Petua Untuk Elak Bau Peluh | ! sha my heart

.

Ahad, 12 Ogos 2012

Petua Untuk Elak Bau Peluh



Assalamualaikum.

Korang kuat peluh? Lepas tu, badan berbau? Aku ada sedikit tips nak kongsi.


1. Mandi kerap
Macam orang agama kata, kalau dah setiap hari mandi lima kali, adakah akan masih ada kekotoran? Falsafah yang sama juga boleh diapplikasikan di sini.
Ya, mandi. Tapi biarlah mandi elok-elok. Jangan mandi kerbau ye.

Kalau rasa badan anda berbau, korang digalakkan mandi lama sedikit. Mandi, gosok, sabun (tak kira sabun ketul ke shower gel). Sental badan tu. Berapa lama? Tak kisahlah berapa lama korang nak ambil.
Seelok-eloknya mandi setengah jam. Ini kes masa badan korang mula mengeluarkan bau badan. Insya-ALLAH, akan hilang bau tu. Tapi bukan dalam masa sehari ye. Amalkan je, nanti hilanglah. =)

2. Banyakkan menjaga kebersihan
Buanglah segala bulu-bulu yang tidak berkenan dan tidak berkenaan ye. Apabila kita berpeluh di tempat yang kotor (ketiak yang berbulu) ia akan menyebabkan muncul bau ketiak.
Cara nak hilangkan bau itu dengan korang pergi basuh ketiak dahulu. Pakai deodorant. Nanti okay la. Tapi, kalau dapat buang bulu ketiak, lagi bagus. Nanti bila korang berpeluh, ia tak ada bau ketiak lagi.

Petua nak lambatkan penumbuhan bulu ketiak, masa selepas korang buang bulu ketiak, korang sapulah limau nipis.

3. Guna sahaja anti-perspirant atau deodorant
Cadangan aku, kalau nak lebih terjamin tak ada bau badan, korang buat dulu no 1, mandi dan no 2, hilangkan bulu-bulu. Kemudian pakai deodorant.
Kalau korang cepat berpeluh di badan, sapukan juga deodorant di badan, tengkuk. Bila berpeluh nanti ia tak akan berbau tetapi akan bau deodorant.

Aku guna Rexona. Tahan 24 jam kalau ada aktiviti lasak pun tak kisah sangat. Aku agak aktif dalam bidang seni mempertahankan diri. Berpeluh tu biasa la, lagipun aku cepat peluh. Tapi bila pakai rexona, ok jer, dah tak kisah nak lasak-lasak dan tak takut peluh.
Tak berani nak tukar ke produk lain, sebab ada kawanku dia mengadu gatal-gatal ketiak dan tak tahan seperti Rexona apabila pakai deodorant buatan syarikat tempatan.

Ada orang kata Rexona penyebab putih-putih kat baju t-shirt. Baju aku pun ada juga, tu kes deodorant tak kering tapi dah pakai baju. Hahaha~
Ada juga orang kata Rexona penyebab kanser payudara. Aku tak pasti pula kenapa dia nak cakap Rexona, padahal yang sebenarnya deodorant yang dipakai kat ketiak penyebab urat ketiak jadi membengkak dan menyebabkan kanser payudara.

Jadi, korang boleh juga guna apa ntah namanya, yang orang Melayu guna untuk letak kat ketiak, lama-lama ketiak tak berbau dah. Aku tak pernah juga, dengar cerita sahaja. Itu mungkin lebih baik, murah pun murah.


Semoga bermanfaat.

Ada petua dan tips lain? Kongsilah..

6 ulasan:

Nizam Ijam berkata...

pakai lah diadoren.. HEHE

sha my heart berkata...

ijam dah cakap dah kat atas. Tak boleh copy paste. Hehe

C.M.A @ CikMoonAdnan berkata...

kalo bab bau peluh kat ketiak tu... mmg bagus guna limau nipis.. guna seminggu sekali pon xpe.. mmg tahan.. xde bau peluh..

yoon da-hyun berkata...

hello :) im new here . follow you done , hit me back :) thanks !

sha my heart berkata...

CMA: petua yg bgus ni

sha my heart berkata...

yoon tq2..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...