Langkau ke kandungan utama

Vespa Kembali Bangkit



SUDAH setahun dia menyimpan duit. Petang itu, segala penat lelahnya berjimat cermat diganti dengan jentera yang pasti membuatnya tersenyum setiap kali berada di atas jalan raya.
Jelas sekali Trinh My Duong, 24, adalah penggila Vespa. Tidak jauh bezanya dengan kira-kira 3,500 pemilik baru jenama motosikal itu setiap bulan di Vietnam. Kalau dinilai dengan purata gaji pekerja di Vietnam yang cuma AS$40 (RM118) sebulan, Vespa sememangnya barang premium dan bukan untuk semua orang.

Namun begitu, Trinh tidak peduli. Vespa LX125 i.e berwarna kuning terang itu baru dibelinya pada harga AS$3,450 (RM10,236) secara tunai. Ia pasti akan membuatkan Trinh lebih popular berbanding rakan-rakannya yang lain.




“Saya beli Vespa kerana prestij namanya dan rekabentuk yang menarik,” jelas Trinh ringkas, sambil tersengih.

Harus tahu bahawa volum keseluruhan industri (TIV) motosikal di Vietnam mencecah 2.5 juta unit setahun. Maka tidak hairanlah jika negara itu menjadi lubuk emas buat pengeluar motosikal. Antara pemain industri yang aktif di sana ialah pembuat skuter terkenal dari Itali, Piaggio.

Jenama Eropah paling sukses

Piaggio memulakan operasinya di Vietnam pada tahun Jun 2009 menerusi kilangnya yang bernilai AS$30 juta (RM88.9 juta) di wilayah Vinh Phuc, Hanoi.

Sejak itu, ia menjadi jenama Eropah paling sukses dengan jualan mencecah 22,300 unit pada tahun 2009. Pada tahun lalu, angka itu melonjak kepada lebih 72,000 unit termasuk model import sepenuhnya (CBU) keluarannya.

Justeru, langkah Piaggio menjadikan Vietnam sebagai hab pengeluarannya untuk pasaran Asia nyata satu tindakan bijak. Malah, Malaysia turut menerima faedahnya. Melalui program pemasangan tempatan ASEAN (Asean CKD), produk Piaggio dapat dimiliki pada harga lebih murah.
PRODUK yang dihasilkan oleh kilang Piaggio Vietnam Co. Ltd. ini turut dipasarkan ke pasaran Asia lain termasuklah Malaysia.




Naza Premira

Sekitar empat tahun lalu, untuk membeli sebuah Vespa model LX150 buatan Itali, anda perlu membayar hampir RM18,000 seunit. Namun kini, model seperti Vespa LX150 boleh anda miliki pada harga kira-kira RM11,000 sahaja.

Terima kasih kepada Naza Premira Sdn. Bhd. (Naza Premira) yang bertindak selaku pengedar rasmi jenama tersebut. Anak syarikat Kumpulan Naza itu juga dilihat semakin serius untuk mengembalikan kegemilangan Vespa di pasaran tempatan.

Sebenarnya, Naza Premira mula memperkenalkan jenama Vespa pada acara Kuala Lumpur International Motor Show (KLIMS) Disember lalu. Sambutan yang diterima adalah menggalakkan apabila lebih 200 unit motosikal tersebut berjaya dijual.

Kini, persediaan lebih rapi telah dibuat. Naza Premira bakal tampil dengan pusat jualan dan bilik pameran yang lengkap dengan identiti korporat terbaru Piaggio pada Mei nanti. Peminat Vespa boleh melihat model idaman mereka di beberapa buah pusat pameran yang bertempat di Kota Damansara dan Kampung Baru.

Sanggup berbelanja lebih

Antara model yang boleh didapati ialah Vespa LX150, Vespa GTS 300 dan Vespa GTV 250. 
Bernaung di bawah nama Piaggio, ia turut menawarkan jenama-jenama motosikal Itali yang lain termasuklah Aprilia dan Gilera. Misalnya seperti model Gilera Fuoco dan Gilera Nexus. Lebih menarik lagi, Naza Premira ada menyatakan hasrat ingin memperkenalkan model Vespa Liberty yang baru tidak lama lagi.

Pengurus Besar Two Wheel Division, Naza Motor Trading Sdn. Bhd., Nik Danial Nik Mahmood menjelaskan skuter Vespa adalah produk gaya hidup. Golongan sasarnya terdiri daripada mereka yang mementingkan gaya. Selain tidak kisah berbelanja lebih demi mendapatkan sebuah skuter yang terbukti mengagumkan dari segi teknologi dan rekabentuknya.

“Saya boleh katakan bahawa cabaran paling sukar ialah menyerlahkan Vespa sebagai skuter gaya hidup. Lagi pun, ini adalah jenama ikonik dengan kerangka dan tubuhnya diperbuat daripada besi. Itu antara ciri yang membuatkan Vespa berbeza dan istimewa. Jika mesej ini dapat diserlahkan, menjual 

Vespa mungkin bukan satu masalah besar,” katanya.
Optimis dengan penerimaan pasaran, Nik Danial memberitahu, pihaknya mensasarkan jualan sebanyak 1,000 unit Vespa pada tahun ini.
NAZA Premira telah membuat perancangan rapi untuk membina rangkaian servis yang terbaik buat setiap pelanggannya di Malaysia.



Potensi besar

Bagi mengukuhkan lagi rangkaian jualan, syarikat tersebut mahu ada sebanyak 20 pengedar produknya menjelang akhir tahun ini. Jumlah itu memang tidak banyak, tetapi pemantauan perlu dibuat bagi memastikan pengedar mampu memberikan sevis terbaik kepada setiap pelanggan.

Presiden dan Pengarah Besar Piaggio Vietnam Co. Ltd., (Piaggio Vietnam) Costantino Sambuy mengakui Piaggio merancang untuk mengukuhkan kembali jenama Itali itu di Malaysia. Piaggio Vietnam juga dilihat begitu agresif dari aspek menjalin kerjasama dengan rakan niaga tempatan di negara produknya dijual.

“Potensi produk Piaggio di Malaysia sangat besar. Sebabnya, Malaysia merupakan salah satu pasaran terbesar di dunia kerana sudah ada trend terhadap skuter automatik di sana,” kata Sambuy.

Kenapa agaknya anda perlu membeli sebuah Vespa? Sebabnya mudah, kalau sukakan perhatian, ini skuter paling sesuai buat anda. Jika teknologi dan prestasi menjadi keutamaan, Vespa juga tidak akan menghampakan. Pendek kata, Vespa ada segalanya.

Sumber: Kosmo
Oleh AHMAD SYUKRAN ZAINUDDIN
syukran.zainuddin@kosmo.com.my


Terima sudi baca entri ni. Sayang korang.
Anything can happen, that why life is wonderful. Struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one. No one you shouldn't hurt their feels!

Ulasan

Catat Ulasan

Nak tinggalkan komen ek? Sila-sila =)
Pastikan tak menyinggung perasaan sesiapa ya.
Happy blogging.

”Jom like page fb blog”

Catatan popular daripada blog ini

Pantang Larang dan Makanan Orang Demam Campak

Air kelapa sangat bagus untuk demam campak Nak jaga pemakanan orang demam campak? Ok, aku ada petua dan tipsnya. Segala yang tertulis di sini adalah keluar dari kepalaku, dan pengalamanku menjaga makanan orang demam campak. Ku abadikan di sini. 1. Tidak boleh menggoreng Demam campak ni kita tak boleh nak goreng apa-apa makanan terutamanya guna minyak. Contohnya goreng ikan. Menumis pun tak boleh tau. Sebab apa tak boleh? Sebab ia akan merangsang pertumbuhan campak dan buat ianya kemerah-merahan. 2. Elakkan makanan laut yang gatal Makanan laut, seperti udang, sotong, kerang elok la dikuarantinkan.. Haha~ Bukan kuarantin la tapi jangan makan makanan tu, k. 3. Elakkan yang pedas Cili pun tak boleh makan sebab mengundang kegatalan. Aku ada baca, sup ayam ni bila dibuat sup akan mengeluarkan satu pati yang berkesan khas untuk menyembuhkan demam. Korang letak bawang merah, bawang besar dan bawang putih. Lagi sedap bawang putih tu, tak dipotong, hanya buang kulit, ba

Istilah-istilah Dalam Bundle Yang Ramai Lagi Keliru

Istilah-istilah Dalam Bundle Yang Ramai Lagi Keliru, jom kita gali ilmu. Sha dapat dari kawan-kawan bundle juga. ✔ Bale – Ketul, guni atau tokol pakaian/beg/kasut dan lain-lain. Kain 100 – Baju/pakaian yang 100% kapas. Kain Samah – Baju yang diadun dengan 2 material. 50 cotton +50 polyster (poly). 3 kain – Baju diadun dengan 3 material. Cotton + Poly + Rayon. 3 suku / Raglan / 3q – Baju yang mempunyai lengan bersambung dari leher berakhir di siku. Kain sambung – Lengan baju disambung dengan lengan warna lain, contohnya Rolling Stone Tour Euro82, Iron Maiden ‘aces high’ lengan camo. Ada juga kain sambung di dada. Contohnya Hawaii bernombor. Camo – Celoreng Ringer – Baju yang mempunyai warna/getah pada hujung lengan dan leher. Kain pasir / kain bulu katu – Merujuk seluar Lee,Wrangler,Levis era 70/80/90 an. Combo – Jualan melebihi sehelai dengan 1 harga. Single stich – Jahitan satu garisan sama ada pada lengan atau bawah baju. Biasa pada baju vintage.

Tips Pakaian Untuk Konvo

Gambar konvo! =) Assalamualaikum. Apa yang korang perlu ada untuk pakai pakaian konvo? Aku ada sedikit panduan. Top to toe 1. Kasut Lelaki kena pakai kasut kulit (kulit warna gelap –seelok-eloknya warna hitam) Ala, tak mahal pun ada jer yang murah. Perempuan pula kena pakai kasut bertutup, hitam atau warna gelap seakan-akan hitam. Kasut tu mestilah nampak formal. Tak boleh ada lubang-lubang macam kasut Cinderalella. Orang perempuan mesti tau kasut Cinderalela tu macam mana. Kasut Cinderalela tu adalah kasut plastic nipis dan ada lubang-lubang.   Sila beri perhatian, kasut adalah penting. Tak boleh pakai sandal dan selipar. Stoking tak apa, kurang diberi perhatian (bagi perempuan sahaja). Boleh pakai stoking atau tidak. Lelaki kena pakai stoking. Mesti warna gelap, jangan pakai stoking putih pula, sangat pelik. Bagi mereka yang jarang pakai kasut tertutup macam aku ni, boleh juga bawa sandal atau kasut yang selesa untuk digantikan apabila perlu . Ta

Open Tracker