Langkau ke kandungan utama

Tips Rahsia Gadis Kekal Ayu

Assalamualaikum...

Entri tips kecantikan dan wanita.

Gadis atau perawan diibaratkan seperti sekuntum bunga yang sedang mekar di taman. Kecantikan dan keayuan wajah si gadis harus dipelihara sejak dari peringkat remaja lagi. Ikuti beberapa tips ringkas cara-cara untuk mengekalkan keayuan wajah gadis ayu.

Haha, skema tak ayat? Aku ambik dari majalah Mingguan Wanita bahagian Rahsia Wanita. Aku rasa amat sesuai untuk gadis kasar yang nampak je ayu macam aku ni.. aku nampak je macam ayu gile tapi aku ni kasar ni. No wonder la ada jer yang terasa dengan kata-kataku (orang yang tak kenal aku la). Kalau diorang sudah kenal, diorang tahu aku ni macam mana, tak ada apa yang perlu terasa..

Aku bukan gadis lembut yang mudah dibuli. Aku ni jenis berani dan agak kasar. Aku paling suka watak Jun (Fasha Sanda- Dewa Cinta). Aku suka cara dia cakap dan peribadi Jun. Aku suka cakap macam tu. Tapi lelaki pula tak suka aku cakap macam tu.. Jadi, daripada nak gaduh-gaduh, aku pun kena la belajar jadi minah ayu ni.

Tak rock la kena jadi minah ayu.. Hahaha~

Ok la, dah panjang aku bebel..

Jom kita cek apa yang patut kita buat untuk menjadi gadis ayu idaman lelaki ini..
1.     Kejelitaan
Menjaga kejelitaan semula jadi dengan tidak memakai bahan-bahan luaran (mekap) yang bersifat palsu semata-mata tetapi menjaga emosi, fizikal dan mental.


2.     Masa
Gunakan masa untuk perkara-perkara yang berfaedah dan tentukan wawasan secara objektif. Jangan banyak berangan-angan.

 
3.     Tidur
Tidur awal setiap malam dan bangun awal pagi untuk solat subuh. Elakkan tidur siang hari.


4.     Suara
Gadis yang ayu juga memerlukan penjagaan suara. Latih diri bercakap dengan lembut, tidak sengau atau suara yang terlalu kuat.

5.     Berbahasa

Menjaga cara berkata-kata. Biasakan menggunakan perkataan yang melambangkan keluhuruan budi seperti ‘tolong’ dan ‘minta maaf’, serta ‘terima kasih’.
Jangan menggunakan perkataan yang terlalu beremosi seperti ‘bosan’, ‘very annoying’, ‘menyampah’, ‘benci’ dan sebagainya kerana keadaan ini akan menyebabkan muka anda menjadi berkerut dan masam.


6.     Kulit badan

Kebersihan perlu sentiasa dijaga. Amalkan makan ulam-ulaman dan buah-buahan segar untuk mendapatkan kulit yang cantik. Tangan perlu sentiasa bersih dan lembut. Gunakan sabun yang tidak banyak merosakkan kulit.

7.     Kulit wajah

Kalau ada jerawat yang tumbuh pada muka, gunakan pencuci muka dan ubat jerawat. Ada yang cakap penggunaan sabun lebih sesuai. Tetapi aku percaya yang penggunaan pencuci muka adalah terbaik. Penggunaan sabun akan membuatkan kulit muka kering manakala pencuci muka memang dirumuskan khas untuk wajah. Lagipun pakar kulit mengatakan kulit badan dan kulit muka adalah berbeza kombinasinya.


8.     Rambut

Bersihkan rambut tetapi jangan terlalu kerap.  Ketika menyikat rambut, ulangi sikat ke seluruh bahagian kepala untuk menjadikan rambut subur dan berkilat. Namun kalau nak buatkan rambut menjadi ikal mayang, jangan sisir rambut dengan sikat tetapi gunalah jari. (Cari artikel pasal penjagaan rambut yg Hanis Zalikha buat).

9.     Cara jalan

Jangan jalan mengengkang atau jalan bersepah.. Kaki sebelah ke arah lain sebelah ke arah kanan. Jalanlah dengan tertib.

10.  Cara duduk

Bersimpuhlah bila berada di bawah (lantai) dan bersila panggung atau rapatkan kaki apabila duduk di atas kerusi. Elakkan cara duduk mengangkang.

Aha, memang dapat kutip sesuatu (terutama untuk gadis yang mempunyai jiwa keras macam aku ni, kan?

Dah amalkan semua ini? Kalau tak ada jugak lelaki terpikat kepadamu, maka berdoalah semoga diberkati-Nya. Haha~ Gurau je..

Kalau belum ada lelaki yang terpikat kepadamu, mungkin belum tiba masanya. Mungkin si dia sedang berusaha menjadi pemimpin yang terbaik buatmu. Wah, sedap tak ayat aku? Haha~ Bukan ayat yang perlu difokuskan tetapi kata-kata dan kenyataan yang perlu diambil kira. =)





Terima kasih sudi baca entri ni. Sayang korang.
Anything can happen, that why life is wonderful. Struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one. No one you shouldn't hurt their feels!






Terima kasih sudi baca entri ni. Sudi-sudikan diri ‘like’ kat bawah entri ni dan fan page atas sana ya. Sayang korang.

4 ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tips Pakaian Untuk Konvo

Innershine Prun dan Camu-camu: Testimoni Cantik Kulit Berseri

Sedap. Manis-manis masam. Kalau ada rasa kurma, lagi best. Marvellous. Ada orang cakap, masam sedikit. Pada Sha yang tak makan masam langsung, rasa Innershine ini tidaklah masam mana. Sedikit sahaja rasa masamnya, berbanding produk lain yang lagi rasa masam asam jawa (Ladies Collagen). Innershine rasa masam buah camu-camu sahaja. 
Harga pasaran untuk 6 botol RM 28.90 dan untuk 12 botol RM 57.90. Berat satu botol 42 gram. Harga boleh dapat murah, ikut pasaraya. Pandai-pandailah korang pilih. Sha tengok kat Aeon (Jaya Jusco nama lamanya) pada 13 Jun 2014, harga seperti di atas. Tapi Sha tengok kat Big Aeon harganya lebih murah. Pek kecil (6 botol) hanyalah RM26.90 manakala yang besar RM54.90. Murahlah berbanding harga asal.
Perubahan magik yang Innershine Prun dan Camu-camu lakukan kepada diriku:

Hari pertama, minum malam sebelum tidur, tak dapat tidur dan esok paginya, perut membuang, detox kan? Hehe.
Lusanya, minum awal sikit dalam pukul 9 malam. Tidur, ok saja. Perut ok, tak ada…

Petua Tutorial Cara Pakai Contact Lens (Kanta Lekap)