Siapa Percaya Dia Dah Ada Anak | ! sha my heart

.

Rabu, 8 Ogos 2012

Siapa Percaya Dia Dah Ada Anak

Assalamualaikum.

Aku ada kisah benar yang aku nak ceritakan. Shyyuu, kat orang lain, dia tak ceritakan. Hanya kepadaku. Ops, bukannya aku nak bocorkan cerita dia. Aku sekadar nak kongsikan tanpa sebut siapa dia sebenarnya. Kalau tak sebutkan nama, latar belakang dia, tak termasuk dalam mengumpat.

Nama dia aku letak Najah. Umur baru 21 tahun, tahun ini. Seorang gadis genik yang manja. Mempunyai wajah yang manis. Sesiapa sahaja yang melihatnya pasti merasakan dia sedang belajar paling kurang pun di Poli. Zaman sekarang kan banyak peluang untuk belajar dan ramai orang yang terpelajar.

Tetapi Najah ini belajar sekadar SPM sahaja. Dan lebih mengejutkan Najah adalah janda anak satu! Dia bercerai awal tahun lepas. Anaknya sudah setahun lebih.

Pada  mula dia cakap, "Kak, nanti jumpa anak Najah kat rumah. Kak jangan terkejut tau."
Sumpah aku tak percaya. Dia cuba yakinkan aku, "Najah bagitau kak awal-awal supaya kak tak terkejut." Tapi pada masa itu, aku masih tak dapat percaya lagi. Ye la, Najah ini pun suka berseloroh dan bergurau. Umur baru awal 20-an, tak kan lah dah ada anak, kan? Gaya dia tak macam ibu orang. Isk, confious!

Bila sampai kat rumah dia, baru aku percaya akan kata-katanya. Masa dalam perjalanan dia sudah beritahuku status dia yang sudah bergelar janda dan ibu tunggal. Apabila melihat rumah dia yang sempit ibarat rumah setinggan, aku betul-betul kesian dan tersentuh hati. Mak Najah pula masakkan kami maggie goreng untuk makan malam (walaupun aku tak suka maggie goreng -aku suka maggie celup-celup sahaja), lagilah aku rasa terharu. Aku rasa macam menyusahkan mereka sahaja.

Najah la sekarang ini yang menanggung keluarga. Bekas suaminya haram nak kasi duit nafkah anak mereka yang seorang itu. Bapa tirinya baru dapat strok sebelah badan. Mak Najah dan madunya yang membela bapa tiri Najah secara bergilir. Dengan ini menyebabkan mak Najah tak dapat untuk pergi kerja. Sebelum ini mak Najah kerja, dapat jugaklah tampung perbelanjaan keluarga. Abang Najah tak kerja. Aku pun tak faham, kenapa dia tak kerja. Tidaklah pula aku tanya lanjut.

P/s: Aku memang kenal rapat dengan Najah ni. Aku kenal mak dia, anak dia. Anak dia pun rapat dengan aku. Aku pula memang sukakan kanak-kanak, dah pandai cara nak bergaul dengan budak-budak.

Dengan cerita kisah benar ini, aku nak ajak korang supaya bersyukur dengan kehidupan yang kita ada. Mungkin kita rasa hidup kita susah, tapi ada lagi yang lebih susah. Kita kena banyak tolong-menolong meringankan beban orang lain.

Semoga Najah kuat mengharungi hidup. Kak Sha sayang Najah. Rasa macam adik sendiri.

2 ulasan:

ril berkata...

Sedih jugak kehidupan najah ni. Muda lagi dah bergelar ibu tunggal. Memang kita patut bersyukur dengan apa yang kita ada.

sha my heart berkata...

ril a ah. Kita patut bersyukur dengan kehidupan kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...