Langkau ke kandungan utama

Siapa Percaya Dia Dah Ada Anak

Assalamualaikum.

Aku ada kisah benar yang aku nak ceritakan. Shyyuu, kat orang lain, dia tak ceritakan. Hanya kepadaku. Ops, bukannya aku nak bocorkan cerita dia. Aku sekadar nak kongsikan tanpa sebut siapa dia sebenarnya. Kalau tak sebutkan nama, latar belakang dia, tak termasuk dalam mengumpat.

Nama dia aku letak Najah. Umur baru 21 tahun, tahun ini. Seorang gadis genik yang manja. Mempunyai wajah yang manis. Sesiapa sahaja yang melihatnya pasti merasakan dia sedang belajar paling kurang pun di Poli. Zaman sekarang kan banyak peluang untuk belajar dan ramai orang yang terpelajar.

Tetapi Najah ini belajar sekadar SPM sahaja. Dan lebih mengejutkan Najah adalah janda anak satu! Dia bercerai awal tahun lepas. Anaknya sudah setahun lebih.

Pada  mula dia cakap, "Kak, nanti jumpa anak Najah kat rumah. Kak jangan terkejut tau."
Sumpah aku tak percaya. Dia cuba yakinkan aku, "Najah bagitau kak awal-awal supaya kak tak terkejut." Tapi pada masa itu, aku masih tak dapat percaya lagi. Ye la, Najah ini pun suka berseloroh dan bergurau. Umur baru awal 20-an, tak kan lah dah ada anak, kan? Gaya dia tak macam ibu orang. Isk, confious!

Bila sampai kat rumah dia, baru aku percaya akan kata-katanya. Masa dalam perjalanan dia sudah beritahuku status dia yang sudah bergelar janda dan ibu tunggal. Apabila melihat rumah dia yang sempit ibarat rumah setinggan, aku betul-betul kesian dan tersentuh hati. Mak Najah pula masakkan kami maggie goreng untuk makan malam (walaupun aku tak suka maggie goreng -aku suka maggie celup-celup sahaja), lagilah aku rasa terharu. Aku rasa macam menyusahkan mereka sahaja.

Najah la sekarang ini yang menanggung keluarga. Bekas suaminya haram nak kasi duit nafkah anak mereka yang seorang itu. Bapa tirinya baru dapat strok sebelah badan. Mak Najah dan madunya yang membela bapa tiri Najah secara bergilir. Dengan ini menyebabkan mak Najah tak dapat untuk pergi kerja. Sebelum ini mak Najah kerja, dapat jugaklah tampung perbelanjaan keluarga. Abang Najah tak kerja. Aku pun tak faham, kenapa dia tak kerja. Tidaklah pula aku tanya lanjut.

P/s: Aku memang kenal rapat dengan Najah ni. Aku kenal mak dia, anak dia. Anak dia pun rapat dengan aku. Aku pula memang sukakan kanak-kanak, dah pandai cara nak bergaul dengan budak-budak.

Dengan cerita kisah benar ini, aku nak ajak korang supaya bersyukur dengan kehidupan yang kita ada. Mungkin kita rasa hidup kita susah, tapi ada lagi yang lebih susah. Kita kena banyak tolong-menolong meringankan beban orang lain.

Semoga Najah kuat mengharungi hidup. Kak Sha sayang Najah. Rasa macam adik sendiri.

Ulasan

  1. Sedih jugak kehidupan najah ni. Muda lagi dah bergelar ibu tunggal. Memang kita patut bersyukur dengan apa yang kita ada.

    BalasPadam
  2. ril a ah. Kita patut bersyukur dengan kehidupan kita.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Nak tinggalkan komen ek? Sila-sila =)
Pastikan tak menyinggung perasaan sesiapa ya.
Happy blogging.

”Jom like page fb blog”

Catatan popular daripada blog ini

Pantang Larang dan Makanan Orang Demam Campak

Air kelapa sangat bagus untuk demam campak Nak jaga pemakanan orang demam campak? Ok, aku ada petua dan tipsnya. Segala yang tertulis di sini adalah keluar dari kepalaku, dan pengalamanku menjaga makanan orang demam campak. Ku abadikan di sini. 1. Tidak boleh menggoreng Demam campak ni kita tak boleh nak goreng apa-apa makanan terutamanya guna minyak. Contohnya goreng ikan. Menumis pun tak boleh tau. Sebab apa tak boleh? Sebab ia akan merangsang pertumbuhan campak dan buat ianya kemerah-merahan. 2. Elakkan makanan laut yang gatal Makanan laut, seperti udang, sotong, kerang elok la dikuarantinkan.. Haha~ Bukan kuarantin la tapi jangan makan makanan tu, k. 3. Elakkan yang pedas Cili pun tak boleh makan sebab mengundang kegatalan. Aku ada baca, sup ayam ni bila dibuat sup akan mengeluarkan satu pati yang berkesan khas untuk menyembuhkan demam. Korang letak bawang merah, bawang besar dan bawang putih. Lagi sedap bawang putih tu, tak dipotong, hanya buang kulit, ba

Istilah-istilah Dalam Bundle Yang Ramai Lagi Keliru

Istilah-istilah Dalam Bundle Yang Ramai Lagi Keliru, jom kita gali ilmu. Sha dapat dari kawan-kawan bundle juga. ✔ Bale – Ketul, guni atau tokol pakaian/beg/kasut dan lain-lain. Kain 100 – Baju/pakaian yang 100% kapas. Kain Samah – Baju yang diadun dengan 2 material. 50 cotton +50 polyster (poly). 3 kain – Baju diadun dengan 3 material. Cotton + Poly + Rayon. 3 suku / Raglan / 3q – Baju yang mempunyai lengan bersambung dari leher berakhir di siku. Kain sambung – Lengan baju disambung dengan lengan warna lain, contohnya Rolling Stone Tour Euro82, Iron Maiden ‘aces high’ lengan camo. Ada juga kain sambung di dada. Contohnya Hawaii bernombor. Camo – Celoreng Ringer – Baju yang mempunyai warna/getah pada hujung lengan dan leher. Kain pasir / kain bulu katu – Merujuk seluar Lee,Wrangler,Levis era 70/80/90 an. Combo – Jualan melebihi sehelai dengan 1 harga. Single stich – Jahitan satu garisan sama ada pada lengan atau bawah baju. Biasa pada baju vintage.

Tips Pakaian Untuk Konvo

Gambar konvo! =) Assalamualaikum. Apa yang korang perlu ada untuk pakai pakaian konvo? Aku ada sedikit panduan. Top to toe 1. Kasut Lelaki kena pakai kasut kulit (kulit warna gelap –seelok-eloknya warna hitam) Ala, tak mahal pun ada jer yang murah. Perempuan pula kena pakai kasut bertutup, hitam atau warna gelap seakan-akan hitam. Kasut tu mestilah nampak formal. Tak boleh ada lubang-lubang macam kasut Cinderalella. Orang perempuan mesti tau kasut Cinderalela tu macam mana. Kasut Cinderalela tu adalah kasut plastic nipis dan ada lubang-lubang.   Sila beri perhatian, kasut adalah penting. Tak boleh pakai sandal dan selipar. Stoking tak apa, kurang diberi perhatian (bagi perempuan sahaja). Boleh pakai stoking atau tidak. Lelaki kena pakai stoking. Mesti warna gelap, jangan pakai stoking putih pula, sangat pelik. Bagi mereka yang jarang pakai kasut tertutup macam aku ni, boleh juga bawa sandal atau kasut yang selesa untuk digantikan apabila perlu . Ta

Open Tracker