Langkau ke kandungan utama

Daging Korban Yang Berlambak

Anything can happen, that why life is wonderful. Struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one. No one you shouldn't hurt their feels!


Salam.


Salam Aidil Adha.


Ada sesape yang buat Korban kali ni? Korang bila lagi nak berkorban? Hehe~


Berkorban bukan saja dikhususkan dengan penyembelihan haiwan peliharaan tetapi jugak merangkumi kehidupan kita.. Apa yang telah kita korbankan..


Aku, apa yang aku korbankan? Erm (kena fikir dulu)..


Sebagai seorang pelajar, memang banyak jugak masa aku korbankan untuk studi aku. Selain itu, sebagai seorang anak, aku korbankan keinginan untuk menikah. Wawa, gedik ko Sha. Haha~ Gurau je la. Aku kan anak yang baik, kalau parent aku tak bagi kahwin lagi, aku tak kahwin la. Lagipun jodoh tak ada lagi.


Ok, ok serius.. Sebagai seorang anak, aku pernah berkorban bekerja di tempat orang (negeri orang yang jauh dan tak de life) demi untuk famili aku kat kampnug. Walaupun susah aku kat sana, tapi aku tetap bertahan demi kesayangan aku (famili) kat kampung. (mood: sedih, sedih nak nangis ni T-T)


Dengan adik-beradik aku? Erm, aku pernah sanggup berjalan kaki semata-mata nak bagi adik aku naik motor. Itu jugak salah satu sebab aku tak nak belajar naik motor masa zaman sekolah dulu.


Adik aku plak ambik kesempatan. Tapi demi kakak yang sayangkan adiknya ni, aku rela berkorban. Orang tak tau itu. Ni baru first time aku ceritakan. Ah, lantak korang la nak fikir apa! Ini cerita aku. Kalau korang nak perlekehkan aku, persilakan.


Aku bukan mengungkit. Bukan tak ikhlas ke apa. Sekadar bercerita. Tak salah kan? Ke salah? Aku ni kan kurang ilmu agama. Kalau salah, perbetulkan aku, k.


Hari Raya ni aku rasa agak sedih. Kenapa? Kerana aku rasa seperti nyawaku tak kan lama berada kat bumi Tuhan ni. Haa, dah tau macam tu, bila la ko nak insaf Sha? Aku rasa aku tak banyak berbakti kepada ibu bapaku dan aku ni bukanlah sebaik (sepenting) orang lain.



Ye la, bila kita tak ada, mestilah kita nak orang ingat yang baik-baik tentang kita dan merindui kita. Tapi aku kan pendiam, aku suka buat hal sendiri dan ada ruang untuk rasa tenang dan bersendirian. Itulah aku.


Baru-baru ini, adikku dan mak pi melawat bapa saudaraku yang sakit lumpuh. Dia boleh tak kenal adikku yang selalu melawatnya. Tetapi dia kenal aku. Katanya aku yang pendiam tu. See, aku memang pendiam.


Aku jugak rasa agak sedih dengan 'dia'. Sampai hati. Ah, aku tak nak sedih-sedih lagi! Aku perlu bahagia. Bahagia, i need you..



Berbalik kepada tajuk entri kali ni, Raya Korban kali ni dapat banyak sangat daging. Kerajaan negeri pun sumbangkan seekor lembu untuk penduduk kampung hari ni. Hari Raya pertama seekor lembu dikorbankan kat kampung. Hari ni jer 5 ekor. Esok dua ekor. Nak buat apa ek banyak2 daging ni?


Buat kampung terbuka, macam iklan Astro tue.. Papa pun, memang best iklan raya Astro kali ni. Suka sangat terutama kat Rosyam buat gaya Ranjini Khan, Hero Tamil tu. Kelasss you!


Ok jugak idea tu. Tapi semua orang kampung dapat daging..Dah tak layan la nk bt knduri mcm tu.


Malam tadi pun rumah buat kenduri makan nasi masak daging. Fridge dah penuh ni.. Ingat esok nak buat satay plak dan simpan buat serunding.


Tapi ingat sikit Sha yang ko tu berdarah panas, tak leh makan banyak daging. Seminggu boleh makan sekali jer. Habis tu, sapa la yang nak habiskan daging tu?



Berkorbanlah kamu sebelum kamu dikorban (kalau bahasa Indonesia = terkorban, mangsa) Haha~




P/s: Kalau aku tak de nanti, korang rindu tak kat aku?






Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pantang Larang dan Makanan Orang Demam Campak

Air kelapa sangat bagus untuk demam campak Nak jaga pemakanan orang demam campak? Ok, aku ada petua dan tipsnya. Segala yang tertulis di sini adalah keluar dari kepalaku, dan pengalamanku menjaga makanan orang demam campak. Ku abadikan di sini. 1. Tidak boleh menggoreng Demam campak ni kita tak boleh nak goreng apa-apa makanan terutamanya guna minyak. Contohnya goreng ikan. Menumis pun tak boleh tau. Sebab apa tak boleh? Sebab ia akan merangsang pertumbuhan campak dan buat ianya kemerah-merahan. 2. Elakkan makanan laut yang gatal Makanan laut, seperti udang, sotong, kerang elok la dikuarantinkan.. Haha~ Bukan kuarantin la tapi jangan makan makanan tu, k. 3. Elakkan yang pedas Cili pun tak boleh makan sebab mengundang kegatalan. Aku ada baca, sup ayam ni bila dibuat sup akan mengeluarkan satu pati yang berkesan khas untuk menyembuhkan demam. Korang letak bawang merah, bawang besar dan bawang putih. Lagi sedap bawang putih tu, tak dipotong, hanya buang kulit, ba

Istilah-istilah Dalam Bundle Yang Ramai Lagi Keliru

Istilah-istilah Dalam Bundle Yang Ramai Lagi Keliru, jom kita gali ilmu. Sha dapat dari kawan-kawan bundle juga. ✔ Bale – Ketul, guni atau tokol pakaian/beg/kasut dan lain-lain. Kain 100 – Baju/pakaian yang 100% kapas. Kain Samah – Baju yang diadun dengan 2 material. 50 cotton +50 polyster (poly). 3 kain – Baju diadun dengan 3 material. Cotton + Poly + Rayon. 3 suku / Raglan / 3q – Baju yang mempunyai lengan bersambung dari leher berakhir di siku. Kain sambung – Lengan baju disambung dengan lengan warna lain, contohnya Rolling Stone Tour Euro82, Iron Maiden ‘aces high’ lengan camo. Ada juga kain sambung di dada. Contohnya Hawaii bernombor. Camo – Celoreng Ringer – Baju yang mempunyai warna/getah pada hujung lengan dan leher. Kain pasir / kain bulu katu – Merujuk seluar Lee,Wrangler,Levis era 70/80/90 an. Combo – Jualan melebihi sehelai dengan 1 harga. Single stich – Jahitan satu garisan sama ada pada lengan atau bawah baju. Biasa pada baju vintage.

Tips Pakaian Untuk Konvo

Gambar konvo! =) Assalamualaikum. Apa yang korang perlu ada untuk pakai pakaian konvo? Aku ada sedikit panduan. Top to toe 1. Kasut Lelaki kena pakai kasut kulit (kulit warna gelap –seelok-eloknya warna hitam) Ala, tak mahal pun ada jer yang murah. Perempuan pula kena pakai kasut bertutup, hitam atau warna gelap seakan-akan hitam. Kasut tu mestilah nampak formal. Tak boleh ada lubang-lubang macam kasut Cinderalella. Orang perempuan mesti tau kasut Cinderalela tu macam mana. Kasut Cinderalela tu adalah kasut plastic nipis dan ada lubang-lubang.   Sila beri perhatian, kasut adalah penting. Tak boleh pakai sandal dan selipar. Stoking tak apa, kurang diberi perhatian (bagi perempuan sahaja). Boleh pakai stoking atau tidak. Lelaki kena pakai stoking. Mesti warna gelap, jangan pakai stoking putih pula, sangat pelik. Bagi mereka yang jarang pakai kasut tertutup macam aku ni, boleh juga bawa sandal atau kasut yang selesa untuk digantikan apabila perlu . Ta

Open Tracker