Langkau ke kandungan utama

Tips Rahsia Muda Belia

Anything can happen, that why life is wonderful. Struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one. No one you shouldn't hurt their feels!


Salam.


Korang pesan tak yang aku sekarang ni dah kuat bergelak ketawa? Kenapa ya, korang tak terfikir ke? Buang tebiat nak mampos ke? Haha~


Mungkin sebab aku dah rasa tak ada sebarang tekanan mahupun benda berat nak fikir. Kahwin? Erm, aku muda lagi okay. Haha. Ala, rileks la, umo baru 25 tapi muka baru 15 tahun. Wahaha, perasan tak ingat dunia. =)


Kat bawah ni adalah chat aku dengan seorang kawan lama. Budak persatuan ni. Dia jugak sama batch, sama ko-k dengan aku n sama umur.


Jom, layan chat tu.. Tapi ni versi sekerat je tau. Yang kat atas tu, biar lah rahsia.



Today
[You]
10:12pm
ni guna laptop ke hp?

[Azhar]
10:13pm
letop..
wifi
kt ne?

[You]
10:16pm
uum


[Azhar]
10:16pm
kolej mana?


[You]
10:16pm
MISC
td kata kedai makan.. igtkn warung..


[Azhar]
10:16pm
warung la..
canggih tak?


[You]
10:17pm
canggih manggih..


[Azhar]
10:18pm
haha.
pandai pun


[You]
10:19pm
mesti.. haha
kerja mana?


[Azhar]
10:19pm
banting
jurulatih plkn


[You]
10:20pm
ooo...
banting dkt dgn apa ek?


[Azhar]
10:20pm
gan klang
gan tudm


[You]
10:20pm
oo..
klang area mana?


[Azhar]
10:21pm
banting mean banting la
atas ckit dr klang


[You]
10:21pm
tau la banting.. td kata dekat dgn klang.. tu yg tnya, klang dari arah mna? luas jgk klang tu.. dri pulau indah ke, meru ke, kapar ke..


[Azhar]
10:22pm
banting la..
huhu
dkat pantai morib


[You]
10:22pm
ni mesti tak tau jln ni.. hihi


[Azhar]
10:22pm
tak ingat jer


[You]
10:23pm
hihi


[Azhar]
10:23pm
gelak lagi


[You]
10:25pm
kuat gelak


[Azhar]
10:25pm
elok ar..awet cun


[You]
10:26pm
mana2?


[Azhar]
10:26pm
ha? ap yg mana


[You]
10:27pm
mana awek cun tu?


[Azhar]
10:27pm
awak


[You]
10:27pm
hahaha
tak la
imposible...


[Azhar]
10:27pm
bgus..
merendah diri
huhu


[You]
10:28pm
kalis pujian... haha
perasan tul..


[Azhar]
10:28pm
tk pe..
jgn kalis rindu..
tak da perasaan namanya tu


[You]
10:29pm
ye, baik tuaaannnn


[Azhar]
10:29pm
cikgu la
bukan tuan


[You]
10:30pm
ok, cikgu...



Dah, itu jer chat aku dengan dia dan yang lain-lain tu, biarlah rahsia. Hihi~ Nak berahsia-rahsia plak, lempang karang, baru tahu.



Ni cakap, aku kan nampak muda belia, macam junior aku cakap la. Tapi aku tak de la nak akui perkara tu benar sangat sebab aku pun tau aku ni dah mula menginjak dewasa dan matang. Uii, umo dah 25 kau, tak kan tak matang-matang lagi? Dah suku abad pun, beb.


Tapi kalau korang berkeras jugak untuk mengatakan bahawa aku memang awet muda, ambik tips ni.



1. Hidup kena la ceria, beb.

Apa guna hidup kalau kita ni tak gembira dan rasa bahagia dengan hidup kita? Sebab tu la Islam melarang untuk merunggut dan patut rasa bersyukur sepanjang masa. Tengok nasib orang lain yang lebih teruk daripada kita, kita kena bersyukur. Mari menyebut, "Alhamdu lillah" selalu. Mulakan dengan basmallah ("Bismillahir rahmanir rahim") dan akhiri dengan syukur ("Alhamdu lillah").



2. Banyakkan bersedekah
Bersedekah ni bukan kira duit dan harta sahaja. Kita boleh bersedekah dengan ilmu yang kita perolehi, kemahiran yang kita ada, nasihat yang kita pandai dan lain-lain lagi. Kalau tak ada juga semua itu, kita boelh bersedekah dengan senyuman. Tak tau nak senyum dengan siapa? Senyum sahaja untuk diri sendiri.

Tenung mata kita kat cermin, berikan kata-kata positif dan senyum. Kalau anda tidak ada idea nak bisikkan kata-kata apa, cuba kata-kata macam yang kat bawah ni:

a. Aku cantik/kacak
b. Aku tak cantik/kacak tapi aku baik
c. Aku ni orang penting. Aku kena hargai diriku dahulu sebelum orang lain akan hargai aku.
d. Aku ni makhluk Tuhan, aku kena kuat (optimis) dan positif selalu.
e. Aku mampu bahagiakan orang lain.
f. Aku berani lakukan sesuatu kerana benar.


See, ayat simple je kan? Tapi itu la menjadi nadi pendorong kejayaan seorang insan. Keyakinan itu penting.


3. Cara mandi

Cara mandi? Ya, cara mandi. Aku memang amalkan mandi ni. Memang nampak agak awet muda bila dah amalkan ada la dalam setahun.


Mandi macam orang tua-tau ajar kita, Orang Melayu mandi. Cara mandi yang betul ialah bermula dari bawah. Kalau bermla dari atas tu, mandi wajib. Ok, kita nak berbicara tentang mandi biasa ni, bukan mandi wajib.


Mulakan dengan kaki kiri. Pastikan kita rasa otak sebelah kanan kira bergerak-gerak. Itu tandanya, otak kita sihat, sinaps, motor dan nueron tengah bekerja tu. Kemudian, kaki sebelah kanan pula.


Selepas itu, betis kiri. Betis kanan. Paha kiri. Paha kanan. Pinggang. Badan. Muka. Kepala.


Mandi cara ni merupakan amalan orang dahulu. Mandi cara begini juga merangsang otak sedikit demi sedikit. Kalau terus mandi badan, otak akan terkejut. Patut pun aku rasa sesak dada sikit masa aku mandi zaman sekolah dulu. Nak cepat, terus siram dada. Itu lah, orang cakap tak nak dengar. Biasalah remaja, banyak nak cuba sendiri dan memberontak.



4. Ketawa lah.. Kah kah

Ketawa dan gelak adalah pengubat stress dan kedut medut yang ada di muka kita. Cuba tengok cermin sekarang, ada tak kening korang berkerut mahupun dahi berkerut? Hei, senyum la pada diri sendiri alang-alang dah tengok cermin tu. Takut orang kata gila? Ah, lantak la, yang penting untuk kesihatan diri kita juga. Kang, stress berterusan pun boleh jadi gila. Betul tak?


Tak tau macam mana nak gelak? Meh, cuba:
a. Ajak kawan-kawan berborak pasal apa-apa yang lucu. Atau pun lepak sebentar bersama kit kat, eh bersama kawan korang yang suka buat lawak la.

b. Ingat dan kenang kembali kisah lucu. Mesti ada kan barang seciut dua.

c. Beli majalah humor seperti Ujang, Gila-gila, Apo? dan sebagainya. Korang kena baca lawak tu dan jangan malu atau segan untuk ekspresskan ketawa korang tu. Kalau malu juga, duk bilik sorang-sorang dn ketawa.


d. Tengok filem, drama, sitcom yang sangat lucu dan mampu buat anad ketawa.


Itu dulu dari aku. Kalau korang tak percaya, cuba la. Mana tau berkesan pada korang. Jangan nanti sudah kedut-medut muka tu dan ramai yang tegur korang tua dari umur korang, baru nak cari petua-petui. Jangan naik angin la kalau pada masa tu, muka korang tak kembali pada umurnya. Mencegah lebih baik daripada mengubati.


Sekian dulu dari aku. Semoga bertemu kembali.


Catatan popular daripada blog ini

Tips Pakaian Untuk Konvo

Innershine Prun dan Camu-camu: Testimoni Cantik Kulit Berseri

Sedap. Manis-manis masam. Kalau ada rasa kurma, lagi best. Marvellous. Ada orang cakap, masam sedikit. Pada Sha yang tak makan masam langsung, rasa Innershine ini tidaklah masam mana. Sedikit sahaja rasa masamnya, berbanding produk lain yang lagi rasa masam asam jawa (Ladies Collagen). Innershine rasa masam buah camu-camu sahaja. 
Harga pasaran untuk 6 botol RM 28.90 dan untuk 12 botol RM 57.90. Berat satu botol 42 gram. Harga boleh dapat murah, ikut pasaraya. Pandai-pandailah korang pilih. Sha tengok kat Aeon (Jaya Jusco nama lamanya) pada 13 Jun 2014, harga seperti di atas. Tapi Sha tengok kat Big Aeon harganya lebih murah. Pek kecil (6 botol) hanyalah RM26.90 manakala yang besar RM54.90. Murahlah berbanding harga asal.
Perubahan magik yang Innershine Prun dan Camu-camu lakukan kepada diriku:

Hari pertama, minum malam sebelum tidur, tak dapat tidur dan esok paginya, perut membuang, detox kan? Hehe.
Lusanya, minum awal sikit dalam pukul 9 malam. Tidur, ok saja. Perut ok, tak ada…

Petua Tutorial Cara Pakai Contact Lens (Kanta Lekap)