Pasaraya Buat Hal Dengan Khidmat Pelanggan | ! sha my heart

.

Jumaat, 6 Jun 2014

Pasaraya Buat Hal Dengan Khidmat Pelanggan

 
 
 
Bebaru ni, aku ada pergi ke sebuah pasaraya yang terkenal dengan harga murah di tempat tinggal aku sekarang ini, Wangsa Maju. Tetiba, aku terpaksa berurusan dengan pegawai bahagian khidmat pelanggan atau lebih glamour disebut customer service.
 
Kesnya, aku beli barang RM46.90 tapi disuruh bayar RM54.90. Mula-mula, Tanya berapa sen sebab ingat nak bagi saja duit syiling sebab dengar ada sebut 4. Ingat 40 sen tapi 90 sen. Dah banyak, tak jadi nak bagi syiling. Hulurkan note RM50. Tapi, dia tak proceed. Eh, kenapa?
 "RM54.90." jawab jurujual itu.
"Eh, saya tengok tadi RM46.90," tegas aku.
"Tapi kat sini tulis RM54.90," ujar jurujual sambil tunjuk ke arah skrin komputer.
“Tapi saya tengok tadi harganya, RM46.90.” Memang aku tak puas hati sebab aku bukannya banyak duit. Dah la lama juga aku ‘lepak’ depan tu sebab nak pilih yang 6 pcs atau 12 pcs. Selepas rasa puas hati dengan harga yang 12pcs tu, sebaba bawah 50 ringgit, barulah aku grab.
 
“Kalau macam tu, saya tak nak lah." Aku memutuskan.
“Tak boleh, dah scan.”
“Saya nak tukar yang kecil dan murah sikit.”
“Tak boleh tukar sebab dah scan. Cik kena bayar dahulu dan nak tukar kena pergi ke customer service. Refund kat sana dan tukar pun kat sana. “ Aduh, apalah system diorang ni. Teruk. Nak cancel pun tak boleh. Nak tukar pun tak boleh! Nak kena berurusan kat kaunter khidmat pelanggan pula.Aku teringat yang ada kes macam ini pernah heboh kat media social sedikit masa dahulu. Korang ada ingat tak?
 
Erm, k la. Akhirnya, aku setuju. Aku hulurkan note RM20 dalam purse. Itu je yang ada untuk cukupkan 4.90ringgit. Yang lain ada note 50 dan RM1 yang tak cukup. Kiranya dalam purse ada RM50+
Selepas dia cakap terima kasih, aku terus blah. Aku tak kata apa-aap atau pandang dia sebab aku geram sangat. Lepas jauh sikit baru aku merungut, ‘bodoh!’
 
Berkira
 
Kat kaunter khidmat pelanggan, ada pelanggan Cina yang nak cek harga bagi gingseng. Harga RM5.00 yang dia nampak tapi dicaj RM6.20. Seringgit dua puluh sen saja. Itu pun nak berkira. Lama pula tu. Kalau aku, malas dah. Tapi, aku ni kes RM8, banyak tu dengan gaji yang bertunggak beberapa  bulan memang aku berkira sikitlah.
 
“Padan muka diorang, tak check habis ,” kata pegawai itu, sebab orang kat dalam itu buat kerja tak cermat.
 
Alhamdulillah, refund. Dapat balik duit yang ‘bayar lebih’. 
 
Sebenarnya, aku tak kisah sangat pun dengan harga itu, RM54.90. Cuma aku rasa seperti tertipu. Iyalah, tulis RM46.90 tetiba caj RM8 lagi dari yang tertera. Sape yang tak benggang, kan?
 
Bila dah balik, aku on line cari pasal produk ini, harganya RM57.90. Wow, aku dah tersilap tuntut ke? Tapi, memang aku tak tahu pun harganya. Tak kan kita pula nak google satu-satu harga. Salah kita ke?
 
Lain kali, korang pun berhati-hati apabila membeli belah, kadang-kala kita dicaj dengan apa yang kita tak beli pun. Dan pastikan anda bawa duit lebih sikit sebab kalau ada harga beyond expected (melepasi jangkaan), susahlah kita.
 
 
Selamat berbelanja. Happy shopping.

1 ulasan:

Nur Inani berkata...

cik manis blogwalking & follow sini :)
salam kenal :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...