Cerpen Dato' Sri Sanusi Md Nor yang viral, bertajuk diterima dan diusir... Mari kita hayati cerpen beliau. Ternyata beliau berbakat.
Terima kasih singgah sini
Diterima dan diusir...
21 April 1990, sewaktu aku di tingkatan empat, Sekolah Sultan Mohamad Jiwa (SSMJ) memberikan aku surat supaya aku melapor diri di Sekolah Men Sik (SMS) kalau aku berhasrat untuk terus bersekolah. Ada banyak perasaan sewaktu membacanya, tapi aku akur, huru hara yang ditimbulkan di situ sudah tak dapat ditangani oleh pihak sekolah. Aku sudah tidak diterima dalam kerangka yang diaplikasi oleh sistem pendidikan dengan segala kekurangan diri dan usaha penyesuaian yang tidak difahami.
Bukan salah sesiapa...
Sekolah itu membentuk ramai cerdik pandai, ilmuan dan tokoh yang kembali menyumbang kepada pembinaan negara-bangsa. Sebahagian kapasiti diri aku, anak miskin dari kampung terpencil terbina dalam acuan SSMJ. Acuan SSMJ terbina dalam sistem dan sejarahnya yang telah diterima dan dipatuhi. Guru-guru, lingkungan persekitaran sekolah, rakan taulan, senior junior, peraturan, asrama, pergaulan, ragam latar belakang - terangkum dan terbentuk dibalut menjadi acuan. Ada yang dibentuk cuma zahirnya , ada yang terbentuk bersekali dengan jiwanya, ada yang gagal melepasinya, akademik maupun personaliti.
Diterima Masuk
Aku diterima masuk pada Januari 1987, tingkatan satu setelah disaring, aku di kelas 1 Sains 3. Kelas di tingkat 2 Blok D. Tak salah ingatan, Mohd Idrus Ahmad, Salwana Othman, Fakharuddin, Ruvida Khaikar, Zamri Mansor, Murtaza Mansor, Norshafiza Shafie, Norlaili Ishak, Thanom Ekling, adalah antara rakan-rakan sekelas.
Di asrama, aku di Blok A, Tingkat 3 Kamar A10, sebelah setor dan bilik air. Winston Bujang, Awang Erawan Zawawi, Nuradzri Ahmad, Azman Md Daud, Roslan Wahab, Rusdi Said, Rusdi Bakar, Ilyasak, Ibrahim, Zulkifli Bahadon, Majidi dan Mokhtar 'Arab' ramai lagi menghuni kamar itu.
Aku seorang anak kecil, seperti yang lain menjalani kehidupan baru itu dengan seadanya. Rutin harian seperti biasa bertahun lamanya, sama seperti orang lain, kecuali yang terpaksa menggunakan wang, kami berbeza. Seluar baju hilang, keinginan menukar selera ke kantin, keluar pekan (outing) hari sabtu, nasi lemak tengah malam, dobi, yuran itu dan ini, memisahkan aku dengan yang lain.
Sukarnya Kerana Tidak Memiliki
Jumaat, Sabtu dan Ahad adalah hari hari yang tak mahu aku lalui. Jumaat aku tak punya kain sampin, sabtu aku tak punya tali leher untuk di susun atas katil untuk diperiksa, Ahad juga budak- budak pakai tali leher ke kelas, aku akan ditulis nama dan didenda. Aku hanya terselamat kalau ada yang sakit dan balik kampung, aku akan bertanya-tanya setiap minggu kalau-kalau ada balik, bolehlah aku meminjam. Aku meraba-raba bertahun- tahun untuk memilikinya, walaupun sekadar untuk dipamer. Kalau bergambar untuk majalah sekolah itu adalah talileher rakan yang memahami.
Setiap kali didenda kerana tidak memiliki, setiap kali diulang minta kerana tidak mampu membayar yuran atau apa-apa ketetapan, ingatan akan melayang ke kampung, kepada adik-adik yang dapat makan atau sedang berlapar, atau punya duit syiling ke sekolah.
Terbayang baju seluar mereka yang compang camping dengan getah pisang, cenerai dan selut, seluar pendek merah Pijah yang koyak, baju sekolah Adi yang kusut, skirt sekolah Siti yang bergulung ke atas, kasut sekolah Ajik yang berlubang.
Bahang panas terik yang membakar ubun-ubun Mak dalam kepulan asap reba kayu dan batang ubi yang terbakar. Wajah Mak disimbah peluh. Terhidu bau tengik peluh di baju Pak yang basah. Di belakang dan leher Pak ada tompokan daun petai yang melekat berbintik bintik hijau. Tali ropia merah yang membelit seluar di pinggangnya.
Biarlah aku tanggung semua kekurangan dan tebal muka dari meminta (merampas) hak mereka untuk diriku, dan merayu untuk meraih simpati. "Bapa saya belum ada duit lagi cikgu, balik kampung nanti saya akan cuba mintak, kalau dapat saya akan segera bayar. Maaf bang! Necktie saya kena curi. Maaf bang! Saya memang tak mampu beli sampin bang, bulan depan saya akan cuba bagi ada!" Itu saja alasan dan jalan melepas diri. Sehingga hari terakhir aku di SSMJ, aku tak punya tali leher, butang baju melayu dan sampin sendiri.
Berdiri Sama Tinggi, Duduk Sama Rendah
Persaingan dikalangan pelajar mencipta nama dan kecemerlangan adalah sebahagian daripada intipati sistem pendidikan. Berdiri biar sama tinggi, duduk biarlah sama rendah. Ada kurang di sini, biar ada lebih di mana-mana. Berkejar dan berlumbalah aku untuk "mematuhi" tuntutan tak tertulis itu. Demikian persekitaran yang terbina dikalangan pelajar di asrama penuh. Atas segala yang aku tidak mampu dan terkurang, aku seperti terpaksa mencipta namaku sendiri.
Untuk berdiri di kalangan pelajar baik-baik, alhamdulillah aku boleh azan dan menjadi imam di surau, aku boleh mengaji Quran dan menjadi tekong nasyid untuk kamar, kelas ataupun mewakili sekolah. Suara yang Allah anugerahkan kepada aku mersik sampai sekarang (hahahaha). Antara azan yang ditunggu-tunggu ialah suara belum baligh aku. Suara paling sedap lunak waktu itu milik Abang Solehuddin Shuib, suara merdu Abang Amir dan suara mersik halus Abang Asri Salleh. Aku berserban dan awal ke surau. Aku tidak pernah solat di kamar!
Untuk tidak dipandang rendah di kalangan pelajar "superstar", yang memiliki boot dan stoking bolasepak, aku bermain kriket yang hanya perlukan seluar puteh ke prep, baju sekolah dan kasut sukan foong keong. Aku juga boleh naik bas sekolah ke sana sini berlawan sukan.
Untuk diterima bersembang dalam kalangan budak nakal, aku mula melompat pagar sekolah waktu malam mengambil upah membeli rokok dan makanan untuk kawan-kawan. Siapa yang nak keluar malam ni? "Sanusi laaa siapa lagii"! Waktu tingkatan 3 , Taman Ria belum ada. Ada sebuah restoren yang sering dikunjungi untuk rokok dan air- D' New Eva Pub- dipinggir jalan, kemudiannya di bina Supermarket Yawata (sekarang menjadi kedai sari India). Kadai Mak Long di hadapan pusat pengumpulan susu menjadi tempat membeli mee dan nasi goreng.
Melompat pagar kemudiannya menjadi tabiat dan sumber duit semasa di tingkatan empat. Sewaktu ditangkap kali pertama dan terakhir oleh warden -Cikgu Hasnol (Pak Non) dan Cikgu Ibrahim- , aku ditemani Shabanor (Banot a.k.a lembu - sorry Banot!).
Merokok? Ya aku mula merokok di tingkatan 3, ketagih setahun kemudian. Nasyid, musabaqah dan menjadi imam sejak tingkatan 1 dan kekal hingga aku terusir!
Bukankah dua watak yang saling kontra dalam satu tubuh ini sesuatu yang ganjil? Ada sesiapa yang perasan? Adakah guru-guru dan pihak sekolah dapat mengesannya?
Bersambung....
Terima kasih singgah sini
Ulasan
Catat Ulasan
Nak tinggalkan komen ek? Sila-sila =)
Pastikan tak menyinggung perasaan sesiapa ya.
Happy blogging.