Langkau ke kandungan utama

Tips Memperbanyakkan Jerawat. Ada Ke? Adaaa...

Assalamualaikum...

Entri tips

Jerawat? Ha, kalau korang nak tahu apa kesnya kalau nak banyakkan jerawat? Ada ke? Ada.. Perli ni. Wakaka~


1. Makan makanan berminyak, berlemak


Makanan yang mesti korang makan tu adalah minyak masak 1 gelas, telan je macam tu. Kacang tanah tu mesti la korang amalkan, 700 biji setiap pagi dan malam. Ala, macam makan kismis la.


2. Pakai sabun jer tak pun klorok

Korang tak payah la beli pencuci muka khas untuk jerawat. Pakai jer sabun apa yang ada dalam rumah korang tu. Sabun basuh pun boleh, sabun lap lantai pun boleh. Kata nak basuh muka bersih-bersih, kan? Lagi satu, guna je klorok lagi cepat bersih tau.




3. Biar je muka berminyak, tak payah nak cuci muka

Lagi berminyak, lagi ok tau. Cepat sikit la jerawat tu nak tumbuh. Biar je muka korang tu berminyak dan licin macam cermin. Baru la bersilau-silau. Haha~


4. Berjemur dalam masa jerebu, kat jalan raya bandar besar yang sibuk

Hal ini jugak membantu untuk menyebabkan jerawat naik dengan cepat. Kulit yang kotor akan menutup liang roma dan hasilnya seperti yang korang mahukan, jerawat muncul dengan efektifnya.


5. Rambut tu buat la tutup muka, kan gaya rockers atau artis K-pop sekarang ni


Baru la style.. Tutup-tutup muka. Buat apa la nak selak rambut ke belakang, kan? Buang masa jer. Kata nak memperbanyakkan jerawat..

Lagi satu, rambut tu jugak mempunyai banyak kuman dan bisa, kena jer muka lagi senang nak buat muka tumbuh jerawat.


6. Peganglah muka selalu, kopek-kopek, picit-picit

Ini memang perkara wajib la. Korang kena buat. Sebab untuk mengeluarkan jerawat baru yang banyak.
Bila jer jerawat tu ada, cepat-cepat picit.. Bila dah nak masak atau kering, cepat-cepat kopek.


7. Pastikan kuku korang panjang tau


Kuku yang panjang tu mengandungi pelbagai kuman dan bakteria. Elok la korang simpan kuku panjang dan mula la picit atau kopek jerawat korang tu. Kan nak bagi jerawat banyak kena la buat macam tu. Wakaka~


Semoga jerawat korang tu subur dan kembang membiak. Haha~

Walayeh.. Korang fikir sendiri, k. Haha~ Hidup ni kena fikir sikit.

Apa komen korang?

Salam Ramadhan..

Terima kasih sudi baca entri ni. Sayang korang.
Anything can happen, that why life is wonderful. Struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one. No one you shouldn't hurt their feels!

Catatan popular daripada blog ini

Tips Pakaian Untuk Konvo

Innershine Prun dan Camu-camu: Testimoni Cantik Kulit Berseri

Sedap. Manis-manis masam. Kalau ada rasa kurma, lagi best. Marvellous. Ada orang cakap, masam sedikit. Pada Sha yang tak makan masam langsung, rasa Innershine ini tidaklah masam mana. Sedikit sahaja rasa masamnya, berbanding produk lain yang lagi rasa masam asam jawa (Ladies Collagen). Innershine rasa masam buah camu-camu sahaja. 
Harga pasaran untuk 6 botol RM 28.90 dan untuk 12 botol RM 57.90. Berat satu botol 42 gram. Harga boleh dapat murah, ikut pasaraya. Pandai-pandailah korang pilih. Sha tengok kat Aeon (Jaya Jusco nama lamanya) pada 13 Jun 2014, harga seperti di atas. Tapi Sha tengok kat Big Aeon harganya lebih murah. Pek kecil (6 botol) hanyalah RM26.90 manakala yang besar RM54.90. Murahlah berbanding harga asal.
Perubahan magik yang Innershine Prun dan Camu-camu lakukan kepada diriku:

Hari pertama, minum malam sebelum tidur, tak dapat tidur dan esok paginya, perut membuang, detox kan? Hehe.
Lusanya, minum awal sikit dalam pukul 9 malam. Tidur, ok saja. Perut ok, tak ada…

Pantang Larang dan Makanan Orang Demam Campak

Nak jaga pemakanan orang demam campak?
Ok, aku ada petua dan tipsnya. Segala yang tertulis di sini adalah keluar dari kepalaku, dan pengalamanku menjaga makanan orang demam campak. Ku abadikan di sini.


Tidak boleh menggoreng
Demam campak ni kita tak boleh nak goreng apa-apa makanan terutamanya guna minyak. Contohnya goreng ikan.

Menumis pun tak boleh tau.

Sebab apa tak boleh? Sebab ia akan merangsang pertumbuhan campak dan buat ianya kemerah-merahan.

Elakkan makanan laut yang gatal
Makanan laut, seperti udang, sotong, kerang elok la dikuarantinkan.. Haha~ Bukan kuarantin la tapi jangan makan makanan tu, k.

Elakkan yang pedas
Cili pun tak boleh makan sebab mengundang kegatalan.


Elakkan yang hitam-hitam seperti gaban perkasa hitam


Kicap dan kopi harus la dijauhi serta merta sebab ia akan menyebabkan berparut hitam. Kalau koko atau milo? Kalau capucinno? Erm, ikut suka korang la.

Aha, aku ada idea, kalau nak putih maka minumlah air soya. Confirm menjadi. Tapi kalau tak jadi, jangan…