Januari 2015 | ! sha my heart

.

Jumaat, 30 Januari 2015

Duit On Line, Jawab Soalselidik Global Test Market


Sebenarnya, aku kurang ingat dari manakah dapat link, sama ada daripada kawan atau dari emel yang dilanggan. Aku cuba. Lama-lama seronok pula bila point bertambah.

Kerja
Kerjanya menjawab soal selidik yang diberikan. Tetapi pihak Global Test Marketing ada membuat tapisan dahulu sebelum anda layak untuk menjawab sesuatu questionnaire. Bukan semuanya ada tapisan. Tak semua questionnaire memerlukan tapisan.

Ganjaran
Anda boleh pilih untuk mendapatkan apa jenis ganjaran yang dihajati. Ada beberapa jenama, pemberian cek dan voucher elektronik. Anda boleh tebus AEON, Isetan, KFC/Pizza Hut/Ayamas, Mc Donalds, MPH Bookstore, Parkson untuk membeli belah. Sementara itu, anda boleh masukkan duit ke dalam voucher elektronik seperti Rixty dan Superbuy. Apa yang paling menarik ialah anda boleh tebus dengan cek bernilai USD $50. Kalau didarabkan USD $50 dengan RM3.6 dengan nilai pertukaran semasa, anda boleh menjana duit sehingga RM 180.00. Yuhuuu.

Cek itu akan terus ditukar kepada nilai wang negara kita. Jadinya tak perlu susah-susah lagi. Apa yang perlu, pergi ke bank (bank tutup pun tak apa sebab boleh guna mesin automatik yang masuk boleh cek. Tidak perlu berurusan di kaunter bank. Tapi kena pastikan mesin masuk cek tu ada sebelah mesin ATM)

Korang boleh lihat dan kira sendiri duit semasa (currency converter money) melalui link Bank Negara Malaysia, di sini.
Di samping itu, janganlah melupai golongan yang kurang bernasib baik. Dermalah melalui UNICEF, ganjaran anda tersebut. Maka, akan lebih berkat rezeki anda.

Mata
Mata serendah 160 sudah boleh dapat ganjaran. Tetapi, mata anda mestilah mempunyai 1000 mata, barulah layak untuk menebus mata dengan ganjaran yang diingini. Menarik, bukan?

Setiap questionnaire akan beri mata 35 mata macam tu. Kalau terkeluar pun, jangan risau, anda layak mendapat 5 mata. Kumpul sampai 1000 mata, kemudian tebuslah apa yang anda teringin. Hehe. Kalau ikutkan aku, nampak ganjaran duit tu. Lumayan rasanya.

Masa
10 ke 15 minit sahaja. Sekejap sahaja. Pada bila-bila masa boleh jawab selagi belum penuh orang menjawabnya. Aku ada banyak juga terlepas untuk menjawab soal selidik kerana sangat sibuk. Memang rugi tapi nak buat macam mana, dah kerja kan. Utamakan yang utama.

Kaedah kerja
Link akan dihantar ke emel anda. Jadi pastikan emel anda aktif (masih boleh dibuka). Buka link dalam emel, kemudian terus menjawab soalan. Nak jawab suka hati pun tak apa. Tak kisah. Yang penting, anda jawab.

Siapa yang layak membuat kerja ini
Sesiapa sahaja. Yang penting ada internet dan gajet. Juga masa sekitar 10 ke 15 minit sahaja. Sekejap sahaja. Bukan hari-hari pun ada questionnaire job ini. Seminggu adalah dua tiga kali. Jadi, sesiapa sahaja pun layak untuk menceburi bidang ini. U are welcome.

Korang pun boleh cuba jugak. Bagi aku emel korang. Aku akan membuat jemputan. Kemudian, korang isi dan daftar. Selepas itu, link jemputan untuk menjawab soal selidik akan dihantar kepada anda. Mudah, kan?
Masa yang diambil dalam sesuatu soal selidik itu tidak lama. Sekitar 10-15 minit sahaja.

Tak salah kalau kita luangkan atau curi-curi masa sedikit untuk membuat 'part time' kerja. Lagipun tak susah dan sangat fleksible. Ikut masa kita. Lagipun, benda ini boleh dipercayai.

Jangan lupa, hantarkan aku emel korang yang masih aktif.


Selasa, 27 Januari 2015

5 Blogging Worth Tips from Careen Tan

careen3
Ice-cream

Aku rasa entri di bawah ini amat berharga. Sebab itu aku salinkan di sini supaya lebih memberi manfaat kepada mereka yang lain. Ilmu patut dikongsi, kan? Sharing is caring, right? Korang bacalah satu-satu dan hayatilah. Memang berbaloi.Ok, mari kita baca tips dari Careen Tan.

Tip #1: Be Yourself

I asked myself that as a blog reader, why do I like reading some blogs more than the others? What is it that makes my favourite bloggers well, my favourite?

XiaXue, Fourfeetnine and Cheeserland are my favourite bloggers, and they all have one thing in common- they let their personalities shine through in their blogs. As a blog reader, I want to read about my favourite blogger’s lives and get to know who they are. It doesn’t matter if they’re nice or nasty, showing their personalities on their posts breathe life into their blogs, and nobody likes to read a dull blog that says nothing about the bloggers themselves.

Translate everything that you are into your blog design, blog header, your ‘About Me’ column, and most importantly your blog entries. First impression is very important. Make it in such a way that the moment a reader visits your blog, they get a rough idea of what your blog is about and who you really are. What keeps a reader coming back for more is the desire to want to follow up on what’s new in a blogger’s life, be it new experiences that they share, new products that they’re recommending or new restaurants that they have reviewed. Give your readers something to look forward to, by first being yourself and letting them get to know the real you.

Tip #2: Quality Content

Now, this may be a little subjective. What is deemed as quality content to one may not be the same for another. To me, quality content is one with substance, one that is worth spending my time reading. One that interests me and adds value to my life, one that is crafted with thoughts and effort.

It doesn’t necessarily have to be a long blog entry. It could even be just a short ranting post, and if it is written in a sincere, personal way, I would enjoy reading it anyway. Blog about what you love, blog about what you go through, blog about your life.

For me, at this juncture of my life, I’m always blogging about my marriage, vacations and food! They’re everything I’m passionate about. And when I blog about the things I love, my readers love it too, so it’s a win-win situation!

I guess the bottom line is, quality contents are written from the heart and with effort. A reader can tell a half-hearted blog post from a genuine one, so focus on your content because that’s what’s going to gain you a new loyal blog reader, or lose your existing ones.

Tip #3: Quality Images

Let’s face it. We live in a world of superficiality. As much as quality content is important, so are quality images! In the age of Instagram today, people are becoming increasingly particular about what they see and who they follow. Put up low quality, badly taken images on Instagram, and you’ll stand a chance of being unfollowed immediately. It’s very real. Sad, but it’s the truth.

People want to see high res images that are taken nicely, which includes your lighting, framing, composition and basically the story that your photos tell.

Here’s when it’s necessary to do some homework. I never used to be one who knows how to take photos. My sister who’s 2 years younger than me belongs to the young Instagrammers group who happen to take really awesome shots and have the skills to edit them beautifully. She and her friends may not be bloggers nor social media influencers, but they have thousands of followers and high engagements on their posts simply because they put up quality images on their Instagram accounts! She always recommends me to follow her favourite Instagrammers from all over the world who take great, creative shots, and I learned from there.
Here are some of the shots from my Instagram account- @careentxy.

careen2

careen4
careen5

The shots and “organised messes” were carefully arranged and planned, and the ice-cream shot was perfected after adjusting the angles and focus again, and again, and again. It’s hard work, but the results are worth it in the end.

It’s also important to invest in good cameras. I’ve been using Sony RX100 for the past two years, and I must say that it has served me super well! It is compact in size, lightweight and easy to carry around for events and casual brunch dates! Most of my photos on Instagram are taken using the Sony RX100 or Sony Alpha 5000.

Find a good camera that suits your style, and invest in it! Everyone loves to see beautiful pictures! Quality images change the look of your blog instantly and makes it so much more attractive.

Tip #4: Be Consistent

This is something that most bloggers struggle with. When we have the blogging mojo on, we feel like blogging 5 posts in a row! But when we have the writer’s block, we stare at the ‘Create Post’ page for hours and still nothing fruitful comes out of it. Bingo? I know because I’m a blogger who struggles with this too.

It’s hard to be consistently churning out quality posts every other day, especially when tiredness and busyness kicks in, and you feel totally uninspired. This is when we, as bloggers gotta inspire ourselves. When I feel uninspired and uncreative, I take a break from blogging and go blog-hopping. I’ll read my favourite blogs and somehow after a while, I will regain my motivation and inspiration to blog again. Another way to inspire yourself is to remember that you have a bunch of readers visiting your blog every single day, and you wouldn’t want to disappoint them. Thinking of their relentless support helps me to pick myself up and keep on blogging.

Tip #5: Be Honest

This point is an extension to Tip #1. Be yourself, be true to yourself, be honest about yourself. Don’t lie just to put up interesting content on your blog. This could be about your own life, or about your sponsored products.

As a blog reader, I have no problem when my favourite blogger puts up sponsored posts/advertorials. In fact, I must say I do enjoy well-written, honest advertorials, and I follow bloggers to know what is new in the market! The key here is honesty. As bloggers, we’re public figures and social media influencers. With influence, comes responsibility. Our readers trust our tastes and preferences when it comes to the products we choose to advertise/promote on our blogs and social media. And because they trust us, they are willing to spend their money on the product with hopes that they too, can achieve the same results that we claim to bring in our advertorials.


La Senza, a brand I personally love.

Here’s when our credibility is on the line. What if it’s a product that truly does not work, or worse, brings about a negative effect after you tried it? For me, I would not shout about it if it does not work. And if it actually brings about a negative result for me, I would rather refund the payment to my client than to blatantly lie to my readers.

In my case, I’m public about my love for a certain smartphone brand. I’ve been approached multiple times to promote a competitor smartphone brand in the market which I do not believe in, and because I don’t want to lie and lose my credibility, I never accepted the campaigns. I would rather lose the amount of money than to lose my credibility. And trust me, blog readers appreciate honesty more than anything. I know because I’m an avid blog reader myself.

One way to know what a reader would like is to place ourselves in the shoes of a blog reader. It’s important to know what pleases our readers, because they’re the reason why we grow as bloggers and how we’re making money out of our blogs in the first place :)

That’s all from me! Do comment if you have any blogging tips that you’d like to share too!
xx

 

Aku salin dari Nuffnang, tak semua orang boleh baca. Hanya terbuka kepada mereka yang berdaftar dengan agen pengiklan Nuffnang sahaja. Ilmu tak elok dibazirkan. Hehe. Semoga bermanfaat.

Instagram: shamyheartmangsor

Jumaat, 23 Januari 2015

Pemerintah Arab Saudi, Raja Abdullah Abdulaziz Mangkat: Putera Mahkota, Salman Abdulaziz dinamakan Raja Arab Saudi

Raja Abdullah Abdulaziz al Saud mangkat



RIYADH: Raja Arab Saudi, Raja Abdullah Abdulaziz al Saud mangkat, lapor stesen rasmi Arab Saudi sebentar tadi. Baginda berusia 90 tahun.
Raja Abdullah dilapor dimasukkan ke hospital kerana menghidap jangkitan pada paru-paru. Baginda menaiki takhta pada tahun 2005. - AFP

RIYADH: Putera Mahkota, Salman Abdulaziz Al Saud dinamakan sebagai Raja Arab Saudi berikutan kemangkatan Raja Abdullah Abdulaziz.
Raja Salman menjadi Raja Arab Saudi
Raja Salman, 79, adalah adik kepada Raja Abdullah. - AFP


 

Rabu, 21 Januari 2015

Perutusan Khas Perdana Menteri Tentang Perkembangan Ekonomi Semasa dan Kedudukan Kewangan Negara 2015 Pasca Banjir



PERUTUSAN KHAS PERDANA MENTERI
TENTANG
PERKEMBANGAN EKONOMI SEMASA DAN KEDUDUKAN KEWANGAN
NEGARA

Bismillahir Rahmanir Rahim
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh dan Salam 1 Malaysia

YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin
Timbalan Perdana Menteri

YB Dato’ Seri Ahmad Husni Hanadzlah
Menteri Kewangan Kedua

YBhg. Tan Sri Dr. Ali Hamsa
Ketua Setiausaha Negara

Tuan-Tuan dan Puan-Puan Sekalian,

Mukadimah

1. Pertama-tamanya, marilah kita mengucapkan syukur yang tidak terhingga ke hadrat Allah SWT atas limpah kurnia-Nya dapat kita berkumpul pada pagi yang berbahagia ini. Begitulah ucapan selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW.

2. Dalam Majlis ini, kita berhimpun bersama-sama, sebahagian pimpinan dan para pentadbir, penjawat awam, ketua-ketua industri dan orang-orang korporat, wakil-wakil kedutaan, golongan NGO dan para sukarelawan.

Seterusnya, yang dikasihi seluruh rakyat Malaysia, sama ada yang di dalam dewan, atau yang sedang menonton juga mendengar perutusan khas ini.

3. Tujuan saya berucap, adalah untuk memberi penjelasan terkini tentang perkembangan ekonomi semasa dan kedudukan kewangan negara. Mutakhir ini, terdapat laporan-laporan, kebimbangan dan pertanyaan terutamanya berkait harga minyak dan kedudukan nilai matawang ringgit.

4. Ketahuilah bahawa, Kerajaan memang sentiasa memantau keadaan ini sejak awal. Sehubungan itu, hari ini, Kerajaan akan mengumumkan beberapa langkah proaktif, untuk membuat pengubahsuaian yang spesifik, bagi menjajar semula dasar-
dasar kita, beriring dengan perubahan senario ekonomi global, yang faktor-faktornya, berada di luar kawalan kita. Ini dilakukan, untuk kita terus mencapai pertumbuhan ekonomi yang menyakinkan lagi boleh dibanggakan.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan Sekalian,

5. Dalam erti kata lain, I am here today to announce specific and proactive measures to align ourselves with the recent global economic developments.

6. We are not in crisis. Indeed, we are taking preemptive measures following the changes of the external global economic landscape, which are beyond our control.

7. This is to ensure that our economy continues to attain a respectable and reasonable growth. And at the same time, we want to ensure the development of the nation and socio economic welfare of the people to be continue to be the main focus of the government.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan Sekalian,

8. Sesungguhnya takwim 2014 yang lalu, merupakan tahun yang amat  mencabar dan begitu menduga bagi kita dengan pelbagai tragedi.

9. Pada penghujung tahun lepas, Malaysia diuji dengan musibah banjir yang luar biasa. Ia telah melanda beberapa buah negeri di Pantai Timur dan Utara Semenanjung, antaranya Kelantan, Terengganu, Pahang, Kedah dan Perak.

10. Di beberapa negeri lain, sungguhpun tidak begitu kritikal, banjir turut memberi kesan kepada penduduk di sesetengah tempat di Johor, Sabah dan Sarawak.

11. Demikianlah, seperti yang difirmankan bahawa, manusia merancang, Allah merancang, sesungguhnya Allah jualah sebaik-
baik Perancang.

12. Apa yang ingin saya nyatakan di sini ialah, dalam segala kudrat Kerajaan dan pentadbiran, kita telah cuba merencana, merangka, menyusun dan berikhtiar untuk melaksanakan setiap sesuatu dengan sehabis baik demi kepentingan dan keperluan rakyat.

13. Justeru, jika diimbau, secara keseluruhannya, kira-kira hanya sekitar tiga bulan lebih yang lalu, sewaktu Bajet 2015 dibentangkan, perancangan Kerajaan adalah berpremiskan, antaranya, pertama, unjuran harga minyak Dated Brent pada kadar 100 dolar Amerika setong.

14. Kedua, pertumbuhan ekonomi atau Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK) dijangka mencatat antara 5 hingga 6 peratus. Ketiga, kadar pertukaran matawang yang kekal stabil pada 3.2 ringgit berbanding dolar Amerika; dan

15. Keempat, semasa bajet itu digubal, pertumbuhan ekonomi dunia pada 2015
diunjurkan oleh World Bank dan IMF adalah pada kadar 3.4 dan 3.9
peratus. Kini, mereka telah mengkaji semula kadar tersebut di antara 3 hingga 3.8 peratus.

16. Perlu difahami juga, sewaktu Bajet 2015 digubal, it was based on strong fundamentals, yakni asas 2014 yang teguh. Oleh sebab itulah, defisit fiskal tahun 2015 telah diunjurkan pada kadar 3 peratus, berbanding pada kadar 3.5 peratus pada 2014.

17. Walau bagaimanapun, kontemporari ini, mahu tidak mahu, kita harus menerima hakikat bahawa, persekitaran dan percaturan ekonomi dunia telah berubah, yang secara langsungnya memberi impak kepada Malaysia sebagai, antara negara yang mempunyai dagangan terbesar di dunia.

18. Maksudnya, berbanding situasi beberapa bulan yang lepas, kini,
the global economic landscape has changed in very significant ways. Beberapa
perkara pokok yang telah Kerajaan unjurkan, bagi merancang ekonomi dan kewangan negara, kini perlu disemak dan diperjelaskan kedudukan semasanya.

19. Turut dibangkitkan adalah keupayaan Kerajaan untuk mencapai sasaran fiskal pada tahun 2015. Ramai ingin tahu, persoalannya, berdasarkan situasi semasa ini, adakah ekonomi dan kewangan negara akan terjejas?

20. Oleh yang demikian, perutusan khas hari ini disampaikan supaya rakyat Malaysia mendapat penjelasan langsung daripada Kerajaan tentang perkara ini. Saya juga turut akan mengumumkan beberapa strategi, berikutan kedudukan ekonomi semasa.

21. Sebagai Kerajaan yang bertanggungjawab, kita akan terus merintis serta mencari jalan bagi mempastikan negara terus membangun dan kesejahteraan rakyat terjamin.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan Sekalian,

22. Kita sedar mutakhir ini, wujud pertanyaan di kalangan rakyat, komuniti perniagaan dan para penganalisis bersabit kejatuhan mendadak harga minyak mentah dunia ke atas ekonomi Malaysia.

23. Merujuk kepada trend harga minyak mentah global, dalam tempoh enam bulan kebelakangan ini, ia telah menjunam lebih 50 peratus. Ini adalah disebabkan, salah satunya, oleh kerana lebihan bekalan dan permintaan global yang berkurangan.

24. Selain daripada itu, ini juga adalah disebabkan oleh pengeluaran gas dan minyak shale yang
meningkat ketara di Amerika Syarikat berikutan
kemajuan teknologi industri pengeluaran minyak.

25. Dalam masa yang sama, keadaan ini menjadi lebih buruk, dengan pertambahan bekalan daripada kalangan negara-negara bukan OPEC.
Manakala, negara-negara OPEC pula enggan mengurangkan pengeluaran mereka bagi mengekalkan penguasaan pasaran.

26. Di sinilah pihak Kerajaan sering ulang-
ulangkan dan berharap, agar rakyat dapat sama-sama memahami bahawa, isu harga minyak mentah bukanlah sesuatu yang berada dalam kawalan langsung Kerajaan Persekutuan kita.

27.
Kerana itulah, penanda aras harga minyak mentah Dated Brent
terkini telah turun kepada sekitar 48 dolar Amerika setong pada hari semalam, yakni 19 Januari 2015. Walaupun begitu, para penganalisis menjangkakan harga minyak
akan mengambil tempoh tertentu untuk kembali stabil.

28. Tuan-Tuan dan Puan-Puan Sekalian,

apabila berlakunya penurunan harga minyak
seperti sekarang ini, hikmahnya, ia membawa manfaat kepada negara pengimport bersih minyak seperti Malaysia.

29. Sebagai contoh, apabila pengurangan harga runcit petrol dan diesel pada 35 dan 30 sen seliter baru-baru ini, tambahan pendapatan boleh guna atau disposable income pengguna rakyat Malaysia secara kasarnya adalah di sekitar 7.5 bilion ringgit. Dengan andaian pengguna membelanjakan 40 peratus daripada jumlah tersebut, ini akan meningkatkan penggunaan swasta sebanyak 3 bilion ringgit.

30. Selain itu, Bank Dunia mengunjurkan bahawa, harga minyak mentah yang lebih rendah akan memberi impak positif kepada pertumbuhan ekonomi global. Malah, penurunan harga minyak sebanyak 30 peratus, mampu meningkatkan pertumbuhan KDNK dunia sehingga 0.5 peratus.




31. Ini secara tidak langsung, akan juga memberi kelebihan kepada permintaan produk buatan Malaysia. Dengan kedudukan ekonomi Amerika Syarikat yang semakin kukuh pula, permintaan terhadap eksport Malaysia terus mampan terutama bagi produk elektrik dan elektronik.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan Sekalian,

32. Ironisnya, kejatuhan harga minyak mentah dunia, memberi impak secara langsung dalam mengurangkan pendapatan negara. Pendapatan inilah, yang Kerajaan gunakan bagi tujuan pembangunan seperti membina sekolah-sekolah, jalan raya dan rumah-rumah ibadat. Ia juga digunakan antaranya, untuk perbelanjaan termasuklah seperti gaji penjawat awam, kos ubat-ubatan di hospital Kerajaan, subsidi pertanian dan kos perbelanjaan
keselamatan untuk anggota RELA, tentera dan polis.

33. Seperti yang telah saya nyatakan tadi, harga minyak mentah dunia telah menjunam. Berdasarkan paras tertinggi minyak mentah
Dated Brent, iaitu sebanyak 115 dolar Amerika setong, yang direkodkan pada 19 Jun 2014, harga semasa telah menunjukkan kemerosotan melebihi 50 peratus.

34. Selaras itu, ahli-ahli ekonomi berpendapat bahawa unjuran paras harga asas 100 dolar Amerika setong semasa Bajet 2015 diumumkan, adalah tidak lagi realistik. Mereka kini, mengganggarkan purata harga minyak bagi tahun 2015 adalah antara 40 hingga 70 dolar Amerika setong.

35. Lantaran itulah, Kerajaan telah menyemak semula untuk merendahkan unjuran purata paras harga asas minyak, kepada 55 dolar Amerika setong bagi tahun 2015.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan Sekalian,

36. Jika berasaskan kepada harga minyak mentah pada 100 dolar Amerika setong, serta mengambil kira penjimatan dari pelaksanaan mekanisme pengapungan terkawal harga runcit minyak mulai Disember 2014, Kerajaan dijangka memperoleh tambahan lebihan semasa akaun fiskal, sebanyak 3.7 bilion ringgit.

37. Dalam kata lain, seandainya harga minyak mentah kekal pada 100 dolar Amerika setong, Kerajaan mampu menampung pelaksanaan semua langkah yang telah diumumkan dalam Bajet 2015 tersebut, dengan sasaran defisit fiskal tidak melebihi 3peratus.

38. Namun begitu, pada harga 55 dolar Amerika setong yang diunjurkan sekarang, Kerajaan akan mengalami pengurangan hasil sebanyak 13.8 bilion ringgit.

39. Maknanya di sini, jika dibuat perbandingan, di antara angka-
angka semakan terkini dengan Bajet 2015, yang telah dibentangkan pada Oktober lalu, sekalipun peruntukan subsidi bahan api dapat dijimatkan sebanyak 10.7 bilion ringgit, melalui pelaksanaan mekanisme pengapungan terkawal harga runcit minyak, namun, Kerajaan masih mengalami kekurangan hasil sebanyak 8.3 bilion ringgit, bagi menampung langkah-langkah Bajet 2015.

40. Jelasnya, jika dibiarkan, paras defisit, akan meningkat kepada 3.9 peratus daripada KDNK, berbanding sasaran 3 peratus bagi tahun 2015.

41. Keadaan ini, memerlukan Kerajaan mengambil langkah untuk
mengurangkan defisit, selaras dengan komitmen kerajaan ke arah
konsolidasi fiskal.

42. Oleh itu, dengan mengambilkira unjuran yang disemak tersebut, kita dengan ini, menetapkan sasaran defisit yang dikaji semula kepada 3.2 peratus, daripada KDNK pada tahun 2015.

43. Kadar ini masih rendah berbanding defisit fiskal 3.5 peratus daripada KDNK pada tahun 2014. Dan realitinya, dengan faktor luaran ini, kita harus menerima hakikat, bahawa kita tidak mungkin mencapai sasaran asal Bajet, dengan defisit fiskal pada kadar 3 peratus daripada KDNK seperti yang telah diumumkan. Namun yang penting, adalah komitmen kita, untuk terus mengurangkan defisit fiskal daripada paras 3.5 peratus.

44. Yang paling utama juga, kita tidak akan berkompromi ke atas perancangan pembangunan negara, kerana ia akan meningkatkan kapasiti produktif kepada ekonomi negara. Sekaligus, kita tidak akan sesekali mengabaikan kebajikan semua rakyat, khususnya golongan pendapatan isi rumah 40 peratus terbawah atau the
bottom 40

Tuan-Tuan dan Puan-Puan Sekalian,

45. Seperkara lagi yang perlu diketahui oleh kita semua, perihal turun-naik nilai matawang, asasnya, adalah berdasarkan pengaruh ekonomi global. Oleh kerana itu, Ringgit bukanlah satu-satunya mata wang yang nilainya menyusut berbanding dolar Amerika. Malah, hampir semua mata wang serantau turut menyusut berbanding dolar Amerika sejak September 2014.

46. Ketidaktentuan dalam aliran modal dan penyusutan nilai ringgit yang signifikan baru-baru ini juga, disebabkan oleh kebimbangan terhadap impak kejatuhan harga minyak yang mendadak ke atas ekonomi.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan sekalian,

47. Sehubungan itulah, Kerajaan perlu mempastikan perkara-
perkara berikut dipantau dengan sebaik mungkin. Pertama, akaun semasa dalam imbangan pembayaran, perlu sentiasa kekal dalam lebihan. Kedua, meneruskan langkah-langkah fiscal reform and consolidation dan ketiga, aktiviti ekonomi negara perlu terus dipelbagai dengan sewajarnya, supaya negara mampu menghadapi kejatuhan harga minyak dan komoditi.

48. Namun begitu, Kerajaan yakin kadar tukaran Ringgit, akan mengalami penyesuaian dalam tempoh tertentu dan kembali ke paras yang menggambarkan asas ekonomi yang kukuh. Apa yang penting, our financial system continues to function in an orderly manner.

49. Paling mustahak, tiada gangguan kepada pengantaraan kewangan atau financial intermediation dengan aktiviti pinjaman kekal lancar. Selanjutnya, aktiviti perniagaan terus mendapat akses kepada pembiayaan kewangan daripada institusi perbankan dan pasaran modal.

50. Pucuk pangkalnya, Kerajaan yakin, kesemuanya ini, diiringi dengan polisi yang lebih dinamik, rizab antarabangsa yang mencukupi, pasaran kewangan yang pelbagai dan mendalam, sistem perbankan yang teguh serta pelabur institusi tempatan yang kukuh, seperti Kumpulan Wang Simpanan Pekerja, akan terus meningkatkan daya tahan Malaysia untuk menampan sebarang turun naik aliran modal.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan Sekalian,

51. Menyentuh tentang Imbangan Akaun Semasa negara pula, perlu diketahui bahawa ia berkait langsung dengan imbangan perdagangan import dan eksport.

52. Seperti yang ramai tahu, kita merupakan negara pengeksport minyak. Maka, wujudlah tanggapan bahawa, apabila harga minyak merudum baru-baru ini, pendapatan daripada eksport keseluruhan kita, akan turut merosot secara mendadak, yang seterusnya mengakibatkan berlakunya defisit akaun semasa.

53. Sesungguhnya, tanggapan ini tidak benar. Sebetulnya,
bagi minyak mentah, kita merupakan pengeksport bersih dengan nilai lebihan eksport sebanyak 7.7 bilion ringgit, untuk tempoh bulan Januari hingga bulan November 2014.

54. Manakala, bagi produk petroleum, kita adalah pengimport bersih dengan nilai lebihan import sebanyak 8.9 bilion ringgit untuk tempoh yang sama.

55. Justeru itu, dengan gabungan kedua-dua minyak mentah dan produk petroleum ini, kita sebenarnya adalah pengimport bersih dengan nilai lebihan import sebanyak 1.2 bilion ringgit.

56. Oleh itu, tanggapan atau persepsi umum selama ini, bahawa Malaysia merupakan pengeluar minyak yang surplus atau berlebihan, adalah juga tidak benar.

57. Sebaliknya, jika dicampur eksport serta import minyak mentah, dan ditolak produk petroleum, maka, Malaysia sebenarnya, merupakan negara pengimport bersih petroleum. Perkiraan ini tidak termasuk Gas Cecair Asli atau LNG, di mana Malaysia masih merupakan negara pengeksport bersih.

58. Tambahan lagi, situasi kita masih utuh, berikutan kejayaan kita selama ini dalam mempelbagaikan ekonomi negara, sehingga dapat menampung kejatuhan harga minyak.

59. Sememangnya lagi, kesan kejatuhan harga minyak, dijangka dapat ditampung oleh peningkatan permintaan bagi barangan pembuatan seperti barangan elektrik dan elektronik, produk berasaskan kayu-kayan, produk tekstil serta lain-lain, yang terdiri daripada 76 peratus jumlah eksport.
Manakala, eksport minyak mentah hanyalah mewakili 4.5 peratus daripada jumlah eksport.

60. Bersandarkan yang demikian, Kerajaan yakin imbangan akaun semasa akan kekal mencatat lebihan pada tahun ini, walaupun nilainya mengecil kepada 2 hingga 3 peratus, daripada Pendapatan Negara Kasar atau PNK, berbanding pada 2014, imbangan lebihan semasa dianggar mencatat 5.1 peratus daripada PNK.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan Sekalian,

61. Jelasnya, sebentar tadi, saya telah menghuraikan beberapa isu atau perkara yang akan memberi impak yang besar kepada ekonomi negara.
Berdasarkan situasi ini, Kerajaan perlu mengambil langkah-langkah bagi mempastikan pertumbuhan ekonomi berada pada landasan yang kukuh.
Insya-Allah, kita mampu mencapai pertumbuhan KDNK antara 4.5 hingga 5.5 peratus pada tahun ini, dengan melaksanakan strategi-
strategi berikut.

Pertama:
Mempastikan pertumbuhan ekonomi yang balanced, inclusive
and sustainable yakni seimbang, inklusif dan mampan;

Kedua:
Meneruskan fiscal reform and consolidation
; serta

Ketiga:
Menyediakan bantuan kepada rakyat dan komuniti perniagaan bagi
membina semula infrastruktur yang terjejas akibat banjir.

62. Strategi Pertama: Mempastikan Pertumbuhan Ekonomi Yang
Seimbang, Inklusif Dan Mampan. Bagi merancakkan eksport barangan dan perkhidmatan, beberapa tindakan berikut akan diambil:

Pertama,
mempromosi secara aktif perkhidmatan gantian-import atau
import-substitution seperti perkhidmatan perkapalan, pelabuhan, pendidikan dan profesional. Ini, bagi mengurangkan kebergantungan kepada sumber luar bagi perolehan barangan dan perkhidmatan;

Kedua,
menyegerakan pelaksanaan cadangan daripada National Export Council iaitu, membantu pengeksport terutamanya Perusahaaan Kecil dan Sederhana atau PKS untuk mendapat prospek pelanggan baharu di pasaran yang baharu, di bawah program jaringan antarabangsa menggunakan penghubung pasaran dan pakar industri.

Seterusnya, mempergiat program promosi eksport di 46 negara meliputi Asia, Eropah, Timur Tengah dan Amerika Syarikat; memperkenalkan SME-Go melalui SME Bank, sebuah program eksport untuk PKS, dan memanfaatkan Dana Perkhidmatan Eksport serta program promosi PKS untuk meningkatkan kemampanan eksport ke luar negara;

Ketiga,
menambah baik last mile connectivity ke Pelabuhan Klang seperti
jalan masuk, jaringan landasan dan sistem pengurusan trafik, bagi
mempercepatkan pelaksanaan Logistik dan Fasilitasi Dagangan.
Selain itu, menaik taraf terminal keretapi Padang Besar; menambah baik kecekapan operasi proses import dan eksport, serta menubuhkan sistem hab dan jaringan perhubungan udara;

Keempat,
mempergiatkan keseluruhan industri pelancongan negara;

Kelima,
mengambil langkah-langkah untuk mengkaji semula kadar levi yang dikenakan ke atas pekerja-pekerja asing; dan

Keenam,
Visa diberi secara percuma kepada para pelancong antaranya dari
negara China

Tuan-Tuan dan Puan-Puan Sekalian,

Selanjutnya, bagi meningkatkan penggunaan swasta pula, Kerajaan akan melaksanakan inisiatif-inisiatif berikut:

Pertama,
memberi keutamaan kepada kontraktor tempatan kelas G1 yakni
kelas F, G2 yakni kelas E dan G3 yakni kelas D, yang berdaftar dengan CIDB, untuk melaksanakan kerja-kerja baik pulih di kawasan masing-masing yang terjejas akibat banjir;

Kedua,
mempergiatkan promosi pembelian barangan buatan Malaysia;

Ketiga,
meningkatkan kekerapan dan memanjangkan tempoh operasi
jualan mega di seluruh negara;

Keempat,
mempergiatkan promosi pelancongan domestik dengan
menawarkan tambang penerbangan yang kompetitif; dan

Kelima,
menggalakkan sektor swasta meraih peluang daripada pewujudan
Komuniti Ekonomi ASEAN.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan Sekalian,

Seterusnya, dalam usaha merancakkan pelaburan swasta di Malaysia, Kerajaan akan:

Pertama,
menubuhkan Skim Jaminan Sektor Perkhidmatan berjumlah 5
bilion ringgit kepada PKS dalam Sektor Perkhidmatan, dengan pembiayaan maksimum 5 juta ringgit dan jaminan Kerajaan sebanyak 70 peratus;

Kedua,
menggalakkan GLC dan GLIC melabur dalam negara;

Ketiga,
mengurangkan kos kendalian perniagaan melalui penangguhan
cadangan kenaikan tarif elektrik pada tahun 2015; dan penangguhan cadangan kenaikan harga gas untuk sektor industri pada tahun 2015;

Keempat,
memperuntukkan 30 peratus daripada perbelanjaan tahunan
agensi Kerajaan dan GLC untuk perolehan bekalan serta perkhidmatan kepada PKS tempatan bertaraf pembuat; dan

Kelima,
mempergiatkan penggunaan bahan, barangan dan perkhidmatan
tempatan dalam perolehan Kerajaan.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan Sekalian,

63. Seterusnya, Strategi Kedua: Meneruskan Fiscal Reform and
Consolidation Antara langkah yang akan diambil bagi meningkatkan hasil Kerajaan adalah:

Pertama,
meluaskan asas percukaian dengan menggalakkan syarikat
mendaftar dengan Jabatan Kastam DiRaja Malaysia, bagi meningkatkan hasil daripada kutipan GST. Ini akan menyumbang kepada tambahan kutipan GST sebanyak satu bilion ringgit. Sehingga pertengahan Januari 2015, lebih 304 ribu syarikat telah berdaftar; dan

Kedua,
meningkatkan kutipan dividen daripada GLC dan GLIC serta badan-
badan Kerajaan yang lain yang dapat menyumbang tambahan hasil
sebanyak 400 juta ringgit.

Bagi langkah merasionalisasi perbelanjaan pula, Kerajaan akan:

Pertama,
mengoptimumkan perbelanjaan ke atas bekalan dan perkhidmatan, penganjuran majlis dan mesyuarat serta perkhidmatan profesional yang memberi penjimatan sebanyak 1.6 bilion ringgit;

Kedua,
menangguhkan Program Latihan Khidmat Negara tahun 2015,
dengan penjimatan sebanyak 400 juta ringgit bagi membolehkan program dikaji semula dan ditambah baik;

Ketiga,
mengkaji semula pemberian dan geran kepada Badan Berkanun
Persekutuan, GLC serta Tabung Amanah Kerajaan, terutamanya yang mempunyai aliran pendapatan yang konsisten dan rizab yang tinggi.
Langkah ini dijangka memberi penjimatan sebanyak 3.2 bilion ringgit; dan

Keempat,
menjadualkan semula pembelian aset tidak kritikal terutamanya
peralatan pejabat, perisian dan kenderaan yang mampu memberi
penjimatan sebanyak 300 juta ringgit

Tuan-Tuan dan Puan-Puan Sekalian,

64. Strategi Ketiga adalah Penyediaaan Bantuan Kepada Rakyat Dan Komuniti Perniagaan Serta Membina Semula Infrastruktur Yang Terjejas Akibat Banjir

Banjir baru-baru ini, telah melibatkan sekitar 400 ribu mangsa di seluruh negara. Anggaran terkini kemusnahan infrastruktur mencecah hampir 2.9 bilion ringgit.

Antara tindakan yang telah dan akan dilaksanakan oleh Kerajaan kepada mangsa-mangsa banjir, adalah seperti berikut:

Kerajaan telah menyalurkan peruntukan tambahan sebanyak 500 juta ringgit sebagai bantuan permulaan, atau initial allocation
untuk kerja-kerja baik pulih, dan program kebajikan mangsa banjir, tambahan kepada tabung Majlis Keselamatan Negara, menjadikan jumlah keseluruhannya sebanyak 787 juta ringgit;

Sebagai peruntukan awalan, Kerajaan menyediakan 800 juta ringgit untuk membaiki dan membina semula infrastruktur asas seperti sekolah, hospital, jalan raya dan jambatan;

Menyediakan 893 juta ringgit bagi Bajet 2015 untuk rancangan tebatan banjir;Membina rumah-rumah kampung bertiang atau
stilt houses setinggi 8 kaki yang telah musnah akibat banjir kepada mereka yang mempunyai tanah sendiri;

Menyerahkan 1,000 unit rumah kos rendah yang sudah siap di Gua
Musang;

Memberi bantuan 500 ringgit bagi setiap keluarga yang terlibat; dan

Menghulur sumbangan 5 ribu ringgit kepada mereka yang kehilangan ahli keluarga.

65. Bagi perniagaan yang terjejas pula, tambahan 100 juta ringgit disediakan kepada TEKUN dan 100 juta ringgit kepada Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM), bagi menyediakan pinjaman mudah untuk menyokong PKS serta perusahaan mikro.

66. BSN, Agrobank, SME Bank, TEKUN dan AIM akan menangguhkan tempoh bayaran balik pinjaman yang telah diambil, sehingga enam bulan.

67. Berkait itu, Bank Negara Malaysia akan menubuhkan
Special Relief Facility, berjumlah 500 juta ringgit untuk menyediakan pembiayaan pinjaman SME pada kadar yang
lebih rendah (concessionary rate) iaitu 2.25 peratus,
dengan penangguhan tempoh bayaran balik pinjaman sehingga enam bulan melalui institusi pembangunan kewangan dan perbankan.

68. Bank Rakyat pula, akan menawarkan Skim Pinjaman Peribadi sehingga 50 ribu ringgit pada kadar keuntungan serendah 3.9 peratus, dan bayaran balik pinjaman bermula selepas enam bulan dari tarikh pengeluaran.

69. Selain itu, sejumlah 500 juta ringgit akan disediakan oleh institusi kewangan dengan jaminan pembiayaan sebanyak 70 peratus di bawah Skim Jaminan Pinjaman Bantuan Banjir. Skim ini akan diuruskan oleh ProKhas; dan

70. Pengecualian pembayaran levi oleh majikan kepada Tabung Pembangunan Sumber Manusia, untuk tempoh enam bulan bagi
PKS di kawasan yang terjejas berkuat kuasa 1 Februari 2015.

Penutup

Tuan-Tuan dan Puan-Puan Sekalian,

Secara keseluruhannya, dalam perutusan saya pada pagi ini, dapat saya rumuskan 6 perkara as the key take-away points:

Pertama,
kita bukan di dalam keadaan gawat atau krisis, seperti mana pada
tahun-tahun 1997 dan 1998, bahkan tidak juga seperti tahun 2009 yang lalu, sehingga pakej-pakej stimulus perlu dilaksanakan.

Kedua,
Strategi-strategi Kerajaan yang diumumkan tadi, adalah langkah proaktif untuk melakukan penyesuaian atau adjustment, berikutan faktor-faktor luaran yang di luar kawalan kita. Ini merupakan satu
reality check, berikutan antaranya perubahan harga minyak dunia.

Ketiga,
Akaun Semasa dalam Imbangan Pembayaran kita, Insya-Allah, dijangka kekal positif dan tidak berada dalam defisit.

Keempat,
Pasaran kewangan tetap teratur dan kukuh. Malah, matawang ringgit, walaupun mengalami penyesuaian ketika ini, akan kembali ke paras yang menggambarkan asas ekonomi yang kukuh. Insya-Allah.

Kelima,
Perbelanjaan Pembangunan atau Development Expenditure
yang diperuntukkan sebanyak 48.5 bilion ringgit tidak berubah dan akan tetap dibelanjakan.
Ini termasuklah, projek-projek bersifat people economy, yakni perumahan rakyat, tebatan banjir, bekalan air, elektrik dan infrastruktur pengangkutan awam seperti Lebuhraya Pan Borneo.

Di samping itu, projek-projek MRT jajaran kedua, LRT3 dan High Speed Rail Kuala Lumpur-Singapura akan tetap diteruskan.

Malah, pada bulan Mei nanti, saya akan membentangkan Rancangan Malaysia Kesebelas, bagi merencanakan pula perbelanjaan pembangunan negara sehingga tahun 2020, dan akhirnya;

Yang ke-enam, Perbelanjaan Mengurus atau Operating Expenditure dijangka akan dikurangkan sebanyak 5.5 bilion ringgit, dengan mengutamakan perbelanjaan yang benar-benar diperlukan sahaja.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan Sekalian,

71. Akhir kalam, marilah kita banyakkan berdoa, dan bertawakkal supaya Allah SWT sentiasa memberi bantuan-Nya, kepada ikhtiar-
ikhtiar kita dalam terus membangun dan memakmurkan negara.

72. Sesungguhnya jua, dalam segala kudrat manusiawi, kepada Allah kita bergantung dan mengembalikan segala urusan. Apa
yang paling mustahak, kepada seluruh rakyat Malaysia, sederap dalam satu solidariti, kita mampu menongkah dan melangkah apa jua cabaran serta rintangan yang mendatang.

73. Pastinya, pada setiap kesukaran itu, ada janji-janji kesenangan dan bahagia yang menanti.

74. Mudah-mudahan, Tuhan yang Maha Berkuasa terus melindung-lindung tanahair tercinta ini, dari segala keburukan dan mara bahaya. Bak kata orang tua-tua, kita berserah rugi dan untung, kepada Allah meminta tolong.

Sekian, Wabillahiitaufik Walhidayah
Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Terima kasih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...