Langkau ke kandungan utama

Ujian, Cubaan dan Azab

Salam.


Entri kali ini nak kongsi sikit tentang agama. Ni aku memang copy and paste je. Tak de nak edit banyak-banyak. Bahasa Indonesia tapi kita kan serumpun, boleh faham lagi kan bahasanya?


Aku baca, aku boleh faham accent bahasanya. Harap korang pun boleh faham jugak la. Haha, giler pemalas punya orang! Er, sebenarnya, aku tak berani nak tukar bahasa, risau tersalah tafsir jer.. Sebab ni bab agama bukan boleh dibuat main.


Jom baca dengan kalimah basmallah..





Musibah itu adalah kenescayaan hanya nilainya yang berbeda-beda:


كُلُّ نَفۡسٍ۬ ذَآٮِٕقَةُ ٱلۡمَوۡتِ‌ۗ وَنَبۡلُوكُم بِٱلشَّرِّ وَٱلۡخَيۡرِ فِتۡنَةً۬‌ۖ وَإِلَيۡنَا تُرۡجَعُونَ


Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan [yang sebenar-benarnya]. Dan hanya kepada KAMIlah kamu dikembalikan.(QS21:35).



Selalu dengar ayat peringatan ni. Menginsafi hati. Insaf rasanya. Memang betul, kita akan jadi seorang insan yang lebih baik apabila mengingati mati. Marilah bersama mengingatinya..





1.Bagi orang beriman yang taat, itu adalah ujian, untuk naik darjat di sisi Allah.


وَلَنَبۡلُوَنَّكُم بِشَىۡءٍ۬ مِّنَ ٱلۡخَوۡفِ وَٱلۡجُوعِ وَنَقۡصٍ۬ مِّنَ ٱلۡأَمۡوَٲلِ وَٱلۡأَنفُسِ وَٱلثَّمَرَٲتِ‌ۗ وَبَشِّرِ ٱلصَّـٰبِرِينَ (١٥٥) ٱلَّذِينَ إِذَآ أَصَـٰبَتۡهُم مُّصِيبَةٌ۬ قَالُوٓاْ إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّآ إِلَيۡهِ رَٲجِعُونَ (١٥٦) أُوْلَـٰٓٮِٕكَ عَلَيۡہِمۡ صَلَوَٲتٌ۬ مِّن رَّبِّهِمۡ وَرَحۡمَةٌ۬‌ۖ وَأُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ ٱلۡمُهۡتَدُونَ (١٥٧)



Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar, (155)

[yaitu] orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan, "Innaa lillaahi wa innaa ilaihi raaji`uun". [2] (156)


Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhan mereka, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk. (157). (QS2:155-157).



Ayat di atas selalu jugak aku dengar. Korang pun selalu jugak, kan?


Kesabaran itu akan dihadiahkan dengan keberkatan dan rahmat dari Tuhan. Jom kita bersabar di atas cubaannya..


Selalulah kita menyebut "Innaa lillaahi wa innaa ilaihi raaji`uun", bukan hanya apabila mendengar berita kematian sahaja. Mari amalkan..





2.Bagi muslim maksiyat, itu adalah peringatan.



بَلۡ تَأۡتِيهِم بَغۡتَةً۬ فَتَبۡهَتُہُمۡ فَلَا يَسۡتَطِيعُونَ رَدَّهَا وَلَا هُمۡ يُنظَرُونَ (٤٠)



Sebenarnya [Adzab] itu akan datang kepada mereka dengan sekonyong-konyong lalu membuat mereka menjadi panik, maka mereka tidak sanggup menolaknya dan tidak [pula] mereka diberi tangguh. (40). (QS21:40).


Nauzubillah hi minzalik.. Semoga kita semua dijauhkan oleh ALLAH dari azab-NYA.. Amin.




3.Bagi orang kafir, itu adalah persekot azab.



وَأَمَّا ٱلَّذِينَ فَسَقُواْ فَمَأۡوَٮٰهُمُ ٱلنَّارُ‌ۖ كُلَّمَآ أَرَادُوٓاْ أَن يَخۡرُجُواْ مِنۡہَآ أُعِيدُواْ فِيہَا وَقِيلَ لَهُمۡ ذُوقُواْ عَذَابَ ٱلنَّارِ ٱلَّذِى كُنتُم بِهِۦ تُكَذِّبُونَ (٢٠) وَلَنُذِيقَنَّهُم مِّنَ ٱلۡعَذَابِ ٱلۡأَدۡنَىٰ دُونَ ٱلۡعَذَابِ ٱلۡأَكۡبَرِ لَعَلَّهُمۡ يَرۡجِعُونَ (٢١)



Dan adapun orang-orang yang fasik [kafir], maka tempat mereka adalah neraka. Setiap kali mereka hendak keluar daripadanya, mereka dikembalikan [lagi] ke dalamnya dan dikatakan kepada mereka:
"Rasakanlah seksa neraka yang dahulu kamu mendustakannya". (20)


Dan sesungguhnya Kami merasakan kepada mereka sebahagian azab yang dekat [di dunia] sebelum azab yang lebih besar [di akhirat]; mudah-mudahan mereka kembali [ke jalan yang benar]. (21). (QS32:20-21).


Itulah azab bagi orang kafir..




4.Tetapi kafir, dzholim, pelaku maksiyat tidak kena musibah malah sukses.
Jangan iri pada mereka, itulah "istidraz" kesannya nikmat sebenarnya azab tertunda.




مَن كَانَ يُرِيدُ ٱلۡحَيَوٰةَ ٱلدُّنۡيَا وَزِينَتَہَا نُوَفِّ إِلَيۡہِمۡ أَعۡمَـٰلَهُمۡ فِيہَا وَهُمۡ فِيہَا لَا يُبۡخَسُونَ (١٥) أُوْلَـٰٓٮِٕكَ ٱلَّذِينَ لَيۡسَ لَهُمۡ فِى ٱلۡأَخِرَةِ إِلَّا ٱلنَّارُ‌ۖ وَحَبِطَ مَا صَنَعُواْ فِيہَا وَبَـٰطِلٌ۬ مَّا ڪَانُواْ يَعۡمَلُونَ (١٦)


Barangsiapa yang menghendaki kehidupan dunia dan perhiasannya, nescaya Kami berikan kepada mereka balasan pekerjaan mereka di dunia dengan sempurna dan mereka di dunia itu tidak akan dirugikan. (15)


Itulah orang-orang yang tidak memperoleh di akhirat, kecuali neraka dan lenyaplah di akhirat itu apa yang telah mereka usahakan di dunia dan sia-sialah apa yang telah mereka kerjakan? [2] (16). (QS11:15-16)



Nauzubillah hi minzalik..


Korang pernah dengar tak, kadang-kadang ada orang kata, sekarang ni kita hidup kat dunia, syurga bagi orang kafir dan ingkar, dan neraka bagi kita orang yang beriman. Tetapi di akhirat kelak, adalah syurga bagi kita orang yang beriman dan neraka bagi mereka yang kafir dan ingkar.



Jadi, kalau ALLAH nak bagi orang yang bukan Islam dan golongan yang ingkar kejayaan di dunia, jangan rasa macam Tuhan tidak adil. ALLAH Maha Adil, okay.


Salam Ikhlas !





Semoga membawa perubahan dalam diri kita, paling tidak pun sedikit.Itu lebih afdhal dari tak berubah langsung, kan? :-)


Mari teguhkan iman.




Anything can happen, that why life is wonderful. Struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one. No one you shouldn't hurt their feels!




Catatan popular daripada blog ini

Tips Pakaian Untuk Konvo

Innershine Prun dan Camu-camu: Testimoni Cantik Kulit Berseri

Sedap. Manis-manis masam. Kalau ada rasa kurma, lagi best. Marvellous. Ada orang cakap, masam sedikit. Pada Sha yang tak makan masam langsung, rasa Innershine ini tidaklah masam mana. Sedikit sahaja rasa masamnya, berbanding produk lain yang lagi rasa masam asam jawa (Ladies Collagen). Innershine rasa masam buah camu-camu sahaja. 
Harga pasaran untuk 6 botol RM 28.90 dan untuk 12 botol RM 57.90. Berat satu botol 42 gram. Harga boleh dapat murah, ikut pasaraya. Pandai-pandailah korang pilih. Sha tengok kat Aeon (Jaya Jusco nama lamanya) pada 13 Jun 2014, harga seperti di atas. Tapi Sha tengok kat Big Aeon harganya lebih murah. Pek kecil (6 botol) hanyalah RM26.90 manakala yang besar RM54.90. Murahlah berbanding harga asal.
Perubahan magik yang Innershine Prun dan Camu-camu lakukan kepada diriku:

Hari pertama, minum malam sebelum tidur, tak dapat tidur dan esok paginya, perut membuang, detox kan? Hehe.
Lusanya, minum awal sikit dalam pukul 9 malam. Tidur, ok saja. Perut ok, tak ada…

Petua Tutorial Cara Pakai Contact Lens (Kanta Lekap)