Langkau ke kandungan utama

Jom Tengok Apa 6 CEO Syarikat Besar Di Dunia Buat Untuk Berjaya

Assalamualaikum...

Entri motivasi.



Larry Page, CEO Google: Kenali batasan anda!

Jangan sesekali berhenti bermimpi menjadi sukses.
Apakah Anda ingin menjadi pekerja yang memegang jabatan tertinggi, atau menjadi pengusaha yang sukses, selalu ada nilai-nilai kehidupan yang boleh anda jadikan pegangan?

Bagaimana para CEO dunia ini mengelola kejayannya, boleh memberikan wawasan bagi kita untuk berjuang menjadi orang yang lebih baik.

Berikut adalah enam CEO dan nilai-nilai kepemimpinan boleh dijadikan contoh bagi pemilik bisnes baru, pekerja, maupun entrepreneur. Termasuk di dalamnya, anda!


1. Steve Ballmer, CEO, Microsoft
Jadilah orang yang pantang mundur.

“Nombor satu, ide-ide yang hebat itu penting.
Kedua, temukan passion anda.
Dan nombor tiga, jadilah orang yang gigih, pantang mundur.

Microsoft ditemukan dari satu idea bagus yang dimiliki Bill Gates dan Paul Allen, yang tidak dipunyai orang lain."


2. Alan Mulally, CEO, Ford
Berkembang dalam menghadapi kesulitan; keberuntungan akan menguntungkan mereka yang berani.

Mengatakan bahawa beberapa tahun terakhir tidak begitu baik untuk industri automotif adalah sesuatu yang sangat meremehkan.

Brand Ford yang ikonik, seperti para kompetitornya, berada dalam kesulitan yang mengerikan.

Hari ini, gerakan yang berani dan perundingan yang tepat telah membuat pembuat kereta tidak hanya tetap hidup, tetapi juga menghasilkan keuntungan.


3. Mark Pincus, CEO, Zynga
Sesuatu yang simple boleh menjadi lebih baik.
Dalam dunia di mana sesuatu yang lebih besar, lebih cepat, dan lebih mewah, menjadi kalimat kunci yang penting, Zynga membuktikan bahwa masih ada tempat untuk kesenangan yang bersahaja.
 
Game di Facebook itu tidak berteknologi tinggi, namun kepopularannya tidak mampu disangkal masyarakat Amerika. 


4. Larry Page, CEO, Google

Kenali batasan anda; selalu jaga ego anda.

Ketika Larry Page dan Sergey Brin mulai membangun Google, kedua-dua lelaki ini telah meramalkan bahwa skill mereka belum tentu sejalan dengan nilai yang dapat dibawa seorang CEO.

Oleh kerana itu mereka merekrut veteran di bidang teknologi, Eric Schmidt, untuk memberikan supervisi yang diperlukan untuk membuat Google menjadi perusahaan yang berjaya seperti sekarang.


5. Mark Zuckerberg, CEO, Facebook
Fikirkan jangka panjang, bukan kepuasan yang cepat.

Orang yang sukses biasanya akan tergoda menjual perusahaannya, lalu menciptakan bisnes lain yang lebih hebat.

Zuckerberg pun telah berulang kali menerima kesempatan untuk menjual social media-nya kepada peminat yang berani membeli dengan harga tinggi. Namun ia bertahan, kerana percaya bahawa akan ada potensi yang lebih besar dan lebih baik di masa depan. Intuisi (gerak hati)nya tepat.

Banyak analisis bisnes mentaksirkan nilai Facebook mencapai 100 billion dollar pada masa ini.


6. Steve Jobs, CEO, Apple
Jadilah seorang visioner (orang yang bermatlamat).

Kejayaan Apple hampir seluruhnya disebabkan oleh visinya.

Ia sempat digulingkan dari perusahaan yang dibangunnya pada 1984. Namun para penerusnya: John Sculley, Michael Spindler, dan Gil Amelio, gagal mengangkat perusahaan tersebut.

Sejak kembali ke perusahaan pada 1997, Jobs menunjukkan kemampuannya yang luar biasa untuk menciptakan visi ke depan.

Ia memberikan sisi artistik pada lini produknya, dan menciptakan produk-produk yang layak diimpikan para pengguna, dan menghasilkan nilai harga yang lebih besar dari para pesaingnya.

Jobs juga merancang ekosistem yang membawahi produk-produk Apple, termasuk aksesori dan layanannya (seperti iTunes dan App Store)


Sumber: Yahoo Group Sahabat Interaktif Malaysia (SIM)

Wah, sememangnya diorang berjiwa besar. Jom-jom kita pun berjiwa besar seperti mereka. Pasti diorang ni selalu percaya tiada apa yang mustahil, kan?

Suka baca dan bersembang dengan orang yang berjaya. Banyak nilai positif ada dalam diri diorang.

Korang macam mana pulak? Komen la sikit kat bawah ni..


Terima kasih sudi baca entri ni. Sayang korang.
Anything can happen, that why life is wonderful. Struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one. No one you shouldn't hurt their feels!

Catatan popular daripada blog ini

Tips Pakaian Untuk Konvo

Innershine Prun dan Camu-camu: Testimoni Cantik Kulit Berseri

Sedap. Manis-manis masam. Kalau ada rasa kurma, lagi best. Marvellous. Ada orang cakap, masam sedikit. Pada Sha yang tak makan masam langsung, rasa Innershine ini tidaklah masam mana. Sedikit sahaja rasa masamnya, berbanding produk lain yang lagi rasa masam asam jawa (Ladies Collagen). Innershine rasa masam buah camu-camu sahaja. 
Harga pasaran untuk 6 botol RM 28.90 dan untuk 12 botol RM 57.90. Berat satu botol 42 gram. Harga boleh dapat murah, ikut pasaraya. Pandai-pandailah korang pilih. Sha tengok kat Aeon (Jaya Jusco nama lamanya) pada 13 Jun 2014, harga seperti di atas. Tapi Sha tengok kat Big Aeon harganya lebih murah. Pek kecil (6 botol) hanyalah RM26.90 manakala yang besar RM54.90. Murahlah berbanding harga asal.
Perubahan magik yang Innershine Prun dan Camu-camu lakukan kepada diriku:

Hari pertama, minum malam sebelum tidur, tak dapat tidur dan esok paginya, perut membuang, detox kan? Hehe.
Lusanya, minum awal sikit dalam pukul 9 malam. Tidur, ok saja. Perut ok, tak ada…

Petua Tutorial Cara Pakai Contact Lens (Kanta Lekap)