Resipi Laksam Versi Utara yang Marvelous Sedap | ! sha my heart

.

Khamis, 10 April 2014

Resipi Laksam Versi Utara yang Marvelous Sedap




Laksam Versi Utara

Isi laksam
* 2 cawan tepung beras
* 2 cawan air

Caranya:
1. Satukan kedua-dua. Kacau sampai tidak berketul
2. Panaskan pengukus dan panaskan tudung periuk
3. Tuang agak-agak. Tak nak tebal dan tak nak nipis sangat. Tunggu sampai naik melembong.
4. Apabila sudah melembung, angkat dan gulung.
5. Sapukan minyak selepas gulung. Tunggu sehingga suhu gulungan tadi sejuk dan gunting bulat-bulat.

Gulung isi laksam begini ya



Kuah laksam
Isi ikan secukupnya - asingkan isi dan tulang. Kisar. Blender.
Santan - kalau ikan 10 ekor, santan RM3

*1 biji bawang besar
*4 biji bawang merah
*2 sudu lada hitam
*1 cm halia
Blender semua bertanda*

5-10 keping asam
Daun kesom
Gula dan garam secukup rasa..

Cara-cara:
Satukan semua bahan di atas. Masak hingga mendidih. Pastikan jangan lama sangat. Nanti pecah minyak santan tu sudah tidak sedap.

Sambal
-cili kering buang biji & rebus dan sejatkan
-secubit belacan
-garam n gula
Persatukan semua. Campur sedikit air suam.
Blender sampai hancur. Siap laaa.

Ulam:
Kacang panjang, timun, taugeh, bawang besar, daun kesom, bunga kantan.
potong ikut cita rasa.


Laksam sudah siap dan boleh dinikmati.
Cara hidangan:
Masukkan isi laksam ke dalam pinggan, tabur ulam, masukkan sos ikut selera dan tuangkan kuah. Sedia untuk dihidangkan. Sedap dimakan panas.

Resipi ini aku dapat dari Tieha Karim. Dia memang pandai masak.

Selamat mencuda dan makan tu ingat-ingatlah aku sama. Hahaha~

1 ulasan:

Norzuryati Mohamad Basir berkata...

Makanan kegemaran saya..tapi x penah confident nak masak sendiri..
tapi, tgk resepi ni macam simple je..nak try la..harap2 menjadila..hehe

Jemput ke blog saya

http://norzuryati.blogspot.com

~ perkongsian tentang kisah hidup, anak2, aktiviti seharian, tips kesihatan, kecantikan dan lain2..

Moga dapat manfaat daripadanya..insyaAllah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...