Langkau ke kandungan utama

Ada Lagi Orang Macam Ni, Berdendam Kepada Orang Lain, Orang Lain Jadi Mangsa

Assalamualaikum...

Entri relationship.

Aku nak cerita pada korang.

Aku ada kawan lelaki. Dah lama kenal. Nama dia Hafiz (bukan nama sebenarnya). Hubungan perkawanan kami agak rapat la. Kami bukannya berkawan berdua sahaja tapi ramai-ramai termasuklah geng aku.

Dalam banyak-banyak tu, aku la yang paling rapat dengan dia. Perasaan? Oh, tak ada. Kawan je. Lagipun dia memang ada hubungan yang serius dengan aweknya. Disebabkan kami agak rapat, maka awek dia kenal la aku.

Korang tahu tak apa yang aku nak cerita? Cuba teka.. Haha~

Ah, korang teka tak tepat. Dengan tak membuangkan masa, aku pun cerita la.

Hafiz hanya bercouple dan bertunang tu semata-mata untuk membalas dendam. Balas dendam tu bukannya kepada Azie tapi kepada bekas tunangnya sebelum Azie! Terkedu aku mendengarnya. Ya Tuhan, kenapa la ko sanggup buat macam ni?

Kalau nak berdendam, kenapa tak balas kepada orang yang sepatutnya (bekas tunang Hafiz)? Kenapa dia nak lepaskan dendam pada orang lain? Kesian Azie. Azie tu baik orangnya. Cukup lengkap pakej dia dengan pandai, cantik dan kaya.

Ok, itu cerita sebelah Azie. Cerita kawan-kawan aku pula, Hafiz dah lain sangat. Hafiz bukanlah Hafiz yang kami kenal dulu. Dia tak kenal kami kawan-kawannya yang sanggup susah payah masa dia excident dan darah yang mengalir dalam darahnya adalah hasil sumbangan kawan-kawannya. Masa dia excident tu dia kehilangan banyak darah. Azie la yang setia bersusah payah, tunggu dia memandangkan keluarga Hafiz duk jauh.

Bukannya nak mengungkit. Tapi bohonglah kalau dia tak kenal kami sebab kamilah yang tolong dia masa dia tak ada duit nak makan, kegembiraan kami kongsikan bersama. Gambar kami pun ada tersimpan lagi dalam internet. Kat mana? Rahsia, sebab tak nak famous sangat. Haha~ Bajet artis.

Bebaru ni, aku jumpa Hafiz. Memang dia nak lari masa jumpa aku. Aku kejar dia. Dia buat-buat tak kenal aku. Aku rasa nak tumbuk je muka dia. Bohong la wei kata ko tak kenal aku. Mata ko tu membuktikan ko kenal aku. Cucuk mata bagi jadi Kassim Selamat jugak kang kalau tak kenal aku lagi. Haha~

Aku tanya dia hal yang Azie dan kawan-kawan aku ceritakan. Kami slow talk. Dia kata, dia memang nak balas dendam pada perempuan disebabkan kelukaan lalu. Dia hanya berpura-pura sahaja selama 5 tahun ni.

Aku tanya kenapa dia tak balas dendam kepada bekas tunangnya sahaja? Dia jawab tak mampu nak balas dendam kepada tunangnya. Jadi dia cari perempuan lain. Dia tabur janji manis. Dia dah bertunang dengan Azie, dan tinggal sebulan sahaja untuk melangsungkan perkahwinan.

Hafiz akui semua itu hanyalah lakonan semata-mata kerana dendamnya. Dia tak pernah ada rasa apa-apa dengan Azie lantaran dendamnya yang menggunung. Hebatnya ko berlakon, Hafiz. Kami semua menyangka ko fallen in love with Azie.

Hafiz kata, dia nak lupakan semuanya. Er hello, ko ingat senang ke Azie nak lupakan semua ni? Kasihan betul aku pada Azie. Cintanya dipermainkan. Azie cerita padaku, Hafiz tak ada menghubungi keluarganya langsung selepas kata nak putus segala hubungan diorang.

Aku faham perasaan Azie. Dah lama kan kita kenal dan berkasih sayang juga sudah bertunang tiba-tiba hilang tanpa khabar berita. Oh, sakitnya..

Tapi tak kan aku nak bagitau dia, Hafiz hanya mempermainkan dirinya semata-mata kerana kepuasan dendam Hafiz sendiri?

Aku ada tanya Hafiz, tidakkah dia ada secebis sayang pada Azie? Dia jawab, semuanya hanya lakonan. Dia tak ada perasaan apa-apa pada sesiapapun. Cuma dendam sahaja yang berada dalam kepalanya. Dia kata, dia nak lupakan semua ini termasuklah aku dan kawan-kawanku. Dia nak cari mangsa baru.

Aku mengucap panjang. Hafiz, sampai bila ko nak macam ni? Tak kah ko rasa bersalah walau sedikit? Kenapa ko nak musnahkan hidup orang lain yang bermaksud musnahkan hidup ko sendiri?

Aku tak tahu nak kata apa dah. Aku terkejut, ada lagi orang macam ni pada zaman millennium ni. Adakah dengan dendam, ko boleh buat kepada orang yang tak bersalah? Ko boleh buat sesuka hati tapi ingatlah kita semua akan kembali kepada ALLAH. Ko jawab la semua nanti.

Apa komen korang? Apa yang harus aku cakap pada Azie?

Terima kasih sudi baca entri ni. Sayang korang.
Anything can happen, that why life is wonderful. Struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one. No one you shouldn't hurt their feels!

11 ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tips Pakaian Untuk Konvo

Innershine Prun dan Camu-camu: Testimoni Cantik Kulit Berseri

Sedap. Manis-manis masam. Kalau ada rasa kurma, lagi best. Marvellous. Ada orang cakap, masam sedikit. Pada Sha yang tak makan masam langsung, rasa Innershine ini tidaklah masam mana. Sedikit sahaja rasa masamnya, berbanding produk lain yang lagi rasa masam asam jawa (Ladies Collagen). Innershine rasa masam buah camu-camu sahaja. 
Harga pasaran untuk 6 botol RM 28.90 dan untuk 12 botol RM 57.90. Berat satu botol 42 gram. Harga boleh dapat murah, ikut pasaraya. Pandai-pandailah korang pilih. Sha tengok kat Aeon (Jaya Jusco nama lamanya) pada 13 Jun 2014, harga seperti di atas. Tapi Sha tengok kat Big Aeon harganya lebih murah. Pek kecil (6 botol) hanyalah RM26.90 manakala yang besar RM54.90. Murahlah berbanding harga asal.
Perubahan magik yang Innershine Prun dan Camu-camu lakukan kepada diriku:

Hari pertama, minum malam sebelum tidur, tak dapat tidur dan esok paginya, perut membuang, detox kan? Hehe.
Lusanya, minum awal sikit dalam pukul 9 malam. Tidur, ok saja. Perut ok, tak ada…

Petua Tutorial Cara Pakai Contact Lens (Kanta Lekap)