Senarai Barang Hantaran Lelaki dan Perempuan | ! sha my heart

.

Khamis, 30 Julai 2015

Senarai Barang Hantaran Lelaki dan Perempuan

Sesebuah perkahwinan yang meriah tak lengkap rasanya kalau tiada hantaran bertukar tangan. Senarai barang hantaran lelaki dan perempuan yang biasanya diletakkan di atas dulang hantaran.

Jumlah berapa dulang akan berbeza dua. Kalau pihak lelaki bagi 5, pihak perempuan akan balas 7 dulang. Jika pihak lelaki bagi 7 dulang, pihak perempuan akan membalas 9 dulang.
Kebiasaannya, dalam jumlah yang ganjil. Tak ada pula jumlah yang genap seperti 4,6,8. Namun begitu, jika terdapat jumlah yang ganjil, itu adalah tidak disengajakan dan dirancang. Kerana kedua-dua pihak telah berpakat menetapkan berapa dulang berbalas berapa. Contohnya, 7 dulang berbalas 9, tetapi jadinya 8 dulang kerana ada sedara-mara yang sudah senyap-senyap sediakan sebekas dua hantaran. Tak ambil kang, kecil hati pula.

4 ulasan:

nur amni berkata...

Btul tu..last2 jd byk hantaran...org tu bg org ni bg ..tp xkisah brp byk pn.just adat je pun kan...

Jom jln2 blog akak..salam ukhuwah.

nur amni berkata...

Btul tu..last2 jd byk hantaran...org tu bg org ni bg ..tp xkisah brp byk pn.just adat je pun kan...

Jom jln2 blog akak..salam ukhuwah.

Cik Kumbang berkata...

Kita plan lain tiba2 hari majlis jadi banyak pula yg sponsor kan hehe :)

http://kumbangmerahbintikhitam.blogspot.com/2015/07/diy-kad-kahwin.html

nik ros berkata...

sama mcm akak nikah dulu.huhu.terpaksa la ambik sebab nak jaga hati.susah payah diorg buat kan walaupun terlebih2 dah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...