Langkau ke kandungan utama

A Beautiful Story About QURAN.

Salam.


Segment English kembali lagi! :-)


Jom baca cerita dalam Bahasa Inggeris. Apa, tak pandai nak berbahasa Inggeris? Ala, aku tahu, korang boleh punya. Yakin diri sikit. Kalau tak faham pun, baca la jugak, dan agak apa yang diceritakan.



Eh, kalau korang tak faham bahasa Inggeris, korang boleh baca dalam Arabic. Hihi~
Kebetulan cerita ini, aku dapat dari kawan aku. Dia orang Arab. Siap ada tulisan Arab lagi.


Apa lagi, jom layan..





Monday, 26 April 2010 16:36:37
Fw: A Beautiful story about QURAN
...
Photo for Sha mangsor
From:
Sha mangsor [Chat now]
...
View Contact
To: saljucinta@rocketmail.com; zerra20@rocketmail.com


----- Forwarded Message ----
From: Al-Zyoud Adel
To: Sha
Sent: Friday, 19 March 2010 17:38:49
Subject: Fw: A Beautiful story about QURAN


--- On Wed, 3/17/10, Maysoon Huneiti wrote:


Sebagai bukti.. Hehe~





A Beautiful Story About QURAN.

قصة جميلة عن القران




Why do we read Quran, even if we can't understand a single Arabic word???? This is a beautiful story.

لماذا نقرأ القران, حتى لو لم نكن نفهم مفرداته العربية جيدا





An old American Muslim lived on a farm in the mountains of eastern Kentucky with his young grandson. Each morning Grandpa was up early sitting at the kitchen table reading his Quran. His grandson wanted to be just like him and tried to imitate him in every way he could.


عجوز امركي مسلم يعيش في مزرعة في جبال شرق كنتاكي مع حفيده الصغير .في كل صباح الجد يستيقظ باكرا ويجلس على طاولة المطبخ ويقرأ القران.حفيده الصغير كان يريد ان يصبح مثل جده لهذا كان يحاول تقليدة بكل طريقة ممكنة...




One day the grandson asked, "Grandpa! I try to read the Quran just like you but I don't understand it, and what I do understand I forget as soon as I close the book. What good does reading the Qur'an do?"



في أحد الايام سأل الحفيد جده قائلا (جدي! انا احاول ان اقرأ القران مثلك لكنني لم افهم كلماته,والذي افهمه انساه سرعان ما اغلق الكتاب.ما هي الفايده المرجاة من قرأة القران.






The Grandfather quietly turned from putting coal in the stove and replied, "Take this coal basket down to the river and bring me back a basket of water.

الجد بهدوء وضع الفحم في المدفئة واجاب (خذ سلة الفحم الى النهر واحضرلي ايها مليئة بالماء)






The boy did as he was told, but all the water leaked out before he got back to the house. The grandfather laughed and said,

"You'll have to move a little faster next time," and sent him back to the river with the basket to try again.


This time the boy ran faster, but again the basket was empty before he returned home. Out of breath, he told his grandfather that it was impossible to carry water in a basket, and he went to get a bucket instead.

قام الولد بما اخبر به جده,لكن كل الماء تسرب من السلة قبل ان يصل عائدا الى المنزل.ضحك الجد و

قال(يجب عليك ان تكون اسرع في المرة القادمة)ثم بعثه مرة اخرى الى النهر مع السلة ليحاول مرة اخرى.في هذه المرة ركض الولد بشكل اسرع,ولكن مرة اخرى السلة فرغت قبل وصوله المنزل.كان يتنفس لاهفا.واخبر جده انه من المستحيل ان احمل الماء بهذه السلة,وذهب لحيضردلو بدلا من السلة.



The old man said, "I don't want a bucket of water; I want a basket of water. You're just aga not trying hard enough," and he went out the door to watch the boy try in.

الرجل العجوز قال (انا لا اريد دلو من الماء,بل اريد سلة من الماء.انت فقط لم تحاول بجهد كاف,)ثم خرج ليشاهد الولد يحاول مرة اخرى



At this point, the boy knew it was impossible, but he wanted to show his grandfather that even if he ran as fast as he could, the water would leak out before he got back to the house.


The boy again dipped the basket into river and ran hard, but when he reached his grandfather the basket was again empty. Out of breath, he said, "See Grandpa, it's useless!"

"So you think it is useless?" The old man said, "Look at the basket."

في هذه الاثناء.ادرك الولد انها مهمة مستحيلة,لكنه اراد ان يثبت لجده انه حتى لوركض بأسرع ما يستطيع ,الماء سوف يتسرب قبل ان يصل عائدا الى المنزل ...الولد ثانية غمس السلة في النهر وركض بسرعة وبجهد.ولكنه عندما وصل الى البيت وجد ان السلة فارغة مرة ثالثة.متلهفا قال,(انظر جدي ...انها غير مجدية)(اذن انت تظن انها غير مجدية.؟)الجد قائلا (انظر الى هذه السلة)



The boy looked at the basket and for the first time realized that the basket was different. It had been transformed from a dirty old coal basket and was now clean, inside and out.

نظر الولد الى السلة وللمرة الاولى ادرك ان السلة مختلفة.كانت سلة تنقل الفحم المتسخ القديم والان اصبحت نظيفة من الداخل والخارج.




Son, that's what happens when you read the Qur'an. You might not understand or remember everything, but when you read it, you will be changed, inside and out. That is the work of Allah in our lives."

بني ,هذا ما يحصل عندما تقرأ القران.ممكن ان لاتفهم شيئا او تتذكر اي شيء ولكن عندما تقرأه.سوف تتغير داخليا وخارجيا.هذا عمل الله في حياتنا .





If you feel this email is worth reading, please forward to your contacts/friends. Prophet Muhammad (pbuh & his family) says: *"The one who guides to good will be rewarded equally"*

اذا كنت ترى ان هذه الرسالة تستحق القراءة,ارسلها مرة اخرى لجميع اصدقائك.قال الرسول صلى الله عليه وسلم (من دعى الى هدى فله اجره واجرمن عمل به الى يوم القيامة لا نقص من اجورهم شي)



See, what the meaning beside that?


Sempat lagi cerita ni perli orang yang malas nak baca. Macam sape ek? Ada yang terasa tak? Hihi~


Apa-apa pun Quran tu ibu segala ubat.



Sampai jumpa.


Jaga iman anda :-)


Anything can happen, that why life is wonderful. Struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one. No one you shouldn't hurt their feels!



Catatan popular daripada blog ini

Innershine Prun dan Camu-camu: Testimoni Cantik Kulit Berseri

Sedap. Manis-manis masam. Kalau ada rasa kurma, lagi best. Marvellous. Ada orang cakap, masam sedikit. Pada Sha yang tak makan masam langsung, rasa Innershine ini tidaklah masam mana. Sedikit sahaja rasa masamnya, berbanding produk lain yang lagi rasa masam asam jawa (Ladies Collagen). Innershine rasa masam buah camu-camu sahaja. 
Harga pasaran untuk 6 botol RM 28.90 dan untuk 12 botol RM 57.90. Berat satu botol 42 gram. Harga boleh dapat murah, ikut pasaraya. Pandai-pandailah korang pilih. Sha tengok kat Aeon (Jaya Jusco nama lamanya) pada 13 Jun 2014, harga seperti di atas. Tapi Sha tengok kat Big Aeon harganya lebih murah. Pek kecil (6 botol) hanyalah RM26.90 manakala yang besar RM54.90. Murahlah berbanding harga asal.
Perubahan magik yang Innershine Prun dan Camu-camu lakukan kepada diriku:

Hari pertama, minum malam sebelum tidur, tak dapat tidur dan esok paginya, perut membuang, detox kan? Hehe.
Lusanya, minum awal sikit dalam pukul 9 malam. Tidur, ok saja. Perut ok, tak ada…

Pantang Larang dan Makanan Orang Demam Campak

Nak jaga pemakanan orang demam campak?
Ok, aku ada petua dan tipsnya. Segala yang tertulis di sini adalah keluar dari kepalaku, dan pengalamanku menjaga makanan orang demam campak. Ku abadikan di sini.


Tidak boleh menggoreng
Demam campak ni kita tak boleh nak goreng apa-apa makanan terutamanya guna minyak. Contohnya goreng ikan.

Menumis pun tak boleh tau.

Sebab apa tak boleh? Sebab ia akan merangsang pertumbuhan campak dan buat ianya kemerah-merahan.

Elakkan makanan laut yang gatal
Makanan laut, seperti udang, sotong, kerang elok la dikuarantinkan.. Haha~ Bukan kuarantin la tapi jangan makan makanan tu, k.

Elakkan yang pedas
Cili pun tak boleh makan sebab mengundang kegatalan.


Elakkan yang hitam-hitam seperti gaban perkasa hitam


Kicap dan kopi harus la dijauhi serta merta sebab ia akan menyebabkan berparut hitam. Kalau koko atau milo? Kalau capucinno? Erm, ikut suka korang la.

Aha, aku ada idea, kalau nak putih maka minumlah air soya. Confirm menjadi. Tapi kalau tak jadi, jangan…

Petua Tutorial Cara Pakai Contact Lens (Kanta Lekap)

Open Tracker