Julai 2014 | ! sha my heart

.

Rabu, 30 Julai 2014

5 Menu Makanan Istimewa Wajib Ada Rumah Terbuka

 
Raya yang meriah apabila kita dijamu dengan rumah terbuka yang menghidangkan aneka makanan istimewa yang hanya boleh didapati semasa Raya sahaja. Panduan untuk mengadakan rumah terbuka yang orang kata menyesal kalau tak singgah dan jamah. Hehe.

Satey dan Kuah Kacang

Laksa Penang

Rojak

Nasi Impit

Ketupat dan rendang serta kuah kacang

Menu-menu ini memang wajib ada di Rumah Terbuka. Kalau tak ada, rasa tidak lengkap pula. Menui tambahan pula ialah pencuci mulut seperti agar-agar biasa, agar-agar lumut, koktel, kek cawan (cup cake), kuih raya, kerepek, dan apa-apa yang difikirkan sesuai dan mampu. Kalau tak mampu pun, susah juga kan? Hehe~ Mana tau, kang aku cadangkan air kopi Starbuck ke, roti Subway ke, air krim Tutti Frutti ke. Tidaklah teman mampu, yo dok? Hahaha~

Minuman pula seeloknya buatlah air yang seakan asli, air berwarna dan air panas. Ok, mari aku terangkan. Air seakan asli tu air yang tak banyak rasa macam minum air gula jer. Tapi tak kan bagi air gula jer, letak warna sikit. Buat air sirap ke, ribena ke, teh O  atau apa-apa yang sesuai. Air berwarna macam oren ke jagung ke. Air panas buatlah milo. Kanak-kanak sampai orang dewasa suka milo.

Selamat Hari Raya, Maaf Zahir dan Batin.
Selamat buat Rumah Terbuka. Enjoy!

Isnin, 21 Julai 2014

Lukisan Kad Raya yang Kreatif dan Cantik

carian di Nuffnang

 Lukisan kad raya yang kreatif.
Sebenarnya, aku dah siap buat kad raya untuk diberikan kepada Pengarah bahagian aku dan lain-lain bahagian. Aku reka sendiri. Aku guna website sorang budak lelaki ni. Aku dah lupa. Tapi memang best la. Sebab boleh decorate sendiri. Aku guna perisian Publisher sahaja, al-maklumlah komputer kerajaan kan, mana la nak canggih sangat.

Sampul raya pun aku dah buat. Sampul raya kreatif. Pun aku ambil dari internet, letak URL blog dan print. Gunting, tampal. Siap. Sebenarnya, setiap tahun, aku buat sampul sendiri.

Entri aku pasal kad raya:
Kad Raya Kreatif
Kad raya cantik
Kad raya elektronik untuk blogger



Banyak juga carian di SEO yang singgah ke dalam blog aku. Kalau pasal boleh rujuk entri yang sedia ada.

Ini malas punya kerja. Sebenarnya tak biasa dan tak suka nak buat macam ini. Tapi kalau tak buat, traffik rendah. Nak tak nak, buatlah juga.

Ahad, 20 Julai 2014

Petua Cara Buat Cendawan Celup Tepung Yang Ranggup dan Tidak Lembik

 
Petua cara buat cendawan goreng yang sedap dan tidak lembik. Pergh, cendawan goreng memang sedap dan menggiurkan selera dan tekak. Rasanya seperti ayam KFC. Marvellouslah. bertingkat-tingkat. Tapi kalau lembik dan tak menjadi, potong selera! Hehe~ 

Caranya senang sahaja. 

 1. Bersihkan dengan air cendawan yang anda mahu goreng. Nak koyakkan kasi kecil atau biarkan sahaja besar gedabak, terpulang ikut selera masing-masing. 

 2. Masukkan tepung goreng ayam Nona (aku suka brand ini. Nak pakai brand apa pun tak apa. Nak buat sendiri pun tak apa, kalau pandai =)) Cili Pedas, baru kena selera. Kalau tepung goreng serba guna tu, tak sedap. Eh, ayat tak habis lagi. Masukkan tepung goreng ayam Nona ke dalam bekas besar. 

3. Masukkan cendawan yang telah disejat air ke dalam serbuk tepung tadi. Tapi sebelum itu, pastikan cendawan yang telah dibasuh, betul-betul tersejat airnya. 

4. Panaskan minyak dan goreng sampai garing. Kalihkan apabila telah masak. 

 5. Lapikkan dengan tisu untuk bekas kautnya untuk pastikan minyak yang berlebihan disejat. Sedia untuk dihidangkan. 

Selamat mencuba. Akhir kata,  kita ni kalau tak pandai masak pun tak apa, yang penting sedap

Ahad, 13 Julai 2014

Lima Masakan Menu Terbaik Malaysia Paling Sedap

Malaysia merupakan syurga makanan. Cakap sahaja mahu makanan yang macam mana, semua ada. Nak dengan tak nak sahaja. Kali ini aku bawa korang melihat makanan yang superb sedap yang tidak dapat dinafikan lagi kelazatannya bagi bumi Malaysia.

Mee kari
Mee kuning Kuah kari dengan dimasukkan kacang panjang dan bebola ikan. Memang superb. Sedap hingga menjilat jari.

Laksa Utara
Laksa putih diperbuat daripada tepung beras. kuahnya diperbuat daripada isi ikan tamban, kembung atau selayang. Rasa isi ikan segar yang manis itu menyedapkan kuah. Juga dimasukkan bunga kantan, cili padi, cili kering,
Laksa Penang dan Laksa Kedah adalah berbeza dari segi warna kerana Laksa Penang tidak menggunakan cili kering dan telur rebus untuk dimakan bersama.
Laksa dimakan dengan ulam-ulam (mengikut negeri. Kalau negeri Utara Perlis, Kedah dan Pulau Pinang, ulamnya ialah timun, bawang besar, cili padi, daun putat atau gajus. Manakala bagi negeri lain yang juga membuat Laksa Penang, menggunakan timun, bawang besar, cili besar dan daun salad)

Mee Bandung Muar
Mee kuning yang dimakan bersama kuah bandung yang diperbuat daripada ubi keledek, cili kering, telur.

Nasi Kerabu
Nasi Kerabu merupakan sajian makanan dari Pantai Timur Semenanjung Malaysia (Kelantan, Terengganu dan Pahang). Bahan-bahannya, nasi yang diletak pewarna biru (sama ada bahan semulajadi atau tiruan), kepala parut, budu, cili. Dimakan bersama ikan goreng salut tepung dan solok lada (cili hijau bersaiz besar dan diletak isi ikan dan santan). Memang sedap.

Satey
Daging yang dipanggang dan aromanya memilkat hati. Dari jauh pun kita sudah boleh bau keharumannya. Daging yang dipotong kecik disalut dengan madu, rempah ratus dan serai serta minyak masak. Dipanggang penuh. Dimakan bersama dengan timun dan bawang berserta dengan kaut kacang.


Pergh, terbaiklah makanan Malaysia


Ramadhan Penuh Berkat, Semoga Taubatku Diterima


 Lama rasanya tidak mengemaskini entri terbaru. Masa yang agak mencemburui kita. Alasan! Sebenarnya, broadband aku ada masalah dengan line semput macam siput ini tidak memungkinkan aku untuk update entry. Nak up date. Blogger akan ada selalu idea nak up date apa. Aku ada idea tapi internet tak ada. Kat pejabat pula, diorang block sekat blogspot. Kalau tak, hari-hari aku update. Hehe. Tapi, kerja aku akan tetap buat. 

Jadi, kesempatan pada hari ini, aku nak kemaskini entri-entri lama yang lama tidak mesra SEO. Search Engine Official. Sebab entri aku yang lama-lama sebelum aku belajar pasal SEO tu banyak tapi tidak memberi trafik ke blog. Agak rugi di situ. Jadi, nak edit kasi mesra SEO dan buang gambar yang tidak menutup aurat. Aku tak nak berdosa dan terus berdosa kerana menayangkan aurat orang lain. 

 Sekarang ini, Bulan Ramadan, dah tengah bulan. Alhamdu lillah, masih dipertemukan-Nya dengan bulan yang penuh berkat ini. Kita ini banyak dosa, rebutlah peluang dengan ganjaran yang banyak ini. Jom kita baca al-Quran. Bertadarus. Kalau tak pandai, merangkak-rangkak, teruskan usaha membaca setiap hari. 

Kisahnya, pada hari Jumaat lepas, aku gerak balik Klang. Dalam LRT yang sesak, aku tak selesa dengan himpitan beg seoorang perempuan. Aku pusing pandangnya. Sekali, aku renjak ke hadapan sedikit. Dua kali, juga begitu. Kali ketiga, aku pusing pandang dia. Dia sedang membaca Al- Quran yang dipegang sambil berdiri! Subhanallah. Rasa tidak senangku tadi bertukar kepada rasa kagum. 

Aku fikir-fikir. Teringat pesanan Saidatina Aishah, kalau kita terasa teringin berbuat kebaikan, maka segerakanlah. Aku capai handphone telefon bimbit dalam beg dan buka aplikasi Quran. Aku pilih surah dan baca dalam hati. Orang tengok pun, aku abaikan. Aku bukan nak tunjuk baik. Tapi rebut peluang untuk berbuat baik. Mujur juga, aku memilih gerabak koc wanita. Tak ada lelaki. Mudah dan selesa. Memang aku gemar pilih gerabak ini untuk pulang ke Klang. 

 Sekarang ini, aku rasa macam tak lengkap kalau dalam sehari tak baca Al-Quran. Aku bukan pandai, tak alim dan tak warak. Tapi, aku mahu berubah ke arah kebaikan. Aku banyak dosa. Mungkin dosaku lebih banyak dari orang lain, sebab itu aku mahu berbuat baik. Mungkin aku nampak okay saja sebab ALLAH dah tutp aibku. Kalaulah ALLAH buka, tiada siapa mahu menghampiriku. Ya ALLAH, hinanya aku. Semoga ALLAH mengampuni dosa-dosaku. Amin..


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...