Bos yang Menakutkan | ! sha my heart

.

Isnin, 6 Ogos 2012

Bos yang Menakutkan

Assalamualaikum.

Aku nak bercerita pasal kerjaya sedikit.

Kat tempat aku kerja ni, aku rasa pelik juga sebab ramai pekerja seakan-akan takut kepada majikannya. Pelik juga aku rasa. Mungkin sebab aku dah banyak umur, pengalaman berhadapan dengan orang (berpersatuan) dan bekerja dengan beberapa orang majikan membuatkan persepsi aku tak sama dengan kebanyakan pekerja di tempat kerja aku. Pada aku, majikan perlu dihormati, bukannya ditakuti.

Pada aku, aku akan kenal seseorang (terutamanya majikan) terlebih dahulu. Mereka pun manusia juga. Bukannya bengis mana pun. Mereka juga punya anak walaupun ada majikan yang keras hati. Tapi ingatlah mereka tetap manusia yang ada perasaan. Kalau ada orang buat mereka tersentuh, mereka akan tersentuh. Yang penting, keikhlasan.

Bila aku dah kenal rentak mereka bagaimana, senanglah nak counter attack. Ops, bukannya nak jatuhkan majikan. Sekadar dapat tambat hati mereka pun dah cukup heaven.

Aku tak takut, cuma hormat pada orang. Buat apa nak takut kan? Nampak gelabah. Nampak salah.
Bos tak suka aku? Lantaklah.. Hahaha, tak ada la. Bos kurang gemar dengan pekerja yang cepat cemas. Mereka suka seorang yang tenang macam ehem ehem ehem... Hehe~~

Kesimpulannya
Takuti dan hormati kepada yang hak. Majikan bukannya untuk ditakuti tetapi lebih untuk dihormati. Ye la, orang yang memberi kita 'makan' kena la hormat. Kalau tak hormat, susah jugak. Lain jadinya.

Selamat bekerja semua.

6 ulasan:

Maithasa Syuhada berkata...

comel blog ni... jmput singgh blog sy skali yer...

sha my heart berkata...

terima kasih ya dear..
Akan lawat blog awak

Ril Stopa berkata...

Pesanan berguna ni."Majikan perlu dihormati bukan ditakuti".

sha my heart berkata...

ril stopa ya, majikan bkn utk ditakuti

sabree hussin berkata...

lawan je boss tu

NUR AYNIE berkata...

kena belajar ilmu yakin diri dr kak sha lepas nih hahaaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...