Langkau ke kandungan utama

Isu Terkini Blogger Yang Wajib Korang Tahu

Bunga ini adalah cerminan diri kita terumatamanya sebagai blogger,
"Dah OK ke aku ni? Apa yang kurang? Apa yang perlu ditambah?"



Assalamualaikum.

Apa khabar readersku? Haha~ Bajet je ada readers.


Sejak dua menjak ni, aku banyak masuk ke blog otai. Ops, bukan bermakna aku tak masuk ke blog-blog picisan. Salah tu. Dengar dulu apa yang aku nak cakap.

Aku secara kebetulan masuk blog otai dan blog yang mempunyai entri berkualiti. Cara balas komen aku pun, skema-ayat-standard-Bahasa-Melayu. Fuh, aku respeks gile r.. Korang bayangkan lah, aku komen dengan gila-gila aku la. sekali dia balas macam tu. Terkesima dan malu la jugak.

Ye la, aku bukannya tak tau berbahasa formal tapi masih guna bahasa pasar. Bila kena macam tu, memang aku malu la. Korang malu tak kalau macam tu, in my shoes?


1. Perkataan

So, kalau nak buat blog secara serius, please la tulis perkataan tu bagi lengkap. Jangan buat short form. Orang menyampah dnegan short form. Aku pun dulu tulis guna short form juga sebab dah terbiasa tulis mesej handphone dan time tu line slow giler, kalau aku tak tekan publish, kang terlekat tak dapat nak publish langsung. Lebih baik ada daripada tak ada.

Tapi aku berubah bila blogger yang aku rapat, Ariff Shah (serius aku rapat dengan dia dulu, bulan Puasa tahun lepas tapi sekarang dah tak rapat- bukan bergaduh tapi bawa haluan masing-masing. Haha~) tegur cara penulisan yang guna short form, terus aku tukar. Tulis mesej handphone pun kadang-kadang tulis penuh (tapi tak la tulis sepenuhnya).

Kalau korang masih lagi tulis pendek-pendek, sila la tulis bagi penuh ya. Korang akan rasa nikmatnya menulis dalam tulisan yang penuh. Percayalah.

Tapi kalau perkara yang semua orang faham macam fb =facebook, hp= handphone tak apa la..


2. Fraud click

Isu lain, aku jumpa yang Nuffnang tu haram kalau kita  buat fraud click. Macam mana? Kita klik sendiri iklan atau kita minta kawan -kawan kita klikkan. Aku pun memang terfikir juga halal ke duit yang aku terima kalau minta kawan-kawanku klik iklan?

Jawapannya haram. Kenapa? Sebab kita dah langgar perjanjian. Perjanjian yang kita tak akan buat fraud click.

Lagi satu, kita tak boleh letak ayat minta simpati untuk orang klik iklan tu. Bacaan lanjut, boleh rujuk sini, korang akan faham apa yang aku faham sebab beliau menerangkan dengan jelas.


3. Aurat

Isu tudung dan aurat. Aku dah berjaya buang gambar dan letakkan entri kat dalam draf kalau ada gambar yang tak menutup aurat walaupun dia bukan orang Islam. Aku tak nak kalau aku mati, saham dosa aku bertambah. Dosa yang telah ada pun tak tertanggung, inikan pula nak menambah dosa.

Memang la bukan kita yang tak menutup aurat tapi kita yang siarkan, kita yang tunjuk pada orang lain. Maka, kita la yang layak mendapat dosanya. Sebab tu aku tak letak ada sorang kenalan blogger di bloglist yang free hair sebab aku tak nak tanggung dosa.


Lagi satu, gambar perempuan. Gambar perempuan tak boleh letak kat internet yang saiznya lebih besar dari satu ruas jari *kelingking kalau tak silap. Cuba bayangkan kalau ada orang buat naya kat korang. Dia superimposekan gambar korang dan sebarkan. Apa korang nak kata? Salah sendiri jugak. Isk, menakutkan..


Usaha masih perlu untuk aku buang gambar-gambar yang tak menutup aurat.

Korang macam mana? Aku bukan nak tunjuk baik, tapi kalau ada jalan baik, kenapa tak nak kita sama-sama ikut, kan?


Terima kasih sudi sokong aku. Sayang semua.

Sila la 'like' kalau suka. Kalau tak suka, dislike. Haha~

Ulasan

  1. ada yg datang kat blog saya buat macam tu..dia dah clik tp suruh membalasnya..huhu

    BalasPadam
  2. never know this before.. huhuhu.. nicely done.. thanks~

    BalasPadam
  3. nice entri..
    tentang perkataan tu pendamba setuju ,dulu pernah gak ditegur oleh blogger lama

    nuffnang entah la..tak pikir plak..sekadar pasang..haha

    isu aurat tu,hurm saya rasa seorang blogger da pndai menilai sendiri apa ye boleh.apa yang tak boleh

    BalasPadam
  4. waaaa
    gawat nih
    dah la selalu tulis jek..hihihi
    tanx yep!

    BalasPadam
  5. peringatan yang baik. untuk click fraud tu memang saya tak layan kalau ada yang cakap dah click iklan saya.sebab tak penting dan takut nuff marah.hheheheheh

    BalasPadam
  6. cik kak..ni sy jumpa entry wanita yg x tutup aurat dengan sempurna dalam blog akak

    http://sha-myheart.blogspot.com/2011/03/tolonglah-pakai-baju-yang-sesuai-masa.html

    sila buang..
    sy cme nak tlg jerk.. :)

    BalasPadam
  7. tulis penuh? ikut DBP? bagus.. satu langkah martabatkan bahasa kita sendiri kan. :)

    BalasPadam
  8. bagus entri ni sbg peringatan.. blogger mcm ni lah yg kita cari hehe.. :)

    BalasPadam
  9. hehe...dulu pown suke tulis pendek2 jugak..tp rasa macam xbest je tulis macamtu..hoho

    BalasPadam
  10. Luqeem: tak perlu ikut diorang.. buat tak tau jer

    BalasPadam
  11. Encik Khairil: Hehe~ jadi ustazah sekali sekala.. =P

    BalasPadam
  12. May Lee: No worries.
    now u know =)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Nak tinggalkan komen ek? Sila-sila =)
Pastikan tak menyinggung perasaan sesiapa ya.
Happy blogging.

”Jom like page fb blog”

Catatan popular daripada blog ini

Pantang Larang dan Makanan Orang Demam Campak

Air kelapa sangat bagus untuk demam campak Nak jaga pemakanan orang demam campak? Ok, aku ada petua dan tipsnya. Segala yang tertulis di sini adalah keluar dari kepalaku, dan pengalamanku menjaga makanan orang demam campak. Ku abadikan di sini. 1. Tidak boleh menggoreng Demam campak ni kita tak boleh nak goreng apa-apa makanan terutamanya guna minyak. Contohnya goreng ikan. Menumis pun tak boleh tau. Sebab apa tak boleh? Sebab ia akan merangsang pertumbuhan campak dan buat ianya kemerah-merahan. 2. Elakkan makanan laut yang gatal Makanan laut, seperti udang, sotong, kerang elok la dikuarantinkan.. Haha~ Bukan kuarantin la tapi jangan makan makanan tu, k. 3. Elakkan yang pedas Cili pun tak boleh makan sebab mengundang kegatalan. Aku ada baca, sup ayam ni bila dibuat sup akan mengeluarkan satu pati yang berkesan khas untuk menyembuhkan demam. Korang letak bawang merah, bawang besar dan bawang putih. Lagi sedap bawang putih tu, tak dipotong, hanya buang kulit, ba

Istilah-istilah Dalam Bundle Yang Ramai Lagi Keliru

Istilah-istilah Dalam Bundle Yang Ramai Lagi Keliru, jom kita gali ilmu. Sha dapat dari kawan-kawan bundle juga. ✔ Bale – Ketul, guni atau tokol pakaian/beg/kasut dan lain-lain. Kain 100 – Baju/pakaian yang 100% kapas. Kain Samah – Baju yang diadun dengan 2 material. 50 cotton +50 polyster (poly). 3 kain – Baju diadun dengan 3 material. Cotton + Poly + Rayon. 3 suku / Raglan / 3q – Baju yang mempunyai lengan bersambung dari leher berakhir di siku. Kain sambung – Lengan baju disambung dengan lengan warna lain, contohnya Rolling Stone Tour Euro82, Iron Maiden ‘aces high’ lengan camo. Ada juga kain sambung di dada. Contohnya Hawaii bernombor. Camo – Celoreng Ringer – Baju yang mempunyai warna/getah pada hujung lengan dan leher. Kain pasir / kain bulu katu – Merujuk seluar Lee,Wrangler,Levis era 70/80/90 an. Combo – Jualan melebihi sehelai dengan 1 harga. Single stich – Jahitan satu garisan sama ada pada lengan atau bawah baju. Biasa pada baju vintage.

Tips Pakaian Untuk Konvo

Gambar konvo! =) Assalamualaikum. Apa yang korang perlu ada untuk pakai pakaian konvo? Aku ada sedikit panduan. Top to toe 1. Kasut Lelaki kena pakai kasut kulit (kulit warna gelap –seelok-eloknya warna hitam) Ala, tak mahal pun ada jer yang murah. Perempuan pula kena pakai kasut bertutup, hitam atau warna gelap seakan-akan hitam. Kasut tu mestilah nampak formal. Tak boleh ada lubang-lubang macam kasut Cinderalella. Orang perempuan mesti tau kasut Cinderalela tu macam mana. Kasut Cinderalela tu adalah kasut plastic nipis dan ada lubang-lubang.   Sila beri perhatian, kasut adalah penting. Tak boleh pakai sandal dan selipar. Stoking tak apa, kurang diberi perhatian (bagi perempuan sahaja). Boleh pakai stoking atau tidak. Lelaki kena pakai stoking. Mesti warna gelap, jangan pakai stoking putih pula, sangat pelik. Bagi mereka yang jarang pakai kasut tertutup macam aku ni, boleh juga bawa sandal atau kasut yang selesa untuk digantikan apabila perlu . Ta

Open Tracker