November 2015 | ! sha my heart

.

Khamis, 26 November 2015

Perbezaan Sebelum dan Selepas Kahwin



Perbezaan pasti terasa apabila telah berkahwin. Dahulu, seorang diri, sekarang berdua. Perbezaan sebelum dan selepas kahwin yang Sha lalui.

1. Rasa sayang
Kalau sebelum kahwin rasa sayang itu cuma biasa-biasa. Selepas dinikahkan, rasa sayang tu 98 peratus. Tinggi tu. Mungkin ALLAH campakkan rasa sayang pada pasangan. Selalu Sha dengar juga kawan-kawan cakap, lepas kahwin, rasa sayang tu lebih lagi. Tapi Sha fikir, Sha tak akan rasa macam tu. Tapi sebaliknya pula. Sha rasa sayang kepada pasangan.

2. Rasa kilat dah tak ada
Sebelum nikah, rasa kilat atau elektrik dan panas semacam sahaja apabila tersentuh. Tapi selepas diijabkabulkan, rasa sejuk sahaja. Rasa macam pegang adik-beradik sahaja.

3. Tidak lagi mimpi buruk
Tiga minggu sebelum Sha dinikahkan, setiap kali tidur Sha akan bermimpi buruk. Mimpi hantu bermacam jenis dah jumpa. Dalam mimpi tu, Sha lawan hantu. Bergaduh.
Namun, selepas nikah, tiada lagi mimpi buruk mengganggu.

4. Marah sudah hilang
Sebelum kahwin, asyik kena marah dan berapi sahaja. Ada sahaja yang tak kena. Berbeza selepas sah menjadi suami isteri, tiada lagi marah. Alhamdu lillah, syukur.

Orang kata, rugi tak kahwin awal. Sha pun nak cakap macam tu juga. Hehe.

Jumaat, 6 November 2015

Kerja Kahwin: Bukan Satu Tugas Mudah!



Orang cakap, inilah masanya darah manis dan akan tension. Ada pantang larang tak bagi keluar rumah. Namun, banyak hal akan difikirkan dan uruskan. Boleh lihat senarai semak yang aku dah buat, jika tak percaya tentang banyak yang nak kena uruskan. Kerja kahwin memang bukan satu tugas mudah.

Aku rasa ada juga sedikit tekanan apabila ada perkara yang sudah selesai (settle) tapi tetiba muncul semula.

Nak buat kerja kahwin ni bukan mudah. Ya, walaupun nampak ringkas tapi perlukan ketelitian. Ini anak dara nak kahwin okay, bukannya Mak Janda yang sudah ada pengalaman. Pengalaman pertama dengan karenah famili lagi membuatkan hati rasa semacam. Perlu bijak dalam menanganinya.

Langkah selamat aku diamkan diri sahaja. Ataupun serahkan kepada mereka yang bertanggungjawab. Juga tidak ketinggalan untuk berbincang dengan mereka yang banyak pengalaman dan seterusnya merujuk kepada mereka yang pakar.

Hati kena tabah. Banyakkan bersabar. Sebolehnya, jangan tension. Kalau tension, nanti semua mood indah dan seri wajah akan lari. Chill lex jer. Hihi
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...