Ogos 2011 | ! sha my heart

.

Rabu, 31 Ogos 2011

Kad Raya Digital Untuk Teman Bloggers






Assalamualaikum.

Apa khabar pembaca-pembacaku sekalian?

harap-harap korang sihat la.

Semoga kita diberkati dengan limpahan rezeki dan amal ibadat kita di bulan yang mulia ini.

Tadaa~ Aku dah siapkan kad raya versi digital. Tak la cantik dan kemas sangat. Aku tak pandai buat kad digital ni. Tapi kalau kad kreatif, tau la. Bajet je kreatif padahal tak la kreatif sangat.

Mereka yang aku nak kasi kad ni:
1. Encik Khairil (Mai Dari Bendang)
2.  Kotak Bulat (Kotak Bulat Menulis)
3. Encik Azri a.k.a Keroro (Invotion Plan- Plathunkhaz)
4. ImBobo a.k.a Mr Bobo
5. Miss Ina
6. Miz Marmalade a.k.a Fara (Er, agama apa ek?)
7. Aiman
8. Alif Ismail
9. Alif Haris
10. Anif Abdullah –AA –Anip
11. Nizam Ijam –Ijam  (Nizam ijam.com)
12. Atik (Love to be Lover)
13. Anna (Syurgaa Cinta)
14. Wan Mejuez (Wan Mejuez.com)
15. Abu
16. Gary
17. Jerza a.k.a  Jer (JerzaPhobia)
18. Syazwan a.k.a Wawan ( Gertakan Jambu Batu)
19. Abe Long
20. Ezad Amir (Remaja Power)
21. Miss Nadea a.k.a Nad
22. Adibah Mazlan a.k.a Didi (Bunga dan Taman)
23. Warna-warni Pelangi –Budak Pendang
24. Syuk (Miles To Go)
25. Kak Eny (Big Girl In Small World)
26. Sis Bui (idryanproperties)
27. Afiq- peminat bola
28. Nur Syazana (Just The Way I Am)- bakal doctor-student Mesir
29. Nawal
30. Sis Rose Cute-silent readers
31. Nen Collection
32. Eira- budak comm. Uitm ke?
33. Encik Udin (Sengal Zone)
34. Jai (DeCrewz)
35. Peyan – pengomen tegar
36. Aidid Alias- kawan Jer
37. Luqeem
38. Pendamba Mawar- Kawan Anna dan Atik

39. Warga Sintokkian – admin: Fina, Ariffin Janal (AJ), Aini, Pendekar Petai,
 Mimi Dayana, , Roshazreena, Haziqah (Miss Zizie), Ina (Kachi), Tok Wan Muda,  Izahar,  Abdullah Ghazali, Shahril.

40. Warga Malaysia Bloger Unite (MBU)- Wawan, Liyana Hamid, A’liana Hamid.

41. Silent readers.
42. Panggil Aku Han- orang yang bertanggung jawab mengemaskan blog ni..
43. Abang Ghani
44. Idham Expression
45. Teaqarh-budak persatuan
46. Muaz -budak persatuan

Senarai ini bukan ikut kepada mana yang aku pentingkan. Aku pakai main letak jer. Korang tetap di hatiku sebab tu la masuk list. Oh ya, kepada mereka yang aku terlepas pandang, minta maaf ya. Aku tak dapat nak ingat semua dalam satu masa.

Hajat di hati mahu kirimkan kad raya kepada mereka yang terlist seperti di atas. Tapi tak sampai disebabkan kekangan factor ekonomi. Bukan berkira tapi kalau dah tak ada duit sedangkan ada lagi yang lebih penting menanti di hadapan, kena la tentukan mana yang lebih penting. Tak gitu?

Semoga korang dapat terima kad digital yang tak seberapa ni. Kalau sudi dan sesuai dengan tema blog korang, buat la entri.

Izin  undur diri buat sementara waktu.

Selamat berpuasa dan selamat menyambut Hari Raya.

Boleh ‘like’ kalau suka.

Merdeka- Malaysia Bumi Bertuah


Assalamualaikum.

Entri pesanan.

Merdeka, merdeka!!

Kenapa kita perlu berbangga menjadi rakyat Malaysia dan mempertahankan kedaulatannya?
Meh aku kongsikan dari kepala otak aku. Hehe~

-Terlindung daripada tiupan angin kencang –angin taufan dan puting beliung
-Berada di luar lingkaran gunung api Pasifik – tak ada gunung berapi, gempa bumi dan tsunami
-Banjaran Titiwangsa menjadi tulang belakang Semenanjung Malaysia

-Kestabilan politik dan ekonomi –tak ada demonstrasi yang melampau seperti Mesir, Libya dan Syria. Bersih 2.0 tu biasa sahaja.
               –kita merdeka dan bebas tak seperti Palestin.
-Ekonomi Malaysia ni teguh, kalau tak tak la rakyat negara lain berpusu-pusu datang Malaysia nak cari kerja.

-Keamanan dan kemakmuran – Aman, tiada perang saudara atau kebangkitan rakyat guna senjata api macam negara-negara lain. Contoh terdekat Thailand (Selatan Thailand) dan Filifina (militant Abu Sayaf)

Susah payah datuk moyang dahulu perlu diambilkira dan dihargai- Korang patut baca sejarah. Susah kot datuk nenek kita dahulu. Aku sebagai orang Kedah masih terasa dengan peperangan dan keganasan akibat perang.

Korang tak faham? Ini adalah berkaitan perang Bisik. Sampai ke hari ini, ada pasar di Kuala Kedah menggunakan kaedah bisik untuk berjual beli.

Pengalaman aku pula, masa kecik-kecik dulu, kalau nampak orang Siam dari jauh, mak akan panggil anak-anaknya masuk dalam rumah dan duduk diam-diam. Berkumpul. Begitu juga dengan jiran-jiran. Semua masuk dalam rumah dan tutup pintu. Duduk diam-diam. Nak bercakap pun berbisik.

Biasanya jiran yang memberitahu ada Siam Perut Hijau di hutan. Terus jiran sebarkan kepada jiran-jiran yang lain.
Takut pada waktu tu. Cuma berharap diorang tak akan datang ke rumah orang kampung.

Korang mungkin akan gelak atau kata kolot. Tapi korang tak tahu kenapa kami berbuat sedemikian dan memanggil mereka Siam Perut Hijau. Dikatakan Siam ni adalah manusia yang sangat zalim di dunia semasa Perang Bisik.

Aku tahu hal ini berdasarkan ceramah khas oleh pegawai Muzium Perang Kuala Kedah di muzium tersebut. Cuba la korang bayangkan, dah beratus tahun perang tu berlaku tapi sampai tahun millennium pun masih terasa kesannya. Teruk, kan?

Jadi, aku akan menghargai kemerdekaan ni. Bukan senang orang dahulu nak mencapai kemerdekaan. Beratus tahun kot nak dapat keselesaannya. Diorang berjuang guna darah.

Kita? Mampu dan rela tak kita berjuang macam diorang? Jadi, bila dah susah payah macam tu, kita kena hargai dan berterima kasih kepada mereka yang banyak berjasa kepada kita. Jangan biarkan tanah bertuah ni dijajah kembali. Oh, tidak!

Korang pula macam mana?Any comment? Bantahan?


Isnin, 29 Ogos 2011

Ramadhan dan Syahwal Bulan Menggemukkan?

KFC Zinger Reloaded-Gambar hiasan

Wanita dan diet memang tak dapat dipisahkan. Tapi aku tak  terlibat sebab tak perlu risau bab makan ni. Sentiasa slim. Haha~

Ramadhan dan Syahwal adalah bulan yang menggemukkan? Kenapa tidak, makan tak berhenti. Makan semasa berbuka, selepas solat maghrib, sebelum nak ke terawih. Kemudian, balik dapat moreh, makan lagi. Sebelum tidur, makan dulu. Sahur pula, makan lagi. See, berapa kali makan tu? Macam mana tak gemuk kalau macam tu?

Cara aku, makan makanan berat masa berbuka. Selepas solat Mahghrib makan cucur atau apa-apa yang ringan sambil tengok TV. Sebelum terawih tak makan apa-apa. Masa terawih bawa air masak, sebab badan aku sangat memerlukan air putih berbanding orang lain. Moreh tak ada kat masjid sebab digantikan dengan majlis berbuka puasa.

Balik terawih, kalau lapar sangat baru makan. Kalau tak, lewat malam sebelum tidur baru makan. Sahur minum air putih segelas. Itu jer. Simple tak?

Aku tak faham la dengan orang yang kata nak diet tapi makan tak ingat dunia. Kalau nak diet, diet la betul-betul. Ini tak, kejap-kejap nak makan. Aku yang kadar metabolism tinggi pun tak makan sekerap tu. Diorang yang kadar metabolism rendah, sebab badan dah besar, nak tambah membesarkan badan lagi?

Ni tips dari aku.

1. Ikut Cara Orang Kurus Makan

Kalau nak berdiet, cuba la ikut cara makan orang yang kurus. Kalau boleh, ikut ambik makanan sama dan jumlah yang sama macam diorang. Kemudian, tiru apakah aktiviti diorang.

2. Pilihan Lauk

Orang yang berbadan besar ni biasanya gemarkan daging. Lepas tu bising bila badan kembang macam belon udara. Haha~ perumpamaan yang tak bagus.

Korang tahu tak yang daging tu akan terus menjadi daging korang. Bayangkanlah, makan seketul daging, terus tumbuh seketul daging pada badan korang. Macam mana tak gemuk kalau macam tu? Kat mana aku baca fakta ni, aku dah tak ingat sebab dah lama.

Aku biasanya ambik seleksi makanan yang ada sayur atau ulam segar, kuah dan lauk. kalau nak pilih lauk, sayur dan ulam, segera tertera di kepalaku, apakah kelebihan khasiat makanan tersebut dan keadaan diriku.

Kalau aku rasa nak demam, aku akan tahu makanan mana yang perlu aku jauhi dan makanan mana yang perlu aku ambil. Korang macam tu tak? Kalau belum, korang kena banyak membaca dan tambah ilmu pengetahuan ya.

3. Kunyah
Cuba korang kunyah 40 kali sebelum telan. Sila cuba di rumah ya. Bilang okay. Dengan ini korang akan rasa cepat kenyang. Maka dapat la pinggang yang diimpikan.

4. Minum Air
Ada orang yang berbadan besar ni disebabkan oleh air. Gemuk air orang kata. Kalau macam tu, kurangkan sedikit ye minum air tu. Ada yang bergelen-gelen sehari minum air. Erk, adakah badan korang tu tong dram? Sila kasihan kepada badan anda, okay.

Korang boleh cuba petua orang tua-tua kita. Minum air selepas sejam makan nasi. Aku pernah cuba. Rasa muda belia gitu. Ye la, ini adalah petua awet muda. Eh, kita membincangkan pasal tips diet. Petua awet muda pun okay apa. Selain berdiet, dapat awet muda.

5. Kurangkan makan

Nak makan apa sahaja tak ada halangan. Tapi ambil sikit sahaja. Ingat, badan kita bukannya tong sampah. Aku faham, nafsu nak makan korang tu membuak-buak tapi tak perlu la nak telan semua, k. Aku pun pernah rasa macam tu tapi aku ingatkan diri yang aku tak nak gemuk. Sebab tu aku tak makan selepas kenyang.

Lagi satu, korang takut membazir, kan? Kalau macam tu, lain kali ambil makanan tu beringat sikit dan ambil la dalam kuantiti yang sedikit. Ingat, membazir itu amalan syaitan dan melantak habis-habisan tu orang panggil setan. Haha~

6. Ikut Sunnah
Cuba amalkan seperti cara makan Nabi s.a.w. makan setelah lapar dan berhenti sebelum kenyang. Ini korang tak, bila jer rasa teringin, terus sambar makanan. Berhenti tak berhenti makan pula selepas sendawa 5 kali. Tak boleh la macam tu, sis. Kata nak diet, buatla betul-betul. Lagipun amalkan sunnah Nabi ni tak rugi, berkat sudah tentu ada.

Semoga tips-tips di atas membantu anda. Ingat, bersusah-susah dahulu atau berdiet-diet dahulu, hasilnya dapat di hujung =)

Bulan puasa dan raya ada makanan yang istimewa dan sedap serta lazat. Ingat juga, badan korang bukannya tong sampah atau tong dram untuk korang telan segalanya. Makanlah macam manusia dengan penuh adab tertib bukannya melantak macam setan.

Tulus ikhlas dari aku.

Selamat Hari Raya, Maaf Zahir dan Batin.

Ahad, 28 Ogos 2011

Adik Beradik Yang Terbaik


Assalamualaikum...

Entri peribadi.

Aku suka sangat dengan Ramadhan kali ini. Sebab apa? Sebab aku rapat dengan adik-beradik.

Aku dilahirkan dengan adik beradik yang ramai. 7 orang. Ramai kata orang. Masa kecik-kecik dulu memang terasa ramai tapi bila dah besar ni, rasa sikit saja. Rasa nak tambah lagi adik sebab rasa tak cukup ramai dan kasihan kepada mak ayah kalau nak tinggalkan mereka.

Tinggalkan ni maksudnya keluar dari rumah untuk tujuan yang baik. Aku pernah keluar tinggalkan rumah untuk belajar dan bekerja. Pada waktu aku keluar untuk belajar, rasa kesian sangat kat mak ayah sebab rumah macam tak ada siapa.

Sebab tu aku selalu balik. Selalu? Masa belajar dulu, biasanya secara puratanya aku balik sekali dalam masa  sebulan. Nak balik selalu tak boleh walaupun dekat sebab jadual aku agak sibuk. Hari Khamis balik petang, sampai rumah dah senja. Tidur satu malam. Petang Jumaat dah bertolak balik sebab ko-k aku mula 8.30 pagi. Tak sempat la kalau balik pagi dari rumah.

Kalau aku sibuk, maka berbulan-bulan la tak balik. Ye la, waktu cuti 2 hari tu ada aktiviti lain pula.

Masa aku bekerja dulu, aku akan pastikan setiap bulan aku balik. Tak kisah la walaupun penat dan jauh dengan cuti berapa hari saja, yang penting dapat jumpa mak ayah.

Korang macam mana? Aku akan balik jenguk parents sebab takut menyesal tak dapat nak tengok buat kali terakhir. Kita mana tau diorang akan pergi bila.

berbalik kepada topik, aku rasa rapat dengan adik-beradik masa bulan puasa ni terutamanya masa berbuka puasa dan membuat sesuatu kerja rumah. Diorang pula seakan rindu dan sayang menyayang. memang la adik beradik memang patut ada perasaan tu kan?

Aku kan baru balik dari Melaka, adikku seorang lagi pula tak lama lagi akan pergi sambung belajar kat Sarawak. Maka adik-adikku yang lain yang mana duk kat rumah tu layan kami baik-baik. Diorang jugak suka usik mengusik. Aku la yang jadi tukang gelak.

Aku tahu adikku sorang tu, Adik rasa nak habiskan masa dan cipta kenangan masin dengan kakaknya yang belajar di Unimas. Adikku yang duduk di Unimas tu pun sama. Dia pernah kata, dia memang sayangkan adik bongsu sebab dia ada adik sorang saja. Baru aku tahu dia sayangkan adiknya. Selalu nampak dia condemn jer.

Aku memang rapat dengan Adik.

Carik-carik bulu ayam.

Kenuk lalu, kiambang bertaut. Kenuk? Ye ke? Betul ke pepatah tu? Salah!

Biduk lalu, kiambang bertaut.



So, hargailah mereka selagi kita dapat bersama orang tua tersayang dan adik-beradik is the sweetest thing in the world.


P/s: Yeah, dapat baju kurung percuma. Percuma sebab tak payah upah. Beli kain jer.

P/s/s: Up date cepat dan terburu-buru. Nak pergi buat kuih raya ni. Haha~


Terima kasih sudi baca entri ni. Sudi-sudikan diri ‘like’ kat bawah entri ni dan fan page atas sana ya. Sayang korang.


Anything can happen, that why life is wonderful. Struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one. No one you shouldn't hurt their feels!




              

Kempen Jom Beri Duit Raya-Jom Join


Aku nak join kempen duit raya yang dijalankan oleh teman baikku, Keroro.

Ini petikan dari blog keroro, dia bagi copy daa..

Bagaimana?


Mudah sahaja. Korang cuma perlu ikhlaskan diri untuk klik iklan di setiap blog yang korang lawati, hehe.

Aku tahu kebanyakkan (baca : mostly) daripada kita semua ni memang malas gila nak klik iklan kat blog orang. Tapi nak orang datang klik iklan kat blog kita kan? #rollingeyes

Jadi, apa salahnya di bulan raya ini, setahun sekali kita rajinkan diri untuk klik iklan setiap blog yang kita lawati. Tahun ini kita beraya sebagai blogger, jadi mesti kena ada duit raya kan. Walaupun setiap klik itu cuma bernilai beberapa sen, tapi jikalau dikumpulkan dalam masa sebulan, insyaAllah boleh dapat lebih dari RM 2 setiap seorang. Kan? #sengih

Itu sahaja, mudah dan senang je kan?
Camne nak join kempen ni bro?

Mudah jugak, korang cuma perlu copy paste entri ini, dan backlink kepada blog yang berkenaan. Contoh,
Freaky nampak entri ini di blog aku, Freaky copy dan backlink kepada aku. Tia pula nampak entri ini dari blog Freaky, Tia copy dan baclink kepada Freaky.

Bila korang dah join kempen ini,  tanamkan sifat amanah dan jujur serta ikhlas dalam diri. Ikhlas memberi duit raya kepada orang lain, tanpa menyatakan korang dah klik iklan si polan sekalian.

Itu sahaja rasanya, aku tak paksa korang. Korang join dengan kehendak korang sendiri.




Aku nampak dari blog ko, jadi backline kat ko la kan?

Ok, aku backline kepada blog http://platunkhaz.blogspot.com/2011/08/plan-no-535-kempen-jom-beri-duit-raya.html.



Aku pun mula-mula keliru sama ada ia salah tapi dia dah jawab. Korang layan je la mesej aku dengan Keroro ni:


Noor Hapisah
  • Assalamualaikum.

    Aku nak tanya, boleh ke buat klik-klik iklan mcm segment ko pasal duit raya tu?

    Sebab aku baca kat sini:

    http://aizuddin.com/hukum-menyertai-nuffnang-advertlets-dan/
    Hukum Menyertai Nuffnang, Advertlets Dan ...
        aizuddin.com
       Semakin ramai blogger-blogger baru yang muncul. Sama ada sengaja nak muncul atau tak sengaja. huhu. Berblog kerana wang? minat? hobi? atau sebab-sebab lain? Ramai di antara blogger mengharapkan blognya dapat menjana wang yang banyak terutamanya dari iklan nuffnang.


    yg mana link kat atas ni, aku ambik dari blog ko jugak, entri yg ni:
·     
http://platunkhaz.blogspot.com/2011/07/plan-no-324-hukum-letak-iklan-di-blog.html


Mohon jelaskan perkara ini. Ewah, skema bagai. Haha~


Sila tunjuk ajar ku sifu.. Hehe~
Ko kan otai, kena la ajar aku. Aku kan newbie.. Haha~

  • Aku rasa aku dah jelaskan dalam entri tu. Mungkin ko keliru dengan term menyuruh orang klik tu kan?

    Ok, kat sini aku tak amalkan 'aku klik ko, ko kena klik aku'. Duit raya tu, aku dah terangkan bahaya aku nak kita ikhlas klik setiap blog yang kita masuk dalam sebulan raya ni, sebagai cara kita bagi duit raya kepada diorang.

    Bukannya aku paksa orang klik aku punya, atau menyuruh orang lain
Paksa orang lain klik iklan. Cuma ringankan tangan untuk klik iklan, sebab aku tahu mostly orang memang taknak tekan iklan tu, memang sengaja atau malas.

So, aku memang dah jelaskan. Lau nak join kempen bagi duit raya ini, just buat kempen tu, dah jangan duk meminta orang klik, tu je, atau pun.

Korang klik berdasarkan persetujuan masing-masing, kerelaan hati, takpe jugak.

Paham sekarang?

Aku pon dah lama mengkaji benda ni, sejak dari aku buat entri pasal hukum itu sendiri. Sebab tu aku bagi nama jom beri duit raya, bukan jom mintak duit raya.

Kan jauh berbeza term tu, hehe.

Banyak la ko newbie, kita sama-sama naik je pon. Haha


Noor Hapisah
  • Ooo, mcm tu rupanya..
    baru faham..

    Newbie la, bnyk tk tau.. haha~
  • Aku dh baca entri ko tapi kurg faham.. skrg ni baru faham.
    TQ2..
Ok, no problem :):)


So, jom la join.

Korang kena backline ke blog aku la sebab korang yang jumpa entri ni kat dan berminat nak join selepas aku dah terangkan pada korang.

Pasal nak klik iklan, ikut keikhlasan hati korang, sama macam Keroro terangkan dalam mesej tu. Aku tak nak makan duit haram. Hehe~ Kasar ayat.

Apa lagi, dah faham kan? Jom la join.


P/s: Minta maaf aku ambik mesej kita dan letak kat sini. Kalau aku edit, takut tersalah faham.


Terima kasih sudi baca entri ni. Sudi-sudikan diri ‘like’ kat bawah entri ni dan fan page atas sana ya. Sayang korang.


Anything can happen, that why life is wonderful. Struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one. No one you shouldn't hurt their feels!      

Sabtu, 27 Ogos 2011

Meriah Raya Mula Terasa-Seronoknya Beraya Di Kampung

Assalamualaikum...

Up date cepat.
Ada hal selepas ni, very soon.

Dah berdantam dentum kampung aku ni.
Mercun dan bunga api dibakar
main balas-balas dua-tiga kampung
Meriahnya! :)


Rumah pun dah kemas-kemas.
Halaman pun dah siap dirapikan
Tunggu nak hias-hias je lagi.
'Pokok krimas' jangan dilupa, sudah lama dihias. Haha~


Mula-mula aku terfikir juga untuk apa semua ini?
Baru aku teringat, la dah nak raya rupanya..
Aku blur rupanya lalala~
Tak sedar yang Ramadhan dah nak berlalu
Ah, aku masih mahu berada di dalam bulan penuh berkat ini


Sampaikah kita ke Ramadhan yang akan datang?
Marilah mohon doa agar Ramadhan ini diterima
dan Ramadhan akan datang akan kita buat baik-baik
dan mohon agar dipanjangkan usia
untuk bertemu Ramadhan lagi


Syahwal yang bakal tiba
Barakallah huma hu mawa barakah alaik..
Meriahnya beraya di kampung
Menanti dengan sabar kepulangan kakak-kakak bersama anak-anak buah dan abang-abang ipar
Makin meriah dan riuh rumah Encik Mangsor dan Puan Che Mah
Sayang semua
Bahagia :)



Macam mana kat tempat korang?


Terima kasih sudi baca entri ni. Sayang korang.


Anything can happen, that why life is wonderful. Struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one. No one you shouldn't hurt their feels!




              

Tips Tackle Perempuan Kasar




“Sape suka awek kasar? Please la, tak ada sape pandang!”

“Sorry, aku memang kasar. So, nak gaduh?”

“Apa pandang-pandang, nak gaduh ke?”

Pernah disergah perempuan macam tu? Ha, jangan tak tau tak semua perempuan tu lembut dan ayu. Ada jugak perempuan kasar.

Apa, korang tak berminat dengan perempuan kasar? Ok, tak de hal. Tapi bagi sesiapa yang ada berkenan atau ingin merebut hati dan mencairkan hati seorang gadis kasar, aku ada tips tackel perempuan kasar.


1. Rileks, sabar
Perkara utama yang korang mesti ada ialah kesabaran.  Selain itu, kalau korang nak dekati dan fahami dia, korang tak boleh terburu-buru. Rileks saja dengan tindakannya dan bersabarlah. Kebanyakan yang berperwatakan kasar ni, sememangnya panas baran.

Mereka juga sukar untuk menerima orang lain dalam hidup mereka. Ya, diorang memang ramah dan mesra dengan korang tapi bukan senang korang akan berada di hatinya.

2. Komunikasi
Diorang ni kalau bercakap memang la kasar. Aku-kau memang biasa la bahasa tu pada diorang digunakan kepada sesiapa sahaja. Tapi kalau orang tua, memang la diorang hormat, tak de la nak guna aku-kau.

Korang pun kena la biasa cakap macam tu. Best tau cakap macam tu. Bukan kurang ajar atau apa, tapi selamba dan happy. Tak percaya? Cuba la bercakap macam tu dengan diorang, pasti fun. =)

Diorang ni biasa guna perkataan kasar tapi tak la bermaksud kasar. Satu perkataan kasar yang biasa digunakan ialah ‘bodoh’. Ada  dua maksud, biasanya diorang gunakan maksud yang tersirat, bukannya maksud bodoh yang sebenar.

Tersirat macam mana? Kadang-kala apabila diorang rasa malu, mulutnya lancar menuturkan perkataan, ‘bodoh’. Bukan kerana malu itu yang bodoh tapi perasaan mereka rasa tu menyebabkan ia digelar ‘bodoh’.

 Korang faham tak? Kalau tak faham, baca lagi sekali dengan penuh penghayatan dan tawaduk, okay.

3. Ikut Rentak
Mood diorang ni cepat berubah. Kadang-kadang  tu baik sangat, kadang-kadang kasar.
Jangan lukai hatinya. Kalau dilukai, akibatnya susah la nak pujuk sebab diorang akan defends diri dan tak kan biarkan ianya dilukai lagi.

Mood diorang cepat berubah sebab diorang ni kadang-kala merasai diri mereka adalah lelaki. Terkejut? Ya, diorang ada sedikit gen lelaki sebab tu diorang agak kasar sikit.

4. Baik Hati

Diorang baik walaupun kasar. Macam watak Fasha Sanda dalam Dewi Cinta. Baik kan?
Walaupun diorang ni kasar tapi hati diorang baik. Baik sangat. Kadang-kala gadis lemah lembut dan ayu pun tak sebaik diorang.

Salah satu criteria yang menjadikan diorang ni baik, diorang tak suka dengar umpatan dan mengumpat. Diorang selamba dan tak kisah sangat dengan cakap-cakap orang sekeliling. Tapi bukan bermakna diorang akan berbuat sesuka hati dan malu. Diorang tetap seorang perempuan tapi nilai-nilai jahat dosa kering tak ada la.

Korang akan bertuah kalau dapat diorang sebab nak tegur perempuan yang suka mengumpat ni susah dan sukar nak berubah insaf.

5. Ceria
Jangan tak tau, diorang ni seorang yang ceria dan selamba. Jadi korang belajar la berjenaka dahulu sebelum nak tackle diorang. Korang juga kena la gelak bila dia buat lawak. Bila dia dah ceria, layan jer. Jangan duk buat perangai pula waktu dia tengah ceria. Nanti lari mood.

Kesimpulan

Tak de susah sangat nak tackle gadis kasar ni kalau tahu caranya. Tak gitu? Rasanya banyak lagi tips yang aku nak kongsikan tapi rasanya dah panjang lebar ni. Lain kali aku kongsikan, k. Tunggu Tips Tackle Perempuan Kasar 2 pula ya.

Pernah kenal perempuan kasar tak? Korang suka dia tak? Suka sebab apa?

Terima kasih sudi baca sampai habis. Boleh ‘like’ kalau tips ini menarik dan berkesan.

" Segmen: Bloglist MerdekaRaya by Faridah Nazurah "

Assalamualaikum...

Aku nak join bloglist. Dah lama rasanya tak join segment ni.


1. buat entry bertajuk " Segmen: Bloglist MerdekaRaya by Faridah Nazurah "
2. letak header


Done!

Terima kasih sudi baca entri ni. Sayang korang.


Anything can happen, that why life is wonderful. Struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one. No one you shouldn't hurt their feels!




              

Karenah Orang Kampungku Menyambut Raya



Assalamualaikum dan apa khabar?
Raya? Dah makin tiba, kan?

Macam mana dengan persiapan raya korang?

Aku duk rumah ayah bonda di kampung. So, tak de la persiapan dan rasa keterujaan nak balik kampung tu.

Persiapan kat rumah ni kena la kemaskan bilik stor. Eh, macam mana nak cakap. Bilik stor ditukarkan menjadi bilik dan barang-barangnya di keluarkan. Korang bayangkanlah ke mana nak bawa barang-barang stor tu? Barang penting kot, buku-buku teks dan nota-nota aku masa belajar dulu. Pakaian kakak dan keluarga.

Itu belum termasuk barang-barang aku selepas belajar baru ni, walaupun dua tahun tapi barang banyak sebab dulu kena duduk rumah sewa yang kosong, kena la beli perabut kecil-kecilan. Banyak jugak la, dengan buku-buku lagi, toto, meja kecil, baju-baju. Aku gila juga beli baju.

Kalau ada bilik stor boleh la sumbat situ tapi dah dijadikan bilik tidur, ha sudah..


Bunyi Mercun

Berbalik kepada cerita asal, kemeriahan beraya di kampung aku ni, berdum dam juga la bunyi mercun. Tapi kat rumah aku tak main sebab adik-adikku pun dah besar gedabak. Hehe~ tunggu kanak-kanak (anak saudara) datang kot baru nak berbunyi-bunyi.

Raya kali ni tak la semeriah bunyi macam tahun-tahun lepas. Adakah kerana mereka yang biasanya main mercun tu dah berkahwin dan boleh berfikiran matang atau takutkan bahaya akibat bermain mercun seperti TV dan surat khabar tunjukkan? Aku tak dapat nak jawab sebab aku tak pi interview diorang lagi. Haha~


Cahaya


Rumah jiranku pasang pelita. Rumah aku dari awal puasa, adik bawahku sibuk bertanyakan adik lelaki bongsu, manakah pelita. Sampai ke hari ni tak jumpa pelita. Biasanya kami pasang pelita pada bulan puasa sempena nak sambut Syahwal. Tapi kali ni tak ada pula.

Rumah jiranku pasang lampu mentol warna warni. Dulu rumah aku ada lampu warna warni tu tapi sekarang dah terbakar. Ye la, dah dekat 20 tahun kot. Rumah aku tahun ni pasang lampu lip lap.Lingkarkan pada pokok inai kat tepi rumah.

Aku selalu kata, “Rumah orang lain pasang pelita dan lampu warna-warni, rumah kita pasang pokok Krimas. Haha~”


Cat Rumah

Rumah jiran sebelah ni yang mula-mula cat rumah dulu.  Cat kuning kat dalam rumah. Kemudian jiran-jiran sekeliling kat rumah aku pun cat jugak. Aduh, pantang tengok orang lebih ke memang tema tahun ni cat rumah? Haha~

Jiran-jiran ikut cat luar rumah warna hijau muda lembut, hijau lumut. Ada yang cat dalam rumah warna hijau. Ni tema apa ni pakai warna hijau?

Adikku kata, “rumah kita je yang tak cat. Tak apa la, rumah kita ada langsir baru pun dah cukup. Tahun depan kita cat dalam rumah, tahun kemudiannya kita cat luar rumah.”

Nasib baik la adik-adikku fikir macam tu. Kalau dia fikir nak cat rumah jugak, giler r nak kena kemas barang dalam rumah ni (kalau cat dalam rumah) dan kena tunggu cat kering (kalau cat luar rumah) sebab sekarang ni musim hujan.


Berbagai karenah sempena raya kan? Menarik jugak. Sudah nampak pembaharuan di kampungku yang tercinta ini. Harap-harap keramahan dan kemesraan tidak padam di setiap insane penduduk kampungku.

Jemput datang rumah ya Raya ni.

Di kesempatan ini aku nak menyusun 10 jari memohon kemaafan.

Entri berkaitan:
Kad Raya Digital Untuk Teman Bloggers

Terima kasih sudi baca sampai habis. Siapa dah sudah baca, boleh ‘like’.



Jumaat, 26 Ogos 2011

Setiap Blog Ada 'Luck' Tersendiri


Assalamualaikum...


Aku nak kongsilah serba sedikit yang aku tahu serba sedikit dalam dunia blogging ni. Ya, aku tak sepopular dan sekencang blogger lain. Tapi aku tak kisah sebab masing-masing ada ‘luck’ tersendiri. Aku cakap macam ni sebab aku baru perasan mengenai hal ini semalam.

 Macam mana aku boleh terperasan? Aku ada dua blog. Satu blog ni dan satu lagi blog lain yang aku sengaja rahsiakan sebab aku tengok keikhlasan orang yang berkawan denganku. Adakah dia akan layan blog kedua aku tu sebaik dia layan blog aku ni atau tidak.

Blog kedua tu dikunjungi oleh mereka yang lain. Ada juga mereka yang sama lebih sukakan blog kedua tu berbanding dengan blog pertama ni. Aish, ini membikin rasa cemburu blog pertama. Hehe~


Blog Pertama: Cemburu la dengan ko, blog kedua. Follower ada 50 blogger lebih saja tapi blogger otai pun datang komen kat badan ko.
Blog Kedua: Ko cemburu ke? Aku pun tak tau tetiba saja blogger otai tu datang komen. Seingat aku tak de pun pergi ke blog dia.


Blog Pertama: Apa perasaan ko?
Blog Kedua: Memang terharu la. Ye la, kita kan budak baru  ada blogger otai datang komen, memang terharu la. Rasa best sangat dan ko kena tolong aku bangunkan blog tu juga.


Blog Pertama: Ye la, nanti aku tolong ko bangunkan blog. Aku nak tahu ni, apa yang ko buat sampai dia datang tulis ‘tatu’ kat badan ko?
Blog Kedua: Aku tak buat apa-apa. Aku sekadar tulis entri macam biasa. Mungkin dia suka dengan gaya aku kot.


Blog Pertama: Apa gaya ko? Konsep ko apa?
Blog Kedua: Gaya santai. Konsep blog tu lebih kurang ko juga cuma tak ada la tulis panjang lebar macam blog ni.


Blog Pertama: Habis tu, aku kena tulis bagi pendek jugak ke?
Blog Kedua: Tak perlu. Ko ada gaya ko yang tersendiri. Aku ada gaya aku tersendiri. Kalau sama je gaya kita, tak best la. Kat mana pula tuan blog kita tu nak melepaskan perasaannya? Kesian dia. Dia tu kesunyian. Kat blog la dia boleh kongsikan sesuatu.


Blog Pertama: Eh, kenapa ko lebih tahu pasal tuan blog kita tu berbanding dengan aku?
Blog Kedua: Ko tu tak sensitive. Tu la pasal. Apa kata kita bersaing untuk raih kasih sayang tuan blog kita tu?


Blog Pertama: Ok.. Set.
Blog kedua: Deal. Aku tak kan biarkan ko menang. Haha~

Blog Pertama: Shyyuu, diam. Cik tuan blog kita tu tengah tidur. Nanti terjaga pula.
Blog Kedua: Eh, ko dah sensitive.


Blog Pertama: Kan aku dah kata, aku tak kan bagi ko menang. =P
Blog Kedua: Aku tak kan kalah


P/s: Nantikan tips blog dari aku yang menggamit pengunjung, follower dan komen. Mesti korang nak semua ni, kan? Tunnngggguuu~



Anything can happen, that why life is wonderful. Struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one. No one you shouldn't hurt their feels!




              

Aishiteru Beatiful My Girl Part 2



Aku nak sambung cerpen sebelum ini, Aishiteru Beatiful My Girl (ABMY)-Part 1
jom sama-sama kita saksikan.

Farid M.C sedangkan Zamri ajak Mira berbuka puasa. Mira ajak Zati ikut sekali.

“Malas la aku nak pergi.”

“Ala ko kena temani aku. Takkan aku nak membatu je sepanjang berbuka puasa nanti. Dah la mamat tu macam tiang elektrik, diam tak kata apa-apa,” pujuk Mira.

“Apa kena mengena dengan aku?” Soal Mira.

“Ada kena-mengena dengan ko la. Kalau abang ko tak ambik MC sesuka hati tak la aku kena mengadap muka mamat touya tu tau.” Touya yang dimaksudkan di sini tiada kaitan dengan encik Touya, blogger yang hebat tu. Tapi touya yang dimaksudkan di sini adalah er aku tak tau nak terangkan macam mana. Maksud dia lebih kurang seorang yang lurus bendul.

“Aha, aku ada cadangan. Ajak abangku sekali”.

“Dia baru bagitau aku yang dia berbuka di luar bersama kawan-kawan sekolah. Ada reunion katanya. Ala, kalau abang ko tak ada, ko kan ada.” Sengih Mira.
“Ok la, surrender.”

Sejak dari majlis berbuka puasa secara kecil-kecilan, Mira makin akrab dengan Zambri. Farid yang cemburu dengan Zamri perasan akan hal tersebut. Cemburunya makin memuncak. Apa sahaja yang  Zamri buat pada blognya, Farid akan tiru. Tapi bukan copy and paste, setakat curi idea. Mamat tu buat review follower, dia pun buat. Zamri buat bloglist, Farid pun ikut. Pendek kata, memang  Farid sentiasa pantau blog Zamri.

Zamri memang tak tahu hal ini. Mira mula perasan yang Farid mula mahu menyaingi Zamri dalam bidang blog. Bagus tu bagus tapi macam tak kena gaya pula. Mira pun boleh tahan kemampuan dan bakat dalam bidang blog ni.

Tapi blog farid kurang sesuatu. Farid tak ada ruangan untuk dia menulis perihal peribadinya sedangkan Zamri ada, Mira lagi la ada. Orang perempuan kan tak boleh dipisahkan dengan emosi. Farid pernah suarakan hal ini kepada Mira.

“Nak tulis dalam facebook, macam membuka pekung di dada dan terlalu ramai kawan-kawan akan menyibuk. Nak tulis dalam blog, ini bukan blog peribadi. Blog aku tu tempat untuk aku kongsikan tips-tips.”

“Maka amat rugi la kamu. Hahaha~ Gurau saja. Look, the blog function is not just for professional sharing. If it does, what for website?”

“Betul jugak tu.”

“Hey U. Aku ada belajar dalam Sistem Maklumat- ICT dan aplikasi yang salah satu tujuan blog ni sebagai e-diary. Aku pelik la ada blogger yang power duk marah-marah pada newbie dan blogger picisan. Katanya blog bukannya diari on line. Aku rasa blogger tu tak ambik kelas. Bercakap setakat pandai hembus saja, tak ada kajian.

 Sekurang-kurangnya nak cakap pun try la buka wiki [link] dulu, search dan baca, ambik tau secara general. Tapi Wikipedia atau Wikimedia pun bukanlah tempat yang terbaik untuk membuat rujukan. Aku malaslah nak berhujah dengan diorang pun, nanti kata aku ni mak cik anon serang blog dia pula.

Amat memalukan blogger hebat tapi ilmu pasal apa itu blog pun tak tau. Aku bukan nak tunjuk hebat. Aku pun tak hebat, sekadar blogger picisan. Tapi ilmu dan fakta tetap ada kelasnya yang tersendiri yang mana tak ada siapa boleh nafikan. Ini baru ada beberapa ratus follower, entry dah meletup sampai seratus lebih komen, dah buat teori sendiri ya. It so funny”.

“wah, pandai ko berhujah.”

“Mana ada, aku terangkan saja apa yang aku belajar sebab aku rasa tak semua orang ambik kisah nak buat kajian dulu sebelum tulis entri. Kalau setakat entri peribadi taka pa la. Ni entri nak hentam orang lain, kena la ada ilmu bai.”

“Ya. Kalau tak ada, senang-senang je orang hentam dia balik. Haha~”

“Pandai pun”

“Ko jugak yang ajar”.

“Aku tak ada ajar pun. Ko dah pandai, cuma kena belajar gunakan otak dan banyakkan membaca”. Mira mengukir senyum.

“Nak buat simple blog pun kena ada ilmu ek?”

Yup, absolutely. Boelh main campak-campak dan ikut hati tapi sampaikah kepada khalayak sasaran kita.

“Ada khalayak sasaran ke?”

“Mesti lah ada, bro. Khalayak sasaran ni, siapa pembaca yang kita nak. Macam niche –entri dari Touya.”

“Kalau tak ada khalayak sasaran?”

“Mesti ada punya la. Ko nak orang baca blog ko kan? Pembaca yang ko targetkan la khalayak sasaran ko”

"Oo, aku faham dah. Pandai la ko ni, Mira. Salute la", Usik Farid.

"Aku tak pandai la, biasa saja."

Begitulah hubungan Farid dan Mira, semakin mekar. Zamri pula, mengintai juga sekali kala.

Bersambung..

Sabar ya.


P/s: Dah keluar senarai untuk konvo. Best pula bila dah konvo ramai-ramai dengan classmate ni.
Link, bukan nak bangga diri tapi sekadar senang nak semak nanti.

Rahsia Nak Khusyuk Dalam Solat



Assalamualaikum.

Entri tips, agama dan pesanan.

Sekarang kan bulan puasa. Ramai yang mengerjakan solat terawih. Tapi tak ramai yang khusyuk. Aku ada petuanya.

Tips ringkas dari aku.


1. Fahami makna

Sekurang-kurangnya fahami makna al-Fatihah.


2. Semak semula bacaan sebenar

Paling penting bacaan doa iftitah, al-fatihah dan tahiyat.


3. Cepat-cepat bangun apabila imam naik atau  membaca al-fatihah

Jangan duk lepak lama atau berborak. Kat masjid tak boleh membicarakan hal dunia. Tujuan berada di masjid untuk berzikir dan banyak mengingati-NYA.


4. Niat iktikaf


Iktikaf adalah kita melepak di masjid semata-mata mahu beribadat.


5. Pedulikan orang lain

Lantak la orang lain nak buat apa pun, cantik ke, hensem ke. Jangan peduli. Yang penting kita sama saja di sisi ALLAH.


6. Bayangkan

Bayangkan di kiri kita adalah neraka, di kanan kita adalah syurga. Kita berdiri di atas titian sirat dan di hadapan kita adalah ALLAH.

Itu yang dianjurkan. Aku pula bayangkan imam adalah pilot kita yang membawa kita ke syurga abadi. Bersolatlah bersungguh-sungguh supaya kita dapat masuk syurga yang berada di kanan kita dan tidak terjatuh ke neraka yang berada di kiri kaki kita. Tumpuan-fokus-khusyuk kerana di hadapan kita adalah ALLAH yang Maha Mengetahui segala isi hati kita.


Bacaan  yang berkaitan:
Ko Dah Hafal Ayat Lazim? Kan Nak Buat Terawih 8 Rakaat
“Kakak Nak Sembahyang Ek?”


Itu sahaja.

Semoga perkongsian ini bermanfaat.

Sampai jumpa lagi.


P/s: Bulan puasa kali ini aku banyak teringat (datang dengan sendiri) orang yang aku rapat tetapi telah meninggal dunia. Kadang-kadang rasa sedih. Teringat kisah-kisah lalu. Kenapa ya?

Khamis, 25 Ogos 2011

Korang Rasa Aku Teruk Ke? Aku OK Saja La

Assalamualaikum


Entri fresh dari ladang.

Aku tak tahu sama ada harus ketawa atau serius. Aku ada buat entri yang menyedihkan macam entri ni Bagai Melukut Di Tepian Gantang-Ye Ke? , Surat Layang Untuk Encik Yang Tak Bernama, dan Dendam

Ramai yang memberi respons. Aku tak la seteruk apa yang korang bayangkan. Aku okay-okay saja. Aku juga bukannya nak tagih simpati korang atau mahu mempermainkan korang. Aku menulis sekadar meluahkan perasaan yang terpendam. Aku tak suka pendam-pendam, nanti makan dalam. Er, ye ke makan dalam atau aku tak kisah langsung? Haha~


Aku ni jenis selamba dan ceria. Tak ada la nak sedih lama-lama bagai. Aku ok saja. Sedih jap je. Tapi ada je yang bersimpati dan anggap aku sudah sangat down.


Kadang-kadang rasa nak tergelak juga, sebab ramai yang turut rasa sedih, sedangkan aku ok saja.  Tapi ok la kan, ada yang sudi memberi panduan dan nasihat. Terasa diriku disayangi. Hehe~

Aku nak cakap, yang aku ok saja.


Terima kasih sudi hadir dan sudi singgah membaca apa yang aku tulis.


Any comment?



Tips Pilih Baju Raya yang Murah


Assalamualaikum.

Entri tips.

Raya dah semakin dekat. Macam mana dengan persiapan raya? Baju raya dah ada belum?

Jom la tengok tips dari Cik Sha My Heart sempena hari raya.


1. Tunggu Masa Sale-Jualan Murah


Awas, ini adalah untuk pasaraya besar sahaja. Kedai runcit Pak Mat, tak ada ye diskaun-diskaun macam tu.


2. Buat sendiri

Asal kapas jadi benang. Mesti korang pernah dengar kan? So, bila lagi nak gunakan kemahiran kemahiran hidup (KH) tu? Kapas-benang-kain-jahit-hias.

Ada sesiapa sanggup ke?


3. Bodek

Korang boleh bodek sesiapa sahaja, ibu, ayah, adik, abang, kakak, mak cik, pak cik, tok wan, nenda, tak ketinggalan tuan kedai. Tak pun mengorat anak dia.

Silap-silap boleh dapat penampar atau beraya di hospital atau di lokap. Haha~


4. Cari Sponsor Anda

Berbaik-baik dengan orang. Cari anak-anak ikan, sugar dady, sugar mummy. Silap-silap boleh tempah neraka. Nauzubillah..


5. Beli Masa Malam Raya

Tapi kalau tak ada saiz, jangan la menangis tak berlagu ya. Tapi menangis la lagu raya yang sedih seperti lagu M. Nasir..


6. Bundle

Bundle pun ok apa. Tapi aku tak perasan pula ada baju Melayu kat bundle.

7. Semulajadi (Nature)

Korang tak payah beli tapi pakai je baju yang diperbuat daripada daun-daun, kulit pokok atau barangan terpakai. Haha~

Boleh pakai tak otak geliga aku ni? Haha~


Jemput komen. Nak tau pandangan korang pula. Korang suka beli masa last minute atau siapkan awal-awal?

P/s: Tak best shopping time tak de duit. Window shopping je la..


Kalau suka, sila ‘like’. Kalau tak suka, suka hati korang la. Haha~

Bila Kepala Ting Tong, Ini Entrinya

 Assalamualaikum.

Entri peribadi dan blogging.

Awas, KRU ye. Hihi~ Entri di bawah ada unsur-unsur bangga diri dan riak. Wakaka~ Daripada korang muntah di bulan puasa ni, lebih baik.. Er, jangan muntah di sini.

Aku nak kupas pasal blogging sikit. Sejak sehari dua ni ramai yang tak ada mood nak blogging. Kenapa? Hanya mereka dan keluarga mereka yang tahu.

Aku? Aku ok jer cuma line yang membataskan aku menghadap Mr Len 24-7 (Eh, ni bukan nama kumpulan M-Pop tu ye). Aku banyak buat autopublish. Korang perasan tak? Apa, tak perasan? bagus kalau tak perasan, tu maknanya aku berjaya la untuk membayangkan aku sedang taip secara on line sedangkan aku off line.

Tapi entri ni, aku taip secara on line dan segar dari ladang. Hehe~ Eh, adakah korang tak perasan tu disebabkan korang memang tak masuk pun ke blog ni? Erm, sedih. Haha~Gurau jer, tak sedih pun.

Kenapa la entri ni banyak sangat emosi ni? Entah, kepala bengong. Fikir macam-macam. Reunion-yang-nak-pergi-tapi-segan-teramat. Perhubungan-yang-entah-ke-mana. Duit-raya-nak-bagi-ke-tak-pada-anak-saudara-sebab-tengah-sengkek-giler. Kuih-raya-tak-buat-habis-lagi. Rindu-pada-teman-teman-seperjuangan. Dan, banyak lagi la nak fikir.

Ah, lantak la semua tu. Aku tak kisah pun. Hahaha~ Tak kisah ke? Kisah.. tapi, ah stress. Kepala bengong. Malu pun ada. Ting tong.

Blog. Blog. Blog.

Encik Azri tengok blog ni berada dalam senarai 3479. Nak rasa bangga ke malu? Nak rasa malu ke bangga?

Bangga la kot sebab blog aku ni dapat juga tempat dalam 3,000+ daripada 15 ribu bloggers Malaysia (berdasarkan follower 'Tuhan traffik').

Blog ni juga bukannya selalu dipingkan ke mana-mana. Kalau ada pun korang nampak ping kat facebook, itu tak sekerap korang dan tak semua blogger group fb aku dapat masuk. Line yang tak mengizinkan.

Kalau kata nak BW, susah sangat la. Bukannya aku rajin sangat nak tunggu blog loading sedangkan aku perlu lawat teman-temanku, seperti yang aku senaraikan.. Uii, 40+ kawan bloggersku. Ramai jugak. Itu pun ada lagi yang miss in list.

Malu? Kalau aku malu, itu dah masuk macam aku ni cemburu. Oh, aku tak cemburu. Rajin, usahanya berjaya. Aku malas (walaupun bukan aku-salahkan broadband. Haha~ Mari salahkan dia).

So, pengajaran dari entri ni, kalau korang nak berjaya dalam bidang blog, sila la pingkan blog anda. Jangan malu, jangan segan dan jangan malas macam aku.



P/s: Tahniah ye Azri, dapat tempat 500+ blog terbaik dalam Malaysia. Tak lama lagi boleh la masuk under 500. Kawan-kawan ko yang hebat kan dah ada. Boleh punya berjaya. =)

P/s/s: Kalau aku tak balas kunjungan korang lebih daripada 3 hari, maknanya aku tak on line. Entri aku buat autopublish. Harap maklum.




Rabu, 24 Ogos 2011

Bagai Melukut Di Tepian Gantang- Ye Ke?


Assalamualaikum.

Entri jiwang dan terlalu peribadi.

Sila baca dengan nada sayu.

Terlebih dahulu, aku memohon seribu kemaafan andai kekasaran bahasaku dan entri-entriku menyentuh hatimu. Bukan aku tak hormatkan dirimu, itu semua sekadar mengujimu. Aku tahu tak semua orang boleh bertahan tapi sampai begini sekalikah keputusanmu?

Hati mana yang tak sedih? Hati mana yang tak menangis? Hati mana yang tak rindu? Hati mana yang tak luluh ditinggalkan pergi sebegitu?

Ya, hati ini sedih, menangis dan rindu kepadamu. Siapa? Hanya orang yang aku maksudkan sahaja yang memahami. Hati ini juga luluh.

Aku positif tapi izinkan aku melayan rasa negative ini..
Andai dapat aku berlari jauh ke gunung, pasti aku akan lakukan.
Tapi fikiran dan hati masih teringat kepadamu.

Kadang-kala hati tertanya, kenapa kau buat semua ini? Setelah kau kail ikan, apabila dapat kau buang semula ke dalam tasik. Tidakkah kau fikir berapa lama luka kail itu akan sembuh?

Orang kata untuk mengubat hati yang terluka mengambil masa 1000 hari. Lamanya.. Aku tak mahu macam tu. Hidup kita bukan untuk dibazirkan untuk perkara yang menyedihkan.

Tetiba dia hilang. Hilang sebentar untuk beribadat. Hilang? Ada jer terselit di celah-celah dunia. Goes somewhere in the world.
Sakit. Sakit. Tapi aku perlu redha. Bulan ini untuk beribadah.

Kadang-kadang, aku berfikir begitu tapi bila lihat perbuatannya, aku kelu. Mesej-mesej aku tak berbalas. Apa maknanya? Adakah telah kau buang no hp ku? Kalau ya, sila cari aku di fb. Aku tahu fbmu belum diactive.

Kenapa aku tak cari kau? Sebab kau sendiri yang tegah aku berbuat begitu. Aku bukannya perempuan yang tak tahu malu untuk terus-terusan mengganggu dirimu. Aku hormat keputusanmu.

Aku tak tahu sama ada untuk terus pasrah atau masih berusaha. Hati memberontak tapi aku perlu redha kalau ini jalan hidup yang telah ditakdirkan untukku. Cuma kadang-kala, hati rasa ingin memiliki.

Kalau hatimu masih mahukan aku, jemputlah aku di sini. Aku menunggumu. Namun, jangan lama sangat, nanti kalau aku tutupkan hati, jangan nak merayu bagai.

Aku masih lagi setia kepadamu seperti dulu. Walau ada yang mengganggu diriku tapi kesetiaanku kepadamu masih utuh. Bukan aku nak berlagak atau bercakap kosong. Tapi itulah buktinya hatiku masih kuat padamu.

Cukup la setakat ini. Tak boleh cakap banyak-banyak, bimbang kau akan bertambah membenci diriku.

Terima kasih kerana sudi hadir mengisi hari-hariku.


Terima kasih sudi singgah dan baca.


‘Like’ kalau suka. Tak suka, tak apa.



Selasa, 23 Ogos 2011

Mendung Tak Selalunya Hujan-Erk, apakah?!

Assalamualaikum.

Aku tak tau nak letak tajuk apa..

Entri peribadi.

Cerita di bawah bukan nak bangga diri, poyo atau riak, ujub bagai. Ia sekadar perkongsian peribadi dengan kawan-kawan yang rapat dengan aku. Kalau korang rasa tak ada kaitan dan buang masa, sila la baca jugak. Haha~ Paksa ni. Wakaka~

Pada suatu malam yang suam-suam kuku, berlakulah satu peristiwa. Erm, apa yang aku merapu ni?

Ok, terus ke isi la.

Aku rasa dihargai sehari dua ni. Sebelum tu, aku rasa sedih sangat. Rasa macam diri tak dihargai. Ini aku yang rasa, orang lain tak de la buat teruk sangat sampai aku terasa tapi takdir yang menentukan tu menekan diri.

Bukan aku tak redha dengan takdir tapi.. (Ah, baca je la. Aku kematian kata-kata). Bukan satu peristiwa negative tapi bercampur-campur 4-5 masalah berpadu. Blend.

Sedih memangla. Tapi aku perlu kuat dan tabah. Bersabar menerima semua ini. Redha. Hidup tak selalunya indah tapi kita kena fikir positif.

Mungkin berkat kesabaran aku, ALLAH berikan kegembiraan dan dihargai oleh orang lain. Syukur ya ALLAH. =)


1. Kawan-kawan support

Kawan-kawan yang rapat, yang kenal lama, yang baru kenal memberi sokongan yang padu kepadaku. Kalau difikirkan, berat jugak bebanan perasaan tapi dengan adanya kawan-kawan semuanya seakan terbang entah ke mana. Freely and freedom.


2. Penghargaan untuk berblogging

Miss Ina puji-puji. Rasanya, ini dah terlebih puji. Mana ada macam tu. Banyak lagi kena belajar dan perbaiki. Apa-apa pun terima kasih kerana sudi quote dalam blog.

Bukan itu sahaja ada yang sudi masukkan blog picisan aku ni dalam bloglist mereka. Terima kasih. Rasa gembira sebab penat lelahku terbalas juga. Apabila ada orang sudi letakkan blog anda tanpa diminta, disuruh, terasa sangat dihargai.

Korang pernah tak rasa macam tu? Kalau ya, tahniah anda blogger hebat. Tapi kalau belum, anda bukan tak hebat tapi usaha masih ditagih untuk memperkenalkan blog anda kepada orang lain.

Tapi bukan nak kata aku ni blogger hebat. Aku tak hebat. Aku pun tertanya-tanya apakah yang bestnya dengan blog aku? Pengomen tegar pun tak ada. Kalau aku tak komen blog diorang, belum tentu diorang nak komen entri aku.

Aku tak nafikan ada juga yang memang jujur nak bina rangkaian (network) persahabatan. Aku hargai. Siapa? Hanya diri mereka dan aku yang tahu. =)

3. Kawan-kawan rapat mahu lebih rapat

Suka? Suka tu satu hal yang menyenangkan tapi rasa pening jugak sebab siap ada nak gaduh-gaduh. Diorang bergaduh sendiri bukan gaduh dengan aku. Bukan satu kes tapi dua ni. Satu tu berkaitan dengan blogger. Satu lagi dengan budak persatuan. Diorang masing-masing nak rapat dengan aku.

Aku berasa pelik dan kehairanan. Apa istimewanya aku sampaikan ada yang cemburu kalau ada satu pihak rapat denganku? Apa yang diorang dapat kalau dapat rapat dengan aku? Aku bukannya seorang yang baik sangat. Aku banyak kekurangan dan kelemahan. Kalau diorang rapat dengan aku, pastilah diorang akan tahu aku ni macam mana.

Aku tak dapat nak bagi apa-apa cuma sekeping hati yang ikhlas. Kalau diorang suka, suka la. Kalau tak suka dan tak dapat terima, aku pun tak kisah. Haha~ Selamba tak?


Buat masa ini, aku akan berhati-hati atau dengan kata lain, aku tak kan fikir lebih-lebih. Rileks sudah. Masalah akan datang dan pergi.

Terima kasih kepada insan-insan yang sudi hadir untuk menceriakan aku. Aku bertuah kerana dapat mengenali korang. Siapa pun korang ketahuilah aku menyayangimu..


Any comment? Cadangan, mahupun bantahan?

Terima kasih. Singgah lagi ya.

Kalau entri ini menyentuh hati anda, sila ‘like’. Tapi kalau korang suka-suka hati nak ‘like’ pun tak apa. Haha~  
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...