Langkau ke kandungan utama

Telefon Bimbit: Apa yang Korang Perlu Tahu



Assalamualaikum

Dua minggu lepas banyak nampak orang share kat facebook pasal bahaya telefon. Pergh, tajuk tak boleh blah. Tapi bila tekan readmore, hanya ada tulis pasal nak periksa handphone guna *#06# dan *#0000#.

Itu saja? Tergelak juga la, sebab tajuk tak boleh blah, (kan pandai tarik perhatian). Banyak lagi yang orang lain tak tau rupanya. Aku dah tau kod *#0000# pada tahun 2007 lagi. Tahu kod *#06# pada tahun 2008. Kalau tak silap aku, semua ni hanya telefon Nokia sahaja yang faham kod ni, wallahu’alam.

Ok la, aku kongsikan pada korang apa yang aku tahu pasal nak beli handphone ni ya.

Pertama
*#06#
(International Mobile Equipment Identity) IMEI
Tengok kat no ke-7 dan ke-8.

 No yang tertera: 3 6 5 9 9 0 0 4 6 2 7 6 8 1 1
No bilang:             1,2,3,4, 5,6,7,8,9

Kedudukan  dalam siri ini ialah 04

Makna:
02 atau 20 dari China (Low quality)
00, 03, atau 04 dari kilang asal handphone (Best quality mobile)
08 atau 80 dari Jerman (Fair Quality)
13 dari Azerbaijan (Very Bad Quality and Dangerous for  health)

Tapi persoalannya, kenapa Ajerbaijan tu diorang cakap kualiti teruk? Adakah mereka nak burukkan negara Islam? Aku ni suka fikir pelik-pelik. *Teringat kata seorang pensyarahku, dia suruh kami keeps thinking, jangan habis masa kat kelas sahaja supaya proses pembelajaran tu keep moving and remains.


Kedua
Satu lagi, korang boleh jugak cek handphone model apa, version dan harga asal handphone tu dengan tekan *#0000#.
 
Ketiga

*#92702689#
untuk tahu serial no, date made, pernah diperbaiki atau tak (untuk Nokia yang jenis S40). Yang aku tau, Nokia ada S40 dan S60. Untuk handphone jenis biasa dan canggih.


Keempat

Korang juga kena pastikan gadjet tu ada tak cop Sirim. Cop sirim dalam macam-macam bentuk ada. Sila check website Sirim ya. Kerajaan Malaysia wajibkan gadjet ada cop Sirim. Paling tidak pun, pass QC. Ada nampak tak? Sila buka handphone anda sekarang, k.


Kelima

Ori ke recon? Ke ciplak punya? Kalau Nokia, pastikan ianya Zitron.

Kalau nak beli handphone Nokia, pastikan bateri ada keempat-empat titik pada medular (yang bersinar licin tu).Korang belek-belek bateri tu, pastikan ada satu titik, dua titik, tiga titik, empat titik. Pastikan semua ada tau.

Tanya kawan-kawan
yang ni penting juga, tanya orang yang berpengalaman dan terdekat dengan korang. Tanya apa bestnya, apa yang tak bestnya.

Search internet
Korang kena tahu juga apa kelebihan dan kekurangan sesebuah telefon bimbit yang korang nak beli tu. Bukan setakat buka laman web rasmi untuk handphone tu saja tau. Korang taip juga kelemahan dan keburukan model telefon yang korang nak miliki.

Semoga semua ini membantu untuk korang cari handphone baru.

Boleh baca juga pasal Cara Jaga bateri Handphone
Tips di kedai handpone

Anything can happen, that why life is wonderful. Struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one. No one you shouldn't hurt their feels!




Terima kasih sudi baca entri ni. Sudi-sudikan diri ‘like’ kat bawah entri ni dan fan page atas sana ya. Sayang korang. 
Kalau rasa entri ni amat berguna dan bernilai, sila tekan +1 kat bawah ni, ya.

Ulasan

  1. dua2 hp aku dapat 02.. hua2..

    btw..

    tak pernah try pulak *#0000# tuh..

    t try,,

    BalasPadam
  2. hehe...zyash pun terkene jugak kat FB. Tajuk tak boleh bla...padahal dah lama tau pasal tu.

    BalasPadam
  3. Nokia model 1280 sy ada sticker ZITRON dan cop SIRIM, baterinya jugak ada 4 titik. Tak lupa jugak disertakan sekali dengan TORCH LIGHT, terima kasih heheheh

    BalasPadam
  4. i invite u to check on my blog thehootingmind.blogspot.com

    BalasPadam
  5. teringat hp bb yg hilang ahad lepas.. syg nye la haiii :(

    BalasPadam
  6. ungu nyer tepon 04....fuhh selamat..:)

    BalasPadam
  7. Aiman: 02 ok lagi la tu. hihi~

    ok, boleh cuba =)

    BalasPadam
  8. Zyash: tu la pasal. tajuk tak boleh blah. padahal, tak de apa-apa pun

    BalasPadam
  9. Acid: bagus2. torchlight tu pakej. hihi~

    BalasPadam
  10. Thehoo: sorry, this not for promoting ur blog

    BalasPadam
  11. Ana: lor.. kesiannya. sha faham bagaimana rasanya hp hilang. sabar, k. fikir positif =)

    BalasPadam
  12. thankss share!hee..

    tp kan hp plg tahan 2 thun je..pstu mcm2 la prob..;p

    pss : jom la join my GA!

    BalasPadam
  13. Good info! nasib baik kami punya ori. lalalala :)

    BalasPadam
  14. Juliet: u guna hp apa, dear? hp i ok jer. Ok up sikit, dua tahun setengah tu pun sebab selalu guna utk msj.

    BalasPadam
  15. nice.. thnx for info. jmput lwt blog kami kalau free :)

    BalasPadam
  16. wah nice info.. aku siap cuba try lagi tu hahahahhaha
    thanks

    BalasPadam
  17. razik: sama2 =) sharing is loving, more than caring. hihi~ =)

    BalasPadam
  18. Abu: memang aku nak suruh ko buat pun pada masa membacanya. apa result?

    sama2 berkongsi =)

    BalasPadam
  19. Teknologi Android 'bertempur' bersama tentera: Pihak tentera Amerika Syarikat telah melancarkan versi terbaru prototaip yang diberi nama 'Army Software Marketplace'... Baca selanjutnya

    BalasPadam

Catat Ulasan

Nak tinggalkan komen ek? Sila-sila =)
Pastikan tak menyinggung perasaan sesiapa ya.
Happy blogging.

”Jom like page fb blog”

Catatan popular daripada blog ini

Pantang Larang dan Makanan Orang Demam Campak

Air kelapa sangat bagus untuk demam campak Nak jaga pemakanan orang demam campak? Ok, aku ada petua dan tipsnya. Segala yang tertulis di sini adalah keluar dari kepalaku, dan pengalamanku menjaga makanan orang demam campak. Ku abadikan di sini. 1. Tidak boleh menggoreng Demam campak ni kita tak boleh nak goreng apa-apa makanan terutamanya guna minyak. Contohnya goreng ikan. Menumis pun tak boleh tau. Sebab apa tak boleh? Sebab ia akan merangsang pertumbuhan campak dan buat ianya kemerah-merahan. 2. Elakkan makanan laut yang gatal Makanan laut, seperti udang, sotong, kerang elok la dikuarantinkan.. Haha~ Bukan kuarantin la tapi jangan makan makanan tu, k. 3. Elakkan yang pedas Cili pun tak boleh makan sebab mengundang kegatalan. Aku ada baca, sup ayam ni bila dibuat sup akan mengeluarkan satu pati yang berkesan khas untuk menyembuhkan demam. Korang letak bawang merah, bawang besar dan bawang putih. Lagi sedap bawang putih tu, tak dipotong, hanya buang kulit, ba

Istilah-istilah Dalam Bundle Yang Ramai Lagi Keliru

Istilah-istilah Dalam Bundle Yang Ramai Lagi Keliru, jom kita gali ilmu. Sha dapat dari kawan-kawan bundle juga. ✔ Bale – Ketul, guni atau tokol pakaian/beg/kasut dan lain-lain. Kain 100 – Baju/pakaian yang 100% kapas. Kain Samah – Baju yang diadun dengan 2 material. 50 cotton +50 polyster (poly). 3 kain – Baju diadun dengan 3 material. Cotton + Poly + Rayon. 3 suku / Raglan / 3q – Baju yang mempunyai lengan bersambung dari leher berakhir di siku. Kain sambung – Lengan baju disambung dengan lengan warna lain, contohnya Rolling Stone Tour Euro82, Iron Maiden ‘aces high’ lengan camo. Ada juga kain sambung di dada. Contohnya Hawaii bernombor. Camo – Celoreng Ringer – Baju yang mempunyai warna/getah pada hujung lengan dan leher. Kain pasir / kain bulu katu – Merujuk seluar Lee,Wrangler,Levis era 70/80/90 an. Combo – Jualan melebihi sehelai dengan 1 harga. Single stich – Jahitan satu garisan sama ada pada lengan atau bawah baju. Biasa pada baju vintage.

Tips Pakaian Untuk Konvo

Gambar konvo! =) Assalamualaikum. Apa yang korang perlu ada untuk pakai pakaian konvo? Aku ada sedikit panduan. Top to toe 1. Kasut Lelaki kena pakai kasut kulit (kulit warna gelap –seelok-eloknya warna hitam) Ala, tak mahal pun ada jer yang murah. Perempuan pula kena pakai kasut bertutup, hitam atau warna gelap seakan-akan hitam. Kasut tu mestilah nampak formal. Tak boleh ada lubang-lubang macam kasut Cinderalella. Orang perempuan mesti tau kasut Cinderalela tu macam mana. Kasut Cinderalela tu adalah kasut plastic nipis dan ada lubang-lubang.   Sila beri perhatian, kasut adalah penting. Tak boleh pakai sandal dan selipar. Stoking tak apa, kurang diberi perhatian (bagi perempuan sahaja). Boleh pakai stoking atau tidak. Lelaki kena pakai stoking. Mesti warna gelap, jangan pakai stoking putih pula, sangat pelik. Bagi mereka yang jarang pakai kasut tertutup macam aku ni, boleh juga bawa sandal atau kasut yang selesa untuk digantikan apabila perlu . Ta

Open Tracker