April 2011 | ! sha my heart

.

Sabtu, 30 April 2011

Vespa Kembali Bangkit



SUDAH setahun dia menyimpan duit. Petang itu, segala penat lelahnya berjimat cermat diganti dengan jentera yang pasti membuatnya tersenyum setiap kali berada di atas jalan raya.
Jelas sekali Trinh My Duong, 24, adalah penggila Vespa. Tidak jauh bezanya dengan kira-kira 3,500 pemilik baru jenama motosikal itu setiap bulan di Vietnam. Kalau dinilai dengan purata gaji pekerja di Vietnam yang cuma AS$40 (RM118) sebulan, Vespa sememangnya barang premium dan bukan untuk semua orang.

Namun begitu, Trinh tidak peduli. Vespa LX125 i.e berwarna kuning terang itu baru dibelinya pada harga AS$3,450 (RM10,236) secara tunai. Ia pasti akan membuatkan Trinh lebih popular berbanding rakan-rakannya yang lain.



[Novel Bersiri - Cikgu Rania (Siri 30)]: Hendak Berkayuh, Dayungku Patah

Assalamualaikum...


“TAK payah telefon Amanda Sofea, kita terus pergi rumah cikgu,” arah puan Roziah yang lebih dahulu dimaklumi oleh Tuan Haji Muhyiddin tentang situasi dialami.

Rania angguk faham. Beberapa orang guru yang melintasi perkarangan kaki lima Blok B memandang pelik ke arah kelompok mereka.


Tidak Rania pedulikan. Dia lebih terkenangkan Amanda Sofea. Hatinya diruntun pilu. Apa perasaan Amanda Sofea melihat mereka nanti? Marahkah dia? Hilangkah kepercayaan Amanda Sofea padaku? Fikirnya sewaktu masuk ke dalam kereta puan Roziah bersama puan Kamilah, Guru Kaunselor.

Puan Rozana memandu keretanya sendiri. Entah apa yang telah dibincangkan puan Rozana dengan pihak kaunselor sebentar tadi sehingga wajahnya masam kelat begitu. Kelatnya masih berpanjangan sewaktu mereka sudah pun berdiri di hadapan pintu rumah sewa Rania.


“Bagi salam,” arah puan Roziah. “Puan Kamilah bersedia ya,” Guru Kaunselor diingatkan.

Berdebar-debar dada Rania sewaktu memberi salam seraya memanggil nama Amanda Sofea.




Jumaat, 29 April 2011

Pesan Guruku (Tentang Ibu Bapa)



Assalamualaikum...

Tazkirah kembali lagi..

Malam semalam aku hadiri majlis agama dan ilmu.

Pada akhirnya, dia menyatakan pesanannya untuk kami yang akan bercuti panjang dan kembali ke pangkuan ibu ayah. Pesanan itu sama seperti yang aku dengar pada masa aku belajar ijazah dulu.  Aku masih ingat lagi. Ayat-ayat itu pun kembali berlegar-legar di kepalaku.

Pesan guruku
pabila balik ke rumah
berbaktilah kepada ibu dan ayah
janganlah kau membuat mereka susah

Pesan guruku
jangan perlakukan ibu dan ayah seperti hamba
bantulah mereka dalam kerja
sekurang-kurangnya ringan beban mereka
yang makan bertahun lama
bukan sehari dua
 



Aku Bagai Tin Kosong



Assalamualaikum...

Aku sedih
Aku tak sangka
Sungguh, aku tak sangka

Rupa-rupanya aku masih belum kenal perangai manusia lagi
Sungguh, aku rasa tertipu dan terkilan
Sakit hati..

Mulai saat ini, aku tak mau kawan dengan dia lagi
Aku betul-betul terkilan


Aku rasa aku macam tin kosong yang buruk lagi berkarat
Tak ada sape nak peduli
disepak ke sana, sini..



Khamis, 28 April 2011

[Novel Bersiri - Cikgu Rania (Siri 29): Hari-hari Yang Ddicabar Tengkujuh

Assalamualaikum...
   
RANIA mengurut dada. Dia berasa lega melihat Amanda Sofea ada di tempat yang dijanjikan. Bimbang juga di hatinya, kalau-kalau kelewatannya sampai di tempat itu membuatkan gadis yang dalam dilema itu berubah fikiran. Melihat kelibat Rania muncul, wajah murung Amanda Sofea disiram sejalur cahaya harapan.
“Amanda takut cikgu tak datang,” luah gadis itu. Tangannya terus dipimpin Rania menuju ke kereta.

“Ada hal tadi. Cikgu terlambat. Amanda dah makan?” tanya Rania.

Amanda Sofea kelihatan lemah tidak bermaya. Amanda Sofea menggeleng.


“Kita makan dulu ya,” putus Rania.

Amanda Sofea angguk.

“Macam mana Amanda sampai ke sini? Siapa hantar?” Rania sangat ingin tahu.
“Naik teksi, seorang,” sahut Amanda Sofea.




[Novel Bersiri - Cikgu Rania (Siri 28)]: Allah... Tunjukkan Aku Jalan!

Assalamualaikum...


"RANIA!"
"Rania!"

Orang yang dipanggil berpaling. Tersentak dia. Seraut wajah yang selalu berbayang di matanya tegak memandangnya tidak jauh dari tempat dia berdiri.

Wajah orang yang memanggilnya rusuh. Dalam rusuh lelaki itu masih mampu menghulur sejalur senyum kelat.


Rania kaku di atas lantai bumi yang dipijak, di sisi kereta yang hampir saja tubuhnya menyusup ke dalam. Rania tidak jadi membuka pintu kereta. Tubuhnya dipusingkan ke arah lelaki yang perlahan-lahan mendekatnya.

"Maaf... I datang tanpa beritahu," ujar lelaki itu separuh berbisik.

Terkunci mulut Rania. Sempat dilahap air muka lelaki yang penuh tanda tanya itu. Wajah yang ketara murung. Bagai menampung segunung beban.




Dia Akan Pergi?



Assalamualaikum...

[Entri peribadi..]

Aku mula menyukai seseorang..

Apa? Itu petanda yang baik untuk Sha My Heart!



Tapi...

Kenapa lah, bila aku mula menyukai seseorang
ia akan pergi jauh dariku
bukan dia tinggalkan aku jer
dia tinggalkan semuanya
dia tinggalkan famili dia
dia tinggalkan kawan-kawan dia
dia tinggalkan blog dia?

Hina sangatkah aku?

Kenapa mereka itu hadir dengan tidak menyenangkan aku?
Kalau macam ni, aku rela bersendirian dari menempah derita!

Malam tadi, aku tengok cerita tu, sedih.. Pasal anak yang menangisi kematian bapanya.. Aku turut nangis, sebab aku dah lama nak buang rasa sedih dalam diriku ini. Jadi, aku turutkan saja rasa itu..

Aku ni jenis happy. Tapi kalau ada sedih dalam diri, aku jadi tak boleh nak enjoy kehepian itu sepenuhnya. Haha~



Ada jugak layan cerita sedih tapi tak boleh nak nangis sebab jap sangat sedih cerita tu, dah happy. Rasa nak marah jer pengarah tu, tak sempat nak layan perasaan beb. Huhu~

Aku ni sensitif sikit dengan berita kematian orang yang aku kenal sejak [baca ni]

Tapi tadi kawan baikku menyatakan dia akan pergi.. Aku memang nangis la, lagipun masih dalam mood sedih dan air mata belum kering. Maka tumpah la mutiara jernih kat bumi Sintok ni..


Kalau ikutkan, aku tak de la rapat sangat dengan dia lantaran dia tak lawat pun blog aku (Wei, kalau ko baca sini, rajin-rajin lawat la blog aku. Asyik aku jer lawat blog ko dan komen. Sampai hati ko tak lawat aku. Macam ni ke kawan? Eh, terlupa plak, ko kan otai.. Mana la ada masa nak lawat blog newbie lagi noob macam blog aku ni, kan?)

Walaupun kami tak rapat dari segi blog, tapi kami rapat dengan facebook. Dengan membaca entri-entri dia, aku makin mengenalinya..

Nampak saja dia macam seorang yang agak nakal tapi aku kenal hati budi dia..

Sungguh, aku rasa sedih dan tak nak kehilangannya. Kematangannya, memikatku.. Eh, sekadar adik jer.

Aku tak tau la betul atau tidak perkara ni, pasal kematiannya. Kalau dia tipu aku?

Wei, kalau ko tipu aku, ko akan kenal mana kawan yang baik dengan mana kawan yang hampeh.. Ko cari la sendiri formulanya.

Jangan buat aku sedih, sebab aku tak suka sedih. Nanti aku nangis. Habis la air mata aku..

Bila aku nangis, nanti aku sedih.
Bila aku sedih, nanti aku jatuh sakit.
Bila aku jatuh sakit, nanti aku tak larat.
Bila aku tak larat, nanti orang marahkan aku.
Bila orang marahkan aku, orang akan menyampah denganku.
Bila orang menyampah denganku, orang akan membenciku.
Bila orang membenciku, aku rasa tak guna nak hidup..

Aku sayangkan kawan-kawan aku dan berharap korang semuanya sihat, happy dan direstui..:-)


Terima sudi baca entri ni. Sayang korang.
Anything can happen, that why life is wonderful. Struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one. No one you shouldn't hurt their feels!

Rabu, 27 April 2011

Masalah Tiba-Tiba Usop Wilcha Popular



Assalamualaikum...

“KITA bako jelah umah Kak Limah,” itulah antara dialog popular Usop Wilcha dengan ‘trademark’ tangan melenggok serta berkerusi roda dalam filem Hantu Kak Limah Balik Rumah (HKLBR) arahan Mamat Khalid dan terbitan Tayangan Unggul Sdn Bhd.

Kerana dialog ‘berhantu’ itu jugalah nama Usop Wilcha lakonan Syed Mohamad Asri atau nama komersialnya, Shy8 bukan saja meniti di bibir peminat dewasa, malah di kalangan kanak-kanak.

Pada usia 46 tahun, Shy8, yang mula diperkenalkan Mamat menerusi filem genre komedi arahannya, Lang Buana, Man Laksa, Zombi Kampung Pisang dan HKLBR, mula mengecapi populariti mendadak di persada hiburan tanah air.




Jahat Tapi Hati Baik?

Assalamualaikum...

Ok, aku nak tunaikan janji dan sambung cerita yang aku dengar dari Murabin, semasa aku lepak di surau, Pusat Kegiatan Pelajar (PKP), Universiti Utara Malaysia (UUM). Tak ingat? Mai klik sini naa...

Dikisahnya, ada seorang sahabat nabi yang gemar bergurau dan membuatkan Baginda tersenyum dan ketawa. Namun begitu, beliau mempunyai kekurangan, iaitu gemar meminum arak. Al-maklumlah, beliau baru memeluk Islam dan kegiatan semasa jahiliyah yang satu itu sukar dibuang.




Ahad, 24 April 2011

Apakah Pakaian Islam?


Assalamualaikum...

Petang tadi, aku singgah kat surau. Kemudian terdengar suara beberapa orang lelaki di sebalik tirai kuning keemasan yang dipasang. Sungguh cantik rasanya. Dulu warna hijau ja dan singkat sikit. Ni warna ni nampak elegen dan kaya sikit. Haha~

Eh, bukan elemen kebendaan yang aku mahu ceritakan di sini. Aku terdengar mereka berbual. Ops, bukan aku nak curi dengar tau. Tapi diorang cakap tu kuat, maka telinga lintah ni (er, betul ke perumpamaan aku) mendengar la..

Seseorang menyuruh kawannya bercerita pasal kisah nabi.. Maka bermulalah pengembaraan Geng! Pengembaraan Bermula.. Eh, bukan cerita filem Upin & Ipin daa.. Ini cerita kisah nabawi..



Bahasa Kedah di Myanmar

Korang tahu tak yang bangsa Melayu ni banyak jugak merantau? Ada yang ada di Kemboja dan Myanmar. Kalau kat Selatan Thailand tu, ada jugak. Bukan merantau tapi penduduk asal di situ. Kalau Myanmar, aku tak tau sangat? Korang tahu ke? Kalau tak tau, jom kita baca..
BARU-BARU ini keluar berita mengenai ramai pendatang-pendatang Myanmar tanpa izin mati di dalam kontena telah dijumpai oleh pihak berkuasa Thailand, di kawasan Ranong. 
Ranong adalah sebuah bandar pelabuhan bersempadan dengan Selatan Myanmar… Hal ini mengingatkan saya kepada pengalaman melintasi sempadan melalui laut dari Ranong ke Victoria Island sebuah pulau, di hujung bawah selatan dalam negeri Myanmar.

Saya juga pergi-balik ke situ Thai-Myanmar dengan tanpa izin, iaitu tidak menggunakan pasport atau istilahnya secara haram. Tongkang kecil yang saya tumpangi sarat muatan kira-kira 30 penumpang melayari laut biru yang tenang masa itu. Sahabat saya orang tempatan menasihatkan supaya membuka cermin mata yang saya pakai, biar nampak macam orang tempatan yang biasanya nelayan-nelayan tidak pakai cermin mata, bila melalui pusat kawalan sempadan di pertengahan jalan.

Sabtu, 23 April 2011

Pikat Perlu Dengan Usaha



Assalamualaikum...


Entri ini dibawakan khas untuk anda dan saya yang masih lagi mencari dan menanti pasangan masing-masing. Kepada yang telah mempunyai pasangan, pergi jauh-jauh, aku jeles ni. Haha~ boleh jugak membaca untuk pengetahuan am.

Jom kita baca apa permasalahan dan jawapannya.

Pikat perlu dengan usaha

SAYA mempunyai masalah untuk memikat hati wanita. Saya meminati wanita bernama M. Saya kenal M ketika masuk universiti dan M lebih muda daripada saya.

Saya cuba berkenalan dengan M enam tahun lalu tetapi tidak dilayan. Dalam usaha mendekati dirinya, saya menggunakan rakannya tetapi ditolak. Selepas setahun, saya cuba lagi untuk memikat M tetapi tidak berjaya malah untuk tahun berikutnya juga gagal.
 


Luahan Perasaan (2) Annoying

Assalamualaikum...

Entri luahan perasan kembali lagi. Eh, macam iklan Tora kembali lagi. Haha~  Kalau korang tak nak ambik kisah, aku lagi la tak kisah. Tapi pada mereka yang ambik kisah nak baca, terima kasih. Kalau kena pada batang hidung sendiri, insaf-insaf la ek. Aku tak kata kat sape-sape pun.. Sape yang makan cili, dia la yang terasa pedasnya, kan?

Aku menyampah la dengan orang yang pandang orang lain lebih rendah dari kita. Er, dalam kata lain, menghina.. Macam la ko tu tinggi sangat darjatnya. Kalau pun  ko tu terkenal dan famous ala splendour sangat pun, ada aku kisah ke? Aku pun tak perlu nak berkawan dengan orang macam ko yang memilih kawan!

1. Pasangan

Eleh, nak berlagak la tu.. Aku tau la aku ni masih keseorangan (single), ko dah bertunang. Ada aku kisah ke pasal tu semua? Itu pun ko nak belagak, apa daa.. Nonsense betul.

Tapi ko terlupa ke, yang masa kahwin nanti kena minta restu dari semua, supaya perkahwinan tersebut diredhai? Kalau aku tak mau bagi restu, amacam? Boleh ke perkahwinan ko bahagia? Er, macam la aku ni besar sangat kuasa dalam bab restu merestui ni. Aku ni bukan sesape pun.

Ada jugak nak berlagak dapat pak we kaya. Erm, aku tak teringin pun wei. Apa guna kaya kalau hati tak bahagia? Aku tak pandang pun orang kaya ni. Aku bukan pandang pada harta. Sebab aku ingat, bila mati nanti, tak da nya nak tanam dengan buku bank, barang kemas, handphone android, kereta Benz, laptop Apple, kasut dan baju berjenama Omputih yang mahai gila nak beli.

Lagipun, itu semua bukannya harta ko. Itu harta mak bapak, tambah mak tiri plus skandal bapa dia yang punya. Ko ada apa? Tak de apa-apa kalau jantan tu bagi.


2. Pekerjaan

Hak elek, pekerjaan pun ko nak belagak dengan aku? Ko ingat aku pandang kerja ko ke? Setakat kerja yang tak gembira dengan kerjanya pun, nak tunjuk 'eks' dengan aku? Boleh blah la.. Itu nasihat aku. Sebelum aku muntah dengan pakaian kerja ko, lebih baik ko berambus dari hidup aku!


3. Harta
Aku tau, aku ni orang miskin. Ko plak orang kaya. Jadi, apa motif ko nak berlagak dengan aku? Walau seribu kali pun, ko tetap kaya. Nak berlagak dengan aku, WTFish!!!

Aku tak pandang la harta menda semua ni. Aku cuma pandang hati jer. Tak guna ko kaya tapi hati ko tu resah dan gelisah jer. Aku, maintain happy jer. Steady jer. Ko pulak yang ada masalah mental bila tengok aku ni cool jer, walaupun aku miskin.


4. Fizikal

Jerawat
Aku ni kecil dan mukaku tak habis-habis berjerawat. Aku sedar tu dan aku berusaha untuk membasminya (jerawat). Fizikal ko ala model catwalk dan wajah ko mulus tanpa sebarang cela. Tapi, ko nak berlagak dan kata aku ni jeles dengan ko? Bukan ko je kata, kawan baik ko yang menghasut dan memburuk-burukkan aku. Er, pe hal korang ni? Aku tak kuasa la nak layan.

Ko patut bersyukur sebab aku ni masih baik tak doakan ko mendapat masalah jerawat macam aku. Kalau ko dapat, ko tau la betapa seksanya aku kena berpantang itu ini, jaga muka lagi. Sapu itu ini. Ke ko nak rasa? Aku tak kisah pun nak doakan ko. Dan ALLAH pun memang sangat mendengar doaku sebab aku ni tergolong dalam golongan yang teraniaya.. Ko nak?

Fitnah
Kawan ko tu, lebih baik ko berhati-hati kawan dengan dia. Aku tahu korang rapat. Aku tau, ko ni tak boleh baca hati orang walaupun ko tua dari aku. Aku bukan nak berbangga dengan ko, aku ada kelebihan ni. Cuma aku sangat terkilan bila ko sangat mempercayai kawan ko sebelum ko kenal aku. Dah la, kawan ko tu buruk-burukkan aku, fitnah aku.

Minta maaf la, aku tak dapat nak maafkan kawan ko. Dia dah fitnah aku dan buat ko tak rapat dengan aku. Aku tunggu kat Akhirat jer nanti dia datang kepada aku. Jadi, jangan suka hati jer nak buruk-burukkan orang lain. Kalau orang tu tak maaf, kan? Jumpa kat neraka la.

Aku bukan pendendam, aku ni pemaaf. Aku cuma nak hidup dengan aman tanpa ada orang nak tikam belakang aku. Nabi pun ada bersadwa, 'fitnah tu ibarat memakan daging saudaramu sendiri' dan 'fitnah tu lebih dahsyat dari membunuh'.

So, kalau dia dah bunuh dan makan daging anggota badan korang, boleh ke  dimaafkan? Kalau masuk mahkamah dunia, pasti hukumannya bunug jugak, (kecuali kes Datuk Sosilawati, apa punya banggang la orang yang bunuh, bakar tu tak kena hukuman mati?). So, jumpa kat mahkamah akhirat je la..

Kalau ko berani buat (fitnah aku), berani la ko nak tanggung akibatnya, kan?

Ok, sambung balik. Fizikal aku memang kecil. Saiz XS tapi tinggi. Ko yang berbody cantik nak berlagak dengan aku? Apa barang body cantik pun tapi tak tahan sejuk air-cond? Aku yang kurus ni pun steady jer, tak payah nak pakai sweater segala bagai..

Jadi, tak payah la nak berlagak dengan aku kalau ko pun tak boleh nak maintain cun. Dah tu, pinjam sweater aku. Tak malu ke wei? Aku bukan tak bagi, aku bagi ikhlas. Tapi aku meluat dengan perangai berlagak ko tu..


Ok la, itu saja rasanya untuk kali ini.. Luahan perasan. Fuh, lega sikit kepala aku ni.

Terima sudi baca entri ni. Sayang korang.
Anything can happen, that why life is wonderful. Struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one. No one you shouldn't hurt their feels!

Poco-poco Boleh Tapi Bersyarat



Assalamualaikum...

Tarian Poco-poco dah boleh ek? Tapi ada la syarat-syaratnya..

Nak tau, syarat apa? Jom kita baca..



SEPANG: Muzakarah Jawatankuasa Fatwa (JKF) Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia yang bersidang di sini, sejak Rabu hingga semalam memutuskan tidak menghalang orang ramai terbabit dengan tarian poco-poco, selagi tidak melanggar garis panduan ditetapkan.

Pengerusinya, Prof Emeritus Tan Sri Datuk Dr Abdul Shukor Husin berkata, jawatankuasa itu sudah mengeluarkan Garis Panduan Amalan Kebatinan Dalam Persembahan Kesenian Tradisional Masyarakat Melayu pada 2007 yang boleh dijadikan rujukan berhubung perkara itu.
 


[Novel Bersiri - Cikgu Rania (Siri 34)]: Di Mana Jalur Merah Jambu?




Assalamualaikum...

“RANIA dah buat keputusan nak berkahwin dengan Halim!” Berita itu bagai halilintar yang membelah dada. Seperti hendak pitam dia mendengarnya.

“Auntie minta maaf Qayyum. Auntie pun tak sangka jadi begini,” desah suara Puan Sri Zalia kedengaran sayup-sayup di hujung telinga dan akhirnya hilang begitu sahaja.


Dia tidak pasti sama ada dia yang memutuskan talian atau perbualan antara mereka sudah tamat tanpa disedari. Ummar Qayyum tersandar kaku di kerusi empuk di bilik pejabatnya yang mewah. Suasana sunyi makin terasa sunyi. Telefon bimbitnya masih di tangan tatkala sisa-sisa helaan lukanya dilepas payah.




Jumaat, 22 April 2011

Ilmuwan Berhujah Bahasa Manusia Berasal dari Afrika

Assalamualaikum...

Bahasa kita berasal dari Afrika?


foto 

Para ilmuwan berhujah semua bahasa manusia berasal dari sumber yang sama, setelah menelusuri asal-usul percakapan manusia ke sub-Sahara Afrika sekitar 150 ribu tahun yang lalu.

Menggunakan analisis canggih dari ratusan bahasa, para peneliti berhasil mengesan kembali awal mulanya percakapan manusia ke tempat yang sama dan waktu yang sama.




Telur Ayam Sebesar Duit Syiling

Assalamualaikum... 

Kecilnya telur ayam tu..






GLOUCESTERSHIRE - Seekor ayam di Britain mengeluarkan telur sebesar duit syiling 50 pence (RM2.46) yang dipercayai telur terkecil di negara berkenaan, lapor sebuah akhbar semalam.

Telur setinggi 3.3 sentimeter dengan lebar 2.5 sentimeter itu ditemui oleh seorang gadis, Chloe Heath-Byard, 15, ketika dia mengutip telur ayam di rumah neneknya di sini, barat daya England, baru-baru ini.

"Saya terkejut melihat telur ayam sekecil ini. Saiznya menyamai duit syiling 50 pence," katanya.





CHLOE HEATH-BYARD menunjukkan telur ayam yang kecil (kiri) dan telur ayam normal (kanan) di Gloucestershire, Britain baru-baru ini.  

 

Chloe dan neneknya merancang untuk mengawet telur ganjil itu 
supaya dapat menyimpannya untuk satu jangka masa yang lama. - Agensi dalam Kosmo


Kalau kecil jer, nutrien dia banyak tak?


Terima sudi baca entri ni. Sayang korang.
Anything can happen, that why life is wonderful. Struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one. No one you shouldn't hurt their feels!

Jom Belajar Dari Alam..

Assalamualaikum...
Entri ni membicarakan kita boleh belajar dari alam..Wah, skema tak ayat?

Alam ini memang diciptakan untuk kegunaan manusia dan untuk manusia berfikir. Ini memang dinyatakan dalam al-Quran. Surah apa? Korang cari sendiri la, jangan malas. Haha~ sebenarnya, aku pun tak tau, surah apa. Bukan tak tau tapi dah terlupa.

Ok la, Nak tau apa dia yang kita boleh belajar dari alam? Jom teruskan membaca entri bergambar..




Mari Mengenal Nama Sabahat-sahabatku (1)



Assalamualaikum...

Persahabatan itu terlalu indah..
Bila kita sakit, dia merawat
Bila kita susah, dia menolong
Bila kita sedih, dia menceriakan
Bila kita miskin, dia belanja

Persahabatan itu terlalu istimewa..
Bila kita keseorangan, dia menemani
Bila kita kesepian, dia meriuhkan


Ku tuliskan bait-bait ini dan ingatanku terpaku kepadamu wahai sahabatku:
 



[Novel Bersiri - Cikgu Rania (Siri 35)]: Cinta, Jangan Kau Pergi



Assalamualaikum...

KURANG ajar kau Murni. Kau nampak seperti sekuntum mawar desa yang tulus tapi hati kau busuk. Kau talam dua muka. Kau gunting dalam lipatan. Puaslah hati kau dapat mempermainkan hati aku dan Ummar Qayyum tapi kau harus ingat, Allah Maha Mengetahui apa yang telah kau lakukan, getus hati Rania. Kerana geram, ditunjukkan mesej pesanan ringkas daripada Ummar Qayyum kepada Rais.

"Siapa Murni?" tanya Rais dengan kerut di dahi.

Rania menjelaskan sepintas lalu tentang latar belakang Murni dan peranan belakang tabirnya. Rais mengeluh payah.

"Kalau begitu cerita Ren, abang yakin Qayyum salah faham. Abang rasa elok kalau Ren maklumkan pada Ummar Qayyum supaya dia tahu kedudukan sebenarnya," nasihat Rais.


"Dah terlambat bang."

"Tak ada yang terlambat. Nak abang selesaikan masalah Ren?"

"Terima kasih bang. Biar sajalah."





Khamis, 21 April 2011

Aku Dipersalahkan? :-(

Tulip ini seperti mengerti perasaan ku. Ewah. Haha~




Assalamualaikum...


Aku demam semalam.. Kemudian, bila berada di kelas malam, aku kurang dapat fokus. Kena sound walau bukan salah aku. Aku memang terasa giler la..
Ikutkan hati mahu saja aku pergi jauh.. Sejauh yang mungkin. Perlukah aku pergi sekarang? Ya, ikutkan hati, mahu saja aku balik waktu tu jugak. Tapi aku sabarkan hati yang tengah baran tu. Dah la, aku ni ke hulu, ke hilir disebabkan aku ni mentor kelas dan dipanggil untuk menjayakan demo. Aku jalankan tanggungjawab aku.
Wah, sedih.. ke hulu ke hilir disebabkan tggjwab dan amanah. Tapi, kena marah dan dipersalahkan.. Murni apa. Kalau orang lain tu, dia buat satu perkara jer dan abaikan satu lagi.


[Novel Bersiri - Cikgu Rania (Siri 33)]: Di Bumi Cinta yang Kontang!



Assalamualaikum...

ROS Ilyani pandang muka Rania yang hiba itu. Lama tidak berjumpa, banyak cerita sedih yang disampaikan Rania. Daripada kisah Marisa Afira sehinggalah ke cerita Amanda Sofea dan ibunya, namun nama-nama pelajar itu langsung tidak disebut.

Dia bercerita sekadar untuk meluahkan rasa hati yang berbuku di samping memberi peringatan pada rakan sejawatan.


"Macam itulah jadi cikgu Ren. Banyak dugaannya. Niat suci kita selalu disalahertikan," komen Ros Ilyani.

"Itu yang Ren kesalkan."


"Sebenarnya mendidik ibu bapa lagi mencabar daripada mendidik anak-anak. Di sekolah Kak Ros pun sama," rumus Ros Ilyani sambil gelak-gelak kecil.




Rabu, 20 April 2011

[Novel Bersiri - Cikgu Rania (Siri 32)]: Kerana Aku Seorang Cikgu



Assalamualaikum...


“CIKGU bernasib baik sebab Puan Rozana tidak mahu memanjangkan kes itu. Anaknya membuat pengakuan bahawa dia yang lari,” jelas Tuan Haji Muhyiddin dengan wajah yang bersahaja.
Kata-kata Tuan Haji Muhyidin tempoh hari sangat mengganggunya.


Aku bernasib baik? Beginikah nasib seorang guru. Hanya berbekalkan ‘nasib baik’? Dahsyatnya! Aku tidak boleh menerima ungkapan yang keluar dari mulut Tuan Haji Muhyiddin. ‘Nasib baik’ yang menyelamatkan seorang guru daripada dakwaan ‘menculik’.

Kalau Amanda Sofea tidak mengaku lari dari rumah dan Puan Rozana memanjangkan kes, bermakna nasib aku di tangan Puan Rozana? Begitukah? Persisnya nasibku di hujung tanduk seseorang? Oh tidak!




Selasa, 19 April 2011

[Novel Bersiri - Cikgu Rania (Siri 31)]: Dahan Mana Nak Kupaut?

Gambar dari lensa Abangku, Khairon Azhar. Tempat: Jerman.


Assalamualaikum...

"TOLONG jangan ganggu I lagi," itulah ucapan Rania petang semalam.
"Ganggu?"

"Ya, I tak mahu diganggu."

Diajak berbincang, lain pula yang dia dapat. Ummar Qayyum memandangnya seperti tidak percaya. Dalam tidak percaya, masih ada selapis jalur harapan dari matanya yang redup.


Rania hanya tersenyum pahit. Tanpa sepatah kata, dia berlalu seperti angin petang yang pergi.

Mengenangkan peristiwa petang semalam, hati Ummar Qayyum makin luka, kian remuk dan darah lukanya mengalir terus tanpa henti.

Sampai hati Rania tinggalkan aku begini! Rintihnya sendiri. Ummar Qayyum masih di daerah kekeliruan yang tidak bertepi. Apa yang berlaku sebenarnya? Apa? Puas ditanyakan pada Puan Sri Zalia, wanita anggun itu sekadar mengeluh.
 



[Novel Bersiri - Cikgu Rania (Siri 36)]: Tenggelamkah aku dalam rindunya?



Assalamualaikum...

Jom baca novel. Tapi ni episod 36 jer..

TIDAK sukar mencari Sekolah Menengah Jaya Perdana. Masuk saja ke Taman Jaya Perdana, bangunan sekolah sudah kelihatan dari jalan raya utama. Meskipun sekolah itu terletak dalam sebuah taman perumahan, tetapi lokasinya strategik. Sambil memandu perlahan, Rania memantau di sepanjang laluan. Kebanyakan pelajar berjalan kaki ke sekolah. Berbagai-bagai bangsa. Ada Melayu, India dan Cina.

Kiri kanan jalan, kelibat murid-murid berjalan kaki nampak jelas. Di tepi pagar sekolah, tidak sampai sepuluh buah kenderaan ibu bapa yang menurunkan anak-anak dari kenderaan masing-masing. Situasi pagi nampak terkawal. Selepas memarkir keretanya tidak jauh dari pondok pengawal, Rania mencari hala ke pejabat sekolah.


Beberapa pelajar Islam mengucap salam manakala yang bukan Islam mengucapkan selamat pagi semasa bertembung dengannya.

Sekolah 1 Malaysia, bisik Rania sebaik ditunjukkan arah ke pejabat sekolah. Beberapa orang guru turut menegurnya. Suasana pagi agak sibuk. Pelajar dan guru bergegas menuju ke kelas masing-masing.





Bangkai Makhluk Asing Ditemui Di Rusia

Assalamualaikum...

UFO tu ada ke? Tak percaya ke? Jom baca ni..



KLIP video di laman YouTube menunjukkan bangkai makhluk asing ditemui di kawasan bersalji di Republik Buryatia, Rusia.


ULAN-UDE - Satu klip video yang bocor di Internet menunjukkan satu bangkai mahkluk asing ditemui di wilayah Siberia, Rusia, lapor laman Allnewsweb.com kelmarin.

Bangkai berkenaan ditemui di kawasan bersalji selepas satu objek besar dipercayai objek terbang tidak dikenali (UFO) bercahaya merah jambu dan biru menjunam ke Bumi sebelum terhempas di wilayah Irkutsk lebih sebulan lalu.




Jintan Manis (fennel seed)

Assalamualaikum...




Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Hari ini Laman-Seri kongsikan satu lagi flora yang amat berguna dalam kehidupan tukang masak sehari-hari. Jika anda tahu akan khasiat jintan manis, anda pasti akan menyimpannya di dapur anda selepas anda membaca artikel ini. 

Jintan manis atau fennel adalah spesies tanaman di genus foeniculum (diperakuikan sebagai satu-satunya spesies dalam genus ini oleh kebanyakan ahli botani). Jintan manis atau nama botaninya foeniculum vulgare adalah dalam keluarga apiaceae atau karrot. Apiaceae (dahulu dikenali sebagai Umbelliferae).





Isnin, 18 April 2011

Kepada Follower dan Bakal Follower



Assalamualaikum...

Kurang mood nak buat entri. Idea ada. Tapi, malas sebab letih.. Erm, minta maaf la kepada pembaca setiaku (ceh, bajet jer ada pembaca setia).

Sebenarnya, aku segan la dengan korang yang follow blog aku ni. Blog ni bukan apa-apa pun, tak ada apa-apa pun. Entri pun banyak merapu dan pasal kisah hidupku jer..

Tapi start 290 follower hingga sekarang ni yang hampir ke-400, adalah mereka yang datang follow sendiri blog aku tanpa aku buat sebarang promosi. (Nampaknya ada 100 follow begitu tu datang sendiri)

Ahad, 17 April 2011

Kelkatu Petanda Cendawan Busut

Assalamualaikum... 

Aku sangkakan cendawan ni hanya orang tanam dalam botol dan diletakkan dalam rumah kaca. Rupa-rupanya, kat ada jugak yang boleh didapati secara semula jadi. 

Waduh, nampak sangat aku tak tau. Mungkin disebabkan tempat aku tak ada cendawan ni melata kat tanah. Sebab itu la aku tak tau. Hehe~ pandai betul nak bela diri, kan? :-P 


Jom kita baca kisah cendawan busut ni.
 



Siang Kedi, Malam Pelacur

Assalamualaikum...
 

Wanita ni terkenal dengan produktifnya. Bukan sahaja dari segi 'kilang pengeluaran anak', menyebut kata-kata guruku semasa di Tingkatan Enam.. Hampeh betul, ada plak kata macam tu. Tak hormat perempuan lah tu.. Ingat kami ni kaum hawa tempat buat anak berdozen-dozen ke?


Bukan itu yang aku nak perkatakan di sini. Topik aku ialah perempuan tu adalah  manusia yang produktif, boleh buat banyak kerja. Tak percaya? Jom usha berita hari ni..



Berbunga Bahagia



Assalamualaikum...

Mari kita berbicara tentang semangat.

Senyum..:-)

Rasa bahagia.

Rasa diri sangat penting. Ya, kamu sangat penting. Kalau tak de kamu, maka pincanglah dunia.. Musnahlah hubungan..

Rasa sangat dihargai. Dikenali. Diajak berbual. Persahabatan, sesuatu yang sukar dicari ganti..




Sabtu, 16 April 2011

Unique Tea Bags

Assalamualaikum...

 Korang suka minum teh tak? Kalau suka, jom tengok uncang teh yang unik seantearo dunia. Kalau tak suka pun, apa salahnya tengok jugak, kan? :-)

1. Cigarette Tea Bags

 Ineeka Tea Bags

2. Ineeka Tea Bags


<!-- nuffnang->

BEN ASHAARI GEGAR LAGI

Assalamualaikum...
 
Abang ben buat kumpul-kumpul URL lagi. Maka, aku selaku pembaca setia dia, memang la awajib masuk. Ingatkan, dah tamat, sebab dah dua hari lepas nampak ramai buat entri tajuk ni.. Rupanya panjang masanya.

Aku malas nak buat sebab agak sibuk dan letih bekerja. Tapi ada masa ni, apa salahnya buat entri jap. Tak salah kan? Hehe~ Sedangkan aku kena tidur dah sebab esok ada hal awal pagi-pagi lagi..





Jumaat, 15 April 2011

Kesibukan Mengejarku..

Assalamualaikum...

Aku baru balik dari majlis Marhaban  di rumah tuan Haji Ghazali di Changlun, Kedah. Sampai je kolej, ada perhimpunan sebab ada fire drill malam ni. Tapi, aku call rumet kesayanganku, Anis. Dia kata tak payah pergi un tak per, sebab aku dah lambat dan boleh balik bilik.

Kemudian, aku basuh baju. Seorang ahli jawatan kuasa datang tanya ada tak nampak orang balik bilik. Aku kata tak nampak sebab aku memang basuh baju. Tak dengar suara sesiapa pun.. Kemudian dia nak ugut aku. Ewah, macam la besar sangat jawatan tu. Lagipun, aku dah bagitau kat Anis yang merangkap (eh, jawatan apa eh, aku pun dah terlupa..) program ni.




Khamis, 14 April 2011

Budak Dulu VS Budak Sekarang

Assalamualaikum...


Budak dulu kalau org tua sedang bercakap, cuma dengar dan tak menyampuk.
Budak sekarang kalau org tua sedang bercakap, siap boleh sampuk dan ambil alih perbualan.

Budak dulu kalau pergi sekolah boleh pergi sendiri.
Budak sekarang kena hantar dan ambil.



Budak dulu kalau hari raya habis satu kampung dia pergi beraya.
Budak sekarang kat umah sebelah pun tak mau pegi beraya, asyik tgk tv.

Budak dulu kalau kena pukul ngan cikgu takut nak bagitau ibubapa, nanti kena tambah lagi.
Budak sekarang Cikgu pulak takut nak pukul.

Budak dulu kalau petang2 turun main ramai2.
Budak sekarang main game.

Budak dulu nak makan KFC pun susah.
Budak sekarang naik muak makan KFC.

Budak dulu kalau sedara mara datang rumah kena pegi kenal tetamu.
Budak sekarang lari masuk bilik.

Budak dulu kalau suruh buat kerja, rajin.
Budak sekarang kalau bagi upah atau laung 15 kali baru nak wat kerja.

Budak dulu memang terer panjat pokok, berenang, menyelam, main sembunyi2.
Budak sekarang main dota, fb dan sewaktu dengannya.

Budak dulu kenal semua budak2 kat kg /taman.
Budak sekarang  tak kenal jiran sebelah rumah

Budak dulu mak selalu bagi list pergi kedai beli kelapa parut/ubat nyamuk/telur(contoh).
Budak sekarang mak bapak angkut anak pergi hypermarket.


Dressing skolah budak dulu : yang lelakinya pakai seluar pendek, yang perempuannya pakai pinafore. Budak skarang darjah 1 dah pakai seluar panjang & baju kurung ~ Alhamdulillah

Budak dulu mak slalu suap makan, budak sekarang maid yang suap...

 Budak dulu panggil mak dia 'mak' 'ayah' 'abah', budak sekarang panggil 'mummy' 'daddy', 'mama' 'papa'
 budak dulu kaki mesti kudis, parut, bekas birat, budak sekarang kaki licin je.

 Budak dulu untung sebab dapat pegi ngaji, budak skarang...eh kat mana korang anta anak orang ngaji? aku tengah cari ni.

Budak dulu report card cikgu suruh bawa balik tunjuk kat mak ayah untuk disign.
Budak sekarang siap ada report card day.

Budak dulu-dulu kalau suka dengan someone sampai malu nak lalu depan kelas.
Budak-budak zaman sekarang kalau suka terus confess dia punya perasaan.

Budak dulu-dulu kalau nak buat bedak sejuk kena peramkan dulu beras lepas semalaman baru boleh guna,
tapi budak zaman sekarang dah sibuk suruh ummi beli compact powder silky girl kononnya nak cantik macam adik Sharifah Amani.


Budak dulu-dulu kalau kena rotan dengan cikgu,takut nak bagitau dengan mak ayah sebab takut kena marah lagi sekali,zaman sekarang mak ayah pergi serang cikgu padahal anak dia sendiri perangai nakal na'uzzubillah.

Budak dulu ngadu ngan mak kena pukul ngan cikgu, dapat "padan muka" je. Bukan nak kesian pun. Tapi dh besar2 ni alhamdulillah la jadi manusia
Budak sekarang? Pakat ramai-ramai pergi belasah balik cikgu. Adui dunia, dunia.. Masyarakat macam mana la yang kita nak lahirkan??


Kesimpulan:


Jauhkan perbezaan antara kanak-kanak zaman dulu dan zaman sekarang. Now fikir-fikirkan dan selamat beramal.haha (maaf x de kaitan langsung)


by JOe LaBu

Anything can happen, that why life is wonderful. Struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one. No one you shouldn't hurt their feels!




Terima kasih sudi baca entri ni. Sudi-sudikan diri ‘like’ kat bawah entri ni dan fan page atas sana ya. Sayang korang. 

Kalau rasa entri ni ada nilai dan berguna, sila tekan +1 kat bawah ni, ya.

Rabu, 13 April 2011

Cedera Bergaduh Kerana Kura-Kura

Assalamualaikum...

Manusia sekarang ni macam-macam lah.. Apakah? Nak tau? Jom baca..

KUALA TERENGGANU - Gara-gara bergaduh siapa patut jaga seekor kura-kura, seorang anggota polis dan adiknya cedera dalam kejadian berhampiran sebuah pasar raya di Permaisuri, Setiu di sini kelmarin.

Kejadian pada pukul 7.30 malam itu dikatakan berlaku apabila adik anggota polis berusia 22 tahun itu hendak menyerahkan seekor kura-kura kepada seorang gadis yang ditemui di hadapan pasar raya berkenaan.

Sebaik sahaja kura-kura itu diserahkan kepada gadis terbabit, dua lelaki dipercayai rakan kepada adik anggota polis tersebut datang dan mengajak mangsa pergi ke belakang pasar raya tersebut.

Kedua-dua lelaki itu kemudian bertindak menumbuk mangsa kerana tidak puas hati kura-kura itu diserahkan kepada gadis berkenaan.

Ketua Polis Daerah Setiu, Deputi Supritendan Rohaizat Abd. Ani berkata, mangsa yang bekerja di Hospital Setiu kemudian menghubungi abangnya yang merupakan seorang anggota polis berusia 26 tahun.

 Sumber: Kosmo!

Kelakar la.. Sebab kura-kura jer nak gaduh? Dah tu, suruh kawan pulak yang pukul adiknya.. Polis apakah ini?

Terima sudi baca entri ni. Sayang korang.
Anything can happen, that why life is wonderful. Struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one. No one you shouldn't hurt their feels!

Krisis Nuklear Jepun Sama Seperti Chernobyl

Assalamualaikum... 
 
OMBAK tsunami melanda kawasan loji janakuasa nuklear Fukushima Daiichi di timur laut Jepun pada 11 Mac lalu.


TOKYO - Jepun meletakkan krisis nuklear Fukushima Daiichi di timur laut negara itu menyamai tragedi nuklear terburuk dunia di Chernobyl, Ukraine pada tahun 1986 selepas data baru menunjukkan lebih banyak radiasi merebak semasa krisis itu tercetus berbanding jangkaan sebelum ini.

Beberapa pegawai berkata, mereka mengambil masa agak lama untuk menyukat kadar radiasi dari loji Fukushima yang rosak dalam gempa bumi pada 11 Mac lalu dan peningkatan tahap krisis nuklear tersebut pada tahap tertinggi tidak bermakna bahawa situasi kini bertambah buruk.

"Persediaan kami adalah bagaimana untuk mengukur kebocoran radiasi apabila berlakunya tsunami dan gempa bumi adalah tidak cukup dan hasilnya kita lambat dalam menyebarkan maklumat di peringkat antarabangsa," kata pegawai kanan di Pejabat Perdana Menteri Jepun Naoto Kan.

Justeru, Timbalan Ketua Pengarah Agensi Keselamatan Nuklear dan Industri (NISA) Jepun, Hidehiko Nishiyama, berkata, keputusan menaikkan tahap bahaya krisis nuklear daripada tahap lima kepada tahap tujuh seperti yang dilaksanakan ketika bencana Chernobyl adalah berdasarkan jumlah radiasi yang dibebaskan.

"Sebelum ini pun, kami pernah mempertimbangkan keadaan ini sebagai insiden serius. Tidak akan berlaku perubahan besar dalam cara kami mengendalikan masalah ini," katanya.

Satu lagi gempa bumi melanda timur Jepun semalam menyebabkan kebakaran berlaku di loji nuklear yang bocor itu tetapi jurutera-jurutera yang bertugas di loji terbabit berjaya memadamkan api tersebut.

Tahap tujuh bermakna jumlah radiasi yang dibebaskan adalah besar dengan memberi kesan buruk keatas kesihatan manusia dan alam sekitar sehingga melibatkan kematianmanakala tahap 5 pula hanya membabitkan pengeluaran radiasi dalam jumlah yang terhad.

Tragedi di Chernobyl berlaku pada 26 April 1986 yang melibatkan 350,400 penduduk dipindahkan dari kawasan tersebut.

Letupan tersebut menyebabkan kadar radiasi yang tinggi tersebar di ruang udara di sekitar bandar tersebut. - Agensi dalam Kosmo



Terima sudi baca entri ni. Sayang korang.
Anything can happen, that why life is wonderful. Struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one. No one you shouldn't hurt their feels!

DIALOG RUMAH TANGGA HO HO.. (8)



Assalamualaikum...

Asam garam rumah tangga ni biasa la. Kengkadang tergigit jugak lidah tu. Tetapi kalau sama paham memahami, rumah tangga akan kekal aman, Tetapi kisah rumah tangga ni lebih pada kata - kata yang di ucapkan seharian. Mungkin korang yang dah berumah tangga mesti tersenyum kalau membaca kisah ni. Pada yang belum tu akan tersenyum jugak nanti.





    

Selasa, 12 April 2011

Kenapa Tak Up Date Blog?

Assalamualaikum...

Perasan tak aku dah kurang up date blog sehari dua ni? Tak perasan? Aiseh, malu den..

Tak pe la, perasan ke tak, nak cakap jugak yang aku dah kurang up date blog? Sebab apa? Merajuk? Ui, tak la sampai macam tu. Aku apply kerja part time..

Siang kerja, malam dah letih.. Cek blog jer.. Up date satu dua. Lepas tu, lepak tengok cerita movie and drama bersiri..

Minta maaf la kepada yang dah follow aku tapi aku tak sempat nak follow balik. Aku rasa dah nak slow sikit promote blog sebab aku nak blog dan entri aku dibaca, dikomen, bukannya setakat ramai follower tapi tak de komen pun.. Tak guna jugak.

Apa kata korang komen entri aku.. Baru la aku rajin nak follow korang. Kalau tak, malas dah..

Itu jer untuk kali ni.

Aku ada kelas malam ni, pukul 8.30 malam. Aku baru balik kerja, tak mandi lagi, tak solat lagi. Tengah makan. Then kena rush ke kelas.

Jumpa nanti malam, aku singgah ke blog korang, k insya-ALLAH.

Terima sudi baca entri ni. Sayang korang.
Anything can happen, that why life is wonderful. Struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one. No one you shouldn't hurt their feels!

DIALOG RUMAH TANGGA HO HO.. (7)

Assalamualaikum...

Asam garam rumah tangga ni biasa la. Kengkadang tergigit jugak lidah tu. Tetapi kalau sama paham memahami, rumah tangga akan kekal aman, Tetapi kisah rumah tangga ni lebih pada kata - kata yang di ucapkan seharian. Mungkin korang yang dah berumah tangga mesti tersenyum kalau membaca kisah ni. Pada yang belum tu akan tersenyum jugak nanti.
 



ALASAN KENAPA MAHASISWA KANTOI EXAM... BUKAN SALAH STUDENT..HEHE



Assalamualaikum...


Jika kita lihat dari kiraan hari ini, sebenarnya bukan salah mahasiswa/i bila dia tidak lulus ujian,
Sebab bagaimana nak lulus, nak belajar pun dia tidak sempat…
Tahukah anda, setahun itu hanya terdapat 365 hari yang kita tahu sebagai tahun akademik … Mari kita kira!

Hari Minggu

52 hari dalam setahun. Anda pasti tahu bahawa hari minggu itu adalah hari istirehat. Baki tinggal 313 hari.




Isnin, 11 April 2011

Jangan Jadi Kera di Tempat Kera Selalu Kunjungi

Assalamualaikum...

Pagi kelmarin aku turun ke kelas ko-kurikulum (ko-k) silat yang bertempat di padang bola A, Kompleks Pusat Sukan, Universiti Utara Malaysia (UUM). Bukan pasal ko-k yang aku nak bercerita. Tapi pada orang yang menunggu di bus stop.

Ok, tajuk pun dah mengkantoikan apa yang aku nak sembunyikan dari korang. Haha~

Ok, jangan jadi kera di tempat kera selalu kunjungi.
 Ok, eh berapa kali ok daa.. Erm, baiklah. Aku nak huraikan ayatnya.. 'Jadi kera' iaitu tergedik-gedik dan bising gaduh itu ini. 'di tempat kera selalu kunjungi' pulak, bermaksud di hutan Sintok a.k.a UUM ni la.. Biasanya petang-petang, ada jer gerombolan kera datang berkunjung.

DIALOG RUMAH TANGGA HO HO.. (6)



 Assalamualaikum...

Asam garam rumah tangga ni biasa la. Kengkadang tergigit jugak lidah tu. Tetapi kalau sama paham memahami, rumah tangga akan kekal aman, Tetapi kisah rumah tangga ni lebih pada kata - kata yang di ucapkan seharian. Mungkin korang yang dah berumah tangga mesti tersenyum kalau membaca kisah ni. Pada yang belum tu akan tersenyum jugak nanti.

 


Ahad, 10 April 2011

DIALOG RUMAH TANGGA HO HO.. (5)

Assalamualaikum...

Asam garam rumah tangga ni biasa la. Kengkadang tergigit jugak lidah tu. Tetapi kalau sama paham memahami, rumah tangga akan kekal aman, Tetapi kisah rumah tangga ni lebih pada kata - kata yang di ucapkan seharian. Mungkin korang yang dah berumah tangga mesti tersenyum kalau membaca kisah ni. Pada yang belum tu akan tersenyum jugak nanti.


DILAOG 5

SUAMI : " Hari ni bos abang nak datang makan tengahari kat rumah kita Yam"
ISTERI : " Bos abang nak datang makan? Jadi Yam kena masak la ye?"
SUAMI : " Bulehkan Yam? Jap lagi abang pegi pasar beli lauk"
ISTERI : " Buleh tu buleh bang tapii...
SUAMI : " Tapi apa pulak Yam?
ISTERI : " Abang tau ke pasar tu kat mana?



Penulis: Rumah Flat
Ujang Moy
Haha, nampak sangat suami ni tak pernah nak buat kerja rumah..

Terima sudi baca entri ni. Sayang korang.
Anything can happen, that why life is wonderful. Struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one. No one you shouldn't hurt their feels!

Tips Kos Perkahwinan Berhemat

Assalamualaikum...


Aku ambik dari emel.

Keluhan seorang yang bertanggung jawab untuk menyediakan belanja.

Saya pun sama naik fobia. Manakan tidak, hantaran rm12k serba satu.
Tak langsung lagi. Kononnye nak belajar. Takpe lah. Bertunang setahun.

Lapan bulan slps tu dia minta putus hanya kerana fitnah orang ketiga
skrg umur dah 38th. Minat nak kahwin dah lentur.

Md Razali wrote:
Hmmm, itu kira masih bernasib baik lagi kalau nak banding ngan keadaan saya yang terpaksa mengikut arahan atasan untuk posting ke KL.

 Kalau dulu sewaktu di tempat lama masih lagi mampu untuk buat saving walaupun tak banyak. But once dah pindah ke KL habis semua simpanan digunakan untuk pengangkutan pindah umah. Deposit umah.

Lagi perbelanjaan minyak kenderaan. Tol.

 Secara basic just imagine if my gaji purata sekitar rm1300. Apa sgtlah nilai tersebut yer di bandingkan dgn kos sara hidup yg tinggi di kl ni. Nak menyimpan jauh sekali.

Kalau tmpt lama perbelanjaan misalan utk kereta. Dulu full tank leh gi ke 450km. Nowaday. Full tank hanya leh gi ke 350km. Dengan jammednya. Trafic light lagi. Cuma satu contoh yang saya ambil tu.

 Jadi dlm keadaan tu masihkan kami juga yg perlu di persalahkan tidak beringat utk menyimpan. Bukan tidak menyimpan tapi takde peluang apabila gaji tu abis untuk berbelanja ke atas perkara lain.

 So camna agaknya nak menyara hidup orang lain kalau gini. Terus terang apabila diajukan persoalan perkahwinan oleh sahabat-sahabat, saya agak fobia utk menjawab. Bukan tidak berkehendak tetapi takut tidak mampu.

Wallahul alam


Suhaila; wrote:
Saya sokong akak macam tunang saya dah bertunang baru terhegeh-hegeh nak
menyimpan. Nak mrh,tapi benda dah terlewat. So kami simpan gak sama2. Saya cakap akan tolong, tapi bukan dengan kongsi hantaran.. Last month dah bagi dia 3k. Selebihnya pandai-pandai la.

Mungkin dia berhutang,tp  bkn dgn along atau bank. Mungkin dgn family dia,or dgn boss dia.buat pinjaman tanpa faedah. Atas ihsan dan saya janji,kalau ada rezeki lebih,kami bayar sama-sama.
Saya taknak bebankan dia.rumah pun akan guna loan saya sebab saya kerja kerajaan, tapi saya suruh dia bayar balik kat  saya. Tak dapat semua, separuh pun jadi la sebab saya tahu gaji dia bukan besar sangat.

Perabot pun kami akan beli yang basic dulu dan bila ada  anak,saya nak ikut cara kak sharifah hamidah ni. Simpan duit utk masa depan anak-anak saya sebab saya pernah pergi kursus motivasi dan dia tekankan benda ni. Menyimpan dari anak masih kecil..

Tunang saya pun macam anak akak, kerja siang malam sampai saya kena  ingatkan dia supaya luang masa utk diri sendiri,rest.mesin kalau  keja tak berenti pun boleh breakdown..persediaan awal tu yang  penting. Sebagai ibubapa, kena ambik peranan gak.. Ni pandangan dari  saya yg masih muda,masih cetek bab-bab agama dan pengalaman hidup.



 Sharifah Hamidah

 Salam

Ada kebenaranya, saya pun nak terima menantu ni. Duit kenduri dah tentu kami sebagai ibu bapa yg bayar, kesian kat anak gak baru nak hidup mana nak cari duit sebanyak tu dah lah duit hantaran sekarang memang mahal. Tapi tak leh lah nak salahkan pehak pompuan, barang2 semuanya mahal.


 Anak saya lelaki. Saya tahu fikirannya beserabut sekarang. Saya perhatikan siang malam dia bekerja nak cari duit jadi sebagai ibu bapa pun kena gak ambil berat untuk meringan beban dia nak kawin (tapi jangan tunjukkan sangat kita nak membantu, biar dia berusaha dulu) bantu dia bila dah nak dekat nak kawin.

Apa yang saya sarankan di sini untuk kaum ibu elok lah simpan duit semasa anak masih kecil lagi kalau x ada discipline nak simpan beli lah insurance, sekarang ni banyak insurance yang berlandaskan konsep keislaman. (Saya bukan orang insurance). Tapi dengan wang insurance banyak membantu saya untuk menghantar anak ke Universiti (tak payah nak ambil loan, jadi anak-anak kita tak susah nak bayar). Lebihnya simpan untuk anak-anak nak kawin.

Mungkin kawan-kawan mengatakan gaji kecil mcmana nak simpan. Untuk
pengetahun gaji saya dulu pada mula bekerja cuma 280 ringgit sahaja dpt bagi emak bapa, beli insurance sebagai simpanan dan bila dah gaji dah lebih simpan lebih sikit. Hidup alah kadar. Beli rumah dan kereta ikut kemampuan jangan tengok org beli umah besar kereta besar kita pun nak beli. Boleh beli kalau mampu. Jadi bila hidup kita dah teratur dpt lah kita meringankan beban anak-anak kita yang baru nak hidup.

Ini sekadar pendapat untuk di kongsi bersama dengan kawan-kawan yang boleh saya anggap sebagai anak-anak, kerana saya tahu group ni ramai yang muda-muda lagi.



dahli hamzah
wrote:
Besok kita tua, giliran anak kita nak khawin atau giliran kita terima menantu. so permudahkan urusannya.  Rendah kan mas khawin. Dahulukan hal-hal agama. Cari kerberkatan dalam urusan rumah tangga.

Saya pun setuju gak pasal hal ni.
Pastu diorang macam nak bersaing satu sama lain.
Sapa yg paling tinggi hantarannya dia le yg best



syafrry shahril wrote:

memang betul org melayu kita sekarang nie dah terikut2 budaya Hindu contoh nya bersanding lepas tu hantaran tak nak kalah lagi tinggi lagi la boleh dibanggakan dicanang satu kampung yang susah org yg nak khawin la jadi mangsa mak bapak


Md Razali wrote:

Saya terbaca satu perbincangan yg terdapat dalam ruangan Forum Tranungkite website

‘Wanita yang paling baik adalah yang paling murah maharnya '

Alangkah indahnya ungkapan di atas.. Bertuahlah bagi mana-mana muslimat yang berpeluang tergolong dalam kumpulan itu.

 Namun sayang sekali, syariat Islam masih berada di pinggir. Sesungguhnya sudah jelas dan nyata akan kebaikan yang dibawa dalam setiap hukum hakamnya,namun manusia sudah dibawa lari jauh untuk tidak menyedari akan kelebihannya.

Hasilnya pekerjaan yang mulia yang pada asalnya cukup mudah dalam syariat (walau dengan lafaz -lafaz mulia ayat-ayat suci Al-Quran), akibat budaya dan tempias ideologi selain Islam ia bertukar menjadi beban pada ummat. Mohon perlindungan dariNya.

Mahar adalah sebahagian daripada kos mendirikan perkahwinan.

Memang menarik andai ungkapan sebegini dilafazkan terus dilaksanakan, cumanya yang bermasalah adalah kos yang kadang-kadangnya terlampau tinggi untuk diselesaikan.

Tolong bagi mana-mana senior yang sudah atau akan mendirikan rumah tangga, bincang topik-topik sebegini memang menarik sebahagiannya.


So, amacam? Hangat juga ya bila ada kaitan dengan mahar yang mahal ni. Tabungan dan simpanan tu adalah paling penting.

Apa kata korang?

Anything can happen, that why life is wonderful. Struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one. No one you shouldn't hurt their feels!






Terima kasih sudi baca entri ni. Sudi-sudikan diri ‘like’ kat bawah entri ni dan fan page atas sana ya. Sayang korang.


Sabtu, 9 April 2011

Menerima dan Memberi Anugerah, Gembira..

Assalamualaikum...

Rasa sangat teruja bila dapat award dari teman yang disayangi. Award dari Syuk


Ni ayat Syuk.

Okay.Rasa macam pelik tak award ni.Sebenarnya award ni dari Indonesia dan telah diberikan kepada syuk melalui Mydecrescendo.Kiranya ni viral award.Tak pernah dapat lagi apa-apa award sebelum ni.so agak teruja walaupun bukan award yang gah.Untuk share award ni,syuk nak bagi dekat....




DIALOG RUMAH TANGGA HO HO.. (4)



Assalamualaikum...

Asam garam rumah tangga ni biasa la. Kengkadang tergigit jugak lidah tu. Tetapi kalau sama paham memahami, rumah tangga akan kekal aman, Tetapi kisah rumah tangga ni lebih pada kata - kata yang di ucapkan seharian. Mungkin korang yang dah berumah tangga mesti tersenyum kalau membaca kisah ni. Pada yang belum tu akan tersenyum jugak nanti.









   

Jadi Tester Punya Pasal: Outer Baju Uniform Di Dinihari

Gambar hiasan. Cantik, kan bunga ni


Assalamualaikum...

Aku baru sudah modify baju uniformku. Hah, gile ke apa modify uniform..  Mana ada masa nak pergi jumpa tukang jahit dan mereka pun tak nak betulkan baju aku. *Alasan jer ni. Sebenarnya aku sibuk hal lain.

Sebenarnya aku kena pakai uniform tu pagi ni, 8 pagi. Gile ke tak, sekarang pukul 5.30 pagi tak tidur lagi. Hehe~

Aku diminta oleh Azmi untuk jadi tester ko-k hari ni. Kalau jadi tester kena pakai uniform lengkap, ye tuan-tuan.. Siap dengan bengkung (tali pinggang).

Eh, tester ni bukan untuk dicuba-cuba macam pasaraya tau.. Ni tester maksudnya, penguji. Aku akan tumbuk budak-budak tu, dan diorang buat buah.



Sutra Gempak (1)



Assalamualaikum...

Waduh, lari mood aku nak mengup date entri setelah line lembap giler.. Alhamdu lillah, dah kembali ok..

Aku nak cerita yang aku join Sutra Gempak. Gambar nanti la aku up load kalau ada kelapangan. Sutra Gempak ni adalah sukaneka tradisional, geng lepak-lepak.. Best jugak permainan tradisional yang dijalankan. Ada antaranya yang aku tak pandai main seperti tuju guli. Haha, bukan bidang aku. Hihi~



The 99 club

Assalamualaikum...

Hah, Club? Bukan.. Nak tahu? Jom baca..
Korang suka dengar cerita, kan? Kali ini cerita dalam bahasa Inggeris? Apa, tak faham? Buka kamus.. Kalau tak de, buka kamus internet ni.. Citcat.com pun membantu.


The 99 club

Once upon a time, there lived a King who, despite his luxurious lifestyle, was neither happy nor content. One day, the King came upon a servant who was singing happily while he worked. This fascinated the King. Why was he, the Supreme Ruler of the Land, unhappy and gloomy, while a lowly servant had so much joy ?

The King asked the servant, "Why are you so happy" ?

The man replied, "Your Majesty, I am nothing but a servant, but my family and I don't need too much; just a roof over our heads and warm food to fill our tummies."

The king was not satisfied with that reply. Later in the day, he sought the advice of his most trusted advisor. After hearing the King's woes and the servant's story, the advisor said, "Your Majesty, I believe that the servant has not been made part of The 99 Club."
"The 99 Club ? And what exactly is that ?" the King inquired.

The advisor replied, "Your Majesty, to truly know what The 99 Club is, place 99 Gold coins in a bag and leave it at this servant's doorstep AND SEE THE EFFECT."

When the servant saw the bag, he took it into his house. When he opened the bag, he let out a great shout of joy. So many gold coins ! He began to count them. After several counts, he was at last convinced that there were 99 coins. 

He wondered, "What could've happened to that last gold coin ? Surely, no one would leave 99 coins !" He looked everywhere he could, but that final coin was elusive. Finally, exhausted, he decided that he was going to have to work harder than ever to earn that gold coin and complete his collection. From that day, the servant's life was changed. He was overworked, horribly grumpy, and castigated his family for not helping him make that 100th gold coin. He stopped singing while he worked.

Witnessing this drastic transformation, the King was puzzled. When he sought his advisor's help, the advisor said, "Your Majesty, the servant has now officially joined The 99 Club." He continued, "The 99 Club is a name given to those people who have enough to be happy but are never contented. They're always yearning and striving for that extra one, telling to themselves, 

"Let me get that one final thing and then I will be happy for life." We can be happy, even with very little in our lives, but the minute  we're given something bigger and better, we want even more ! We lose our sleep, our happiness, we hurt the people around us; all as a price for our growing needs and desires. That's what joining The 99 Club is all about.

Sumber: Arena18

Terima sudi baca entri ni. Sayang korang.
Anything can happen, that why life is wonderful. Struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one. No one you shouldn't hurt their feels!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...