Langkau ke kandungan utama

Politik: Jangan Taksub Sangat La


Gambar diambil dari sumber.


Assalamualaikum.

Pendahuluan

Ini adalah entri membuka minda anda. Kalau anda masih mahu berfikiran kolot dan jumud, elok benarlah membacanya supaya terang hati perut anda. Tetapi tahap kepedasannya mungkin membakar hati anda. Sabar, saya hanya rakyat Malaysia yang ingin membuka minda rakyat senegara dengan saya supaya dapat berfikir dengan sewajarnya.

Sekarang ni riuh pasal isu politik itu ini. Baik di pihak kerajaan mahupun pembangkang. Yang ahli atau pro-kerajaan dan pro-pembangkang ini asyik bergaduh sahaja, keluarkan apa yang pemimpin-pemimpin mereka utarakan. Kalau setakat perbincangan elok-elok tak apa la. Tapi sampai keluarkan perkataan berbaur negatif, tu yang tak elok. Kalau macam ni, sampaikan kiamat pun tak kan habis. :P


Tujuan buat entri politik

Politik? Sebenarnya aku malas nak tulis bab ni. Pembaca aku tak berminat. Sumpah, kalau aku tulis pun, tak ramai yang akan komen apa yang aku tulis dan tak ada trafik mencanak pun masuk. 

Tapi oleh sebab aku ada ilmu dan pengetahuan (aku ada belajar secara rasmi -Ijazah Komunikasi dan Sarjana Komunikasi Kepengurusan -bukan nak berlagak, sekadar memberi bukti yang mana aku layak (eligible) dalam mengulas isu ini. Belajar secara tak rasmi dari kawan-kawan aku yang bergelar wartawan, dari bacaan dan pemerhatian) adalah menjadi tanggung jawab aku untuk terangkan kepada mereka yang aku rasa terkapai-kapai mencari pedoman.


Kepada semua: Tolonglah jangan berfikiran sempit. Apa yang media arus perdana siarkan belum tentu 100% betul. 


Apa itu media arus perdana?

TV semua seperti RTM 1, RTM2, rangkaian TV Media Prima: (TV3, TV8, NTV7, TV9), Al- Hijrah, Astro, kecuali TV Kelantan.

Radio- apa yang aku tahu, semua rangkaian radio FM adalah di bawah pemilikan kerajaan.

Semua media cetak kecuali yang dimiliki oleh pembangkang.


Kenapa berita yang disiarkan tidak adil? 

Hal ini demikian kerana ada kuasa 'mereka' dikuasai oleh pemegang saham dalam syarikat tersebut. Kebanyakannya memang dikawal oleh kerajaan yg diperintah sekarang. Siapa? Kerajaan Barisan Nasional. Contohnya akhbar Utusan Malaysia, pemiliknya ialah Umno manakala The Star pula dimiliki oleh MCA. NSTP pula orang atasnya cenderong kepada Barisan Nasional.


Kebebasan bersuara?

Kalau sesiapa student Comm. (singkatan untuk komunikasi) mesti tahu bab ni punya la (belajar dalam law in comm, dan kalau student komunikasi pembangunan lagi tahu bab ni terutamanya budak journalisme).

Di Malaysia, kebebasan bersuara adalah dikawal oleh kerajaan yang memerintah negara. Jadi, pensyarah akan tanya, kenapa tak ada kebebasan suara di Malaysia seperti Amerika Syarikat dan Britain?

Malaysia ada undang-undangnya yang tersendiri bagi mengawal isu kebebasan bersuara ini, terutamanya dengan akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1948 dan Akta Hasutan 19?? (terlupa sudah tahunnya). Selain itu, ada Akta Fitnah 1978.

Sebenarnya, isu kebebasan bersuara ini amat dipentingkan dalam kelompok wartawan. Tak ada negara pun di dunia yang mengamalkan kebebasan bersuara sepenuhnya. Seperti Amerika dan England, kita nampak seperti mereka mempunyai kebebasan bersuara tetapi sebenarnya, mereka masih lagi di bawah pengaruh stake holder (pemegang saham) yang mana kebanyakannya mempunyai kecenderungan politik yang tersendiri dan mereka (golongan wartawan) masih berjuang ke arah itu (kebebasan bersuara).


Sumber gambar dari Google Image.


Dikawal rapi oleh Gatekeeper

Jadi, apabila berita kita sudah dikawal rapi, adakah berita politik yang tulus-mulus akan keluar? Tidak, wahai pembaca-pembaca yang aku kasihi sekalian. Mereka akan mengikut siapa yang berada di atas. Kalau pun ada wartawan ingin menulisnya dengan sebetul duduk keadaan yang sebenarnya, beritanya tidak akan lepas terus terbit tetapi dia akan melalui gatekeeper.

Gatekeeper ini bertugas sebagai editor yang akan pastikan berita bagaimana akan keluar. Kalau berita itu tidak memenuhi kehendak pihak atasan dan editor, maka wartawan tersebut kena menulisnya semula sampailah semuanya diluluskan.

Budaya kerja di pejabat press (wartawan) adalah marah-marah. Editor yang akan marah-marah. Jadi daripada nak dapat kemarahan ketua (editor) maka pandai-pandai la nak taip berita tak kasi kena hentam.

Menurut kawanku yang kerja wartawan, mereka sebenarnya tertekan kerana tidak boleh bagitau/taip berita yang betul. Mereka tahu apa yang berlaku sebenarnya tapi tak boleh tulis dan tak boleh sebarkan kepada orang lain kerana nanti kredibiliti majikan mereka contohnya akhbar Utusan Melayu akan tercalar. Lagipun mereka terikat dengan kontrak dan prinsip wartawan yang mana mereka tidak boleh dedahkan sesuatu yang tidak baik.

Budak journalisme, korang masih ingat tak Prinsip Kewartawanan tu apa? Aku masih lagi ingat, tapi tak semua la. Hihi.


Kesimpulan

Cuba dengar dari sumber yang satu lagi. Kemudian timbang dengan akal. Bukannya dengan taksub kepada parti.

Korang faham tak penerangan aku ni? Semoga dengan entri ini dapat membuka sedikit mata anda. Jangan percaya kepada satu pihak sahaja. Jangan ulangi kesilapan Tunku Mansur Syah yang mana menghukum tanpa tahu asal duduk sesuatu perkara. Jangan sampai Malaysia jatuh ke tangan pihak yang tidak bertanggung jawab.


P/s: Aku bukan sokong sesiapa. Aku cuma rakyat Malaysia yang berfikir.
Marilah sama-sama jadi rakyat yang bijak berfikir. 

Maaf aku cakap, menteri pun belum tentu bijak berfikir kalau korang memang minat politik dan tengok berita. Serius aku cakap, aku pernah jumpa. Jadi, marilah gunakan otak kita yang bijak itu =)

P/s/s: Jangan saman saya, saya orang miskin.

Ada bangkangan? Komen? Sila tinggalkan di bawah.


Anything can happen, that why life is wonderful. Struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one. No one you shouldn't hurt their feels!

Terima kasih sudi baca entri ni. Sudi-sudikan diri ‘like’ kat bawah entri ni dan fan page atas sana ya. Sayang korang. 

Kalau rasa entri ni ada nilai dan berguna, sila tekan +1 kat bawah ni, ya.

Catatan popular daripada blog ini

Innershine Prun dan Camu-camu: Testimoni Cantik Kulit Berseri

Sedap. Manis-manis masam. Kalau ada rasa kurma, lagi best. Marvellous. Ada orang cakap, masam sedikit. Pada Sha yang tak makan masam langsung, rasa Innershine ini tidaklah masam mana. Sedikit sahaja rasa masamnya, berbanding produk lain yang lagi rasa masam asam jawa (Ladies Collagen). Innershine rasa masam buah camu-camu sahaja. 
Harga pasaran untuk 6 botol RM 28.90 dan untuk 12 botol RM 57.90. Berat satu botol 42 gram. Harga boleh dapat murah, ikut pasaraya. Pandai-pandailah korang pilih. Sha tengok kat Aeon (Jaya Jusco nama lamanya) pada 13 Jun 2014, harga seperti di atas. Tapi Sha tengok kat Big Aeon harganya lebih murah. Pek kecil (6 botol) hanyalah RM26.90 manakala yang besar RM54.90. Murahlah berbanding harga asal.
Perubahan magik yang Innershine Prun dan Camu-camu lakukan kepada diriku:


Hari pertama, minum malam sebelum tidur, tak dapat tidur dan esok paginya, perut membuang, detox kan? Hehe.
Lusanya, minum awal sikit dalam pukul 9 malam. Tidur, ok saja. Perut ok, tak ada…

Pantang Larang dan Makanan Orang Demam Campak

Nak jaga pemakanan orang demam campak?
Ok, aku ada petua dan tipsnya. Segala yang tertulis di sini adalah keluar dari kepalaku, dan pengalamanku menjaga makanan orang demam campak. Ku abadikan di sini.


Tidak boleh menggoreng
Demam campak ni kita tak boleh nak goreng apa-apa makanan terutamanya guna minyak. Contohnya goreng ikan.

Menumis pun tak boleh tau.

Sebab apa tak boleh? Sebab ia akan merangsang pertumbuhan campak dan buat ianya kemerah-merahan.

Elakkan makanan laut yang gatal
Makanan laut, seperti udang, sotong, kerang elok la dikuarantinkan.. Haha~ Bukan kuarantin la tapi jangan makan makanan tu, k.

Elakkan yang pedas
Cili pun tak boleh makan sebab mengundang kegatalan.


Elakkan yang hitam-hitam seperti gaban perkasa hitam


Kicap dan kopi harus la dijauhi serta merta sebab ia akan menyebabkan berparut hitam. Kalau koko atau milo? Kalau capucinno? Erm, ikut suka korang la.

Aha, aku ada idea, kalau nak putih maka minumlah air soya. Confirm menjadi. Tapi kalau tak jadi, jangan…

Tips Pakaian Untuk Konvo

Open Tracker