Langkau ke kandungan utama

Siapa Ada Ilmu, Jangan Bangga Diri


JANGAN BANGGA DIRI:

Diriwayatkan bahawa Ibnu Abbas r.a. suatu hari pernah berkata,
"Aku termasuk orang yang dalam ilmunya."
Dan di lain waktu ia juga berkata,
"Bertanyalah kepadaku sebelum kalian kehilangan aku."

Maka, ketika ia pulang ke rumahnya, Allah mengutus seorang malaikat yang menjelma sebagai manusia. Malaikat itu mengetuk pintu rumahnya, dan Ibnu Abbas r.a. pun keluar untuk membukakan pintu bagi tamunya itu.

Malaikat lalu bertanya kepadanya,
"Hai Ibnu Abbas, apa pendapatmu mengenai semut yang kecil bentuknya, di mana letak nyawanya ? Apakah di bahagian depan atau bahagian belakangnya ?

Ibnu Abbas r.a tidak mampu menjawab, lalu ia segera masuk ke dalam rumahnya dan mengunci pintu. Kemudian ia berjanji pada dirinya bahawa ia tidak akan lagi mendakwa diri memiliki ilmu selamanya.

Allah Ta'ala berfirman, maksudnya,
"Dan di atas tiap-tiap orang yang berpengetahuan itu ada lagi Yang Maha Mengetahui."
(Surah Yusuf, ayat 76).

Catatan popular daripada blog ini

Tips Pakaian Untuk Konvo

Innershine Prun dan Camu-camu: Testimoni Cantik Kulit Berseri

Sedap. Manis-manis masam. Kalau ada rasa kurma, lagi best. Marvellous. Ada orang cakap, masam sedikit. Pada Sha yang tak makan masam langsung, rasa Innershine ini tidaklah masam mana. Sedikit sahaja rasa masamnya, berbanding produk lain yang lagi rasa masam asam jawa (Ladies Collagen). Innershine rasa masam buah camu-camu sahaja. 
Harga pasaran untuk 6 botol RM 28.90 dan untuk 12 botol RM 57.90. Berat satu botol 42 gram. Harga boleh dapat murah, ikut pasaraya. Pandai-pandailah korang pilih. Sha tengok kat Aeon (Jaya Jusco nama lamanya) pada 13 Jun 2014, harga seperti di atas. Tapi Sha tengok kat Big Aeon harganya lebih murah. Pek kecil (6 botol) hanyalah RM26.90 manakala yang besar RM54.90. Murahlah berbanding harga asal.
Perubahan magik yang Innershine Prun dan Camu-camu lakukan kepada diriku:

Hari pertama, minum malam sebelum tidur, tak dapat tidur dan esok paginya, perut membuang, detox kan? Hehe.
Lusanya, minum awal sikit dalam pukul 9 malam. Tidur, ok saja. Perut ok, tak ada…

Petua Tutorial Cara Pakai Contact Lens (Kanta Lekap)