Langkau ke kandungan utama

Harga hidup INI!

Assalamualaikum...

Apa pendapat kalian jika Tuhan mengeluarkan bil? Ya, bil bulanan kita di dunia. Tiba-tiba, ada bil seperti ini sampai ke tangan kita :


Agak-agaknya, mampu tak kita untuk membayarnya? Hakikatnya, jumlah yang tercatat dalam bil di atas, pastinya belum sampai setitis pun nikmat yang Allah s.w.t berikan kepada kita yang ternyata adalah PERCUMA! Itu belum lagi dimasukkan sahabat, keluarga, jiwa, akal, alam sekitar dan BANYAK lagi. Di dalam al-Quran pun ada tercatat :

“Dan sekiranya engkau menghitung nikmat-nikmat Allah, (pasti) ia takkan terhitung” (Surah Ibrahim: ayat 34)


Baiklah, apa kata kita kecilkan sikit skop kita, hanya kepada oksigen sahaja. Katakan kadar harga oksigen RM1.00 sekali bernafas. Kajian pula menyatakan manusia dewasa bernafas sebanyak 18-30ribu kali sehari. Kita andaikan 20ribu kali ya sahabat semua. Katakanlah pula, hayat kita kini 21 tahun. Ayuh kita kira sama-sama :


21 (tahun) x 365 (hari) x 20,000 (kali nafas) = 153,300,000 kali


Dengan itu, kadar bayaran kita adalah sebanyak RM130juta! Wahhh~ muflis secara tidak langsung nampaknya. Namun, pasti nilai sebenarnya adalah lebih dari itu kan. Pasti banyak tunggakan. Jika dah banyak kali tertunggak, bagaimana pula jika Allah s.w.t buat pemotongan? Fikir-fikirkanlah~


Itu baru 0.00000001 bahagian sahaja (oksigen, belum lagi kandungan dalam oksigen tersebut). BERSYUKURLAH. Jika hanya dengan nikmat sekecil ini pun kita masih belum mampu mesyukurinya, bagaimana pula dengan nikmat yang besar?
 

Terima sudi baca entri ni. Sayang korang.
Anything can happen, that why life is wonderful. Struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one. No one you shouldn't hurt their feels!

Catatan popular daripada blog ini

Innershine Prun dan Camu-camu: Testimoni Cantik Kulit Berseri

Sedap. Manis-manis masam. Kalau ada rasa kurma, lagi best. Marvellous. Ada orang cakap, masam sedikit. Pada Sha yang tak makan masam langsung, rasa Innershine ini tidaklah masam mana. Sedikit sahaja rasa masamnya, berbanding produk lain yang lagi rasa masam asam jawa (Ladies Collagen). Innershine rasa masam buah camu-camu sahaja. 
Harga pasaran untuk 6 botol RM 28.90 dan untuk 12 botol RM 57.90. Berat satu botol 42 gram. Harga boleh dapat murah, ikut pasaraya. Pandai-pandailah korang pilih. Sha tengok kat Aeon (Jaya Jusco nama lamanya) pada 13 Jun 2014, harga seperti di atas. Tapi Sha tengok kat Big Aeon harganya lebih murah. Pek kecil (6 botol) hanyalah RM26.90 manakala yang besar RM54.90. Murahlah berbanding harga asal.
Perubahan magik yang Innershine Prun dan Camu-camu lakukan kepada diriku:


Hari pertama, minum malam sebelum tidur, tak dapat tidur dan esok paginya, perut membuang, detox kan? Hehe.
Lusanya, minum awal sikit dalam pukul 9 malam. Tidur, ok saja. Perut ok, tak ada…

Pantang Larang dan Makanan Orang Demam Campak

Nak jaga pemakanan orang demam campak?
Ok, aku ada petua dan tipsnya. Segala yang tertulis di sini adalah keluar dari kepalaku, dan pengalamanku menjaga makanan orang demam campak. Ku abadikan di sini.


Tidak boleh menggoreng
Demam campak ni kita tak boleh nak goreng apa-apa makanan terutamanya guna minyak. Contohnya goreng ikan.

Menumis pun tak boleh tau.

Sebab apa tak boleh? Sebab ia akan merangsang pertumbuhan campak dan buat ianya kemerah-merahan.

Elakkan makanan laut yang gatal
Makanan laut, seperti udang, sotong, kerang elok la dikuarantinkan.. Haha~ Bukan kuarantin la tapi jangan makan makanan tu, k.

Elakkan yang pedas
Cili pun tak boleh makan sebab mengundang kegatalan.


Elakkan yang hitam-hitam seperti gaban perkasa hitam


Kicap dan kopi harus la dijauhi serta merta sebab ia akan menyebabkan berparut hitam. Kalau koko atau milo? Kalau capucinno? Erm, ikut suka korang la.

Aha, aku ada idea, kalau nak putih maka minumlah air soya. Confirm menjadi. Tapi kalau tak jadi, jangan…

Tips Pakaian Untuk Konvo

Open Tracker