Langkau ke kandungan utama

Jom Belajar Dari Alam..

Assalamualaikum...
Entri ni membicarakan kita boleh belajar dari alam..Wah, skema tak ayat?

Alam ini memang diciptakan untuk kegunaan manusia dan untuk manusia berfikir. Ini memang dinyatakan dalam al-Quran. Surah apa? Korang cari sendiri la, jangan malas. Haha~ sebenarnya, aku pun tak tau, surah apa. Bukan tak tau tapi dah terlupa.

Ok la, Nak tau apa dia yang kita boleh belajar dari alam? Jom teruskan membaca entri bergambar..





 
  • Belajarlah dari matahari : Adil menebar cahaya dan memberikan kehangatan kepada semua, baik yg terawang-awang di angkasa mahupun yg bertebaran di atas bumi. Kepada yg miskin mahupun kaya, yg mulia hatinya juga buat si kejam...kepada semua makhluk ciptaan Ilahi..





  • Belajarlah dari bunga:Sentiasa tersenyum menyebarkan harumannya, menghadiahkan kecantikan untuk mengubat hati yg gundah, juga menggembirakan setiap mata yg memandang..




  • Belajarlah dari lebah : Sentiasa berganding bahu, bekerja dengan hati yg riang dan semangat membara....
 
 
 
  • Belajarlah dari pokok: Menghadiahkan buah yg manis dan segar sambil menundukkan dahannya...

 
 
 


  • Belajarlah dari bulan : Tenang memancarkan cahayanya yg kemilau dan indah buat menyuluh malam yang gelap...


  • Belajarlah dari sungai : Tabah bergerak menuju ke destinasi dengan meredah apa saja halangan hinggalah sampai ke muaranya. Airnya lembut dan tenang tapi tiada suatu pun mampu menghalang ke maraannya...
 
 
  • Belajarlah dari daun yang gugur: Sabar ketika menghadapi kesukaran, sentiasa tersenyum menunggu hari yg baik dan sesuai untuk tumbuh kembali..
  



  • Belajarlah dari hujan : Kehadirannya di nanti-nantikan buat menyejuk alam yang hangat, membasahi kekeringan, menghijaukan tanah yang gersang dan memberi 'nyawa' kepada tumbuh-tumbuhan...


Indah, kan kata-katanya? Sweet jer.. Korang nak jadi yang mana? Sha nak jadi bunga.. :-)



Sumber: hairuliza-anakku.blogspot.com

Sumber gambar: Google

Terima sudi baca entri ni. Sayang korang.
Anything can happen, that why life is wonderful. Struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one. No one you shouldn't hurt their feels!

Catatan popular daripada blog ini

Innershine Prun dan Camu-camu: Testimoni Cantik Kulit Berseri

Sedap. Manis-manis masam. Kalau ada rasa kurma, lagi best. Marvellous. Ada orang cakap, masam sedikit. Pada Sha yang tak makan masam langsung, rasa Innershine ini tidaklah masam mana. Sedikit sahaja rasa masamnya, berbanding produk lain yang lagi rasa masam asam jawa (Ladies Collagen). Innershine rasa masam buah camu-camu sahaja. 
Harga pasaran untuk 6 botol RM 28.90 dan untuk 12 botol RM 57.90. Berat satu botol 42 gram. Harga boleh dapat murah, ikut pasaraya. Pandai-pandailah korang pilih. Sha tengok kat Aeon (Jaya Jusco nama lamanya) pada 13 Jun 2014, harga seperti di atas. Tapi Sha tengok kat Big Aeon harganya lebih murah. Pek kecil (6 botol) hanyalah RM26.90 manakala yang besar RM54.90. Murahlah berbanding harga asal.
Perubahan magik yang Innershine Prun dan Camu-camu lakukan kepada diriku:

Hari pertama, minum malam sebelum tidur, tak dapat tidur dan esok paginya, perut membuang, detox kan? Hehe.
Lusanya, minum awal sikit dalam pukul 9 malam. Tidur, ok saja. Perut ok, tak ada…

Pantang Larang dan Makanan Orang Demam Campak

Nak jaga pemakanan orang demam campak?
Ok, aku ada petua dan tipsnya. Segala yang tertulis di sini adalah keluar dari kepalaku, dan pengalamanku menjaga makanan orang demam campak. Ku abadikan di sini.


Tidak boleh menggoreng
Demam campak ni kita tak boleh nak goreng apa-apa makanan terutamanya guna minyak. Contohnya goreng ikan.

Menumis pun tak boleh tau.

Sebab apa tak boleh? Sebab ia akan merangsang pertumbuhan campak dan buat ianya kemerah-merahan.

Elakkan makanan laut yang gatal
Makanan laut, seperti udang, sotong, kerang elok la dikuarantinkan.. Haha~ Bukan kuarantin la tapi jangan makan makanan tu, k.

Elakkan yang pedas
Cili pun tak boleh makan sebab mengundang kegatalan.


Elakkan yang hitam-hitam seperti gaban perkasa hitam


Kicap dan kopi harus la dijauhi serta merta sebab ia akan menyebabkan berparut hitam. Kalau koko atau milo? Kalau capucinno? Erm, ikut suka korang la.

Aha, aku ada idea, kalau nak putih maka minumlah air soya. Confirm menjadi. Tapi kalau tak jadi, jangan…

Petua Tutorial Cara Pakai Contact Lens (Kanta Lekap)

Open Tracker