Langkau ke kandungan utama

2 Kesalahan yang Masih Dilakukan oleh Blogger


Assalamualaikum.

Aku jalan-jalan dan aku jumpa banyak sangat blog yang masih lagi ditakuk lama. Er, macam la aku ni dah maju. Kahkah.

What the heaven (nak cakap perkataan baik sahaja), duk takuk lama ke dah berubah ke arah kemajuan ke, apa kena mengena dengan ko?

Ya, memang tak ada kena mengena tapi, aku rasa kesian dan rasa simpati kerana korang sangat rugi. Nak kata korang masih baru dalam bidang blogging ni, aku tengok macam dah lama. Bukan tu je, nampaknya korang macam dah berilmu pasal blog ni tapi..

Tapi apa lagi?

Tapi, blog korang masih mengecewakan. Macam newbie jer.

So, what?

Aku nak tolong korang kenal pasti apa yang korang dah buat.

Melalui pengalaman aku berjalan-jalan ni, aku simpulkan yang ramai buat kesalahan ini:


1. Template

-Serabut sampai tak boleh nak baca apa yang ditulis. Bertindan background dengan tulisan.

-Ruang untuk menulis kecil sangat

Saranan: Tukar template baru atau edit semula di design > template> laras kelebaran. Pilihlah lebar yang sesuai. Boleh adjust ye.
 Oh ya, jangan buat sampai ada skrol bar kat bahagian bawah ye, kat tepi tak pe la. Biar pembaca baca tu tak payah skrol ke kanan ke kiri. Kalau ke atas dan ke bawah tu dah jadi perkara biasa dan tak dapat diatasi.


2. Shoutbox

Pernah kan pergi ke blog orang dan kena taip nama, URL blog? ßGuna Cbox.
Mesti pernah juga pergi ke blog yang kita tak perlu tulis lagi, dah automatic naik nama dan link blog kita. ß(guna shoutmix).
Mana yang lebih suka? Mesti yang tak payah nak taip lagi kan?

Saranan: Adalah eloknya guna shoutbox dari jenis shoutmix. Cbox kurang friendly.

Tapi ada yang cakap, dia guna cbox sebab tak nak ada history. Ni nak senangkan diri sendiri ke nak susahkan orang lain?
Pada aku, biarlah kita susah sikit berbanding menyusahkan orang lain. Selesakan orang lain. Orang pun suka kalau nak lepak blog kita, kan? =)



Itu sahaja untuk kali ini. Ada apa-apa nak tambah? Silakan tulis kat ruangan komen ya.


Anything can happen, that why life is wonderful. Struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one. No one you shouldn't hurt their feels!




Terima kasih sudi baca entri ni. Sudi-sudikan diri ‘like’ kat bawah entri ni dan fan page atas sana ya. Sayang korang. 
Kalau rasa entri ni amat berguna dan bernilai, sila tekan +1 kat bawah ni, ya.

Ulasan

  1. Pasal tmplate tu saya xnak komen2 apa2..
    Taktau nak kata apa.. Haha~~

    Shoutbox--> penting kot..
    Tambah2 blogger mcm saya...
    Senang nk tgalkan jejak..

    shoutmix--> betol apa yg Kak Sha cakap.. klu ssiapa ada guna S.Mix xplu dah nk tulis URL n nama.. senang je.. tgalkan cment je.. Haha~~

    BalasPadam
  2. errr, blog aku berat kan? sobs

    BalasPadam
  3. sangat2 setuju... sebab tu gary guna shoutmix... =)
    gary pun pentingkan keselesaan pembaca untuk baca entri gary... =)

    BalasPadam
  4. peyan: template pun memainkan peranan yang penting terutamanya utk load.

    shoutbox, ya sangat penting

    shoutmix user friendly =)

    BalasPadam
  5. Ana: ye ke newbie.. bukan dah lama ke? Kehkeh

    BalasPadam
  6. Gary: yeah, biar kita susah sikit daripada kena maki dengan orang lain. haha~

    BalasPadam
  7. ku: tq kerana mengakui kesahannya. Ekeke~

    BalasPadam
  8. yerr.. betol tuh .. heheee. nice entry.. :)

    BalasPadam
  9. tak lah terok sangat template saya , ramai cakap simple and nice . plus font tu memang dah okay what . okay saya terima teguran awak . tapi saya takkan adjust dah . hihi :)

    BalasPadam
  10. sha hati saya: blaja di terengganu je, ye rindu la,..knaper?haha,..
    owh cam tuh ek lg lawa kn? sbb kurang expert sgt blog ni,..masih bayi,..tulun ajar lebih bnyak lg lepas ni ek? tq sha,..

    BalasPadam
  11. setuju perlu guna shoutmix..kalau yang tak mesra chat trus rasa mls nak say hi pun hehe...

    www.pinkbubblegumprincess.blogspot.com

    BalasPadam

Catat Ulasan

Nak tinggalkan komen ek? Sila-sila =)
Pastikan tak menyinggung perasaan sesiapa ya.
Happy blogging.

”Jom like page fb blog”

Catatan popular daripada blog ini

Pantang Larang dan Makanan Orang Demam Campak

Air kelapa sangat bagus untuk demam campak Nak jaga pemakanan orang demam campak? Ok, aku ada petua dan tipsnya. Segala yang tertulis di sini adalah keluar dari kepalaku, dan pengalamanku menjaga makanan orang demam campak. Ku abadikan di sini. 1. Tidak boleh menggoreng Demam campak ni kita tak boleh nak goreng apa-apa makanan terutamanya guna minyak. Contohnya goreng ikan. Menumis pun tak boleh tau. Sebab apa tak boleh? Sebab ia akan merangsang pertumbuhan campak dan buat ianya kemerah-merahan. 2. Elakkan makanan laut yang gatal Makanan laut, seperti udang, sotong, kerang elok la dikuarantinkan.. Haha~ Bukan kuarantin la tapi jangan makan makanan tu, k. 3. Elakkan yang pedas Cili pun tak boleh makan sebab mengundang kegatalan. Aku ada baca, sup ayam ni bila dibuat sup akan mengeluarkan satu pati yang berkesan khas untuk menyembuhkan demam. Korang letak bawang merah, bawang besar dan bawang putih. Lagi sedap bawang putih tu, tak dipotong, hanya buang kulit, ba

Istilah-istilah Dalam Bundle Yang Ramai Lagi Keliru

Istilah-istilah Dalam Bundle Yang Ramai Lagi Keliru, jom kita gali ilmu. Sha dapat dari kawan-kawan bundle juga. ✔ Bale – Ketul, guni atau tokol pakaian/beg/kasut dan lain-lain. Kain 100 – Baju/pakaian yang 100% kapas. Kain Samah – Baju yang diadun dengan 2 material. 50 cotton +50 polyster (poly). 3 kain – Baju diadun dengan 3 material. Cotton + Poly + Rayon. 3 suku / Raglan / 3q – Baju yang mempunyai lengan bersambung dari leher berakhir di siku. Kain sambung – Lengan baju disambung dengan lengan warna lain, contohnya Rolling Stone Tour Euro82, Iron Maiden ‘aces high’ lengan camo. Ada juga kain sambung di dada. Contohnya Hawaii bernombor. Camo – Celoreng Ringer – Baju yang mempunyai warna/getah pada hujung lengan dan leher. Kain pasir / kain bulu katu – Merujuk seluar Lee,Wrangler,Levis era 70/80/90 an. Combo – Jualan melebihi sehelai dengan 1 harga. Single stich – Jahitan satu garisan sama ada pada lengan atau bawah baju. Biasa pada baju vintage.

Tips Pakaian Untuk Konvo

Gambar konvo! =) Assalamualaikum. Apa yang korang perlu ada untuk pakai pakaian konvo? Aku ada sedikit panduan. Top to toe 1. Kasut Lelaki kena pakai kasut kulit (kulit warna gelap –seelok-eloknya warna hitam) Ala, tak mahal pun ada jer yang murah. Perempuan pula kena pakai kasut bertutup, hitam atau warna gelap seakan-akan hitam. Kasut tu mestilah nampak formal. Tak boleh ada lubang-lubang macam kasut Cinderalella. Orang perempuan mesti tau kasut Cinderalela tu macam mana. Kasut Cinderalela tu adalah kasut plastic nipis dan ada lubang-lubang.   Sila beri perhatian, kasut adalah penting. Tak boleh pakai sandal dan selipar. Stoking tak apa, kurang diberi perhatian (bagi perempuan sahaja). Boleh pakai stoking atau tidak. Lelaki kena pakai stoking. Mesti warna gelap, jangan pakai stoking putih pula, sangat pelik. Bagi mereka yang jarang pakai kasut tertutup macam aku ni, boleh juga bawa sandal atau kasut yang selesa untuk digantikan apabila perlu . Ta

Open Tracker