Tips Cerah Kulit yang Murah dan Mudah | ! sha my heart

.

Isnin, 9 Disember 2013

Tips Cerah Kulit yang Murah dan Mudah

Buah pisang mempunyai banyak nutrien




Nak tahu satu rahsia tak? Korang nak putih melepak secara murah dan mudah tak? Of course you want, i am right? (senyum). Kalau tak, tak kanlah laku dan laris produk-produk pencerah kulit. Nak jadi macam kulit orang Korea la, orang Jepun la..

Bagi aku, tak suka jenis pakai-pakai ni sebab cerah tak semua bahagiaan. Muka je cerah, tapi tangan hitam, wat pe? Tak nak. Tak best. Tak asli gitu. Jadi, aku lebih suka ambil yang boleh makan, cerah satu badan. Korang boleh baca kat sini Cerah Pakai Apa ni adalah entri aku yang terdahulu.


Pisang, agen pencerah.

Tak percaya? Ok, meh aku kongsi cerita. Bebaru ni, aku balik kampung setelah sebulan lebih tak menjejakkan kaki ke rumah ayah bonda. Aku pun beli buah tangan untuk dibawa pulang. Aku beli kerepek pisang.

Aku tahu famili aku memang suka kerepek pisang pun. Aku beli yang kerepek pisang yang kosong. Kalau beli yang ada perisa, ada saja yang nak komen rasanya masin sangatlah, manis sangat lah, pedaslah, kurang pedaslah. Jadi aku ambil yang kosong. Sedap ke tak sedap ke korang hadaplah. (Eh, ayat tak boleh blah. Sebenarnya nak cakap, sedap ke tak sedap ke, korang kena terima sebab itulah rasanya. tak boleh banyak komen lagi. Hahaha~)

Balik rumah, ada mak, kakak ipar, adik, adik ipar, dan anak-anak saudara. Aku pun bancuh iar teh dan hidangkan kerepek pisang tadi. Famili aku memang suka kerepek pisang ni. Apa lagi bedallah. Hehe~

Esoknya, aku datang kerja. Anak bos tegur aku katanya makin cerah. Aku pun perasan yang mukaku makin cerah. Bukan muka sahaja, tetapi seluruh badan jadi cerah. Aku pun terfikir sendiri,  adakah kerana aku makan 'supplement'? Tapi, aku sudah berhenti makan sebarang makanan tambahan lagi.

Kakak sebilikku pun tegur, aku makin cerah. Dia teka mungkin lambat kesan-kesannya dari makanan tambahan aku. Aku pun dalam nak percaya dengan tak. Bukan apa, aku tahu lah badan aku cepat bertindak dengan makanan yang diambil. Mana mungkin suppliment yang aku dah lama tinggalkan akan beri kesan.

Jadi, aku fikir dan fikir lagi. Kemudian aku 'search'. Oh, sebab pisang rupanya! Pisang agen pencerah.

Oh yeah, aku dah dapat jawapannya sekarang. Jadi, aku pun belilah lagi kerepek buat stok pencerah aku. Alhamdu lillah, setelah hampir seminggu, kulit aku makin cerah.

Kalau korang tak percaya, korang kena cuba buktikan sendiri. Aku dah berjaya membuktikannya. Aku kongsikan dengan korang pula.  Korang cubalah, nanti korang kongsi dengan aku pula ya.

Oh ya, tips nak cerah cepat, banyakkan minum air masak dan jangan minum kopi, nescafe (sebab melanin hitam akan melambatkan proses pencerahan).


Tag: cerah semulajadi, pisang, khasiat pisang, murah dan mudah, makanan berkhasiat, agen pencerah,


Sumber bacaan yang lain:
Kulit Putih Mulus dengan Pisang
Kulit pisang putihkan gigi
Tips Kulit Putih
10 manfaat pisang

4 ulasan:

Azlan Strider berkata...

owh...thanks 4 da info..kebetulan plak sy makan pisang..tapi sebijik dua jer laa..igtkan pisang utk sembelit jer..hehehe

Regards,
-Strider-

sha my heart berkata...

Azlan: a ah. Pisang banyak khasiat. untuk sembelit orang paling tahu. Eh, buat cucur pun sodap. hehe~

asraff berkata...

pisang memang bagus untuk kesihatan diri Safee Sali Berkahwin Dengan Sasha Wanita Indonesia

anis asyikin berkata...

waa nice info... ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...