Langkau ke kandungan utama

Tips Elak Dari Kena Hack


Gambar ni bukti aku kena hack.



Assalamualaikum.

Dah lama aku ingin kongsikan apa yang aku tahu pasal elakkan diri dari hack. Ku pendamkah hasrat itu kerana rasakan semua orang dah tahu. Tapi perkara ini menjadi sebaliknya apabila aku kena hack, ada yang bertanya apakah tips untuk elakkannya.

Mungkin akan kata apa yang aku tahu pasal hack, sebab aku pun terkena? Aku terkena perangkap si hacker bukan kerana kelemahan yang ada tapi kalau dah terkena phising, tak ada siapa boleh elak dari dihack. Anda faham tak? Phising tu boleh terkena kepada sesiapa sahaja. Contohnya kita seekor ikan, kita masuk ke laluan air sehala yang hujungnya ada jala. Kita tak dapat nak lari ke mana.

Cara yang lain, malware mengintip apa yang kita buat.

Ada juga jenis virus apa ya, aku tak ingat namanya. Ia akan ikut apa yang kita buat. Contohnya, kita buat password baru, dia dapat tau. Diorang ada copy automatic satu. Perkara ni pernah menimpa seorang blogger popular.

TIPS ELAK KENA HACK

1. KOMPUTER

Kemaskini (up date) antivirus
Hal ini penting. Aku guna antivirus kypersky internet security. Bila je online, ia akan terus up date automatic. Senang, tak payah nak tekan-tekan lagi. Kenapa aku pilih internet security? Sebab aku tahu aku suka on line. Ada safe run, kita boleh online dengannya, kalau ada virus, ia akan beri warning atau tidak loading langsung. Kalau dah ada warning tu, tak payah la nak masuk lagi. Batalkan sahaja niat tu. Kalau virus data perkongsian pendrive tu kurang la, sebab ini adalah PC –personal computer. Jarang nak berkongsi apa-apa dengan storage yang lain.

Kalau anda tidak mahu beli/tiada bajet untuk antivirus, jangan risau ada solution yang lain. Ada antivirus untuk windows (cari: antivirus for windows). Ini pensyarahku ajar. Seeloknya sebulan sekali, sebab diorang pun buat kemaskini sebulan sekali saja. Aku pernah guna. Not bad. Pensyarahku kata ianya lebih kuat dan cukup sebab windows memahami apa yang mereka hadapi berbanding dengan vendors luar.

Kemaskini (up date) windows
Kalau ada up date untuk windows contohnya adobe reader, buat la. Tapi pastikan linknya adalah laman web perisian tersebut yang original. Contohnya, www.adobereader.com


2. LINK DAN EMAIL

Elakkan daripada klik laman web yang bukan-bukan, yang pelik linknya

Contohnya, www.exe.php.bit/vo
Aku pun tak tau link apa yang kat atas tu. Aku main pakai taip je. Nak buat contoh. Kalau anda nak tau, try la klik. Haip, kan dah kata jangan klik laman web yang bukan-bukan! Oh ya, apa yang aku tahu, kalau masuk ke dalam web lucah, berisiko dapat virus. So, elakkan diri okay, lagipun benda tu haram.

Elakkan menggunakan email yang sama dengan log in facebook
Hal ini akan menyenangkan kerja si hack, kalau dia dapat hack fb anda, dia juga dapat hack blog anda sekaligus. Tak pun, tengok kat info fb anda pun dah boleh heck blog.
Solutionnya: gunakan email yang berbeza. Contohnya, pada fb, guna email yahoo manakala email login blog guna google mail.

Elakkan guna password yang mudah. Contohnya, 1234.
kalau anda nak tahu, ada banyak password yang ramai orang guna, di dunia ni.
Aku ada jumpa dulu, sekarang dah tak ingat nak cari kat mana.
Solutionnya: Gabungkan abjad dan nombor, juga symbol-simbol. Contohnya: Meinyau80164_@$&*)(

Elakkan guna password nombor kad pengenalan. Contoh, 920121, 210192, 21192.
Nombor kad pengenalan, birthday adalah sangat mudah untuk dihidu. No telefon anda pun perkara mudah untuk dikesan.

Elakkan guna password nombor yang berulang. Contohnya, 123123, 242424,
Solutionnya: guna je nombor entah pape. Contohnya, 187038923

Elakkan guna password nama anda. Contohnya, Sha
Solutionnya: guna je password entah pape. Contohnya, ikankekekkenakokek

Elakkan keluar laman maya tanpa log out
Anda terus je tutup fb dan blog bila dah tak nak gunakan lagi terutamanya diakses di kedai computer-cyber cafe (CC). Hal ini lebih berbahaya kalau anda berkongsi computer atau anda buat automatic login di CC. Oh, tidak! Jangan sesekali buat macam tu tau.
Aku pernah sekali terjumpa dengan seorang mamat tu dia tak log out masa masuk ke salah satu laman web kerajaan. Masa tu aku isi borang, sekali borang mamat tu yang keluar. Nak buat macam mana lagi, dah tak ada cara lain, terpaksa la aku padam dan tulis butir-butir aku. Aku ambik no hp mamat tu dan bagitau dia. Dia isi semula. Masa tu aku guna wifi. Ada orang kata, kalau berkongsi wifi, senang nak kena hack. Aku diberitahu, kalau guna broadband pun boleh terkena juga. Aduh, dunia maya sudah tidak selamat.

Elakkan menyebarkan email anda merata tempat
Kalau dah tak ada kerja, email anda pula mudah didapati di merata tempat, jadi pemangkin kepada mereka untuk buat kerja hack ni.


3. ORANG

Elakkan menyakitkan hati orang
Kalau orang dah sakit hati, ada saja yang berdendam. Hati orang, tak semuanya sama.
Solutionnya: berbaik dengan semua orang. Kalau ada salah, minta maaf.

Elakkan berkawan dengan orang yang pandai hack
Er, kelab RileksCrew dan Pengembara Timur jangan marah naa.. Aku dengan si hackers ni ok je, sebab diorang tahu hormat aku. Tapi aku nak cerita pasal seorang kawan a.k.a adik angkatku di UUM, fb dia selalu kena hack. Kerja kawan-kawan dia la. Lawak pun ada juga, kesian pun ada juga. Ye la, kawan-kawan fb dia selalu hilang. Selalu kena add balik. Tak ada apa, gurauan. Tapi kalau aku kena macam tu, mau bengang jugak, ye la nak kena add dan cari balik kawan-kawan terutamanya yang mudah terasa, tuduh kita remove dia. Ermm..


KESIMPULAN


Kalau anda nak tahu, ada berapa ribu banyak laman web yang ajar untuk hack. Berjuta-juta lemon laman web yang mengajar cara-cara untuk hack. Menggerunkan. Jadi, kita kenalah peranginya. Paling tidak pun, jagalah keselamatan laman web dan akses maya anda.

Kalau ada sesiapa nak tambah, dipersilakan. Aku pun bukannya pandai sangat bab ni. Sekadar berkongsi apa yang tahu. Semoga bermanfaat.

P/s: My dear hacker friends, no more hack my blog, k.

Anything can happen, that why life is wonderful. Struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one. No one you shouldn't hurt their feels!




Terima kasih sudi baca entri ni. Sudi-sudikan diri ‘like’ kat bawah entri ni dan fan page atas sana ya. Sayang korang. 

Kalau rasa entri ni ada nilai dan berguna, sila tekan +1 kat bawah ni, ya.



44 ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tips Pakaian Untuk Konvo

Innershine Prun dan Camu-camu: Testimoni Cantik Kulit Berseri

Sedap. Manis-manis masam. Kalau ada rasa kurma, lagi best. Marvellous. Ada orang cakap, masam sedikit. Pada Sha yang tak makan masam langsung, rasa Innershine ini tidaklah masam mana. Sedikit sahaja rasa masamnya, berbanding produk lain yang lagi rasa masam asam jawa (Ladies Collagen). Innershine rasa masam buah camu-camu sahaja. 
Harga pasaran untuk 6 botol RM 28.90 dan untuk 12 botol RM 57.90. Berat satu botol 42 gram. Harga boleh dapat murah, ikut pasaraya. Pandai-pandailah korang pilih. Sha tengok kat Aeon (Jaya Jusco nama lamanya) pada 13 Jun 2014, harga seperti di atas. Tapi Sha tengok kat Big Aeon harganya lebih murah. Pek kecil (6 botol) hanyalah RM26.90 manakala yang besar RM54.90. Murahlah berbanding harga asal.
Perubahan magik yang Innershine Prun dan Camu-camu lakukan kepada diriku:

Hari pertama, minum malam sebelum tidur, tak dapat tidur dan esok paginya, perut membuang, detox kan? Hehe.
Lusanya, minum awal sikit dalam pukul 9 malam. Tidur, ok saja. Perut ok, tak ada…

Petua Tutorial Cara Pakai Contact Lens (Kanta Lekap)