Langkau ke kandungan utama

Tips Rahsia Gadis Kekal Ayu

Assalamualaikum...

Entri tips kecantikan dan wanita.

Gadis atau perawan diibaratkan seperti sekuntum bunga yang sedang mekar di taman. Kecantikan dan keayuan wajah si gadis harus dipelihara sejak dari peringkat remaja lagi. Ikuti beberapa tips ringkas cara-cara untuk mengekalkan keayuan wajah gadis ayu.

Haha, skema tak ayat? Aku ambik dari majalah Mingguan Wanita bahagian Rahsia Wanita. Aku rasa amat sesuai untuk gadis kasar yang nampak je ayu macam aku ni.. aku nampak je macam ayu gile tapi aku ni kasar ni. No wonder la ada jer yang terasa dengan kata-kataku (orang yang tak kenal aku la). Kalau diorang sudah kenal, diorang tahu aku ni macam mana, tak ada apa yang perlu terasa..

Aku bukan gadis lembut yang mudah dibuli. Aku ni jenis berani dan agak kasar. Aku paling suka watak Jun (Fasha Sanda- Dewa Cinta). Aku suka cara dia cakap dan peribadi Jun. Aku suka cakap macam tu. Tapi lelaki pula tak suka aku cakap macam tu.. Jadi, daripada nak gaduh-gaduh, aku pun kena la belajar jadi minah ayu ni.

Tak rock la kena jadi minah ayu.. Hahaha~

Ok la, dah panjang aku bebel..

Jom kita cek apa yang patut kita buat untuk menjadi gadis ayu idaman lelaki ini..
1.     Kejelitaan
Menjaga kejelitaan semula jadi dengan tidak memakai bahan-bahan luaran (mekap) yang bersifat palsu semata-mata tetapi menjaga emosi, fizikal dan mental.


2.     Masa
Gunakan masa untuk perkara-perkara yang berfaedah dan tentukan wawasan secara objektif. Jangan banyak berangan-angan.

 
3.     Tidur
Tidur awal setiap malam dan bangun awal pagi untuk solat subuh. Elakkan tidur siang hari.


4.     Suara
Gadis yang ayu juga memerlukan penjagaan suara. Latih diri bercakap dengan lembut, tidak sengau atau suara yang terlalu kuat.

5.     Berbahasa

Menjaga cara berkata-kata. Biasakan menggunakan perkataan yang melambangkan keluhuruan budi seperti ‘tolong’ dan ‘minta maaf’, serta ‘terima kasih’.
Jangan menggunakan perkataan yang terlalu beremosi seperti ‘bosan’, ‘very annoying’, ‘menyampah’, ‘benci’ dan sebagainya kerana keadaan ini akan menyebabkan muka anda menjadi berkerut dan masam.


6.     Kulit badan

Kebersihan perlu sentiasa dijaga. Amalkan makan ulam-ulaman dan buah-buahan segar untuk mendapatkan kulit yang cantik. Tangan perlu sentiasa bersih dan lembut. Gunakan sabun yang tidak banyak merosakkan kulit.

7.     Kulit wajah

Kalau ada jerawat yang tumbuh pada muka, gunakan pencuci muka dan ubat jerawat. Ada yang cakap penggunaan sabun lebih sesuai. Tetapi aku percaya yang penggunaan pencuci muka adalah terbaik. Penggunaan sabun akan membuatkan kulit muka kering manakala pencuci muka memang dirumuskan khas untuk wajah. Lagipun pakar kulit mengatakan kulit badan dan kulit muka adalah berbeza kombinasinya.


8.     Rambut

Bersihkan rambut tetapi jangan terlalu kerap.  Ketika menyikat rambut, ulangi sikat ke seluruh bahagian kepala untuk menjadikan rambut subur dan berkilat. Namun kalau nak buatkan rambut menjadi ikal mayang, jangan sisir rambut dengan sikat tetapi gunalah jari. (Cari artikel pasal penjagaan rambut yg Hanis Zalikha buat).

9.     Cara jalan

Jangan jalan mengengkang atau jalan bersepah.. Kaki sebelah ke arah lain sebelah ke arah kanan. Jalanlah dengan tertib.

10.  Cara duduk

Bersimpuhlah bila berada di bawah (lantai) dan bersila panggung atau rapatkan kaki apabila duduk di atas kerusi. Elakkan cara duduk mengangkang.

Aha, memang dapat kutip sesuatu (terutama untuk gadis yang mempunyai jiwa keras macam aku ni, kan?

Dah amalkan semua ini? Kalau tak ada jugak lelaki terpikat kepadamu, maka berdoalah semoga diberkati-Nya. Haha~ Gurau je..

Kalau belum ada lelaki yang terpikat kepadamu, mungkin belum tiba masanya. Mungkin si dia sedang berusaha menjadi pemimpin yang terbaik buatmu. Wah, sedap tak ayat aku? Haha~ Bukan ayat yang perlu difokuskan tetapi kata-kata dan kenyataan yang perlu diambil kira. =)





Terima kasih sudi baca entri ni. Sayang korang.
Anything can happen, that why life is wonderful. Struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one. No one you shouldn't hurt their feels!






Terima kasih sudi baca entri ni. Sudi-sudikan diri ‘like’ kat bawah entri ni dan fan page atas sana ya. Sayang korang.

Ulasan

  1. haha..kalau dh semulajadi brutal,susah nk ubah..*_*

    BalasPadam
  2. tips tu sgt abstrak, tapi boleh diamalkan ^^ hehehe...
    p/s:jom tidur awal, sok bangkit cepat nk p kampus!

    BalasPadam
  3. Sis Bui: memang susah tapi tak mustahil..

    Sha pun nak kena belajar jugak ni. Hehe~

    BalasPadam
  4. Abstrak ke?

    Sha faham jer. haha~ Sha jer faham, orang lain tak faham. Huhu~

    Selamat beramal =)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Nak tinggalkan komen ek? Sila-sila =)
Pastikan tak menyinggung perasaan sesiapa ya.
Happy blogging.

”Jom like page fb blog”

Catatan popular daripada blog ini

Pantang Larang dan Makanan Orang Demam Campak

Air kelapa sangat bagus untuk demam campak Nak jaga pemakanan orang demam campak? Ok, aku ada petua dan tipsnya. Segala yang tertulis di sini adalah keluar dari kepalaku, dan pengalamanku menjaga makanan orang demam campak. Ku abadikan di sini. 1. Tidak boleh menggoreng Demam campak ni kita tak boleh nak goreng apa-apa makanan terutamanya guna minyak. Contohnya goreng ikan. Menumis pun tak boleh tau. Sebab apa tak boleh? Sebab ia akan merangsang pertumbuhan campak dan buat ianya kemerah-merahan. 2. Elakkan makanan laut yang gatal Makanan laut, seperti udang, sotong, kerang elok la dikuarantinkan.. Haha~ Bukan kuarantin la tapi jangan makan makanan tu, k. 3. Elakkan yang pedas Cili pun tak boleh makan sebab mengundang kegatalan. Aku ada baca, sup ayam ni bila dibuat sup akan mengeluarkan satu pati yang berkesan khas untuk menyembuhkan demam. Korang letak bawang merah, bawang besar dan bawang putih. Lagi sedap bawang putih tu, tak dipotong, hanya buang kulit, ba

Istilah-istilah Dalam Bundle Yang Ramai Lagi Keliru

Istilah-istilah Dalam Bundle Yang Ramai Lagi Keliru, jom kita gali ilmu. Sha dapat dari kawan-kawan bundle juga. ✔ Bale – Ketul, guni atau tokol pakaian/beg/kasut dan lain-lain. Kain 100 – Baju/pakaian yang 100% kapas. Kain Samah – Baju yang diadun dengan 2 material. 50 cotton +50 polyster (poly). 3 kain – Baju diadun dengan 3 material. Cotton + Poly + Rayon. 3 suku / Raglan / 3q – Baju yang mempunyai lengan bersambung dari leher berakhir di siku. Kain sambung – Lengan baju disambung dengan lengan warna lain, contohnya Rolling Stone Tour Euro82, Iron Maiden ‘aces high’ lengan camo. Ada juga kain sambung di dada. Contohnya Hawaii bernombor. Camo – Celoreng Ringer – Baju yang mempunyai warna/getah pada hujung lengan dan leher. Kain pasir / kain bulu katu – Merujuk seluar Lee,Wrangler,Levis era 70/80/90 an. Combo – Jualan melebihi sehelai dengan 1 harga. Single stich – Jahitan satu garisan sama ada pada lengan atau bawah baju. Biasa pada baju vintage.

Tips Pakaian Untuk Konvo

Gambar konvo! =) Assalamualaikum. Apa yang korang perlu ada untuk pakai pakaian konvo? Aku ada sedikit panduan. Top to toe 1. Kasut Lelaki kena pakai kasut kulit (kulit warna gelap –seelok-eloknya warna hitam) Ala, tak mahal pun ada jer yang murah. Perempuan pula kena pakai kasut bertutup, hitam atau warna gelap seakan-akan hitam. Kasut tu mestilah nampak formal. Tak boleh ada lubang-lubang macam kasut Cinderalella. Orang perempuan mesti tau kasut Cinderalela tu macam mana. Kasut Cinderalela tu adalah kasut plastic nipis dan ada lubang-lubang.   Sila beri perhatian, kasut adalah penting. Tak boleh pakai sandal dan selipar. Stoking tak apa, kurang diberi perhatian (bagi perempuan sahaja). Boleh pakai stoking atau tidak. Lelaki kena pakai stoking. Mesti warna gelap, jangan pakai stoking putih pula, sangat pelik. Bagi mereka yang jarang pakai kasut tertutup macam aku ni, boleh juga bawa sandal atau kasut yang selesa untuk digantikan apabila perlu . Ta

Open Tracker