Langkau ke kandungan utama

Jintan Manis (fennel seed)

Assalamualaikum...




Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Hari ini Laman-Seri kongsikan satu lagi flora yang amat berguna dalam kehidupan tukang masak sehari-hari. Jika anda tahu akan khasiat jintan manis, anda pasti akan menyimpannya di dapur anda selepas anda membaca artikel ini. 

Jintan manis atau fennel adalah spesies tanaman di genus foeniculum (diperakuikan sebagai satu-satunya spesies dalam genus ini oleh kebanyakan ahli botani). Jintan manis atau nama botaninya foeniculum vulgare adalah dalam keluarga apiaceae atau karrot. Apiaceae (dahulu dikenali sebagai Umbelliferae).







Carrot family

Jintan manis juga dikenali sebagai saunf atau mauti saunf dalam bahasa Bahasa Hindi dan Urdu, sompu atau madhrikam dalam Telugu, badesoppu di Kannada, Mouri dalam bahasa Bengali, shombu atau peruncheeragam di Tamil dan Malayalam, variyali di Gujarat, badeeshop atau badeeshep di Marathi, Razianeh dalam bahasa Bahasa Parsi dan shomra dalam bahasa Arab.

Jintan manis adalah tumbuhan herba yang tahan lasak dengan bunga kuning dan daun berbulu. Jintan manis umumnya dianggap berasal dari tepi Mediterranean, namun telah tumbuh meluas secara semulajadi di banyak bahagian dunia, khususnya di tanah kering berdekatan pantai dan di tepi muara sungai.

 
Pokok jintan manis sedabg berbubga (Fennel in flower)

 
Bunga jintan manis (Fennel flowerheads)

Jintan manis adalah ramuan herba yang sangat aromatik dan berperisa yang digunakan dalam kulinari dan perubatan. Jintan manis juga merupakan salah satu bahan utama absinthe, iaitu sejenis minuman beralkohol. Jintan florence atau finocchio adalah jintan yang mempunyai batang membengkak mempunyai rizom seperti ubi bit adalah pilihan popular sebagai sayur.

Jintan manis digunakan sebagai makanan larva dari beberapa spesies Lepidoptera, termasuk kupu-kupu moth dan rama-rama swallowtail.

Perkataan fenel berasal fenyl iaitu dari Inggeris Tengah. Ia berasal dari pserkataan denol atau finol iaitu bahasa Inggeris Kuno, yang pada asalnya dari perkataan feniculum atau foeniculum (bahasa Latin) atau Foeniculum, yang bermaksud jerami. Tanaman ini dalam bahasa Latin dipanggil ferula, yang sekarang digunakan sebagai nama genus tanaman yang berkaitan.

Jintan manis adalah tumbuhan herba perennial (tahunan), iatu herba yang mampu hidup lebih daripada dua tahun. Pokok jintan manis tumbuh menegak, berwarna hijau keabu-abuan dan tumbuh sehingga 2.5 m. Batang pokoknya berongga. Daun pokok Jintan manis boleh membesar sehingga 40 cm panjang dan sangat halus seperti benang dengan kelebaran sekitar 0.5 mm.

 
Fennel, from Koehler's Medicinal-plants (1887)


Bunga jintan manis tumbuh pada terminal yang bertangkai panjang dalam 5-15 cm, setiap bahagian terminal mempunyai 20-50 bunga kuning kecil di tangkai pendek. Buah jintan manis adalah biji kering yang bersaiz 4-10 mm setengah panjang, lebarnya separuh daripada panjangnya dan bentuknya berlekuk.


 
Jintan Florence (Florence fennel bulbs)

Jintan manis ditanamkan secara meluas untuk daunnya (yang mempunyai perisa) dan buahnya yang sering dipanggil 'biji'. Jintan florence adalah sekumpulan kultivar dengan pangkalan daun menggembung yang membentuk struktur seperti ubi. Ia mempunyai rasa seperti jintan manis, tetapi lebih aromatik dan rasanya manis. 
 
Bunga jintan florence yang ditanam lebih kecil berbanding yang tumbuh liar atau semulajadi. Daunnya dimakan sebagai sayur-sayuran, baik mentah mahupun dimasak. Ada beberapa kultivar jintan florence, yang juga dikenali dengan beberapa nama, seperti finocchio. Jintan florence adalah salah satu daripada tiga herba utama yang digunakan dalam pembuatan absinthe, campuran alkohol yang asalnya sebagai ramuan ubat di Switzerland dan menjadi minuman beralkohol yang popular di Perancis dan negara-negara lain pada akhir abad ke-19.

Daun dan biji Jintan manis digunakan secara meluas dalam banyak masakan tradisi dunia. Biji jintan berwarna coklat atau hijau ketika segar dan perlahan berubah ke warna kelabu apabila usianya matang. Untuk digunakan dalam masakan, biji yang berhijau adalah yang paling optimum. Daunnya juga boleh digunakan sebagai penambah rasa dan aroma, sementara yang jenis berubi bawangnya boleh dijadikan sayur-sayuran yang boleh ditumis, direbus, direbus, dipanggang atau dimakan mentah.

Jintan manis banyak digunakan dalam masakan di benua India dan Timur Tengah. Jintan manis merupakan salah satu rempah-rempah yang paling penting dalam Kashmiri Pandit dan memasak Gujarati. Ini merupakan bahan penting campuran rempah-rempah dari Assam / Bengali /Oriya dan dalam lima-rempah serbuk di China. 
Di banyak bahagian Pakistan dan India, biji jintan panggang diambil sebagai Mukhwas, iaitu sejenis makanan untuk pencernaan dan penyegar nafas. Beberapa masyarakat petani juga mengunyah tangkai segar biji jintan hijau untuk khasiat yang sama. Daun Jintan manis digunakan sebagai sayuran berdaun hijau baik dimasak begitu sahaja atau dicampur dengan sayuran lain. Di Lubnan Jintan manis dicampur bersama-sama dengan bawang dan tepung, yang digunakan dalam masakan seperti telur dadar yang disebut ijjeh (عجة).

Banyak hidangan yang menggunakan telur, ikan dan hidangan yang lain juga menggunakan daun segar atau kering. Jintan florence adalah bahan utama dalam beberapa salad Itali dan Jerman. Ia sering dicampurkan bersama chicory dan avokado. Ia juga direbus dan dihidangkan sebagai lauk hangat.
Fennel, bulb, raw
Nutritional value per 100 g (3.5 oz)
Energy 130 kJ (31 kcal)
Fat 0.20 g
Protein 1.24 g
Thiamine (Vit. B1) 0.01 mg (1%)
Riboflavin (Vit. B2) 0.032 mg (2%)
Niacin (Vit. B3) 0.64 mg (4%)
Pantothenic acid (B5) 0.232 mg (5%)
Vitamin B6 0.047 mg (4%)
Folate (Vit. B9) 27 μg (7%)
Vitamin C 12 mg (20%)
Calcium 49 mg (5%)
Iron 0.73 mg (6%)
Magnesium 17 mg (5%)
Phosphorus 50 mg (7%)
Potassium 414 mg (9%)
Zinc 0.20 mg (2%)
Manganese 0.191 mg
Percentages are relative to US recommendations for adults. Source: USDA Nutrient database

Mengurangkan kembung dan gangguan pencernaan

Jintan manis mempunyai khasiat perubatan yang tersendiri. Jintan manis mengandungi anethole yang dapat menjelaskan beberapa kesan perubatan yang bertindak sebagai phytoestrogen. Jintan manis boleh dijadikan sirap untuk mengubati bayi dengan kolik (kembung). Untuk orang dewasa, teh jintan manis boleh diminum untuk merehatkan usus dan mengurangkan kembung yang disebabkan oleh gangguan pencernaan. Jintan manis dikatakan mampu melegakan kesakitan dalam badan, melancarkan aliran keluar haid, membanyakkan susu dan membuang gas dalam usus.

Menurut sumber artikelduniaherba1 :

1. Teh gabungan serai, pudina, jintan manis, kulit limau mandarin dan daun limau purut membantu merehatkan usus dan meredakan sembelit.

2. Satu sudu teh serbuk jintan manis dicampurkan dengan ½ cawan air dan diminum tiga kali sehari dapat mengurangkan air tubuh yang berlebihan, membantu pencernaan, meredakan sembelit.

Meningkatkan daya penglihatan

Di India, biji jintan dimakan mentah kerana dikatakan mampu untuk meningkatkan daya penglihatan. Ianya juga boleh digunakan dalam bentuk serbuk dan disapu di sekeliling mata bagi menguatkan pandangan mata. Roman Kuno juga menganggap jintan manis sebagai ramuan untuk penglihatan. Ekstrak akar sering digunakan dalam tonik untuk membersihkan mata yang mempunyai penglihatan yang kelabu. Ekstrak biji jintan manis juga telah dikatakan mempunyai potensi untuk digunakan dalam rawatan glaukoma.

Diuretik dan mengurangkan tekanan darah

Jintan manis mempunyai sifat diuretik dan dikatakan merupakan diuretik yang berkesan. Ia juga dikatan berpotensi untuk rawatan hipertensi.

Menggalakkan pengeluaran susu

Jintan manis mengandungi bahan yang dipanggil galactogogue, yang dikatakan dapat meningkatkan pengeluaran susu ibu. Walau bagaimanapun, fakta ini tidak tidak disokong oleh bukti secara langsung, namun dikatakan bunga mempunyai sumber fitoestrogen, yang mendorong petumbuhan jaringan payudara yang menghasilkan air susu.

Sirup yang diperbuat dari sari bunga jintan manis boleh dijadikan ubat untuk batuk kronik. Jintan manis juga merupakan salah satu tanaman yang dikatakan tidak disukai oleh kutu dan serbuk jintan manis dikatakan mempunyai kesan mengusir kutu atau bubuk di kandang ternakan.

Walaupun terdapat pelbagai kegunaan jintan manis, namun sebelum menjadikannya sebagai bahan ubatan, anda hendaklah mendapatkan nasihat daripada pengamal perubatan terlebih dahulu bagi mengelakkan kemudaratan di kemudian hari kelak.

Sumber rujukan : En.wikipedia - Fennel.

--
~ 睡眠不足のママ ~
http://laman-seri.blogspot.com
http://little-kiosk.blogspot.com
Everyone thinks of changing the world, but no one thinks of changing himself. – Leo Tolstoy

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Firman Allah SWT :
[7:179] Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk isi neraka Jahanam kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai.

Hadis Rasulullah SAW:
Dari Abu Hurairah r.a., dari Rasulullah SAW., sabdanya: "Siapa yang tasbih tiga puluh tiga kali, tahmid tiga puluh tiga kali, takbir tiga puluh tiga kali, jadi jumlahnya sembilan puluh sembilan kali, kemudian dicukupkannya seratus dengan membaca: "La ilaha illallahu wahdahu la syarikalahu lahul mulku wa lahul hamdu wa huwa 'ala kulli syai-in qadir. Maka diampuni Allah segala kesalahannya, walaupun sebanyak buih di lautan." (Hadis riwayat Muslim)
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤



Susunan : Bawang Goreng


Terima sudi baca entri ni. Sayang korang.
Anything can happen, that why life is wonderful. Struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one. No one you shouldn't hurt their feels!

Catatan popular daripada blog ini

Innershine Prun dan Camu-camu: Testimoni Cantik Kulit Berseri

Sedap. Manis-manis masam. Kalau ada rasa kurma, lagi best. Marvellous. Ada orang cakap, masam sedikit. Pada Sha yang tak makan masam langsung, rasa Innershine ini tidaklah masam mana. Sedikit sahaja rasa masamnya, berbanding produk lain yang lagi rasa masam asam jawa (Ladies Collagen). Innershine rasa masam buah camu-camu sahaja. 
Harga pasaran untuk 6 botol RM 28.90 dan untuk 12 botol RM 57.90. Berat satu botol 42 gram. Harga boleh dapat murah, ikut pasaraya. Pandai-pandailah korang pilih. Sha tengok kat Aeon (Jaya Jusco nama lamanya) pada 13 Jun 2014, harga seperti di atas. Tapi Sha tengok kat Big Aeon harganya lebih murah. Pek kecil (6 botol) hanyalah RM26.90 manakala yang besar RM54.90. Murahlah berbanding harga asal.
Perubahan magik yang Innershine Prun dan Camu-camu lakukan kepada diriku:

Hari pertama, minum malam sebelum tidur, tak dapat tidur dan esok paginya, perut membuang, detox kan? Hehe.
Lusanya, minum awal sikit dalam pukul 9 malam. Tidur, ok saja. Perut ok, tak ada…

Pantang Larang dan Makanan Orang Demam Campak

Nak jaga pemakanan orang demam campak?
Ok, aku ada petua dan tipsnya. Segala yang tertulis di sini adalah keluar dari kepalaku, dan pengalamanku menjaga makanan orang demam campak. Ku abadikan di sini.


Tidak boleh menggoreng
Demam campak ni kita tak boleh nak goreng apa-apa makanan terutamanya guna minyak. Contohnya goreng ikan.

Menumis pun tak boleh tau.

Sebab apa tak boleh? Sebab ia akan merangsang pertumbuhan campak dan buat ianya kemerah-merahan.

Elakkan makanan laut yang gatal
Makanan laut, seperti udang, sotong, kerang elok la dikuarantinkan.. Haha~ Bukan kuarantin la tapi jangan makan makanan tu, k.

Elakkan yang pedas
Cili pun tak boleh makan sebab mengundang kegatalan.


Elakkan yang hitam-hitam seperti gaban perkasa hitam


Kicap dan kopi harus la dijauhi serta merta sebab ia akan menyebabkan berparut hitam. Kalau koko atau milo? Kalau capucinno? Erm, ikut suka korang la.

Aha, aku ada idea, kalau nak putih maka minumlah air soya. Confirm menjadi. Tapi kalau tak jadi, jangan…

Petua Tutorial Cara Pakai Contact Lens (Kanta Lekap)

Open Tracker