Langkau ke kandungan utama

Pilih Kawan Pada Pakaian

Assalamualaikum.

Ini adalah kisah seorang teman aku. Tak berapa rapat kerana baru beberapa kali bertemu.

Nama dia? Er, terlupa plak. Tak apa la, kita letak nama lain. Nama Alif. Dia ni orang miskin. Dia duduk dengan.. er, dia duduk sorang. Ibu bapanya telah meninggal dunia. Dia anak yatim piatu.

Dulu dia duk dengan abang dia. Sekarang ni, dia buat blok kat belakang rumah yang abang dia huni. Mungkin itu adalah rumah pusaka mereka. Ye la, nak duduk sekali mungkin isteri abang dia tak selesa. Ye la, kalau aku pun tak nak la ada orang menumpang. Bukan apa, nanti jadi masalah lain. Better duduk rumah sendiri daripada duk rumah orang. Kecik-kecik pun, rumah kita. Bersih ke berselerak ke, rumah kita. Tak ada sape nak kisah kan sangat.

Kira dia hidup sendirilah. Makan minum pakai semuanya sendiri. Kadang-kala kesian juga kat dia. Tapi apa yang boleh dibuatkan.

Dia ada kawan, nama dia (ubah sikit ye, Hanif). Hanif ni boleh kata anak orang berada juga la. Diorang ni rapat. Hanif ada teman wanita, Nana (aku tak kenal pun. Budak Insanniah. Berjubah tapi londeh habis bila keluar. Cakap tak naik motor tapi bila hanif pergi ambil dia dengan motor, naik pulak).

Petang tu, Hanif ada ajak Alif teman dia belikan rantai sempena birthday si Nana ni. Malam tu nak sambut birthday. Alif beria-ia nak ikut. Kalau kita pun, mestilah nak pergi meraikan orang yang kita dah susah payah cari barang pada petangnya. At least, nak tengok reaksi si birthdy girl, kan..

Boleh pula si Hanif ni cakap pada kawan yang lain, "Aku tak nak bawa Alif sebab malu pada awek aku. Ko tengok la cara dressing dia.." Pergh, berasap wei..

Iya, Alif tak kaya. Tak ada baju berjenama luar negara. Dia hidup berdikari sahaja. Berdiri di atas kaki sendiri. Mak ayah dah tak ada nak support itu ini. Kalau kita di tempat Alif..

Bila Alif dapat tahu, terasa juga la dia. Lama juga tak bertegur sapa. Aku pun kureng sikit denga Hanif ni. Berlagak. Menyampah juga kadang-kadang tu dengan dia. Apa ingat dia ada harta boleh buat sesuka hati je ke? Harta je ada tak guna la wei, melainkan harta.


Kesimpulannya

Jangan hanya lihat kepada kebendaan sahaja. Contohnya, kalaulah si Alif tak temankan Hanif petang tu, kang susah juga..

Jangan ingat orang yang berjubah tu baik. Belum tentu. Dont judge a book by it's cover.

Catatan popular daripada blog ini

Innershine Prun dan Camu-camu: Testimoni Cantik Kulit Berseri

Sedap. Manis-manis masam. Kalau ada rasa kurma, lagi best. Marvellous. Ada orang cakap, masam sedikit. Pada Sha yang tak makan masam langsung, rasa Innershine ini tidaklah masam mana. Sedikit sahaja rasa masamnya, berbanding produk lain yang lagi rasa masam asam jawa (Ladies Collagen). Innershine rasa masam buah camu-camu sahaja. 
Harga pasaran untuk 6 botol RM 28.90 dan untuk 12 botol RM 57.90. Berat satu botol 42 gram. Harga boleh dapat murah, ikut pasaraya. Pandai-pandailah korang pilih. Sha tengok kat Aeon (Jaya Jusco nama lamanya) pada 13 Jun 2014, harga seperti di atas. Tapi Sha tengok kat Big Aeon harganya lebih murah. Pek kecil (6 botol) hanyalah RM26.90 manakala yang besar RM54.90. Murahlah berbanding harga asal.
Perubahan magik yang Innershine Prun dan Camu-camu lakukan kepada diriku:

Hari pertama, minum malam sebelum tidur, tak dapat tidur dan esok paginya, perut membuang, detox kan? Hehe.
Lusanya, minum awal sikit dalam pukul 9 malam. Tidur, ok saja. Perut ok, tak ada…

Pantang Larang dan Makanan Orang Demam Campak

Nak jaga pemakanan orang demam campak?
Ok, aku ada petua dan tipsnya. Segala yang tertulis di sini adalah keluar dari kepalaku, dan pengalamanku menjaga makanan orang demam campak. Ku abadikan di sini.


Tidak boleh menggoreng
Demam campak ni kita tak boleh nak goreng apa-apa makanan terutamanya guna minyak. Contohnya goreng ikan.

Menumis pun tak boleh tau.

Sebab apa tak boleh? Sebab ia akan merangsang pertumbuhan campak dan buat ianya kemerah-merahan.

Elakkan makanan laut yang gatal
Makanan laut, seperti udang, sotong, kerang elok la dikuarantinkan.. Haha~ Bukan kuarantin la tapi jangan makan makanan tu, k.

Elakkan yang pedas
Cili pun tak boleh makan sebab mengundang kegatalan.


Elakkan yang hitam-hitam seperti gaban perkasa hitam


Kicap dan kopi harus la dijauhi serta merta sebab ia akan menyebabkan berparut hitam. Kalau koko atau milo? Kalau capucinno? Erm, ikut suka korang la.

Aha, aku ada idea, kalau nak putih maka minumlah air soya. Confirm menjadi. Tapi kalau tak jadi, jangan…

Tips Pakaian Untuk Konvo

Open Tracker