Orang Sayang Bila Kita Berbudi Bahasa | ! sha my heart

.

Sabtu, 14 April 2012

Orang Sayang Bila Kita Berbudi Bahasa

Assalamualaikum.

Orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa.

Aku ni pemalu dan pendiam orangnya. Tapi sekarang ni, aku dah makin banyak bercakap dan orang kata aku bukanlah seorang yang pemalu.

Ok, dah aku seorang yang pemalu dan pendiam, jadi, aku tak banyak cakap. Orang anggap aku tak berapa hormati orang dalam maksudnya lain, kurang adabnya. Contohnya, nak berlalu ke tempat lain, kena minta izin.

Bebaru ni, aku beradab sopan dengan orang. Apa yang bestnya, orang dua kali ganda beradab, hormati, sanjungi dan sayangi aku.

Apa yang aku belajar, orang yang sopan ni, orang lihat dia ada kelas yang tersendiri. Sebab tu orang pun beradab jugak. Kalau tak orang tu tak beradab balik, dia akan malu sendiri tanpa ada sesiapa pun bagitahu mahupun marah.

See, aura adab ni kuat juga kan..


Jadi, marilah kita beradab sopan.

Budi mulia budaya kita.


Terima kasih sudi baca.


Untuk SW, terima kasih. Awak banyak ajar saya tentang kehidupan.

5 ulasan:

blogtilldrop berkata...

marilah mempertingkatkan diri..

Juliet_iRa~" berkata...

yapppp budi bahasa budaya kita...

kalau kita bersopan santun dgn org mmg org pn akn buat bnda y sm kat kte kan..

kecuali la org tu mmg xda psaan 'malu' lgsung..hee

Ana Farhana berkata...

huhu.. smala,pnh buat mcm tu..


ye.. mari kita tingktkn adab2 kite

amna berkata...

budi bahasa budaya kita :)
ayuh memperkasakan bahasa kebangsaan kita :)

Smashing Labu berkata...

untunglah dpt keje tu.. interview sbnarnye OK je..yg x OK nye..nk kene speaking bagai..cuak..da lah xreti..takat simple english blh lah..so skrg da keje la kamu kan? -_-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...