirkan sesuai.
5.  Perwatakan anda
Siapa anda sebenarnya? Nak juga majikan tahu siapakah diri anda yang sebenarnya. Korang kena listkan beberapa potensi positif dalam diri anda yang sesuai dengan jawatan yang dipohon dan apa yang syarikat cari.
Contohnya, anda seorang yang bersemangat, ceria, optimis, berwawasan, cepat belajar dan lain-lain.


Tips lain:
Tak perlu panjang-panjang dan meleret. Just nice je tau. Masa yang sesuai 2-3 minit sahaja.

Berlatih cakap depan cermin. Ada eloknya korang rakam latihan anda. Nanti korang boleh nilaikannya sendiri.

Cakap dengan jelas, dan terang sebut butirannya.

Pandang interviewer dengan pandangan yang menyakinkan yakni kekalkan eye contact. Jangan pandang tempat lain.

Kalau intervieweer ramai, pandang sama rata atau boleh pandang lebih kepada ketua penenuduga.

Jangan sesekali menundukkan kepala.

Bahasa badan perlu juga. Jangan kaku sahaja. Boleh gerak-gerakkan tangan semasa menerangkan sesuatu. Tapi tangan tak boleh melepasi paras bahu anda. Tak boleh buat macam Karam Sigh Walia, itu dah langgar terma penggunaan tangan dengan sopan. Macam nak marah dan salahkan orang sahaja.

Jangan lupa untuk senyum dan bersopan. Ucap terima kasih.


Semoga bermanfaat dan semoga lulus temuduga dan dapat kerja, ya. Aminn..

Membantu tak tips-tips ini? Komenlah sikit.

Catatan popular daripada blog ini

Tips Pakaian Untuk Konvo

Innershine Prun dan Camu-camu: Testimoni Cantik Kulit Berseri

Sedap. Manis-manis masam. Kalau ada rasa kurma, lagi best. Marvellous. Ada orang cakap, masam sedikit. Pada Sha yang tak makan masam langsung, rasa Innershine ini tidaklah masam mana. Sedikit sahaja rasa masamnya, berbanding produk lain yang lagi rasa masam asam jawa (Ladies Collagen). Innershine rasa masam buah camu-camu sahaja. 
Harga pasaran untuk 6 botol RM 28.90 dan untuk 12 botol RM 57.90. Berat satu botol 42 gram. Harga boleh dapat murah, ikut pasaraya. Pandai-pandailah korang pilih. Sha tengok kat Aeon (Jaya Jusco nama lamanya) pada 13 Jun 2014, harga seperti di atas. Tapi Sha tengok kat Big Aeon harganya lebih murah. Pek kecil (6 botol) hanyalah RM26.90 manakala yang besar RM54.90. Murahlah berbanding harga asal.
Perubahan magik yang Innershine Prun dan Camu-camu lakukan kepada diriku:

Hari pertama, minum malam sebelum tidur, tak dapat tidur dan esok paginya, perut membuang, detox kan? Hehe.
Lusanya, minum awal sikit dalam pukul 9 malam. Tidur, ok saja. Perut ok, tak ada…

Petua Tutorial Cara Pakai Contact Lens (Kanta Lekap)