Langkau ke kandungan utama

Resipi Laksam Versi Utara yang Marvelous Sedap




Laksam Versi Utara

Isi laksam
* 2 cawan tepung beras
* 2 cawan air

Caranya:
1. Satukan kedua-dua. Kacau sampai tidak berketul
2. Panaskan pengukus dan panaskan tudung periuk
3. Tuang agak-agak. Tak nak tebal dan tak nak nipis sangat. Tunggu sampai naik melembong.
4. Apabila sudah melembung, angkat dan gulung.
5. Sapukan minyak selepas gulung. Tunggu sehingga suhu gulungan tadi sejuk dan gunting bulat-bulat.

Gulung isi laksam begini ya



Kuah laksam
Isi ikan secukupnya - asingkan isi dan tulang. Kisar. Blender.
Santan - kalau ikan 10 ekor, santan RM3

*1 biji bawang besar
*4 biji bawang merah
*2 sudu lada hitam
*1 cm halia
Blender semua bertanda*

5-10 keping asam
Daun kesom
Gula dan garam secukup rasa..

Cara-cara:
Satukan semua bahan di atas. Masak hingga mendidih. Pastikan jangan lama sangat. Nanti pecah minyak santan tu sudah tidak sedap.

Sambal
-cili kering buang biji & rebus dan sejatkan
-secubit belacan
-garam n gula
Persatukan semua. Campur sedikit air suam.
Blender sampai hancur. Siap laaa.

Ulam:
Kacang panjang, timun, taugeh, bawang besar, daun kesom, bunga kantan.
potong ikut cita rasa.


Laksam sudah siap dan boleh dinikmati.
Cara hidangan:
Masukkan isi laksam ke dalam pinggan, tabur ulam, masukkan sos ikut selera dan tuangkan kuah. Sedia untuk dihidangkan. Sedap dimakan panas.

Resipi ini aku dapat dari Tieha Karim. Dia memang pandai masak.

Selamat mencuda dan makan tu ingat-ingatlah aku sama. Hahaha~

Catatan popular daripada blog ini

Innershine Prun dan Camu-camu: Testimoni Cantik Kulit Berseri

Sedap. Manis-manis masam. Kalau ada rasa kurma, lagi best. Marvellous. Ada orang cakap, masam sedikit. Pada Sha yang tak makan masam langsung, rasa Innershine ini tidaklah masam mana. Sedikit sahaja rasa masamnya, berbanding produk lain yang lagi rasa masam asam jawa (Ladies Collagen). Innershine rasa masam buah camu-camu sahaja. 
Harga pasaran untuk 6 botol RM 28.90 dan untuk 12 botol RM 57.90. Berat satu botol 42 gram. Harga boleh dapat murah, ikut pasaraya. Pandai-pandailah korang pilih. Sha tengok kat Aeon (Jaya Jusco nama lamanya) pada 13 Jun 2014, harga seperti di atas. Tapi Sha tengok kat Big Aeon harganya lebih murah. Pek kecil (6 botol) hanyalah RM26.90 manakala yang besar RM54.90. Murahlah berbanding harga asal.
Perubahan magik yang Innershine Prun dan Camu-camu lakukan kepada diriku:

Hari pertama, minum malam sebelum tidur, tak dapat tidur dan esok paginya, perut membuang, detox kan? Hehe.
Lusanya, minum awal sikit dalam pukul 9 malam. Tidur, ok saja. Perut ok, tak ada…

Pantang Larang dan Makanan Orang Demam Campak

Nak jaga pemakanan orang demam campak?
Ok, aku ada petua dan tipsnya. Segala yang tertulis di sini adalah keluar dari kepalaku, dan pengalamanku menjaga makanan orang demam campak. Ku abadikan di sini.


Tidak boleh menggoreng
Demam campak ni kita tak boleh nak goreng apa-apa makanan terutamanya guna minyak. Contohnya goreng ikan.

Menumis pun tak boleh tau.

Sebab apa tak boleh? Sebab ia akan merangsang pertumbuhan campak dan buat ianya kemerah-merahan.

Elakkan makanan laut yang gatal
Makanan laut, seperti udang, sotong, kerang elok la dikuarantinkan.. Haha~ Bukan kuarantin la tapi jangan makan makanan tu, k.

Elakkan yang pedas
Cili pun tak boleh makan sebab mengundang kegatalan.


Elakkan yang hitam-hitam seperti gaban perkasa hitam


Kicap dan kopi harus la dijauhi serta merta sebab ia akan menyebabkan berparut hitam. Kalau koko atau milo? Kalau capucinno? Erm, ikut suka korang la.

Aha, aku ada idea, kalau nak putih maka minumlah air soya. Confirm menjadi. Tapi kalau tak jadi, jangan…

Tips Pakaian Untuk Konvo

Open Tracker