Langkau ke kandungan utama

Resipi Turun-Menurun



Assalamualaikum...

 Jom makan satey..


JARANG ada yang menolak jika disuakan sate. Makanan tradisi beraroma itu cukup sinonim dan digemari orang kita. Malah, ia menjadi menu rebutan di kebanyakan jamuan.

Keenakan bahan yang diperap dengan rempah-ratus, dicucuk lidi dan dibakar, kemudian dimakan bersama timun, bawang mentah, nasi himpit dan sambal kacang cukup merangsang selera.

Bagaimanapun, restoran yang mengusahakan sate sebagai menu utama boleh dibilang dengan jari.
Jika anda penggemar sate, kunjungilah Rasa-Rasa Satay di Prima Sri Gombak, Batu Caves, yang menyajikan pelbagai jenis sate. Restoran sate berkenaan mulanya dibuka di Kuantan tetapi berpindah ke lokasi baru kerana pasaran lebih tinggi dan bahan mentah mudah diperoleh.

Pengurusnya, Mohamad Rizuan Mohd Razali, berkata resipi turun-temurun menjadi pertaruhan dia dan kakaknya, Zalina, mengusahakan restoran berkenaan.


“Resipi sate ini daripada datuk kami yang dulu selalu mengambil tempahan sate. Ia kemudian diperturunkan kepada bapa saudara yang turut berniaga sate di tepi jalan. Kini saya dan kakak pula mempopularkannya kerana yakin sate menu yang digemari rakyat Malaysia,” katanya.

Menurutnya, selain sate daging ayam, lembu dan kambing yang menjadi kegemaran pelanggan, pihaknya turut menawarkan sate pedal, hati, perut dan rusa. Sate pedal dan hati yang jarang ditawarkan di tempat lain digemari kaum hawa.

Ramuan sama digunakan untuk memerap semua jenis sate termasuk pedal, perut dan hati tetapi bahan mentah berkenaan direbus terlebih dulu sebelum diperap dengan ramuan rempah-ratus.

“Untuk sate ayam, semua bahagian digunakan manakala untuk daging (lembu), bahagian batang pinang dipilih kerana ia lembut dan lebih enak manakala sate kambing diperbuat daripada bahagian paha.

“Sate diperap seharian sebelum dicucuk dan dibakar.

“Sate bukan saja digemari orang Melayu tetapi juga Cina dan India. Sambutan diterima sejak restoran ini beroperasi, Oktober lalu cukup memberangsangkan. Selain pesanan untuk makan di restoran, kami turut menerima tempahan untuk katering.

“Bagi tempahan sekurang- kurangnya 500 cucuk, kami menyediakan khidmat bakar dan hantar kepada pelanggan tetapi jika 1,000 cucuk ke atas, ia boleh dibakar di lokasi. Setakat ini, kami banyak menerima tempahan katering daripada orang Cina,” katanya.

Sate arnab ditawarkan harga promosi RM1.60 secucuk. Walaupun tidak semua orang berani mencuba sate arnab, ia mempunyai pelanggan tetap kerana dagingnya lembut dan halus.

Tidak puas makan sate, hidangan sampingan yang boleh dicuba ialah nasi goreng istimewa Rasa-Rasa Satay. Menu mengandungi udang bersalut tepung, telur dadar, keropok, tiga cucuk sate dan sambal belacan itu pasti tidak rugi jika dipesan.

Selain itu, anda boleh mencuba mi bandung yang dilengkapi bahan yang menambah keenakannya seperti telur, udang, ayam, sawi dan tauge. Jika mahu, nasi kukus ayam berempah, cuba pesan menu itu di Rasa Rasa Satay yang turut menyertakan kari ayam, sambal belacan dan acar timun. Bagi yang tidak menggemari masakan pedas atau kanak-kanak, mi hailam amat sesuai. Ia mewah dengan udang, sotong dan ayam.

Bagi mengelakkan loya kerana makan banyak, minuman sesuai disediakan di Rasa Rasa Satay. Anda boleh membasah tekak dengan jus epal kasturi, epal asam boi atau kasturi asam boi.


NASI GORENG RASA-RASA SATAY

Bahan:

  • Sotong, ayam dan udang.

  • 1 sudu teh sambal belacan.

  • 1 sudu makan cili kisar.

  • 3 ulas bawang merah.

  • 1 ulas bawang putih.

  • Garam dan gula secukup rasa.

  • 1 sudu rempah sate.

  • Kailan, lobak merah, kubis dan kubis ungu (dihiris kecil).

  • 3 ekor Udang goreng tepung.

  • Telur dadar.

  • 3 cucuk sate.

  • Sambal belacan.

    Cara memasak:
    Tumis bawang putih dan merah. Tuang sedikit air. Masukkan sotong, udang dan ayam. Masukkan sambal belacan dan cili kisar, garam, gula dan rempah sate. Masukkan nasi, gaul diikuti kailan, lobak merah, kubis dan kubis bunga.

    MAKANAN-HARGA
    1. Sate ayam/hati 60 sen (secucuk)
    2. Sate daging/kambing 70 sen (secucuk)
    3. Sate perut muda RM1 (secucuk)
    4. Sate arnab RM1.60 (secucuk)
    5. Nasi goreng istimewa Rasa-Rasa Satay RM10
    6. Mi Bandung RM6.50
    7. Nasi kukus ayam berempah RM6.50
    8. Mi hailam RM6.50

    MINUMAN-HARGA
    1. Epal kasturi RM3.30
    2. Epal asam boi RM3.30
    3. Kasturi asam boi RM3.30

    ALAMAT: G-75, Jalan Prima SG3, Prima Sri Gombak, 68100 Batu Caves.
    TELEFON: 017-3871416
    WAKTU PERNIAGAAN: Selasa hingga Ahad dari jam 12 tengah hari hingga 12 malam.


  • Oleh NORAINON OTHMAN
    norainon@hmetro.com.my

    Terima sudi baca entri ni. Sayang korang.
    Anything can happen, that why life is wonderful. Struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one. No one you shouldn't hurt their feels!

    Ulasan

    1. adoiiii lapar nya sha... nasi goreng disataykan pulak tu hehehe

      BalasPadam
    2. kak eny: tahu tak pe..
      gile kenyang kalau macm tu.. Hihi~

      BalasPadam
    3. nak try makan kat sana la nanti bile ade free time nanti.

      BalasPadam
    4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      BalasPadam
    5. Sha,
      kedai rasa rasa satay ni dekat sangat dengan rumah umi di gombak tp umi tak pernah cuba lagi, nnt bila umi dah cuba, umi bgtau ya.

      BalasPadam

    Catat Ulasan

    Nak tinggalkan komen ek? Sila-sila =)
    Pastikan tak menyinggung perasaan sesiapa ya.
    Happy blogging.

    ”Jom like page fb blog”

    Catatan popular daripada blog ini

    Pantang Larang dan Makanan Orang Demam Campak

    Air kelapa sangat bagus untuk demam campak Nak jaga pemakanan orang demam campak? Ok, aku ada petua dan tipsnya. Segala yang tertulis di sini adalah keluar dari kepalaku, dan pengalamanku menjaga makanan orang demam campak. Ku abadikan di sini. 1. Tidak boleh menggoreng Demam campak ni kita tak boleh nak goreng apa-apa makanan terutamanya guna minyak. Contohnya goreng ikan. Menumis pun tak boleh tau. Sebab apa tak boleh? Sebab ia akan merangsang pertumbuhan campak dan buat ianya kemerah-merahan. 2. Elakkan makanan laut yang gatal Makanan laut, seperti udang, sotong, kerang elok la dikuarantinkan.. Haha~ Bukan kuarantin la tapi jangan makan makanan tu, k. 3. Elakkan yang pedas Cili pun tak boleh makan sebab mengundang kegatalan. Aku ada baca, sup ayam ni bila dibuat sup akan mengeluarkan satu pati yang berkesan khas untuk menyembuhkan demam. Korang letak bawang merah, bawang besar dan bawang putih. Lagi sedap bawang putih tu, tak dipotong, hanya buang kulit, ba

    Istilah-istilah Dalam Bundle Yang Ramai Lagi Keliru

    Istilah-istilah Dalam Bundle Yang Ramai Lagi Keliru, jom kita gali ilmu. Sha dapat dari kawan-kawan bundle juga. ✔ Bale – Ketul, guni atau tokol pakaian/beg/kasut dan lain-lain. Kain 100 – Baju/pakaian yang 100% kapas. Kain Samah – Baju yang diadun dengan 2 material. 50 cotton +50 polyster (poly). 3 kain – Baju diadun dengan 3 material. Cotton + Poly + Rayon. 3 suku / Raglan / 3q – Baju yang mempunyai lengan bersambung dari leher berakhir di siku. Kain sambung – Lengan baju disambung dengan lengan warna lain, contohnya Rolling Stone Tour Euro82, Iron Maiden ‘aces high’ lengan camo. Ada juga kain sambung di dada. Contohnya Hawaii bernombor. Camo – Celoreng Ringer – Baju yang mempunyai warna/getah pada hujung lengan dan leher. Kain pasir / kain bulu katu – Merujuk seluar Lee,Wrangler,Levis era 70/80/90 an. Combo – Jualan melebihi sehelai dengan 1 harga. Single stich – Jahitan satu garisan sama ada pada lengan atau bawah baju. Biasa pada baju vintage.

    Tips Pakaian Untuk Konvo

    Gambar konvo! =) Assalamualaikum. Apa yang korang perlu ada untuk pakai pakaian konvo? Aku ada sedikit panduan. Top to toe 1. Kasut Lelaki kena pakai kasut kulit (kulit warna gelap –seelok-eloknya warna hitam) Ala, tak mahal pun ada jer yang murah. Perempuan pula kena pakai kasut bertutup, hitam atau warna gelap seakan-akan hitam. Kasut tu mestilah nampak formal. Tak boleh ada lubang-lubang macam kasut Cinderalella. Orang perempuan mesti tau kasut Cinderalela tu macam mana. Kasut Cinderalela tu adalah kasut plastic nipis dan ada lubang-lubang.   Sila beri perhatian, kasut adalah penting. Tak boleh pakai sandal dan selipar. Stoking tak apa, kurang diberi perhatian (bagi perempuan sahaja). Boleh pakai stoking atau tidak. Lelaki kena pakai stoking. Mesti warna gelap, jangan pakai stoking putih pula, sangat pelik. Bagi mereka yang jarang pakai kasut tertutup macam aku ni, boleh juga bawa sandal atau kasut yang selesa untuk digantikan apabila perlu . Ta

    Open Tracker