43 Perkara Yang Selalu Kita Buat Tetapi Amat Dilarang-Sekat Rezeki! | ! sha my heart

.

Ahad, 24 Julai 2011

43 Perkara Yang Selalu Kita Buat Tetapi Amat Dilarang-Sekat Rezeki!

Assalamualaikum...

Entri agama dan pesanan.

Aku rasa memang sesuai dengan untuk dikongsikan bersama.

Aku ambik dari sebuah blog. Ala, dah terlupa nak letakkan link. Sorry ya.


Terdapat beberapa perkara yang mempunyai kaitan dengan kesusahan atau secara lebih khusus sebagai penyebab ditimpa kesusahan dan penderitaan yang mana pada kebiasaannya kita mengambil ringan tentang perkara tersebut.

Dalam kitab Al-Barakah fi Fadhl lis Sa'yi Wal Harakah yang disusun oleh Abi Abdillah Muhammad bin Abdul Rahman Al-Habsyi telah diterangkan perkara yang mempunyai hubung kait dengan kesusahan seseorang.

1.
tidak sembahyang atau solat.
2. tidak membaca Bismillah ketika hendak makan.
3. makan atas pinggan yang terbalik.
4.
memakai kasut atau sandal memulakan sebelah kiri.


5. menganggap ringan apa2 yang terjatuh dalam hidangan makanan.
6.
berwuduk' di tempat buang air besar atau air kecil.
7. suka bersandar pada pintu rumah.
8.
suka duduk di atas tangga.
9. membiasakan diri mencuci tangan di dalam pinggan selepas makan.
10. membasuh tangan dengan tanah atau bekas tepung.
11. tidak membersihkan rumah.
12. membuang sampah atau menyapu dengan kain.
13. suka membersihkan rumah pada waktu malam.
14.
suka tidur di atas muka.
15. membakar kulit bawang.
16. menjahit baju yang sedang dipakai.
17. mengelap muka dengan baju.
18.
berdiri sambil bercekak pinggang.
19. tidur tidak memakai baju.
20. makan sebelum mandi hadas.
21. tergesa-gesa keluar dari masjid selepas menunaikan solat subuh.
22. pergi ke pasar sebelum matahari terbit.
23. lambat pulang dari masjid.
24. doakan perkara yang tidak baik terhadap ibubapa dan anak-anak.
25. kebiasaan tidak menutup makan yang dihidangkan.
26. suka memadam pelita dengan nafas.
27. membuang kutu kepala dalam keadaan hidup.
28.
membasuh kaki dengan tangan kanan.
29. membuang air kecil pada air yang mengalir.
30. memakai seluar sambil berdiri.
31. memakai serban sambil duduk.
32. mandi junub di tempat buang air atau tempat najis.
33. makan dengan menggunakan dua jari.
34. berjalan di antara kambing.
35.
berjalan di antara dua perempuan.
36. suka mempermainkan janggut.
37. suka meletakkan jari jemari tangan pada bahagian lutut.
38.. meletakkan tapak tangan pada hidung.
39. suka menggigit kuku dengan mulut.
40. mendedahkan aurat di bawah sinaran matahari dan bulan.
41.
mengadap kiblat ketika membuang air besar atau air kecil.
42. menguap ketika solat.
43.
meludah di tempat buang air besar atau air kecil.


Semoga korang dapat kutip sesuatu.

Aku pun banyak jugak langgar semua itu. Jom berubah. tak boleh banyak, berubah sikit.


Terima kasih sudi baca entri ni. Sayang korang.
Anything can happen, that why life is wonderful. Struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one. No one you shouldn't hurt their feels!

9 ulasan:

amna berkata...

subhanAllah, banyaknya yang cik amna amalkan selama ni.. patut la ilmu susah nak ingat, banyak khilafnya selama ini :(

terima kasih cik sha ^^

EnY YuSniZaR berkata...

thanks for sharing Sha.. adoii banyak gak yg selalu buat tu hehehehehhe

Sabihah berkata...

thanx for sharing..byk yang sy tak tau ni...huhuhu

Diya Lolipop berkata...

waahh dah tau dah sekarang byak gak ksalahan yg dbuat heheheh

sha my heart berkata...

amna: selamat beramal

sha my heart berkata...

kak eny: sama2.. selamat beramal =)

sha my heart berkata...

dyla: jom berubah =)

sha my heart berkata...

sis sabihha: sama2.. mari beramal

abghani berkata...

info bagus

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...