Langkau ke kandungan utama

Ko Ingat Cool Ke Maki dalam Blog?

Assalamualaikum.

Tips Blogging: Ko Ingat Cool Ke Maki dalam Blog? Fuh, tajuk tak kalah. Hehe~ Dalam dunia blogging ni ada macam-macam jenis orang yang kita jumpa. Ada yang sombong (memilih kawan), ada yang ego (pantang ditegur), ada yang nak jatuhkan orang lain dan macam-macam la.

Itu la menggambarkan betapa melalui penulisan juga orang boleh tahu siapakah diri kita sebenarnya.


Kisah tauladan

1. Ingat kisah Apek (Khairul Fahmi-Penjaga Gawang Gol Bola Sepak Kebangsaan Malaysia) dengan bekas tunangnya, Elia si Jejari Runcing? Dan perbalahan peminat dengan kakak si Elia?

Semuanya kerana apa? Semuanya kerana sikap yang mahu menceritakan segala-galanya kepada tatapan umum.

2. Satu lagi kisah aku jumpa, blogger bergaduh. Kerana apa? Kerana mulut jugak, perkataan makian yang dicanai ke dalam tulisan di blog.


Kenapa berlaku?

Hal ini berlaku kerana seorang blogger tidak pandai untuk mengawal emosinya dan menghamburkan caci maki.

Aku juga belajar dan berhati-hati dengan ini. Aku risau kalau-kalau ada yang salah faham dengan aku. Dulu, aku selalu memasukkan emosi secara berlebihan dalam blog.

Contohnya, aku cerita pasal kesedihan, pembaca pun terasa sedih dan menangis serta bersimpati kepadaku. Sebenarnya, aku biasa-biasa sahaja. Keadaan aku tetap maintain biasa, tak ada la sedih-sedih.


Kisah Benar

Bebaru ni, aku jumpa sebuah blog pemiliknya perempuan, namanya sedap dan ayu. Tapi bila aku pergi ke blog tu, aku mengucap panjang. Entri-entri yang ada, penuh dengan makian. Ya ALLAH, beginikah akhlak seorang gadis?

Aku bukan nak tunjuk baik. Aku pun sempoi juga, cakap aku agak kasar (orang Utara) tapi tak de la aku nak tulis maki-maki semua. Aku bukan jenis suka maki seperti x-bf aku tuduh aku. Memang pedih dengar tuduhan macam tu. Macam la aku pernah maki dia. Dia maki aku ada la. Aku rasa dia tak dapat berfikir secara rasional.

Kalau nak kenal aku, cuba la add aku kat fb. Tengok macam mana wall aku. Tengok entri-entri aku, ada ke aku maki orang? Eh, lari tajuk pula.

Aku rasa nak je cepat-cepat keluar dari blog macam tu. Tapi sebab dia dah komen blog aku, maka aku pun kena la bayar hutang. Ikut hati nak je blah terus. Tapi nanti dia kata aku sombong plak. No, no, no. Ahaks!


Kesimpulan

Tak elok maki-maki. ALLAH tak suka. Malaikat tak suka.
Kan lebih manis dan afdal kita berzikir, bertakbir, bertahmid =)

Maruah kita akan jatuh kalau amalkan makian. Apa ko ingat ko cool ke maki-maki?

Hey Lady, jagalah adab dan sopan berbicara, k. =)


Anything can happen, that why life is wonderful. Struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one. No one you shouldn't hurt their feels!




Terima kasih sudi baca entri ni. Sudi-sudikan diri ‘like’ kat bawah entri ni dan fan page atas sana ya. Sayang korang. 
Kalau rasa entri ni amat berguna dan bernilai, sila tekan +1 kat bawah ni, ya.

Catatan popular daripada blog ini

Tips Pakaian Untuk Konvo

Innershine Prun dan Camu-camu: Testimoni Cantik Kulit Berseri

Sedap. Manis-manis masam. Kalau ada rasa kurma, lagi best. Marvellous. Ada orang cakap, masam sedikit. Pada Sha yang tak makan masam langsung, rasa Innershine ini tidaklah masam mana. Sedikit sahaja rasa masamnya, berbanding produk lain yang lagi rasa masam asam jawa (Ladies Collagen). Innershine rasa masam buah camu-camu sahaja. 
Harga pasaran untuk 6 botol RM 28.90 dan untuk 12 botol RM 57.90. Berat satu botol 42 gram. Harga boleh dapat murah, ikut pasaraya. Pandai-pandailah korang pilih. Sha tengok kat Aeon (Jaya Jusco nama lamanya) pada 13 Jun 2014, harga seperti di atas. Tapi Sha tengok kat Big Aeon harganya lebih murah. Pek kecil (6 botol) hanyalah RM26.90 manakala yang besar RM54.90. Murahlah berbanding harga asal.
Perubahan magik yang Innershine Prun dan Camu-camu lakukan kepada diriku:

Hari pertama, minum malam sebelum tidur, tak dapat tidur dan esok paginya, perut membuang, detox kan? Hehe.
Lusanya, minum awal sikit dalam pukul 9 malam. Tidur, ok saja. Perut ok, tak ada…

Petua Tutorial Cara Pakai Contact Lens (Kanta Lekap)