Langkau ke kandungan utama

Melayu Oh Melayu... Jom Belajar Sejarah

Assalamualaikum..

Apa khabar pembaca sekalian?




Jom belajar sejarah? Kompom ada yang dah mengantuk tu.. Hei, cepat bangun sebelum cikgu ketuk dengan pembaris kayu bercat kuning ni. Eh, ada lagi ke pembaris macam tu?


Kali ini aku nak bercerita a.k.a berleter kat korang? Haha, sanggup dengar tak? Ah, tak kira, sanggup ke tidak ke, jom kita baca kat bawah ini.


Banyak yang aku pelajari masa pergi ke rombongan Interaksi IPT bersama Silat Cekak. Antaranya, ialah ketabahan orang terdahulu mempertahankan tanah air dengan nyawa dan darah semata-mata mahukan tanah hak milik mutlak.



Tetapi sekarang ni, orang-orang kita ni suka hati dia jer nak jualkan tanah pusaka warisan datuk nenek tanpa memikirkan tentang susah payah mereka mendapat hak tanah tersebut. Bukan senang, tau. Asyik-asyik diserang oleh negara lain.


Korang boleh klik dan baca artikel ini:

the malay press

burung apa


Sedih! Aku sangat sedih. Tapi, apa nak buat, aku pun masih belum bekerja. Kalau aku ada duit, aku nak beli balik tanah orang Melayu.


Orang Melayu ni ada jer hasad dengki, iri hati. Kalau macam ni jer, bila nak maju ni?


Korang nak tahu, Orang Thai Kafir, sangat zalim. Sebab tu sampai sekarang orang Kedah masih panggil Siam Perut Hijau. Pada masa aku kecik-kecik dulu, selalu lah kami sekampung akan takut-takut dan berbisik mengenai kedatangan Siam ni dalam kampung kami. Semua orang akan duduk dalam rumah dan berkunci pintu.


Aku masih ingat lagi perasaan takut itu. Bila aku tanya mak, kenapa takutkan Siam Perut Hijau? Mak menjawab, Siam itu makan apa sahaja termasuk manusia! Kira kanibal la.


Kalau dah macam tu, sape yang tak takut kan? Sampai sekarang (masa aku kecik-kecik, sekolah rendah, sebelum tahun 2000) rakyat Kedah masih terasa kesan keganasan Siam latnatullah.


Bukan bodoh atau apa. Korang tak tahu, bagaimana perasaannya. Cuba korang tanya kepada orang lama Kedah tentang Siam Perut Hijau ni. Pasti ada kisahnya..


Korang dengar ni kata-kata dari seorang tokoh perjuang, Tok Bendang Daya atau nama sebenarnya,Hulubalang Wan Pa, panglima perang Patani dalam perang Bisik:

Sekiranya belum dapat kemenangan,
selagi nafas dikandung badan,
selagi bulan dan matahari terbit dan terbenam,
selagi dunia belum kiamat,
janji untuk diri sendiri dan titipan wasiat kepada umat Melayu Patani,
perjuangan mempertahankan Islam dan negara adalah wajib diteruskan.



Sumber: the malay press

Marilah kita bersama-sama membendung budaya negatif dan sematkan budaya positif.


Jom patriotik..



Anything can happen, that why life is wonderful. Struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one. No one you shouldn't hurt their feels!

Catatan popular daripada blog ini

Innershine Prun dan Camu-camu: Testimoni Cantik Kulit Berseri

Sedap. Manis-manis masam. Kalau ada rasa kurma, lagi best. Marvellous. Ada orang cakap, masam sedikit. Pada Sha yang tak makan masam langsung, rasa Innershine ini tidaklah masam mana. Sedikit sahaja rasa masamnya, berbanding produk lain yang lagi rasa masam asam jawa (Ladies Collagen). Innershine rasa masam buah camu-camu sahaja. 
Harga pasaran untuk 6 botol RM 28.90 dan untuk 12 botol RM 57.90. Berat satu botol 42 gram. Harga boleh dapat murah, ikut pasaraya. Pandai-pandailah korang pilih. Sha tengok kat Aeon (Jaya Jusco nama lamanya) pada 13 Jun 2014, harga seperti di atas. Tapi Sha tengok kat Big Aeon harganya lebih murah. Pek kecil (6 botol) hanyalah RM26.90 manakala yang besar RM54.90. Murahlah berbanding harga asal.
Perubahan magik yang Innershine Prun dan Camu-camu lakukan kepada diriku:

Hari pertama, minum malam sebelum tidur, tak dapat tidur dan esok paginya, perut membuang, detox kan? Hehe.
Lusanya, minum awal sikit dalam pukul 9 malam. Tidur, ok saja. Perut ok, tak ada…

Pantang Larang dan Makanan Orang Demam Campak

Nak jaga pemakanan orang demam campak?
Ok, aku ada petua dan tipsnya. Segala yang tertulis di sini adalah keluar dari kepalaku, dan pengalamanku menjaga makanan orang demam campak. Ku abadikan di sini.


Tidak boleh menggoreng
Demam campak ni kita tak boleh nak goreng apa-apa makanan terutamanya guna minyak. Contohnya goreng ikan.

Menumis pun tak boleh tau.

Sebab apa tak boleh? Sebab ia akan merangsang pertumbuhan campak dan buat ianya kemerah-merahan.

Elakkan makanan laut yang gatal
Makanan laut, seperti udang, sotong, kerang elok la dikuarantinkan.. Haha~ Bukan kuarantin la tapi jangan makan makanan tu, k.

Elakkan yang pedas
Cili pun tak boleh makan sebab mengundang kegatalan.


Elakkan yang hitam-hitam seperti gaban perkasa hitam


Kicap dan kopi harus la dijauhi serta merta sebab ia akan menyebabkan berparut hitam. Kalau koko atau milo? Kalau capucinno? Erm, ikut suka korang la.

Aha, aku ada idea, kalau nak putih maka minumlah air soya. Confirm menjadi. Tapi kalau tak jadi, jangan…

Petua Tutorial Cara Pakai Contact Lens (Kanta Lekap)

Open Tracker