Langkau ke kandungan utama

Jom Belajar English (Pada Awal Learner)




Assalamualaikum...

Sama macam semalam, tak tidur-tidur lagi.. Hihi~ Amnesia kah aku? Amnesia? Bukan, imsonia la..

Nope, i am not imsonia (betul la perkataan ni?).

I am fine. Cuma saja ja tak nak tidur.

Kenapa?

Sebab nanti, aku tak kan ada kesempatan ini lagi..

Jadi masa ada kesempatan yang terbuka depan mata ni, aku rebutlah kan? Tak salah rasanya. Kesihatan? So, far masih ok.

But, u know last afternoon, my palm become purple-blue like that.  I am so shock. Is'nt right or my eye got problem? Fortunatelly, it become normal.

Ni pe hal tetiba speaking London ni?




   
Aku baru terbaca syarat nak minta kerja, siap mention besar-besar lagi, MAHIR BAHASA INGGERIS. Ala, aku tak mahir. Kalau bercakap boleh la tapi kalau writing, memang hancus la. Ni pun dah lama aku tak speaking English, rasa kekok sikit la.

Hey, terlanjur cakap pasal bahasa Inggeris ni, mesti korang nak tau jugak petua nak pandai bahasa asing tu, kan? Okay, aku share kat sini.



1. Vocabulary

Yang ni memang penting la. Masa ni orang kata kena berkawan dengan kamus, buku nota dan pen. Catat perkataan yang tak tau dan rujuk kamus segera. Diulangi, segera. Kalau tak, kita akan lupa. Petua ni.


2. Sentence (ayat)


Kena la tau macam mana nak susun ayat.

I love you.

Nak jawabnya: I love you, too.. Bukannya I love to you.
*Ada orang cakap macam tu kat aku. Lawak tak, lawak tak? Haha~ Lucu rasanya.

So, up grade sikit diri anda dengan bahasa Inggeris ni, ya. Ala, bukan susah sangat. Ambik yang senang, senang dulu. Contoh, thank you, nak jawab apa.. What is your name, How are you, what are doing? Simple, kan?





3. Berkomunikasi


Cakap la sikit. Speaking. Ala, cakap je, Hello, how are you? I am fine. Thank you. Itu pun dah ok.

Dengar orang lain bercakap. Ops, bukan suruh memasang telinga dengar cerita orang tapi dengar sebutan dalam bahasa Inggeris tu. Dengar dan ikut (ajuk pun tak pe) sebut semula. Pilihan senang, dengar lagu, radio dan TV.

Korang ada petua nak pandai English? Kongsi la kat ruangan komen, k.


P/s: Sebenarnya nak up date tentang yang lain. Tapi tak pe la. Aku nak up date pasal kena kemas bilik ni. Banyak kot barang mak, noks.. Ekeke~

Nantilah kalau ada kesempatan, aku up date. Mahu rehat dulu. Kepala dah tingtong ni.

Sayang baby, jap lagi kita tidur sama-sama, k. Woish, jangan fikir bukan-bukan. Nak kasi laptop Mr Len ni rehat jugak. Kesian dia, dah hampir 48 jam on non stop.

P/s/s: Serabutnya bilikku dengan penuh kotak dan buku-buku. Kertas di mana-mana. OMG! Nanti la nak masukkan semuanya dalam kotak and seal. Post! Wakaka.



Terima sudi baca entri ni. Sayang korang.
Anything can happen, that why life is wonderful. Struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one. No one you shouldn't hurt their feels!

Ulasan

  1. English? Macam mana nak pandai ya? Ada petua? Kasi la..

    BalasPadam
  2. hari2 makan western food di restoren high class... insya-allah sekurang2nya nanti pandai la sebut yes,no, thank you..haha...

    BalasPadam
  3. saya suke gile dengar lagu insomnia dr craig david.. best! *tetiba*

    english ni.. kita x boleh malu.. kita kena cakap je.. n saya banyak jugak tengok drama dan movie english... boleh dengar macam mana sesuatu perkataan atau cara sesuatu ayat tu disebut dan di tuturkan... herm.. cube tengok cerita Merlin!. haa... mmg Landon habiss lah! :)

    BalasPadam
  4. @Khairil

    itu hanya utk org kaya jer.. kite xmampu tapi mampus la nk makan kat hotel high class mcm tu..

    Yes, no, yes, no. I dont konw sepatah haram.

    BalasPadam
  5. @che sakinah

    lagu, cerita, cakap.. Ya, setuju jugak.

    Suka filem dari Britain sb kite faham dia sebut apa. Suka Merlin jugak.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Nak tinggalkan komen ek? Sila-sila =)
Pastikan tak menyinggung perasaan sesiapa ya.
Happy blogging.

”Jom like page fb blog”

Catatan popular daripada blog ini

Pantang Larang dan Makanan Orang Demam Campak

Air kelapa sangat bagus untuk demam campak Nak jaga pemakanan orang demam campak? Ok, aku ada petua dan tipsnya. Segala yang tertulis di sini adalah keluar dari kepalaku, dan pengalamanku menjaga makanan orang demam campak. Ku abadikan di sini. 1. Tidak boleh menggoreng Demam campak ni kita tak boleh nak goreng apa-apa makanan terutamanya guna minyak. Contohnya goreng ikan. Menumis pun tak boleh tau. Sebab apa tak boleh? Sebab ia akan merangsang pertumbuhan campak dan buat ianya kemerah-merahan. 2. Elakkan makanan laut yang gatal Makanan laut, seperti udang, sotong, kerang elok la dikuarantinkan.. Haha~ Bukan kuarantin la tapi jangan makan makanan tu, k. 3. Elakkan yang pedas Cili pun tak boleh makan sebab mengundang kegatalan. Aku ada baca, sup ayam ni bila dibuat sup akan mengeluarkan satu pati yang berkesan khas untuk menyembuhkan demam. Korang letak bawang merah, bawang besar dan bawang putih. Lagi sedap bawang putih tu, tak dipotong, hanya buang kulit, ba

Istilah-istilah Dalam Bundle Yang Ramai Lagi Keliru

Istilah-istilah Dalam Bundle Yang Ramai Lagi Keliru, jom kita gali ilmu. Sha dapat dari kawan-kawan bundle juga. ✔ Bale – Ketul, guni atau tokol pakaian/beg/kasut dan lain-lain. Kain 100 – Baju/pakaian yang 100% kapas. Kain Samah – Baju yang diadun dengan 2 material. 50 cotton +50 polyster (poly). 3 kain – Baju diadun dengan 3 material. Cotton + Poly + Rayon. 3 suku / Raglan / 3q – Baju yang mempunyai lengan bersambung dari leher berakhir di siku. Kain sambung – Lengan baju disambung dengan lengan warna lain, contohnya Rolling Stone Tour Euro82, Iron Maiden ‘aces high’ lengan camo. Ada juga kain sambung di dada. Contohnya Hawaii bernombor. Camo – Celoreng Ringer – Baju yang mempunyai warna/getah pada hujung lengan dan leher. Kain pasir / kain bulu katu – Merujuk seluar Lee,Wrangler,Levis era 70/80/90 an. Combo – Jualan melebihi sehelai dengan 1 harga. Single stich – Jahitan satu garisan sama ada pada lengan atau bawah baju. Biasa pada baju vintage.

Tips Pakaian Untuk Konvo

Gambar konvo! =) Assalamualaikum. Apa yang korang perlu ada untuk pakai pakaian konvo? Aku ada sedikit panduan. Top to toe 1. Kasut Lelaki kena pakai kasut kulit (kulit warna gelap –seelok-eloknya warna hitam) Ala, tak mahal pun ada jer yang murah. Perempuan pula kena pakai kasut bertutup, hitam atau warna gelap seakan-akan hitam. Kasut tu mestilah nampak formal. Tak boleh ada lubang-lubang macam kasut Cinderalella. Orang perempuan mesti tau kasut Cinderalela tu macam mana. Kasut Cinderalela tu adalah kasut plastic nipis dan ada lubang-lubang.   Sila beri perhatian, kasut adalah penting. Tak boleh pakai sandal dan selipar. Stoking tak apa, kurang diberi perhatian (bagi perempuan sahaja). Boleh pakai stoking atau tidak. Lelaki kena pakai stoking. Mesti warna gelap, jangan pakai stoking putih pula, sangat pelik. Bagi mereka yang jarang pakai kasut tertutup macam aku ni, boleh juga bawa sandal atau kasut yang selesa untuk digantikan apabila perlu . Ta

Open Tracker