Langkau ke kandungan utama

Menasihati Adikku Yang Stress Dengan Keputusan Peperiksaannya

Anything can happen, that why life is wonderful. Struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one. No one you shouldn't hurt their feels!



Salam.


Kadang-kadang bila jadi orang besar ni, i means bila dah ada pengalaman, ada la kuasa sikit untuk dijadikan tempat rujukan. Adik-adik junior aku kat kolej ni memang suka merujuk aku bila ada masalah terutamanya dalam pelajaran.


Aku menjadi tempat rujukan. Ye la, aku kan dah tua dari diorang, banyak pengalaman. Hehe, tak de la rasa macam tu pun. Rasa muda belia lagi. Wakaka, perasan tol la ko ni, Sha. Tak sedar diri la tu.


Baru la terasa pentingnya diriku ini. Cheh, perasan je lebih. Aku cuma pelajar biasa saja yang tak punya apa-apa. Huhu.


Sebenarnya, apa yang aku bagi nasihat pun berdasarkan pengalamanku yang telah lalui perkara tersebut. Bukan sekadar cakap kosong. Bukan tin kosong yang berbunyi k. Kalau aku tak tau, aku diam jer. Kan aku ni pendiam. Huhu.


Kini baru aku terasa ada hikmahnya apa yang telah ALLAH takdirkan dalam hidupku pada masa yang lepas. Semua ni untuk dijadikan pengajaran kepada adik-adikku rupanya.. Syukur Ya ALLAH. =)


Korang baca je la, ni petikan chat antara aku dengan adik kesayanganku ini yang kini menuntut di UNIMAS, Sarawak.



[You]
8:03pm
lecturer aku sllu ckp, klu dia sygkn seseorg student, dia akan bg fail. next sem, boleh jmpa student tu lagi.. hahaha


[Eiya Nazira]
8:04pm
msalhnya xkn la smpai 3 sbjek aku nk ggl kot..
gbb la aku cm2


[You]
8:04pm
p la tnya dia secara personal..
apa mslhnya..
ada lect yg nk kita rapat dgn dia
sb tu dia buat mcm tu


[Eiya Nazira]
8:05pm
mcmna..mulut dia pedih...
sllu perli
aku ni dh la xpndai melukis
bdk2 laki smua power lukisa


[You]
8:06pm
haha, kena la tu...


[Eiya Nazira]
8:06pm
klaw dlm klas dia ja..msti kmi bdk2 pompuan skit kpala


[You]
8:07pm
lukisan ang tu, aku yg tak ambik lukisan pun boleh menang... improve beb, improve


[Eiya Nazira]
8:07pm
mnyesal aku trima tawran ni..law aku xsmbg pun xpa


[You]
8:08pm
oit, jgn duk mnyesal!!!
berdosa!!!
hidup ni kita mesti optimis
bak kata pnsyarah pgntar pgurusan perniagaan aku,
"klu kita dah buat kptusan tu, kmdn kita dah tersedar yg kputsn yg kita buat tu salah, jgn patah balik or mnyesal tpi kita kena teruskn jugk dengan optimis"


[Eiya Nazira]
8:10pm
mcmna


[You]
8:10pm
so, ang dh trma twrn bljr ni, truskn la..


[Eiya Nazira]
8:11pm
aku tkut aku 5 thn ja kt cini


[You]
8:12pm
buat prncgn baik2..


[Eiya Nazira]
8:12pm
srabut aku..sem ni aku kn dapt 3.000
bru maintain


[You]
8:13pm
pointer tak la sepenitng karisma kita... cari karisma masa kat univerct
join persatuan n kelab. jgn mls2 nk turun
setakat kawan serumah/kos mmg la ada tp tambhkn kenaln dgn join xtvt persatuan or kelab


[Eiya Nazira]
8:15pm
msalh klaw pointer down..xkn la nk ambek 15 jm kdt ja
lmbt la ku hbes


[You]
8:17pm
skrg point PMK brpa>
?


[Eiya Nazira]
8:17pm
cikt ja pun..


[You]
8:17pm
below 1.5?


[Eiya Nazira]
8:18pm
xlah....


[You]
8:18pm
1.8?


[Eiya Nazira]
8:19pm
2.27


[You]
8:19pm
dh brpa subjek ambik?


[Eiya Nazira]
8:19pm
masa 1 year 17..kontoi 1...
sem lpas ambek 15..smua lpas
sem ni 15 jugak..semua core
aku nak tukar kos..lctre xbg
suruh terus jugak


[You]
8:20pm
parah2...
lecture mmg suruh mcm tu
sb nk jaga student bg tak lari p kos lain
anyway, ang nk tukar kos apa?


[Eiya Nazira]
8:21pm
art mangmnt..kos y kena baca2 ja...xyah nk lukis
lctre xbg
kos aku dsgner
so bnyk pluang keja


[You]
8:22pm
bnyk tu pun klu result ok


[Eiya Nazira]
8:24pm
aku tnya snioe klaw rsult x o.k cmna..ada orng nk ambek keja ka
dia kata
rsult xptng
kmahirn y pntng


[You]
8:34pm
mmg la
smuanya penting
klu result pn tak de, ada org fikir ke kmhirn yg dinilai mllui reslult tu penting?


[Eiya Nazira]
8:38pm
2 la pasl...
tdi snior
da bt pta
bnyk kena rject
koyak pun da
kcian depa print mhl2
beratus2


[You]
8:39pm
erm, bgtu la nsb nmpknya..


[Eiya Nazira]
8:40pm
klaw ggl pta tambah 1 thun g kan


[You]
8:41pm
PTA tu apa?


[Eiya Nazira]
8:41pm
projek thun akhir la..hg dulu xdk ka


[You]
8:41pm
mcm2 projek aku ada... tp ikut pada subjek la


[Eiya Nazira]
8:42pm
pta 1 tahun


[You]
8:42pm
biasanya stiap subjek program (kos) aku ada projek


[Eiya Nazira]
8:42pm
law ggl kita present


[You]
8:42pm
tu dia...


[Eiya Nazira]
8:42pm
lctre rejct
kena blk dulu la
smbng next year plk la
da gk snior fsyen...sbb sorng lctre..dia kna xstnd 1 sem


[You]
8:44pm
yg lulus?


[Eiya Nazira]
8:44pm
trus kan dngn projek...
akhir sem presnt dpan smua lctre termsuk lctre drpda fklty lain gak


[You]
8:45pm
bla ang nk bt PTA?


[Eiya Nazira]
8:45pm
law llus yng bru leh great..da gak y ggl


[You]
8:45pm
grade la
bukan great


[Eiya Nazira]
8:45pm
aku thun 3 nt la...


[You]
8:45pm
bilanya?


[Eiya Nazira]
8:46pm
2011 bln 5 start


[You]
8:46pm
lmbt lg
tak payah la nk fikir bukn2
skrg ni fokus kat study tu
ambik 15 jm krdit je
sikit
tp klu tak dpat nk score jgk tak tau la..


[Eiya Nazira]
8:47pm
kos aku bknya kena bca pun...b


[You]
8:47pm
setiap sem kena ambik brpa jm krdt?


[Eiya Nazira]
8:48pm
22 la


[You]
8:48pm
brpa subjek?


[Eiya Nazira]
8:49pm
8...mmber2 aku ambek smpai 19 ja..xmmpu smpai 22..terkejar2..


[You]
8:49pm
hbis tu, klu dh ang ambik 15 jm ja, bila agak2 nk hbis?


[Eiya Nazira]
8:50pm
xstnd 1 sem ja...tapi klaw sem ni xdpt 3.00 kena xstnd 1 thn la


[You]
8:50pm
extend 1 thun, klu tak lps pTA kena lg 1 thun, dh 2 thun...


[Eiya Nazira]
8:51pm
xkot............minx pta laps la


[You]
8:51pm
kebarangkalian...


[Eiya Nazira]
8:52pm
thun y xstnd 2 la ambek pta skli..pta 4 jam kdit ja...tapi dlm 1 thn


[You]
8:52pm
ooo..
tp pstikn pointer ok.
skrg ni dh ramai giler yg dpt pointer ok
jiran aku dpt pointer 3.9
3.97 klu tk silap


[Eiya Nazira]
8:53pm
e2 jiran hg..mmber2 aku pointer 2.50 lebh2 ja pun
sorng 2 ja dekan


[You]
8:54pm
kos aku pun susah jgk.. tp tak de la truk sgt pointernya..
so, strugle to get the aim


kos hg kt cini 4 thn
[You]
9:02pm
ya?


[Eiya Nazira]
9:03pm
erm.........snior aku smpai 5 thun pun ada


[You]
9:04pm
pergh, xnk la lama2..
bila ang cuti?


[Eiya Nazira]
9:05pm
nk bt cmana...asyik kontoi ja
aku cti 27


[You]
9:05pm
study tu elok2 la.. bersungguh2..


[Eiya Nazira]
9:05pm
tpi 26,27 da acssmant


[You]
9:05pm
habis tu?


[Eiya Nazira]
9:05pm
aku kena bca buku nota pun xdk
bt keja lukis dlm klas
pastu xtau mcmna
crry mark pun xtau
bt product
skg tgh msk bngkel la ni
kena bt poster


[You]
9:06pm
nota dr mulut pnsyarah tak kan tak da?
cuba tnya budak dekan, apa tips dia bljar


[Eiya Nazira]
9:08pm
aku tnay..dia kta dia pun xpercya dia dapt dekan
study main2 ja
tapi dia bdk diploma grafik dlu..
mmg dia tau bt poster2 ni


[You]
9:09pm
ooo
pndai2 la cri cara nk bljr..
jgn duk main sja
jgn BA dh la..


[Eiya Nazira]
9:10pm
aku xmaen..sllu dok kt bngkl ja bt product cultre..
BA 2 pa


[You]
9:11pm
Bachelor of Art
or
Balik Awal
gagal la..
kena tendang
haha


[Eiya Nazira]
9:11pm
owh, kena tendang boleh smbung lagi. cm besa..
ambek genrik dulu


[You]
9:12pm
genrik?


[Eiya Nazira]
9:12pm
jom nk out da da keja mek mok polah tek..
generik
pelengkap


[You]
9:12pm
amende ang ckp?
tak fhm


[Eiya Nazira]
9:13pm
nk out dah ada keja nk bt ni...


[You]
9:13pm
ok
t8 k


[Eiya Nazira]
9:13pm
salam..


[You]
9:13pm
wslm


9:15pm Eiya is offline.


Tengok, bebelan seorang kakak kepada adiknya.. Panjang berjela. So, sape-sape yang jadi kakak dan abang tu kena la bebel panjang-panjang. Hahaha.


Eh, mamat tu kuat jugak bebel. Aku baru jer baca, orang yang kuat bebel kepada seseorang ni tandanya dia sayangkan orang tu. Wah, bertuahnya aku rasa. Wink-wink. Hak aloh, perasan betul la minah ni! Dia anggap ko tu kawan jer okay.


Pergh, susah jugak nak nasihatkan dia sebab aku dengan dia berada dalam bidang yang berbeza dan universiti yang berbeza. Pengurusan universitinya agak berbeza.


Aku jugak baru ni dapat tau result adikku. Dulu dia rahsiakan. Kalau dia tak rahsiakan, memang aku polish dan touche dia cukup-cukup. Apa nak jadi la dengan dia ni, result teruk.


Wei Cik Ah (gelaran manja dia kat rumah) kalau kat rumah nanti, mai berguru dengan aku. Aku hajaq hang melukih..


Apa daa, aku yang tak ambik lukisan masa sekolah ni plak nak kena ajar ang bakal graduan lukisan, melukis. Tapi memang lukisan dia sangat teruk, okay.. Ceh, tu nak kata lukisan aku ok la tu. Cit!



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pantang Larang dan Makanan Orang Demam Campak

Air kelapa sangat bagus untuk demam campak Nak jaga pemakanan orang demam campak? Ok, aku ada petua dan tipsnya. Segala yang tertulis di sini adalah keluar dari kepalaku, dan pengalamanku menjaga makanan orang demam campak. Ku abadikan di sini. 1. Tidak boleh menggoreng Demam campak ni kita tak boleh nak goreng apa-apa makanan terutamanya guna minyak. Contohnya goreng ikan. Menumis pun tak boleh tau. Sebab apa tak boleh? Sebab ia akan merangsang pertumbuhan campak dan buat ianya kemerah-merahan. 2. Elakkan makanan laut yang gatal Makanan laut, seperti udang, sotong, kerang elok la dikuarantinkan.. Haha~ Bukan kuarantin la tapi jangan makan makanan tu, k. 3. Elakkan yang pedas Cili pun tak boleh makan sebab mengundang kegatalan. Aku ada baca, sup ayam ni bila dibuat sup akan mengeluarkan satu pati yang berkesan khas untuk menyembuhkan demam. Korang letak bawang merah, bawang besar dan bawang putih. Lagi sedap bawang putih tu, tak dipotong, hanya buang kulit, ba

Istilah-istilah Dalam Bundle Yang Ramai Lagi Keliru

Istilah-istilah Dalam Bundle Yang Ramai Lagi Keliru, jom kita gali ilmu. Sha dapat dari kawan-kawan bundle juga. ✔ Bale – Ketul, guni atau tokol pakaian/beg/kasut dan lain-lain. Kain 100 – Baju/pakaian yang 100% kapas. Kain Samah – Baju yang diadun dengan 2 material. 50 cotton +50 polyster (poly). 3 kain – Baju diadun dengan 3 material. Cotton + Poly + Rayon. 3 suku / Raglan / 3q – Baju yang mempunyai lengan bersambung dari leher berakhir di siku. Kain sambung – Lengan baju disambung dengan lengan warna lain, contohnya Rolling Stone Tour Euro82, Iron Maiden ‘aces high’ lengan camo. Ada juga kain sambung di dada. Contohnya Hawaii bernombor. Camo – Celoreng Ringer – Baju yang mempunyai warna/getah pada hujung lengan dan leher. Kain pasir / kain bulu katu – Merujuk seluar Lee,Wrangler,Levis era 70/80/90 an. Combo – Jualan melebihi sehelai dengan 1 harga. Single stich – Jahitan satu garisan sama ada pada lengan atau bawah baju. Biasa pada baju vintage.

Tips Pakaian Untuk Konvo

Gambar konvo! =) Assalamualaikum. Apa yang korang perlu ada untuk pakai pakaian konvo? Aku ada sedikit panduan. Top to toe 1. Kasut Lelaki kena pakai kasut kulit (kulit warna gelap –seelok-eloknya warna hitam) Ala, tak mahal pun ada jer yang murah. Perempuan pula kena pakai kasut bertutup, hitam atau warna gelap seakan-akan hitam. Kasut tu mestilah nampak formal. Tak boleh ada lubang-lubang macam kasut Cinderalella. Orang perempuan mesti tau kasut Cinderalela tu macam mana. Kasut Cinderalela tu adalah kasut plastic nipis dan ada lubang-lubang.   Sila beri perhatian, kasut adalah penting. Tak boleh pakai sandal dan selipar. Stoking tak apa, kurang diberi perhatian (bagi perempuan sahaja). Boleh pakai stoking atau tidak. Lelaki kena pakai stoking. Mesti warna gelap, jangan pakai stoking putih pula, sangat pelik. Bagi mereka yang jarang pakai kasut tertutup macam aku ni, boleh juga bawa sandal atau kasut yang selesa untuk digantikan apabila perlu . Ta

Open Tracker