Langkau ke kandungan utama

Tips Atasi Celcom Broadband Buat Hal- Limit Sudah Habis


Assalamualaikum.

Aku geram sebab celcom ni macam ambik kesempatan pula. Dulu kata on line la selama mana dan sebanyak mana dan tanpa limit. Alih-alih, dia tukar kepada limitkan pula. Aku dapat tau perkara ni agak lama dulu, ada blogger otai bagitau.

Tapi masa tu aku tak merasa lagi. Hari aku sudah kena, dia dah bagi notice yang limit dah nak habis. Wah, sukanya ko main limit-limit ye. Dah la line pun bukannya laju, semput jer. Sebab tu la aku terpaksa guna sampai nak habis limit. Grr..

Walau bagaimanapun aku bersyukur sebab teruk-teruk pun kat tempat aku ni, ada lagi tempat yang lebih teruk, macam kat rumah kakakku di Melaka. Lagi la angin, up grade pakej tapi line sangat teruk. Mendukacitakan..

Aku pula, dah la aku bayar mahal, RM70 sebulan pelan GPRS je. Memang la rasa tak banyak sangat tapi bagi orang yang tak de pendapatan tetap macam aku ni, sakit jugak la. Er, ada tak sesiapa sudi nak bayarkan broadbandku? Haha~ Bajet je ada orang sudi!


So, cara nak atasinya?


1. Letak password

Sebelum ni aku memang baik hati, ala dengan adik beradik nak kira apa sangat kan walaupun aku sorang je yang kena bayar. Bila datang bil, diorang buat tak-kenal-siapa-aku dan tak-pernah-ada-literasi-komputer.

Jadi, aku kena la kejam sikit kali ni. Letak password. Maka diorang tak kan dapat akses my lappy kesayangan ni. Jangan sesekali sentuh Mr. Len ye. Hihi~


2. Sembunyikan broadband

Adikku yang lagi sorang pun ada laptop juga. Maka, kalau aku tak kasi dia guna my lappy, dia boleh guna lappy dia kan? So, langkah selamat, kena la sembunyikan broadband tu. Haha~ kejam-kejam..

Memang aku akan cakap kat diorang dan diorang pun faham. Kalau aku tak bagi, diorang tak ambik. Oh, bagusnya adik-adikku. Tapi tak selalunya diorang bagus. Haha~


3. Taip entri dulu

Korang taip je kat Words ke apa-apa la yang boleh ditaip. Langkah ni pun terbaik jugak. Dapat jimat masa menaip dan terus publish jer. Dah dapat kurangkan masa guna limit yang dah nak habis tu.

Tapi entri ni aku taip terus di sini. Fresh dari ladang. Aku lebih suka taip terus kat dalam blog ni. Rasa lebih dekat dengan jiwa orang lain. Ewah.


4. Autopublish

Bila dah ada taip dulu kat Words, kena la autopublish. Bagus juga ada autopublish ni, senang sikit. Hehe~
Tapi minta maaf kalau aku tak sempat nak balas komen kat entri. Aku baca, bukan tak baca. Perkara pertama aku buka masa 1st on line is log on to comment. Kadang-kadang aku tak balas kat komen. Tapi aku tetap kunjungi korang, kan? =)


5. Bertukar kepada penyedia perkhidmatan yang lain


Ini adalah langkah luas-luas yang terbaik. Haha~ Ye la buat apa nak stay lagi kalau dah membebankan, kan?

Tapi so far aku setia dengan celcom ni lagi. Line Maxis kat kampungku lagi teruk dari celcom. Ingat nak pakai Wimax P1 tapi lagi mahal kot.. Aku survey, paling murah pun RM98 sebulan. Kalau ada yang murah, bagitau aku, k?



Itu je la kot aku membebel kali ni. Haha~
Semoga tips ini membantu anda. Wah, tetiba skema.

P/s: Kawan-kawan sekolah ajak buat reunion. Segan la aku, bujang dan sorang-sorang tak berteman. Kerja pun tak ada. Malu..

Ulasan

  1. tak boleh lepak (0n line) lama2..

    tapi akan muncul sekali sekala. Haha~

    BalasPadam
  2. maxis pon lebih kurang teruk.. limit2 lepas tu dia charge berganda kalau guna lebih,,grrr... kita bakorr diorang ni *tetibe emo.haha

    BalasPadam
  3. dorang ni semua nak membotakkan pengguna... celcom kat tmpt Ticer ni dulu laju kemain..sekarang siput amat.. sakit hati jer.. huhu

    BalasPadam
  4. ksian adik2 haha, sewakan je kt dorg..1rgt utk sejam hehe

    BalasPadam
  5. tul tu,,broadbnd celcom ni selalunya lembap dr laju,,nyampahhh,,neway jom baca ni,,ada psl sha,,hehe

    http://missina08.blogspot.com/2011/08/blog-pilihan-saya-ialah.html

    BalasPadam
  6. Abg Ghani: MCD? kite puasa la.. kang dicop tak puasa pula.

    BalasPadam
  7. Anip: kak sha pun nak emo jugak la.. haha~

    BalasPadam
  8. ticer: kite tak de la mcm tu lagi. ok2 jer..

    sabar2.. =)

    BalasPadam
  9. Mr Bobo: idea yg bernas..

    tapi.. tak sampai hati la

    BalasPadam
  10. tak sampai hati bila adik2 minta tapi kita tak bagi. aduhhh, kelemahan diri yang tak dapat diatasi, dari dulu hingga kini :(

    BalasPadam
  11. miss ina: sabar2.. hehe~

    TQ for praising and tagging =)

    BalasPadam
  12. stakat ni xde pakai broadband lg..guna wifi je kat u..kalau umah streamyx..line full..hehe..Alhamdulillah..xpyh nk sakit2 kpala.. =)

    BalasPadam
  13. samalh kita..erm..broadband dh nak hbis limit..bngang je..lmbab nak mampos..err..

    BalasPadam
  14. wan: bagusnya..

    sekarang ni dah jadi blogger SEO, amacam wan?

    BalasPadam
  15. wan: bagusnya..

    sekarang ni dah jadi blogger SEO, amacam wan?

    BalasPadam
  16. wan: pandai la ang nak kelentong aku. haha~

    itu dulu, la ni aku kenai dah ang sapa, jantan. (sila baca dalam loghat Utara ya. jantan=lelaki, bukan jantan tak guna ya)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Nak tinggalkan komen ek? Sila-sila =)
Pastikan tak menyinggung perasaan sesiapa ya.
Happy blogging.

”Jom like page fb blog”

Catatan popular daripada blog ini

Pantang Larang dan Makanan Orang Demam Campak

Air kelapa sangat bagus untuk demam campak Nak jaga pemakanan orang demam campak? Ok, aku ada petua dan tipsnya. Segala yang tertulis di sini adalah keluar dari kepalaku, dan pengalamanku menjaga makanan orang demam campak. Ku abadikan di sini. 1. Tidak boleh menggoreng Demam campak ni kita tak boleh nak goreng apa-apa makanan terutamanya guna minyak. Contohnya goreng ikan. Menumis pun tak boleh tau. Sebab apa tak boleh? Sebab ia akan merangsang pertumbuhan campak dan buat ianya kemerah-merahan. 2. Elakkan makanan laut yang gatal Makanan laut, seperti udang, sotong, kerang elok la dikuarantinkan.. Haha~ Bukan kuarantin la tapi jangan makan makanan tu, k. 3. Elakkan yang pedas Cili pun tak boleh makan sebab mengundang kegatalan. Aku ada baca, sup ayam ni bila dibuat sup akan mengeluarkan satu pati yang berkesan khas untuk menyembuhkan demam. Korang letak bawang merah, bawang besar dan bawang putih. Lagi sedap bawang putih tu, tak dipotong, hanya buang kulit, ba

Istilah-istilah Dalam Bundle Yang Ramai Lagi Keliru

Istilah-istilah Dalam Bundle Yang Ramai Lagi Keliru, jom kita gali ilmu. Sha dapat dari kawan-kawan bundle juga. ✔ Bale – Ketul, guni atau tokol pakaian/beg/kasut dan lain-lain. Kain 100 – Baju/pakaian yang 100% kapas. Kain Samah – Baju yang diadun dengan 2 material. 50 cotton +50 polyster (poly). 3 kain – Baju diadun dengan 3 material. Cotton + Poly + Rayon. 3 suku / Raglan / 3q – Baju yang mempunyai lengan bersambung dari leher berakhir di siku. Kain sambung – Lengan baju disambung dengan lengan warna lain, contohnya Rolling Stone Tour Euro82, Iron Maiden ‘aces high’ lengan camo. Ada juga kain sambung di dada. Contohnya Hawaii bernombor. Camo – Celoreng Ringer – Baju yang mempunyai warna/getah pada hujung lengan dan leher. Kain pasir / kain bulu katu – Merujuk seluar Lee,Wrangler,Levis era 70/80/90 an. Combo – Jualan melebihi sehelai dengan 1 harga. Single stich – Jahitan satu garisan sama ada pada lengan atau bawah baju. Biasa pada baju vintage.

Tips Pakaian Untuk Konvo

Gambar konvo! =) Assalamualaikum. Apa yang korang perlu ada untuk pakai pakaian konvo? Aku ada sedikit panduan. Top to toe 1. Kasut Lelaki kena pakai kasut kulit (kulit warna gelap –seelok-eloknya warna hitam) Ala, tak mahal pun ada jer yang murah. Perempuan pula kena pakai kasut bertutup, hitam atau warna gelap seakan-akan hitam. Kasut tu mestilah nampak formal. Tak boleh ada lubang-lubang macam kasut Cinderalella. Orang perempuan mesti tau kasut Cinderalela tu macam mana. Kasut Cinderalela tu adalah kasut plastic nipis dan ada lubang-lubang.   Sila beri perhatian, kasut adalah penting. Tak boleh pakai sandal dan selipar. Stoking tak apa, kurang diberi perhatian (bagi perempuan sahaja). Boleh pakai stoking atau tidak. Lelaki kena pakai stoking. Mesti warna gelap, jangan pakai stoking putih pula, sangat pelik. Bagi mereka yang jarang pakai kasut tertutup macam aku ni, boleh juga bawa sandal atau kasut yang selesa untuk digantikan apabila perlu . Ta

Open Tracker