Disember 2013 | ! sha my heart

.

Selasa, 31 Disember 2013

Cerpen" Aku Suka Dia: Sayang Rupanya






Aisha: Kenapa abang nak kahwin dengan Sha?

Azli: Orang sayang dia.  Dia saja yang tak tahu.
Ayat Azli mendatar terutamanya perkataan 'sayang' tadi. Biasa la lelaki ego menyatakan perasaannya.

Hah, dia suka aku. Dia suka aku! Senyum.

Dia sayang aku rupanya. Patutlah.. Tapi

Ah, tak ada tapi-tapi lagi. Dah nampak kan, dia sayang kau, Aisha Humairah..

Dia pun dah nyatakan.. Dan yang paling penting, dia nak kahwin denganku.


Persoalan yang selalu bermain di mindanya sejak akhir-akhir ini, terungkai jua.

Isnin, 30 Disember 2013

Pesta Penang 2013 Best dan Meriah

Ada sesiapa yang berhajat nak ke Pesta Penang? Pergilah. Aku sendiri telah sampai ke sana. Tak sangka juga keinginan untuk ke sana termakbul.




Aku ke sana pada 29 Disember 2013. Balik kerja, Isha budak rumah ajak keluar. Aku yang kebetulan tak kerja pada keesokan harinya aku cuti. Sekali Isha cakap nak ke Pesta Penang. Pucuk dicita, ulam mendatang!

Aku pergi berempat orang. Aku, Adda, Isha dan Ashraf.

Tempatnya sebelah dengan Stesyen Bas Sungai Nibong, Pulau Pinang.


Kalau tak tahu jalan nak ke Tapak Pesta Pulau Pinang, senang saja. Korang ambil jambatan Pulau Pinang (Penang Bridge) dan lalu ke depan USM, Gelugor. Jumpa lampu trafik, buat U turn, lepas tu terus sahaja sampai jumpa.



Kat tapak pesta dikenakan bayaran masuk RM3 untuk dewasa dan RM1 untuk kanak-kanak. Tapi, aku dan kawan-kawan pergi tu masa dah dekat pukul satu pagi, sebab tutup pukul satu, dah tak de sapa nak jaga untuk caj kami masuk. Mainan pun last je diorang nak habiskan minit-minit terakhir.



Aku terkejut tengok air minuman RM2 sebekas tu. Mahal. Kat Kedah, ada lagi air RM1. Kalau nak jimat, korang bawa saja air sendiri. Tempat tu luas juga, nak tawaf. Hehe~

Better, korang tak payah bawa anak kecil la. Sesak. Hilang ke, letih ke, susah nanti.

Ramai yang borong barang-barang macam karpet. Murah. Duk tanggung-tanggung karpet sampai langgar-langgar orang yang berjalan. Baju-baju dia standard la harga macam pasaraya juga, standart la harga, tak mahal mana, tak murah mana. Kerongsang murah la. Kasut, standart harganya.


Kat dalam tu, ada I-City macam kat Shah Alam tu. Tapi kecil je la. Okay la kan dari tak ada.


Tapi, best la Pesta Penang. Pergi lah.


P/s: Hari ini, 30 hb ada kawanku nak ke sana lagi tapi dia kata dah sesak giler. Malam esok, 31 hb pasti lagi ramai.

Cerpen: Aku Suka Dia: Kenapa Suka Aku



Azli: Awal tahun depan, kita kahwin.

Eh, ni dah ayat penyata, bukan lagi ayat tanya.

Aisha: Abang ada duit ke nak kahwin dengan Sha?

Azli: Sebab ada duitlah abang ajak kahwin..
Aisha: Ingat kan abang tak ada duit.

Azli: Haish, abang ada duit la. Setakat RM10 ribu tu apalah sangat.
Aisha: Ye ye je.

Azli: Iya. Tak caya, jom esok ikut abang pergi bank tengok baki akaun.
Aisha: Ok. Sha nak tengok. Mana tau booleh pinjam seribu dua. Hehe~

Khamis, 26 Disember 2013

Resipi Coklat Bar yang Mudah dan Murah


Cara-cara:

1. Ambil Milo 3 in 1.
2. Sediakan bahan-bahannya. Seterika dan kain.
3. Letakkan milo anda di dalam kain dan tutup kain.
4. Seterika di atas kain tersebut. Seterika dalam masa lima minit
5. Taddaa! Dah siap.
6. Makanlah sesedap hati. Hehe~

Mudah, kan? Murah. Jimat.

Cubalah. Oyeah!

Resipi Cekodok Kentang yang Mudah dan Murah


Cekodok Kentang


Cekodok kentang yang sedap


Bahan-bahan:

1. Kentang (dipotong dadu)
2. Bawang (dipotong nipis-nipis seperti makan laksa)
3. Ikan bilis (dibasuh dan ditoskan)
4. Tepung gandum
5. Garam dan serbuk perasa (secukup rasa)

6. Air secukupnya.
7. Minyak untuk menggoreng.

Cara-caranya:

1. K
entang direbus terlebih dahulu. 
2.Kemudian lecekkan sampai bergebu.
3. Campurkan kesemua bahan-bahan kecuali minyak.
4. Ambik satu sudu dan layarkan ke dalam minyak yang  telah panas.
5. Angkat apabila bebola kentang yang digoreng telah berwarna keemasan dan bau ikan bilis telah naik.
6. Sedia untuk dihidangkan.


Selasa, 24 Disember 2013

Tips Memilih Cermin Mata, Segak Berkaca Mata

Ketahui tip untuk memilih cermin mata yang sesuai untuk anda.

PILIHLAH bentuk dan saiz bingkai yang sesuai dengan raut wajah anda.

BUKAN semua orang mempunyai penglihatan yang baik. Masalah seperti rabun bukanlah asing bagi wanita mahupun lelaki. Di mana-mana sahaja, anda boleh melihat mereka mengenakan cermin mata.
Namun, apabila bercakap tentang cermin mata, bukan semua orang berasa gembira untuk memakainya. Mungkin kerana itu, mereka lebih suka memilih kanta lekap untuk melihat dengan lebih jelas.

Terdapat beberapa faktor mengapa sesetengah individu tidak kira lelaki mahupun wanita enggan mengenakan cermin mata. Bagi mereka, memakai cermin mata membuatkan wajah mereka seperti seorang yang skema, naif atau tidak menarik. Anda sendiri tahu, bagaimana cermin mata sering dijadikan 'efek helah' untuk 'menghodohkan' wajah sesuatu watak dalam sesebuah drama atau filem.

Namun, mereka sewajarnya mengakui bahawa cermin mata sememangnya praktikal untuk digunakan. Bagi mereka yang hanya memerlukan 'bantuan penglihatan' ketika membaca atau melihat objek yang amat jauh, cermin mata adalah aksesori yang lebih wajar untuk dimiliki kerana ia boleh ditanggal dan dipakai pada bila-bila masa dikehendaki. Jika menggunakan kanta lekap, adalah leceh untuk menanggal dan memakainya berkali-kali dalam sehari.

Tetapi, bukan itu sahaja masalahnya. Sesetengah orang terutamanya lelaki enggan berkaca mata kerana tidak tahu bingkai cermin mata yang bagaimana sesuai untuk mereka. Membuat keputusan ketika memilih cermin mata di kedai optik sering mengambil masa yang begitu lama. Jika tidak ada rakan yang menemani untuk memberikan pandangan, barangkali anda hanya akan pulang dengan tangan kosong.

Sebagai mana gaya rambut, bentuk kepala memainkan peranan penting dalam menentukan bingkai cermin mata yang sesuai dengan anda. Stailo kali ini memberikan panduan kepada para jejaka untuk memilih cermin mata yang sesuai sekali gus tampil segak dan bergaya.

Kepala bulat

Jika anda merupakan lelaki yang mempunyai bentuk wajah yang bulat seperti Elton John, iaitu rahang yang melengkung, berwajah penuh serta dagu dan pipi yang membulat, anda disaran memilih cermin mata yang boleh menonjolkan kontras.

Pilih cermin mata berbentuk segi empat sama atau panjang tetapi berlensa agak besar. Jangan terlalu kecil kerana ia akan membuatkan mata anda nampak kecil. Elakkan memilih bingkai bulat atau lonjong kerana ia akan membulatkan lagi wajah anda.

GAYA rambut penting dalam menentukan bingkai cermin mata, namun, pilihan warna bingkai tidak menjadi masalah kepada lelaki berambut hitam.


Kepala petak

Jika anda memiliki wajah empat segi atau berahang petak, adalah lebih baik untuk anda mengenakan bingkai cermin mata yang bulat atau bujur kerana ia boleh 'melembutkan' sedikit bentuk kepala anda.

Kepala bujur

Jika kepala anda bujur atau lonjong, anda sebenarnya bertuah kerana wajah anda boleh menerima apa juga bentuk cermin mata. Anda boleh memilih bingkai bulat dan empat segi. Terbaik untuk anda ialah memilih cermin mata yang berbentuk empat segi tetapi tidak begitu berpetak.

Kepala segi tiga

Jika anda mempunyai kepala berbentuk segi tiga, tip asasnya, ikut seperti kepala berpetak. Pilih cermin mata yang bulat untuk memberi keseimbangan. Lebih bulat lebih baik.

Kepala bentuk hati


Jika anda memiliki bentuk wajah sebegini, bentuk cermin mata yang paling sesuai untuk anda ialah yang bujur. Bingkai yang lebih lembut akan menyeimbangkan bentuk wajah anda. Bingkai empat segi yang besar juga boleh dipertimbangkan.


Selain itu, apa yang perlu diberi perhatian apabila hendak memilih cermin mata ialah jangan sesekali memilih cermin mata yang menutupi kening anda. Pastikan kening anda kelihatan walaupun memakai cermin mata bulat atau empat segi yang besar.


Memandangkan kebanyakan kita di Asia berambut hitam, pilihan warna bingkai cermin mata tidak begitu menjadi hal.

Mengenai rim (bingkai depan) pula, ada sesetengah kita tersepit dalam memilih cermin mata rim penuh atau rim separa atau langsung tidak berim. Tipnya mudah. Lihat berapa kuat kuasa cermin mata anda. Jika lensa cermin mata anda tebal, masakan anda mahu memakai cermin mata yang tidak berim sehingga membuatkan orang boleh melihatnya dan bertanya 'berapa kuasa cermin mata anda?'

Bagaimanapun, Stailo! mendapati trend hari ini memperlihatkan cermin mata berbentuk maskulin dan tradisional lelaki kembali bangkit.

Bingkai horn-rimmed atau jenis aviator dilihat kembali menawan hati para lelaki. Bingkai yang tebal dan besar termasuk pada bahagian temple (bahagian cermin mata yang memanjang di tepi dan menyangkut telinga) menjadi trend tanpa mengira warna.

Cermin mata bingkai plastik agak tebal ala Clark Kent (biasanya berwarna hitam atau coklat) juga meraih perhatian dengan kembalinya gaya retro.

Cermin mata langsung tidak berim pula sesuai untuk jejaka berjiwa manimalis.

Artikel Penuh: KosmoHakcipta terpelihara

Tips Penjagaan Mata Tanpa Naik Power Cermin Mata


Cermin mata yang membantu anda yang rabun melihat dengan lebih jelas.


Al-kisahnya, pada 23 Disember 2013, aku pergi buat cermin  mata baru

Dr: Mcmna jaga mata?
Aku: Er, ntah. Sepanjang tiga tahun ni, lagi banyak guna lappy siang malam mengadap je (membangunkan blog selama setahun dan menonton Korean Drama).
DR HAIRAN MACAM MANA AKU BOLEH JAGA MATA. Sebab si budak kaca mata, power akan naik jugak. Tapi mata aku maintain dengan power lama. Alhamdu lillah..

Tips aku pentingkan:

-Tak buat kerja dalam lampu samar-samar.

-Buat kerja dalam cahaya yang cukup.
Tengok tv atau mengadap lappy pun, lampu kalimantang tetap kena buka.
Ada kawanku p0wer mata dah naik sebab suka teng0k tv dalam gelap dan tengok tv deka-dekat. Rugi duit dia, bru saja terbang beratus-ratus batua spek. Ni power naik lagi.. Kena buat spek lagi. Haish!
-Tidur dengan lampu tertutup.
Kalau lampu terbuka boleh menambah power cermin mata anda.

-Penggambilan ulam-ulaman dan sayur-sayuran. Buah-buahan aku ambil juga, cuma kurang saja. Korang senang jumpa buah, makanlah. Baik untuk kesihatan mata.


Selamat menjaga mata anda.
Tips Penjagaan Mata Tanpa Naik Power Cermin Mata

Isnin, 23 Disember 2013

Resipi Strawberi Coklat yang Mudah dan Murah





Bahan-bahan:
Buah Strawberi
Coklat serbuk yang dicairkan


Cara-cara:

1. Bersihkan dan keringkan buah strawberi.
2. Cairkan coklat di dalam bekas.
3. Celup buah strawberi ke dalam coklat cair.
4. Angkat dan biarkancoklat yang meliputi buah strawberi mengeras. Boleh juga diletakkan ke dalam peti sejuk untuk mengeraskannya.
5. Cucuk buah strawberi yang coklatnya sudah mengeras, menggunakan lidi untuk memudahkan dimakan. Tak lekat cairan coklat di tangan.
6. Siap. Boleh dimakan.


Mudah, kan? Murah. Jimat.

Cubalah. Oyeah!

Ahad, 22 Disember 2013

Ariff Shah Kahwin Hari Ini, Tahniah



Blogger terkenal, Ariff Shah telah selamat diakadnikah dengan wanita pilihannya, Nur Zalikha

Terrungkailah kini siapa yang bertahta di hati Ariff. Kalau korang nak tahu, ramai jugak trafik yang masuk ke blog aku atas carian, 'Tunang Ariff Shah' dan 'Ariff Shah bertunang.'

Mari kita tengok video akad nikah mereka. Kalau korang ada instagram, boleh tengok kat sini, ada linknya.

http://instagram.com/p/iNZjtWKGKO/

Semoga perkahwinan ini diberkati dan kekal hingga ke syurga.

Gambar diambil dari Bro Framestone tapi dalam facebook Ariff.

Tips Hijab Selesa, Cantik Menawan

Bertudung biar selesa, baru hidup pun ceria!
Tips dan petua berguna untuk anda yang berhijab. Mungkin selama ini korang bertudung tapi tetap tak selesa. Aha, di sini ada sedikit panduan untuk anda. Check in out!

Assalamualaikum.

Hari ini aku nak kongsikan cara mudah dan selesa menggunakan tudung. Maksud aku, ada tips mudah bagi mereka yang berhijab dengan selesa.

Iya, ada yang masih baru nak berjinak-jinak pakai tudung atau selendang tu, bolehlah korang ikuti tips aku yang sangat berguna ini.

Pemilihan jenis material tudung

Terdapat tiga jenis umum tudung:

a. Tudung siap (Ariani dan Syria)- sifon dan lycra
b. Tudung bawal (empat segi) - kapas
c. Selendang

Ada beberapa jenis material tudung yang popular untuk tahun 2013 dan 2014. Antaranya ialah lycra (kainnya seperti jersi), sifon (nipis dan jarang. Mudah termeri-pecah-pecah), cotton campuran (kain kapas campuran getah. Agak melekat ikut tubuh) dan bawal (kain kapas. Bawal pun banyak jenis -bawal nombor satu, bawal ton (yang sebelahnya warna putih dan amat mudah dikenali apabila ada garisan berwarna putih), bawal kanggaroo (bawal simple tiada corak tetapi warna yang menarik berjaya mencuri tumpuan hijabnester untuk menggayakannya) dan glitter bawal (ada prada yang bersinar tu. Artis hiburan yang mempopularkannya seperti Siti Nurhaliza, Ieja.

Selendang yang in pada tahun ini adalah shawl halfmoon dan pashmina. Halfmoon nampak sanagt cantik beralun. Pashmina ni dulu dah ada dalam pasaran sekitar tahun 2009-2010. Tetapi pertengahan 2012, sudah kian terhakis penggunaannya. Sekarang, muncul kembali.

Korang boleh memilih material yang sesuai dengan korang. Aku selesa dengan bawal disebabkan aku cepat berpeluh dan bawal in sampai bila-bila. Kalau tudung kategori a dan c (tudung siap dan selendang) aan cepat berubah trend terkini.



Pemilihan anak tudung

Anak tudung perlu dipakai kerana tak ada la nanti rambut korang terjulur keluar atau jambul mengintai depan dahi. Selekeh!
Tapi, ada juga yang menyarankan supaya tidak memakai anak tudung kalau bertudung bawal. Tapi, pada aku adalah lebih baik memakai anak tudung, lebih kemas dan selesa tudung terletak di atas kepala. tak de la nanti ditiup angin, kena sambar tudung keranan terbang. Hehe~ Gurau.

Dulu atau oldschool, ramai wanita yang memakai serkup kepala biasa. Tapi adalah lebih sopan korang pakai anak serkup berwarna hitam kerana masuk dengan semua warna tudung. Warna putih? Boleh tapi sangat janggal bila dipadankan dengan tudung hitam. Sangat kontra.

Anak tudung syria
Sekarang ini, ramai yang selesa menggunakan anak tudung syria. Selesa. Ya, aku juga memakainya. Pada mulanya, aku ragu-ragu untuk menggayakan anak tudung ini. Mendengar testimoni dari kawanku sendiri, aku rasa nak mencuba. Aku cuba dan sampai sekarang aku masih memakai anak tudung syria disebabkan keselesaannya. Cubalah dan anda pasti tidak akan berpaling menggunakan anak tudung jenis lain lagi.

anak tudung magik


Anak tudung magik? Tak selesa. Serius. Anak akan selalu turun ke dahi dan cengkaman di telinga dan juga getah di belakang yang buat tak kemas. Serabai!


anak tudung tengkok, inner neck
Anak tudung tengkok (inner neck) atau ninja? Ok saja terutamanya bagi mereka yang suka memakai selendang. Cantik dipadankan dengan inner neck.

Korang boleh memilih yang mana satu berkenan di hati, asalkan menutup aurat ye.

Semoga tips ini dapat membantu korang dan juga menambah ilmu cara berhijab yang selesa.

sumber gambar  sini, sana situ

Khamis, 19 Disember 2013

Cerpen: Aku Suka Dia: Macam Apa




Aku: Tu la, Tuhan 'bayaq' cash!
Dia: Tuhan 'bayaq' cash!, macam apa?

Aku: Macam karma.
Dia: Karma macam apa?

Aku: Macam Hindu.
Dia: Hindu macam apa?

Aku: Macam abang!
Dia: @#$%^&*

Terdiam dia. Hehehe~ Aku gelak saja. Lucu. Pasti dia benggang. Lalala.
Aisha ketawa mengekek dapat pekena boyfriendnya, Si Azli itu.

*Hindu = hitam. Bukan agama yang dimaksudkan.


Bersambung..

Isnin, 16 Disember 2013

Dingorat Tak Henti-henti




Setahun dua ini, ada saja kumbang yang mahu merapati si bunga, aku! Masa aku ada saja berhubungan dengan lelaki-lelaki. Seorang lelaki dalam satu masa.

Mungkin di usia yang patut kahwin ini, maka ramailah lelaki yang cuba rapat. Ada yang aku layan. Ada yang tak. Aku ni pula jenis garang kalau bebaru nak kenal. Entah kenapa.

Ya, aku memang garang pada orang lelaki yang baru aku kenal tapi kawan perempuan aku cakap aku ni tak garang langsung. Aku susah nak suka kat lelaki. Tapi kalau aku suka, fuh.. lembut gila aku. Hahaha~

Ramai jugak la lelaki yang aku kenal. Rapat. Tapi tak ada jodoh. Tapi tak apalah, kalau aku jadi dengan diorang pun belum tentu aku boleh tahan dengan hidup dia. Sebab itulah Tuhan dah tentukan, dia bukan jodohku. Aku redha =)

Motif aku tulis entri ini adalah nak bagitau, walaupun aku tak kahwin lagi tapi bukan laku. Laku. Tapi jodoh belum sampai. Harap doa dari anda semua.

Cerpen: Aku Suka Dia: Perangai Macam Budak Darjah Satu







Dalam kereta.

Bila masa yang tepat nak beritahu isi hatiku ini? Nantilah. Tak boleh bagitau awal-awal, nanti mood dia tak elok plak.

Aku: Apsal lambat sangat? Tau tak, tadi kan.. Ingat nakbeli tiket balik Alor Star dah.
Dia: Eee, perangai macam budak darjah satu!
Azli menjeling, membuntangi Aisha. Geram. Aisha ni perangai macam budak-budak la. Tapi cute jugak.

Aku: Hehehe~

Aku: Sape suruh lambat sangat? Tu la 'makannya'.

Biar Azli pergi sana tapi aku dah balik. Baru dia tahu rasa sakitnya hati ini.

Dia: Abang lambat sebab tak berapa tahu jalan kat sini.
Aku: Ok. Alasan boleh terima. =)

Senyum.

Bersambung.

Ahad, 15 Disember 2013

Cerpen: Aku Suka Dia: Duit Kecil






Ai, dia singgah pula kat tempat aku beli air mineral tadi. Segan juga kat Apek tu. Ye la, dah hampir sejam aku di sini.

Azli nak beli surat khabar. Metro. Dia seluk beg sandang berjenama Cardin Martin, isinya dikeluarkan. Wang kertas bernot RM50 semuanya. Dia seluk poket seluar paras lutut, juga isinya duit lima puluh ringgit.

"Sha, ada duit kecil tak? Pinjam."
Ala, aku dah la segan dengan apek ni, dia panggil aku pula.
Aisha membayar surat khabar dengan duit yang cukup, sekali dengan syiling.

Mereka bergerak ke parkir kereta. Alarm kereta dibunyikan. Aisha Humaira terkejut, eh kereta tu?

"Ni kereta abang?"

"A ah, kereta abang." Azli jawab, bangga.

"Tapi, kenapa nombor platnya, SS? S no plat Sabah, kan?"
Azli dari Johor, plat sepatutnya J.

"Kereta abang baru beli. Dah, jangan banyak soal."
A ah, mungkin juga dia beli kereta orang Sabah. No wonder.

Beg bajunya diletakkan ke dalam, bahagian tengah. Malas nak buka bot kereta. Lagipun tiada penumpang lain. Ikutkan hati Aisha mahu sahaja duduk di bahagian belakang, tidur. Tapi memikirkan dia harus sopan dengan orang yang telah bersusah payah datang ambil dia, dia tak buat perangai.

"Sha ada syiling tak?" Sekali lagi pouch dibuka. Diserahkan RM1 kepada kaunter parkir.

Inilah untungnya aku bawa duit kecil banyak-banyak, letak dalam pouch.

Perjalanan diteruskan.

Bersambung..

Sabtu, 14 Disember 2013

Idea Oh Idea Buat Entri Datanglah Kepadaku

Oh idea, datanglah kepadaku..



Sebenarnya, bila buka tempat menaip entri, kepala terus kosong, tak tau nak menaip apa.
Aku yakin, korang pun mengalami nasib musibah yang sama, terutama blogger baru dan blogger yang dah lama tak up entri (macam aku).

Masa lain, ada saja idea nak up entri. Tapi bila duk depan ni kelu seribu bahasa. Cerita banyak nak dikongsi tapi tak tau nak kongsi apa. Blur.

Tapi, tak apa. Kita kena mulakan menulis. Seperti yang aku menulis. Luahkan sahaja apa yang terpendam. Sebab bila kita tulis, kita akan dapat kemahiran. Ye la, dah hari-hari menulis, kita akan pandai menulis entri.
Dari situ kita akan bina kekuatan dan kemahiran menulis. Tak apa kalau teruk. Kita boleh belajar dan baiki.

Sebenarnya idea menulis ni banyak. Ada di mana-mana. Cumanya sama ada kita nampak dan pandai nak goreng saja..

Bacaan lanjut:
http://sha-myheart.blogspot.com/2011/07/tips-cara-tangani-tak-ada-idea-nak-buat.html


Cerpen: Aku Suka Dia: Jumpa Pun


8:52 pagi. Kelibat susuk tubuh Azli kelihatan. Tercari-cari seseorang di Terminal Kuantan Central.
Azli: Isk, mana dia ni? Call tak dapat. Mesej tak berjawab.

Aisha: Biarlah dia cari. Malas nak hidupkan handphone lagi. Aku tak ke mana-mana pun. Ada di sini.

Aisha sudah ternampak seseorang kelihatan seperti Azli tapi sedikit tanner (gelap), di hujung kaunter sana.

Ah, pandang ke lain. Buat-buat tak nampak. Tapi macam tak sempat saja, Azli sudah nampak aku lah. Kantoi.
Tapi tak pe, biar dia datang sini. Mana tau kot-kot dia pun tak cam aku lagi. Hehe~

15 saat berlalu, sepasang kaki berhenti betul-betul depan Aisha Humairah, yang menunduk memandang lantai.

Alamak, pandai pula dia sampai sini ye.

"Ni macam lari dari rumah saja," Baik punya perli si Azli lemparkan kepada Aisha ditujukan kepada begnya yang besar. Azli ketawa kecil.

Aisha diam membatu. Azli gelisah.
Ha, tau pun nak gelisah. Aku balik kang..

"Kenapa call tak dapat?" Soal Azli.

Aisha mengambil telefon bimbitnya dan menghidupkan kembali. Dia unjukkan handphonenya ke hadapan Azli.
"Nampak ni?"
"Bateri dah merah,"

Azli diam, angguk. "Dah, jom." Azli tolong angkat beg balik kampung Aisha yang besar tu.

Gentleman juga mamat ni. Kalau ko tak gentleman, suruh aku angkat beg besar gedabak tu sorang-sorang dengan beg alas peneman atas bas lagi, dengan handbag, memang aku pelengkung kepala kau.
Nak jadi hapa ha, ko ni? Nama saja lelaki, tapi tak tolong langsung kaum lemah angkat barang?

Aisha bermonolog sendiri.

Aisha bangun malas, membuntuti Azli yang sudah melangkah keluar. Kelihatan seperti orang yang berada di situ memandang mereka. Ah, anggap saja si abang datang mengambil si adik.

Aisha  melangkah laju, mengejar Azli yang sudah jauh ke hadapan. Risau mamat ni merajuk pula. Ye la, dah susah-payah datang ambil, buat perangai pula. Tinggal kang. Azli ni pun boleh tahan panas barannya.

Dia dah susah-susah datang ambil, jangan buat perangai lagi. Hargailah dia.
"Ni senyum sorang-sorang kenapa?" Azli menegur.

"Tak ada apa. Saja nak senyum." Aisha berdalih. Azli menggelengkan kepala. Budak ni macam-macam perangai pelik la. Tapi terhibur juga kadang-kadang. Senyum.



Bersambung..

Jumaat, 13 Disember 2013

Salah Etika Berpakaian, Malunya Aku

Restaurant Street Food Festival ni adalah bawah projek bekas bos aku.


Malam bebaru ni aku ada dapat jemputan dari bos lama. Makan-makan. Majlis dia. Dia yang anjurkan.

Macam ni, dia adalah pengerusi sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO). Dia buat program. Program dia pula makan-makan. Street hawker. Lebih kurang macam jamuan raya yang besar-besaran tu dibuat.

Setakat sekarang, sepanjang setahun aku menetap di Alor Setar, aku telah dua kali pergi ke jamuan raya besar-besaran. Satu, masa perasmian UTC Kedah oleh Perdana Menteri Malaysia, Dato' Seri Najib Tun Razak. Masa ni, aku pakai baju kurung. Lagi satu, Jamuan Raya Sada (Syarikat Air Darul Aman). Masa ni, aku pakai t-shirt dan seluar sahaja. Ye la, orang nak makan saja, lagipun ramai-ramai, panas dan rimas.


Ni masa mula-mula sampai. Malu dan segan gila

Bos aku dah pesan, pakai baju kurung. Tapi aku selamba badak saja pakai jeans dan seluar. Sekali kau, pergi sana, budak-budak sekolah tahfiz (siap berserban atas kepala) penuh meja jemputan. Orang lain pakai baju rasmi iaitu berbaju kurung atau baju korporat. Aku dah salah etika berpakaian. Wrong code dressing. Wah, malu gila. Segan amat.

Pada masa tu, aku dan adik sebilikku saja yang ber-t-shirt dan berjeans. Nasib baik aku pakai cardigan labuh warna hitam, tak la nampak sangat aku punya baju dan seluar. Tapi, serius aku malu dan segan.

Aku dan kawan-kawan pula dapat tempat meja VIP dan duk depan dan sebelah bebudak tahfiz. Cuba bayangkan, malu dow. Tapi tak kan nak balik pula. Dah sampai pun. Nanti apa pula kata bos aku?


Makan satay dulu. Abaikan muka serabai. Nampak tak, kat belakang aku tu ada budak-budak tahfiz berserban?

Makanan dia sangat sedap. Serius sedap. Mula-mula, kami makan satay dulu. Pergh, satay ayam yang manis dagingnya, lembut dan enak. Marvelous!


Makanannya yang super sedap

Ada menu lemang, nasi himpit, roti jala, cucur udang, sup gear box, nasi goreng kampung, buah-buah dan air sunquick tropicana. Semua makanan ni sangat sedap. Rugi sape yang tak hadir. Ada kawan-kawanku yang tak nak hadir. Katanya bos dia tak jemput. Tapi pada aku, pe salahnya, yang menjemput pula ni bekas bos aku. Kiranya yang pertama negatif tapi yang kedua positif, jadi positif. Tak salah pun sebenarnya nak hadir lagi atas jemputan orang lain pula, bukan sebab bos dia yang tak menjemput. Kan, kan?



  Aktiviti program

Majlis perasmian.
Time aku sampai bos aku dah berucap kat depan. Dari jauh dah cam suara dia. Hidup bos! Hehe~

Makan-makan.

Nasyid qasidah burdah.
Layan nasyid Ya Hanana. Ya Hanana. Ya Hanana. Ya Hanana.Orang lelaki lambai-lambai tangan, tapi kami yang perempuan ni segan. Ye la, kang ternampak aurat pula.

Ceramah agama oleh Murabbi Syeik Mohd Zainol Asri, mudir Darul Hadis Kedah.
Seronok ceramah dia. Santai saja. Patutlah nampak bebudak ni salam dan cium tangan. Aku pun tertanya-tanya siapa dia. Baru tahu. Allahu robbi.


Persembahan nasyid qasidah burdah
Ceramah agama. Best ceramah ni. Pasal halal haram makanan.




Kan Islamik atau zaman sekarang, orang panggil Yizlumik, tapi aku pakai t-shirt dan jeans. Memang tak kena. Aku nak jumpa bekas bos pun segan. Tapi, dia ada datang jumpa aku juga. Pada masa itu, aku duduk. Harap-harap dia tak perasan aku tersalah etika kod berpakaian. Harap-harap. Ceit, padahal dia nampaklah..

Jadi, pesanan aku, janganlah kita salah memakai baju, lari dari tema majlis. Nanti segan pula diri kita yang comel-lotey tu. Hihi~

Korang boleh baca:
Tips pakaian untuk konvo
Pakaian Tunang untuk Lelaki
Fesyen lelaki



Terima kasih sudi baca.

Kalau rasa entri ini bermanfaat, sila tekan like, share dan +1 ya.

Cerpen: Aku Suka Dia: Mana Dia Ni


Aisha berteleku di kerusi Terminal Kuantan Central, Pahang. Jam dinding yang besar gedabak di stesyen itu, dikerling. 8.40 pagi.
'Aish, manalah jantan ni? Dah dekat sejam aku duk terconggok kat sini. Sampai naik segan aku pada pekerja-pekerja kat sini pandang aku pelik dan penumpang yang datang berteman, tapi aku sorang-sorang saja.'

Handphone Nokia X2 dimatikan dan dihidupkan, berkali-kali. The battery is about to die. Sudah naik amaran. Tiada mesej atau panggilan dari si dia. Telefon itu dimatikan kembali. Simpan bateri ke minit-minit terakhir. Mana tau ada kecemasan nanti.


8. 50 pagi- Aisha melempar-luas pandangan matanya ke bas-bas di luar yang perutnya diisi penumpang, sambil resah menanti si dia.
Ai, mana dia ni? Aku tunggu sampai pukul 9. Kalau tak sampai juga, aku akan pergi beli tiket dan balik! Ya, sedrastik itu. Tapi...

Tapi..

Tapi..

Tapi..

Tapi, bateri handphoneku dah nak habis. Dah merah pun. Kalau nak balik pun, perjalanan ambil masa  9 jam. Apa aku nak buat dalam bas? Dah la bateri dah nyawa-nyawa ikan. Kalau berlaku kecemasan, macam mana pula?


Niat untuk pulang tidak jadi. Tunggulah sebentar lagi. Kalau nak datang sini, dua jam aku boleh tunggu, takkan dua jam untuk pulang juga aku tak boleh nak tunggu?


Bersambung...

Episod 1: Mana Dia Ni
Episod 2: Jumpa Pun
Episod 3: Duit Kecil
Episod 4: Budak Kecil

Rabu, 11 Disember 2013

Makanan Orang Perempuan Ibu Bersalin

Ibu sihat, bayi ceria



Ibu bersalin memerlukan penjagaan rapi terutamanya dari segi makanan untuk mempercepatkan luka kembali sembuh. Bayangkan jari terluka kena pisau pun kita pantang juga makan, inikan pula bersalin seperti mengeluarkan daging dari dalam perut. Mestilah penjagaannya perlu rapi.

Wanita bersalin perlu menjaga makan terutamanya makanan sejuk dan berangin. Makanan yang elok diambil pula adalah yang mempercepatkan luka seperti ikan haruan. Air pula kena minum air masak suam.

Makanan yang harus dielakkan ibu bersalin:

1. Kicap - boleh kancing gigi (sawan)
2. Labu -angin
3. Petola -angin dan sakit badan
4. Buah Langsat, Dokong -sakit urat


Mee dan Laksa Utara mesti dielakkan sampai setahun.


Mungkin cara kita berbeza mengikut kaum famili masing-masing. Ada yang cakap ini boleh makan, ada yang cakap ini tak boleh makan. Terpulanglah. Ikutkan cakap orang tua-tua kerana mereka lebih tahu dari kita. Lagipun kita sama keturunan, sama darah.

Selasa, 10 Disember 2013

Indahkan Hidup Kita

Hidup ini indah walaupun hutan




Assalamualaikum.

Entri kali ini tak mahu bercakap panjang-panjang. Cuma nak kongsi sedikit mengenai kata-kata ini, diambil dari facebookku sendiri dan ada dikongsi ke dalam 'page' facebookku.


Hidup kita bukan semuanya indah. Kita sendiri yang memlilih utk indah atau tidak.
Dalam apa-apa pun situasi, kita kena tabah harungi hidup. Ada hikmahnya. Chill sajalah.
Agi Idup Agi Mengalaban!'

Isnin, 9 Disember 2013

Tips Cerah Kulit yang Murah dan Mudah

Buah pisang mempunyai banyak nutrien




Nak tahu satu rahsia tak? Korang nak putih melepak secara murah dan mudah tak? Of course you want, i am right? (senyum). Kalau tak, tak kanlah laku dan laris produk-produk pencerah kulit. Nak jadi macam kulit orang Korea la, orang Jepun la..

Bagi aku, tak suka jenis pakai-pakai ni sebab cerah tak semua bahagiaan. Muka je cerah, tapi tangan hitam, wat pe? Tak nak. Tak best. Tak asli gitu. Jadi, aku lebih suka ambil yang boleh makan, cerah satu badan. Korang boleh baca kat sini Cerah Pakai Apa ni adalah entri aku yang terdahulu.


Pisang, agen pencerah.

Tak percaya? Ok, meh aku kongsi cerita. Bebaru ni, aku balik kampung setelah sebulan lebih tak menjejakkan kaki ke rumah ayah bonda. Aku pun beli buah tangan untuk dibawa pulang. Aku beli kerepek pisang.

Aku tahu famili aku memang suka kerepek pisang pun. Aku beli yang kerepek pisang yang kosong. Kalau beli yang ada perisa, ada saja yang nak komen rasanya masin sangatlah, manis sangat lah, pedaslah, kurang pedaslah. Jadi aku ambil yang kosong. Sedap ke tak sedap ke korang hadaplah. (Eh, ayat tak boleh blah. Sebenarnya nak cakap, sedap ke tak sedap ke, korang kena terima sebab itulah rasanya. tak boleh banyak komen lagi. Hahaha~)

Balik rumah, ada mak, kakak ipar, adik, adik ipar, dan anak-anak saudara. Aku pun bancuh iar teh dan hidangkan kerepek pisang tadi. Famili aku memang suka kerepek pisang ni. Apa lagi bedallah. Hehe~

Esoknya, aku datang kerja. Anak bos tegur aku katanya makin cerah. Aku pun perasan yang mukaku makin cerah. Bukan muka sahaja, tetapi seluruh badan jadi cerah. Aku pun terfikir sendiri,  adakah kerana aku makan 'supplement'? Tapi, aku sudah berhenti makan sebarang makanan tambahan lagi.

Kakak sebilikku pun tegur, aku makin cerah. Dia teka mungkin lambat kesan-kesannya dari makanan tambahan aku. Aku pun dalam nak percaya dengan tak. Bukan apa, aku tahu lah badan aku cepat bertindak dengan makanan yang diambil. Mana mungkin suppliment yang aku dah lama tinggalkan akan beri kesan.

Jadi, aku fikir dan fikir lagi. Kemudian aku 'search'. Oh, sebab pisang rupanya! Pisang agen pencerah.

Oh yeah, aku dah dapat jawapannya sekarang. Jadi, aku pun belilah lagi kerepek buat stok pencerah aku. Alhamdu lillah, setelah hampir seminggu, kulit aku makin cerah.

Kalau korang tak percaya, korang kena cuba buktikan sendiri. Aku dah berjaya membuktikannya. Aku kongsikan dengan korang pula.  Korang cubalah, nanti korang kongsi dengan aku pula ya.

Oh ya, tips nak cerah cepat, banyakkan minum air masak dan jangan minum kopi, nescafe (sebab melanin hitam akan melambatkan proses pencerahan).


Tag: cerah semulajadi, pisang, khasiat pisang, murah dan mudah, makanan berkhasiat, agen pencerah,


Sumber bacaan yang lain:
Kulit Putih Mulus dengan Pisang
Kulit pisang putihkan gigi
Tips Kulit Putih
10 manfaat pisang

Ahad, 8 Disember 2013

DIA Sayang Aku

Si jantung hati. Jantung pisang. Gambar diambil di rumah ayah bonda. Belakang tu serban ayam.




Dia? Siapa 'dia'? Hehe~ Dia la yang menyayangi aku.

Assalamualaikum.

Apa khabar?

Kadang-kala keajaiban Tuhan nak bagi pada kita.

Nak cerita yang aku ni bukannya banyak duit. Dalam bank pun ada la seratus dua. Tapi kadang-kala datang keinginan untuk berpakaian baru sempena hari istimewa, makan makanan yang sedap nan mahal (ekau nan hado, hehe), pergi melancong bercuti tenangkan hati dan fikiran dan bla bla bla..

Tup-tup,  Allah makbulkan apa yang aku rasa teringin tu. Dapat pakai. Dapat makan. Dapat bercuti. Alhamdu lillah. Syukur sangat.

Sebab ini juga ada orang yang cemburukan aku. Iya la, kat dia tak sape pun nak bagi. Tapi, eh perlukah dia berasa cemburu? Jap, aku nak fikir. Hehe~

Erm, mungkin la dia cemburu. Dia tak dapat apa yang aku dapat sebab dia dah ada banyak duit. Gaji dia tebal. Tapi patut ke dia cemburukan aku? Sepatutnya, aku yang cemburukan dia sebab dia ada duit sendiri, boleh saja nak makan, pakai dan bercuti ke mana sahaja. Manusia oh manusia memang pelik.

Aku? Chillex saja. Dah rezeki aku sikit, aku bersyukur. Banyak? Lagilah aku bersyukur. Tapi kan, tahun ni banyak gila aku guna duit dan aku juga melancong sakan. Habis duit kat bank. Apa-apa pun, terima kasih kepada beberapa orang kesayanganku yang membelanja aku beratus-ratus ringgit Malaysia. Terima kasih kerana sudi sayang aku dengan tak kedekut duit korang. Alhamdu lillah juga, rezeki dari ALLAH.

Aku bukan kaki kikis. Tapi diorang yang bagi. Orang kata, rezeki jangan ditolak, musuh jangan dicari.


Ok la, setakat ini dahulu.

Chau cit chau.

Semoga bertemu lagi. =)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...