Langkau ke kandungan utama

Catatan

Tunjukkan catatan dari Mei, 2014

Cara Perkenalkan Diri dalam Bahasa Siam

Ramai yang mencari dan bertanya kepadaku, cara hendak/nak perkenalkan diri dalam bahasa Thai/Siam. Ramai yang nak tahu pasal ini, kan? Memudahkan anda untuk berkomunikasi. Okay, aku perturunkan ilmu ya.

1. Nama saya Nor Adila bt Mahmud. Nama saya Ahmad bin Ismail.
Che (bunyi 'e' mcm bunyi emak, bukan enak) chan Nor Adila bt Mahmud.

2. Umur saya 23 tahun. 
Aayuk chan yi sip saam pi. 

3. Saya merupakan anak ke 4 daripada 5 adik beradik.
Chan pen lurk thi si chark haa khon phinong. 


Eh, adik beradik mcm sulong, tengah, bongsu ada x istilah dlm Thai.

Pasal anak sulung, tengah, bongsu, tak pasti perkataan rasmi yang digunakan oleh orang Thai. sbb orang Thai Malaysia bahasanya tak standard mcm di Thailand.


Sila rujuk Kelas Bahasa Thai yang telah aku usahakan untuk lebih ilmu dan memudahkan anda berkomunikasi dalam bahasa Thailand.

Rajah Perjalanan Komuter Aliran Transit Ringan (LRT) Kuala Lumpur

Korang nak ke mana-mana dalam Kuala Lumpur, adalah lebih mudah dan jimat masa tidak terperangkap dalam kesesakan jalan raya dan jimat kos minyak kereta, dengan menggunakan komuter  Aliran Transit Ringan (LRT).

Tapi, elakkan daripada waktu orang masuk pejabat dan keluar pejabat ya. Kalau tidak, ramai bersesak-sesak, terutamanya di bandar-bandar besar dalam Kuala Lumpur. Jadi elakkan keluar pada pukul 7 hingga 9 pagi. Selepas itu, keadaan dah okay, kurang sesak dan mendamaikan.

Semoga entri ini membantu anda merancang perjalanan dan percutian di Kuala Lumpur.

Waktu Solat Sunat Dhuha

Dapat Kerja di Jabatan Kerajaan, Cara Nak Pergi Tempat Kerja Sungguh Mencabar

Alhamdu lillah, aku telah diterima kerja untuk satu jabatan kerajaan. Mulanya, ingatkan aku boleh ditempatkan di negeri aku. Tetapi, sekali bila melapor diri, aku kena menetap di sini. Jadi orang Kuala Lumpurlah.

Individu yang banyak membantu aku di sini adalah keluargaku. Ayah, kakak-kakak, abang ipar-abang ipar, abang, sepupu-sepupuku dan kawan-kawanku. Terima kasih semua.

Aku gerak dari rumah pukul 6 pagi. Kiranya pukul 5 pagi dah kena bangun. Abang ipar hantar ke stesen Keretapi Klang, Selangor. Ambil komuter KTM ke KL Sentral. Kemudian ambil Kelana Jaya Liner ke Sri Rampai. Kemudian ambil bas atau teksi ke tempat kerja. Perjalanan mengambil masa selama sejam 45 minit.
Klang ke KL Sentral mengambil masa sejam, manakala perjalanan dari KL Sentral ke Sri Rampai kira-kira setengah jam dan dalam sepuluh minit dari Sri Rampai ke tempat kerja.

Balik pula, ambil bas dari tempat kerja. Kadang-kadang bas tu pusing satu Wangsa Maju. Jenuhlah, lambat naik komuter nanti. Dari Sri Rampai ke KL S…

Bahasa Siam: Kiraan Seratus hingga Seratus Sepuluh

Oyeah, sampai lagi kita di hari Sabtu. Hari untuk kita belajar Bahasa Siam.
Untuk pelajaran yang lepas, bolehlah merujuk pada entri sebelum ini seperti yang diberikan di bawah. Boleh rujuk entri ini:

Kiraan 1-10,

Kiraan 11-20

Kiraan 21-30

Kiraan 30-40

Kiraan 40-50

Kiraan 50-60

Kiraan 60-70

Kiraan 70-80

Kiraan 80-90

Kiraan 90- 100

Ok, mari kita mula belajar mengira dengan seratus.


100 neng roi
101 neng roi neng (tidak lagi 'et' sebagai satu ye. Sila ambil perhatian).
102 neng roi song
103 neng roi saam
104 neng roi si
105 neng roi ha
106 neng roi hok
107 neng roi chet
108 neng roi pet
109 neng roi kau
110 neng roi sib

1000 - neng mhen


Untuk bacaan lanjut, boleh masuk ke halaman Bahasa Thai yang telah disediakan: Bahasa Thai

Semoga bermanfaat.

Bahasa Siam: Kiraan Sembilan Puluh hingga Seratus

Oyeah, sampai lagi kita di hari Sabtu. Hari untuk kita belajar Bahasa Siam.
Untuk pelajaran yang lepas, bolehlah merujuk pada entri sebelum ini seperti yang diberikan di bawah. Boleh rujuk entri ini:

Kiraan 1-10,

Kiraan 11-20

Kiraan 21-30

Kiraan 30-40

Kiraan 40-50

Kiraan 50-60

Kiraan 60-70

Kiraan 70-80

Kiraan 80-90


Ok, mari kita mula belajar mengira dengan sembilan puluh.

90 kau sip
91 kau sip et
92 kau sip song
93 kau sip saam
94 kau sib si
95 kau sip ha
96 kau sip hok
97 kau sip chet
98 kau sip pet
99 kau sip kau
100 neng roi 

1000 - neng mhen


Untuk bacaan lanjut, boleh masuk ke halaman Bahasa Thai yang aku sudah sediakan: Bahasa Thai

Semoga bermanfaat.

Bahasa Siam: Kiraan Lapan Puluh hingga Sembilan Puluh

Oyeah, sampai lagi kita di hari Sabtu. Hari untuk kita belajar Bahasa Siam.
Untuk pelajaran yang lepas, bolehlah merujuk pada entri sebelum ini seperti yang diberikan di bawah. Boleh rujuk entri ini:

Kiraan 1-10,

Kiraan 11-20

Kiraan 21-30

Kiraan 30-40

Kiraan 40-50

Kiraan 50-60



Kiraan 60-70

Kiraan 70-80


Ok, mari kita mula belajar mengira dengan lapan puluh.

80 pet sip
81 pet sip et
82 pet sip song
83 pet sip saam
84 pet sip si
85 pet sip ha
86 pet sip hok
87 pet sip chet
88 pet sip pet
89 pet sip kau
90 kau sib






Untuk bacaan lanjut, boleh masuk ke halaman Bahasa Thai yang aku sudah sediakan: Bahasa Thai


Semoga bermanfaat.