Mei 2014 | ! sha my heart

.

Sabtu, 31 Mei 2014

Cara Perkenalkan Diri dalam Bahasa Siam


Ramai yang mencari dan bertanya kepadaku, cara hendak/nak perkenalkan diri dalam bahasa Thai/Siam. Ramai yang nak tahu pasal ini, kan? Memudahkan anda untuk berkomunikasi. Okay, aku perturunkan ilmu ya.

1. Nama saya Nor Adila bt Mahmud. Nama saya Ahmad bin Ismail.

  Che (bunyi 'e' mcm bunyi emak, bukan enak) chan Nor Adila bt Mahmud.

2. Umur saya 23 tahun. 
  Aayuk chan yi sip saam pi. 

3. Saya merupakan anak ke 4 daripada 5 adik beradik.
 Chan pen lurk thi si chark haa khon phinong. 


Eh, adik beradik mcm sulong, tengah, bongsu ada x istilah dlm Thai.

 Pasal anak sulung, tengah, bongsu, tak pasti perkataan rasmi yang digunakan oleh orang Thai. sbb orang Thai Malaysia bahasanya tak standard mcm di Thailand.


Sila rujuk Kelas Bahasa Thai yang telah aku usahakan untuk lebih ilmu dan memudahkan anda berkomunikasi dalam bahasa Thailand.

Selasa, 27 Mei 2014

Rajah Perjalanan Komuter Aliran Transit Ringan (LRT) Kuala Lumpur

Rel transit di stesen

Korang nak ke mana-mana dalam Kuala Lumpur, adalah lebih mudah dan jimat masa tidak terperangkap dalam kesesakan jalan raya dan jimat kos minyak kereta, dengan menggunakan komuter  Aliran Transit Ringan (LRT).

Tapi, elakkan daripada waktu orang masuk pejabat dan keluar pejabat ya. Kalau tidak, ramai bersesak-sesak, terutamanya di bandar-bandar besar dalam Kuala Lumpur. Jadi elakkan keluar pada pukul 7 hingga 9 pagi. Selepas itu, keadaan dah okay, kurang sesak dan mendamaikan.

Semoga entri ini membantu anda merancang perjalanan dan percutian di Kuala Lumpur.

Sabtu, 24 Mei 2014

Waktu Solat Sunat Dhuha





Waktu solat-solat yang lain kita tahu bila waktunya dengan mendengar muazin melaungkan azan, melihat takwim solat atau mengira panjang pendeknya kedudukan matahari. Waktu solat dhuha ramai yang ingin tahu bilakah masa yang sesuai melaksanakannya.

Okay, katakanlah waktu syuruk itu pada pukul 7.00 pagi. Waktu dhuha bermula selepas 28 minit habis waktu syuruk. Jadi, 28 minit selepas pukul 7.00 pagi ialah 7.28 pagi. Itu adalah andaian kalau waktu syuruknya pada pukul 7.00 pagi. Setiap tiga hari sekali, waktu biasanya akan berubah. Jadi, rujuk takwim solat bilakah waktu syuruk dan tambahkan 28 minit ya.

Waktu yang disarankan dan paling afdhal ialah pada pukul 9.30 pagi iaitu matahari tinggi segalah (tujuh ke lapan hasta). Dari 9.30 pagi ke 10.30 pagi macam tu. Kalau mula awal 8.00 pagi-9.30 atau 10 pagi sudah habis waktu dhuha.

Tujuan buat solat sunat dhuha ialah untuk meminta kepada ALLAH supaya memurahkan rezeki kita. Ya, commonly, orang buat solat ni sebab nak rezeki murah.  Tak tahu nak baca surah yang disarankan baca? Taka pa, korang buat juga dengan menggantikan dengan surah lain. Tak salah pun. Dalam masa yang sama, korang berusaha hafal surah yang disarankan itu seperti surah As-syam, Al-kafirun, ad-Dhuha, Al-Iklhas, Surah Kursi, dan lain-lain. Islam itu mudah, jangan susahkannya.

Doa dhuha juga, korang hafallah. Aku suka nasyid tu, selalu nyanyi:

Ya ALLAH, waktu dhuha itu dhuha-Mu
Kecantikan, kecantikan-Mu,
Keagungan, Keagungan-Mu
Kekuasaan, kekuasaan-Mu.


Ya ALLAH, jika rezeki masih di langit turunkanlah,
jika di bumi keluarkanlah,
jika di laut, timbulkanlah,
jika haram, sucikanlah
jika sedikit, perbanyakkanlah
jika sukar, permudahkanlah.

dan jadikanlah kami hamba-Mu yang soleh.


Dalam radio Kedah fm, akan pasang pada pukul 7.45 pagi. Dengarlah.

Seeloknya, buat solat Sunat Taubat dahulu sebelum melaksanakan solat sunat dhuha. Sebab bila dosa kita diampuni, mudahlah ALLAH memberi rezeki kepada kita. Macam manusia juga, kalau ada orang buat salah pada kita, kemudian nak pinjam duit kita, susah kan kita nak bagi pinjam. Tapi kalau orang tu dah minta maaf, mudah pula kita nak bagi pinjam. Ya tak?

Dah buat solat dhuha, sebolehnya jadikan amalan setiap hari, korang tawakal (kebergantungan seratus peratus) kepada ALLAH, di samping berusaha. Korang tunggu je nanti, pasti akan ada rezeki yang masuk dalam hidup anda. Nanti, bagitahu aku ya, apakah rezeki yang korang dapat. Senyum.


Ahad, 18 Mei 2014

Dapat Kerja di Jabatan Kerajaan, Cara Nak Pergi Tempat Kerja Sungguh Mencabar

tahniah dapat kerja. Kerja elok-elok ye


Alhamdu lillah, aku telah diterima kerja untuk satu jabatan kerajaan. Mulanya, ingatkan aku boleh ditempatkan di negeri aku. Tetapi, sekali bila melapor diri, aku kena menetap di sini. Jadi orang Kuala Lumpurlah.

Individu yang banyak membantu aku di sini adalah keluargaku. Ayah, kakak-kakak, abang ipar-abang ipar, abang, sepupu-sepupuku dan kawan-kawanku. Terima kasih semua.

Aku gerak dari rumah pukul 6 pagi. Kiranya pukul 5 pagi dah kena bangun. Abang ipar hantar ke stesen Keretapi Klang, Selangor. Ambil komuter KTM ke KL Sentral. Kemudian ambil Kelana Jaya Liner ke Sri Rampai. Kemudian ambil bas atau teksi ke tempat kerja. Perjalanan mengambil masa selama sejam 45 minit.
Klang ke KL Sentral mengambil masa sejam, manakala perjalanan dari KL Sentral ke Sri Rampai kira-kira setengah jam dan dalam sepuluh minit dari Sri Rampai ke tempat kerja.

Balik pula, ambil bas dari tempat kerja. Kadang-kadang bas tu pusing satu Wangsa Maju. Jenuhlah, lambat naik komuter nanti. Dari Sri Rampai ke KL Sentral, kemudian ambil train ke Klang pula. Biasanya abang ipar dan famili yang akan ambil dari Klang Station. Tapi, ada juga yang aku kena balik sendiri, ambik bas dan turun kat Hospital  Tengku Ampuan Rahimah (HTAR). Jalan kaki ke bas stesyen Klang, punyalah jauh. Kena lintas jalan lagi.

Perjalanan komuter KTM dari Klang ke KL Sentral dicaj sebanyak RM3.60 sehala. Kemudian KL Sentral  ke Sri Rampai berharga RM2.30. Kemudian ambil bas atau teksi ke tempat kerja.Kalau bas kena RM1 sahaja. Tapi kalau teksi dalam RM4 lebih. Kira bajet RM5 la. Kalau aku lambat, aku ambil teksi sahaja kerana pintu pagar tutup pukul 8 pagi. Jadi, kena menapak pusing setengah bukit dan mendaki. Letih baq hang! Aku pernah jalan pagi tu. Rasa nak menyerah. Tapi, nasib baik ada ayah dan dialah menguat semangatku. Aku memang dah nangis waktu tu. Ye la, dengan kasut tumit tinggi, nak kena menapak jauh. Ayah jalan depan, aku ikut belakang.

Kemudian, tengahari itu, aku dan kawan-kawan menapak turun dan berjalan jauh. Aku kuat kerana kawan-kawan. Kalau diorang tak ada, mungkin aku menyerah. Tapi. bila ada kawan-kawan mengeluh, aku motivasikan. Itulah gunanya kawan, saling menaikkan semangat.


Biasanya pergi dari Klang boleh duduk dan balik dari Sri Rampai. Bila dah kat KL Sentral, dah tak dapat tempat duduk. Orang ramai. Penuh. Dari kalau nak pergi beli belah atau bersiar-siar, elakkan waktu nak masuk kerja pejabat dan waktu pulang kerja ye. Sebab ramai sangat. Waktu selepas itu, tidaklah ramai sangat.


Ingat pengorbanan orang lain. Semoga aku dapat buat kerja dengan baik. Amin.

Korang yang belum dapat kerja tu, mintalah. Jangan tak minta ye.
Setakat ini dahulu dari aku. Ini pun pinjam lappy abang ipar. Lappy aku belum buka lagi dari beg. Hehe~

Bahasa Siam: Kiraan Seratus hingga Seratus Sepuluh



Oyeah, sampai lagi kita di hari Sabtu. Hari untuk kita belajar Bahasa Siam.
Untuk pelajaran yang lepas, bolehlah merujuk pada entri sebelum ini seperti yang diberikan di bawah. Boleh rujuk entri ini:

Kiraan 1-10
,

Kiraan 11-20

Kiraan 21-30

Kiraan 30-40

Kiraan 40-50

Kiraan 50-60

Kiraan 60-70

Kiraan 70-80

Kiraan 80-90

Kiraan 90- 100

Ok, mari kita mula belajar mengira dengan seratus.


100 neng roi
101 neng roi neng (tidak lagi 'et' sebagai satu ye. Sila ambil perhatian).
102 neng roi song
103 neng roi saam
104 neng roi si
105 neng roi ha
106 neng roi hok
107 neng roi chet
108 neng roi pet
109 neng roi kau
110 neng roi sib

1000 - neng mhen


Untuk bacaan lanjut, boleh masuk ke halaman Bahasa Thai yang telah disediakan: Bahasa Thai

Semoga bermanfaat.

Ahad, 11 Mei 2014

Bahasa Siam: Kiraan Sembilan Puluh hingga Seratus



Oyeah, sampai lagi kita di hari Sabtu. Hari untuk kita belajar Bahasa Siam.
Untuk pelajaran yang lepas, bolehlah merujuk pada entri sebelum ini seperti yang diberikan di bawah. Boleh rujuk entri ini:

Kiraan 1-10
,

Kiraan 11-20

Kiraan 21-30

Kiraan 30-40

Kiraan 40-50

Kiraan 50-60

Kiraan 60-70

Kiraan 70-80

Kiraan 80-90


Ok, mari kita mula belajar mengira dengan sembilan puluh.

90 kau sip
91 kau sip et
92 kau sip song
93 kau sip saam
94 kau sib si
95 kau sip ha
96 kau sip hok
97 kau sip chet
98 kau sip pet
99 kau sip kau
100 neng roi 

1000 - neng mhen


Untuk bacaan lanjut, boleh masuk ke halaman Bahasa Thai yang aku sudah sediakan: Bahasa Thai

Semoga bermanfaat.

Ahad, 4 Mei 2014

Bahasa Siam: Kiraan Lapan Puluh hingga Sembilan Puluh



Oyeah, sampai lagi kita di hari Sabtu. Hari untuk kita belajar Bahasa Siam.
Untuk pelajaran yang lepas, bolehlah merujuk pada entri sebelum ini seperti yang diberikan di bawah. Boleh rujuk entri ini:

Kiraan 1-10
,

Kiraan 11-20

Kiraan 21-30

Kiraan 30-40

Kiraan 40-50

Kiraan 50-60



Kiraan 60-70

Kiraan 70-80


Ok, mari kita mula belajar mengira dengan lapan puluh.

80 pet sip
81 pet sip et
82 pet sip song
83 pet sip saam
84 pet sip si
85 pet sip ha
86 pet sip hok
87 pet sip chet
88 pet sip pet
89 pet sip kau
90 kau sib






Untuk bacaan lanjut, boleh masuk ke halaman Bahasa Thai yang aku sudah sediakan: Bahasa Thai


Semoga bermanfaat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...