Pilih Kawan Pada Pakaian | ! sha my heart

.

Selasa, 7 Ogos 2012

Pilih Kawan Pada Pakaian

Assalamualaikum.

Ini adalah kisah seorang teman aku. Tak berapa rapat kerana baru beberapa kali bertemu.

Nama dia? Er, terlupa plak. Tak apa la, kita letak nama lain. Nama Alif. Dia ni orang miskin. Dia duduk dengan.. er, dia duduk sorang. Ibu bapanya telah meninggal dunia. Dia anak yatim piatu.

Dulu dia duk dengan abang dia. Sekarang ni, dia buat blok kat belakang rumah yang abang dia huni. Mungkin itu adalah rumah pusaka mereka. Ye la, nak duduk sekali mungkin isteri abang dia tak selesa. Ye la, kalau aku pun tak nak la ada orang menumpang. Bukan apa, nanti jadi masalah lain. Better duduk rumah sendiri daripada duk rumah orang. Kecik-kecik pun, rumah kita. Bersih ke berselerak ke, rumah kita. Tak ada sape nak kisah kan sangat.

Kira dia hidup sendirilah. Makan minum pakai semuanya sendiri. Kadang-kala kesian juga kat dia. Tapi apa yang boleh dibuatkan.

Dia ada kawan, nama dia (ubah sikit ye, Hanif). Hanif ni boleh kata anak orang berada juga la. Diorang ni rapat. Hanif ada teman wanita, Nana (aku tak kenal pun. Budak Insanniah. Berjubah tapi londeh habis bila keluar. Cakap tak naik motor tapi bila hanif pergi ambil dia dengan motor, naik pulak).

Petang tu, Hanif ada ajak Alif teman dia belikan rantai sempena birthday si Nana ni. Malam tu nak sambut birthday. Alif beria-ia nak ikut. Kalau kita pun, mestilah nak pergi meraikan orang yang kita dah susah payah cari barang pada petangnya. At least, nak tengok reaksi si birthdy girl, kan..

Boleh pula si Hanif ni cakap pada kawan yang lain, "Aku tak nak bawa Alif sebab malu pada awek aku. Ko tengok la cara dressing dia.." Pergh, berasap wei..

Iya, Alif tak kaya. Tak ada baju berjenama luar negara. Dia hidup berdikari sahaja. Berdiri di atas kaki sendiri. Mak ayah dah tak ada nak support itu ini. Kalau kita di tempat Alif..

Bila Alif dapat tahu, terasa juga la dia. Lama juga tak bertegur sapa. Aku pun kureng sikit denga Hanif ni. Berlagak. Menyampah juga kadang-kadang tu dengan dia. Apa ingat dia ada harta boleh buat sesuka hati je ke? Harta je ada tak guna la wei, melainkan harta.


Kesimpulannya

Jangan hanya lihat kepada kebendaan sahaja. Contohnya, kalaulah si Alif tak temankan Hanif petang tu, kang susah juga..

Jangan ingat orang yang berjubah tu baik. Belum tentu. Dont judge a book by it's cover.

7 ulasan:

Peyan Sanstaro berkata...

Dont judge a book by it's cover..

Terbaik !

Azee Hana berkata...

ish2,,ade jugak orang macam tu..

sha my heart berkata...

peyan jgn judge2 k.

Terima kasih

sha my heart berkata...

azee hana ada ada. Mcm2 ada.

ril berkata...

Pengajaran ni..kena pandai pilih kawan. Jangan berkawan cam org sperti hanif ni.

sha my heart berkata...

ril a ah. Tapi kalau dah lama kawan, macamna nak buang kawan?

NUR AYNIE berkata...

never ever judge people by the look. :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...