Langkau ke kandungan utama

Nak Cantik, Kena Pantang Makan

Entri  ini nak cerita pasal apa yang aku berpantang. Pantang makan..

Sebenarnya, semua ni aku minat dan favorite giler dengan makanan tu tapi terpksa la berpantang.. Ni kes pantang jumpa la.. Kalau jumpa pasti makan punya. Hikhik, tu la dulu pernah jugak sekali saje aku berpantang tak ambik makanan ni tapi, iman tak kuat la. Dah la favurite food aku tu, mana boleh tahan, hikhik.

Tapi, lepas fikir-fikir balik, dengan usia dah makin naik ni, lebih baik aku berpntang je. Tengok apa akan jadi. Kalau semua yang aku berpantang tu membuahkan hasil yang baik, alhamdulillah. :-)


1. Kacang tanah
Aku berpantang makan kacang tanah walaupun ia memang makanan kegemaranku. Sedapnya tapi demi muka aku, aku sanggup. Ye la, muka ni dah lama sangat berjerawat. Asyik ada je jerawat, tak pernah surut. Surut pun masa aku berpantang dulu la.. Tapi, itu pun dah lama. So, aku upn berazam dah tak nak ambil kacang tanah selagi ada jerawat kat mukaku ini.

Muka aku ni jenis berminyak, kalau campur dengan minyak yang terdapat dalam kacang tanah tu, mesti lagi berminyak walaupun aku cuci muka dengan elok.
Lagi satu, kalau aku makan kacang tanah, tuggu la tak lama lepas tu, jerawat batu akan muncul! Dah tumbuh tu, susahlah pulak nak hilang, makan masa bermggu-minggu atau berbulan-bulan. Atau yang lebih teruk, tak nak hilang-hilang. Uwaa… ;,(

Tapi, sekarang ni aku dah jumpa ubat jerawat Oxy. Dulu aku tak percya. Tapi bila aku dah guna 3 bulan, dah ada orang puji aku kata muka aku dah makin ok.  Kak aku, tanya aku pakai apa, muka dah elok. Aku hairan jugak, kenapa dia kata mcm tu. Bila aku tengok cermin, baru aku sedar yang muka aku dah ‘baik’ dari teruk jerawat kat pipi! Dah hilang pun parutnya. Terkejut jugak aku. Syukurlah, ia berkesan walaupun aku pakai sehari skali je. Tak pun, bila rasa muka dah berminyak sangat baru aku pakai. Wahaha.


Aku pakai pencuci muka yang kaler putih dan kuning, untuk cegah bakteria. Dulu bila ada rasa muka gatal-gatal, aku pergi cuci muka, terus ok.. Dah tak gatal.


Sekarang ni aku pakai yang kaler putih n hijau, dua-dua aku beli.. Satu untuk hilangkan jerawat, satu lagi pulak untuk putih. Aku jugak beli cream jerawat.

Semuanya berharga RM21. Murah la tu untuk kecantikan mukaku bebas jrwt..

TQ Oxy!


2. Tomato

Sayur pun aku kena pantang juga sebab ia membuatkan aku keputihan lebih banyak dari yang normal. Dulu, masa awal-masa duk rumah sewa, setiap hari aku makan tomato. Kulit muka aku memang cantiklah waktu tu. Tapi jadi masalh lain pula.

Sekarang, kat rumah, asyik ada je tomato dalam seminggu sekali dua macam tu.  Buat air asam. Carnya, letak cili padi, garam, belacan, bawang besar dan tomato. Wow terangkat, beb! Kerap kali aku tewas dengan godaan kesedapam tomato.. Dari dulu lagi nak pantang tapi tak menjdi. Nak menjdi macam mana, asyik digoda dengan keenakan tomato je. Hehe~

Tapi, sekarang aku nak pantang sungguh-sungguh.Dah dua kali aku dihidangkan dengan masakan yang ada tomato ni. Tapi, alhamdulillah, aku berjaya elakkan.
Aku tak nak ada pulak penyakit yang tak diundang. Dari dapat muka lawa, tapi dapat penyakit, lebih baik tak payah. Wakaka…


3. Belacan
 

Aku ni mmg peminat sambal belacan. Makan nasi tanpa sambal belacan bukan aku!

Aku jugak makn budu dan cencaluk..

Pergh, sedap tu beb. Tak ada sambal belacan pun, aku ambik sebji dua cili dan makan begitu sahaja.

Tapi, semua itu, dulu la. Masa aku belum masuk U. Kiranya sebelum 2006 (wlpn aku msuk U tahun 2005, sebab masa 2005 aku masih kuat lagi makan sambal belacan).

Dah duk U, kenalah makan apa yang terhidang, apa yang dijual. Sambal belacan tak jual, macam mana nak makan? Ada, tapi tak ada la selalu sangat aku ambil.

Lama-kelamaan, aku dah biasa makan tak pedas dan tanpa sambal belacan lagi. Masa aku kerja kat perak, aku sudah tidak kisah kalau tiada sambal belacan pun.


Sekarang ini, kalau aku masak sambal tumis, aku tak masukkan belacan. Sedapnya sama sahaja. Lebih kuranglah. Mak aku tak komplen kata tak ada masukkan belacan kira ok la. Kalau nak tahu, mak aku ni merupakan orang yang paling pandai membuat sambal belacan dalam kampungku.

Proud of u, mum! love u..

Aku sudah tidak menyediakan sambal belacan untuk hidangan makan tengahari mahupun malam.




syukur jgk la mak aku pn dh jrg2 nk bt sambal blcn ni. sbnya mak dh nk bt haji, klu jdi hujg thun ni.. so, mak kena la tgglkn kgemarn dia ats nsht seorg ustz n kwn2nya yg dh p bt hji.. kopi kegemaran mak yg ‘mesti makan’ pn mak dh tgglkn.

aku pn trkejut, blh mak tgglkn smua kegmrnnya.. org utara ni sebut makan atau minum, dipkul rata disebut ‘makan’.

kopi? aku x ambik.. dh lama tggl sjk umo 12 thun lg.. skrg dh 25thun = dh 13thun aku xminum kopi.. nescafe lg la kuat kafiennya dr kopi.. lg la aku xambik. bau kafien ni pn aku dh pening.. bl aku hidu kopi rasa mcm pnyakit migraine aku nk mai balik ja.. jd, aku xnk la tmbh pnyakit.




4. Udang

Aku ni suka sangat dengan makanan laut (seafood). Sedap, beb.. Marvelous!


Aku suka char keow toew. Ada udang besar pulak. Cicah cili jeruk. Terangkat beb! Yummy.

Tapi aku kena berpantang dulu sebab tak nak resdung bertambah buruk.


Kesimpulan

Makanan yang sedap dan enak berkhasiat kadang-kala perlu dielakkan supaya tubuh menjadi lebih sihat secara semulajadi atau dalam bahasa Indonesia, alami.


Bila buat entri dan tengok semua ini, pecah liur. Sedapnya~ Tapi kena puasa dulu. Lepas muka aku ok, akan akan makan banyak-banyak semua makanan kegemaranku. Hehehe!!

Korang berpantang apa?
Ok, komen?


~anything can happen.. that why life is wonderful.. struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one... no one you shouldn't hurt their feels!

Ulasan

  1. Elvis Xiang Xiang are Kasp are berkata ...

    Can impart knowledge, wisdom can not. Each person must be his own.

    Jiang Ting berkata ...

    Kedewasaan adalah kemampuan untuk menyesuaikan diri dengan kehidupan di samar-samar.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Nak tinggalkan komen ek? Sila-sila =)
Pastikan tak menyinggung perasaan sesiapa ya.
Happy blogging.

”Jom like page fb blog”

Catatan popular daripada blog ini

Pantang Larang dan Makanan Orang Demam Campak

Air kelapa sangat bagus untuk demam campak Nak jaga pemakanan orang demam campak? Ok, aku ada petua dan tipsnya. Segala yang tertulis di sini adalah keluar dari kepalaku, dan pengalamanku menjaga makanan orang demam campak. Ku abadikan di sini. 1. Tidak boleh menggoreng Demam campak ni kita tak boleh nak goreng apa-apa makanan terutamanya guna minyak. Contohnya goreng ikan. Menumis pun tak boleh tau. Sebab apa tak boleh? Sebab ia akan merangsang pertumbuhan campak dan buat ianya kemerah-merahan. 2. Elakkan makanan laut yang gatal Makanan laut, seperti udang, sotong, kerang elok la dikuarantinkan.. Haha~ Bukan kuarantin la tapi jangan makan makanan tu, k. 3. Elakkan yang pedas Cili pun tak boleh makan sebab mengundang kegatalan. Aku ada baca, sup ayam ni bila dibuat sup akan mengeluarkan satu pati yang berkesan khas untuk menyembuhkan demam. Korang letak bawang merah, bawang besar dan bawang putih. Lagi sedap bawang putih tu, tak dipotong, hanya buang kulit, ba

Istilah-istilah Dalam Bundle Yang Ramai Lagi Keliru

Istilah-istilah Dalam Bundle Yang Ramai Lagi Keliru, jom kita gali ilmu. Sha dapat dari kawan-kawan bundle juga. ✔ Bale – Ketul, guni atau tokol pakaian/beg/kasut dan lain-lain. Kain 100 – Baju/pakaian yang 100% kapas. Kain Samah – Baju yang diadun dengan 2 material. 50 cotton +50 polyster (poly). 3 kain – Baju diadun dengan 3 material. Cotton + Poly + Rayon. 3 suku / Raglan / 3q – Baju yang mempunyai lengan bersambung dari leher berakhir di siku. Kain sambung – Lengan baju disambung dengan lengan warna lain, contohnya Rolling Stone Tour Euro82, Iron Maiden ‘aces high’ lengan camo. Ada juga kain sambung di dada. Contohnya Hawaii bernombor. Camo – Celoreng Ringer – Baju yang mempunyai warna/getah pada hujung lengan dan leher. Kain pasir / kain bulu katu – Merujuk seluar Lee,Wrangler,Levis era 70/80/90 an. Combo – Jualan melebihi sehelai dengan 1 harga. Single stich – Jahitan satu garisan sama ada pada lengan atau bawah baju. Biasa pada baju vintage.

Tips Pakaian Untuk Konvo

Gambar konvo! =) Assalamualaikum. Apa yang korang perlu ada untuk pakai pakaian konvo? Aku ada sedikit panduan. Top to toe 1. Kasut Lelaki kena pakai kasut kulit (kulit warna gelap –seelok-eloknya warna hitam) Ala, tak mahal pun ada jer yang murah. Perempuan pula kena pakai kasut bertutup, hitam atau warna gelap seakan-akan hitam. Kasut tu mestilah nampak formal. Tak boleh ada lubang-lubang macam kasut Cinderalella. Orang perempuan mesti tau kasut Cinderalela tu macam mana. Kasut Cinderalela tu adalah kasut plastic nipis dan ada lubang-lubang.   Sila beri perhatian, kasut adalah penting. Tak boleh pakai sandal dan selipar. Stoking tak apa, kurang diberi perhatian (bagi perempuan sahaja). Boleh pakai stoking atau tidak. Lelaki kena pakai stoking. Mesti warna gelap, jangan pakai stoking putih pula, sangat pelik. Bagi mereka yang jarang pakai kasut tertutup macam aku ni, boleh juga bawa sandal atau kasut yang selesa untuk digantikan apabila perlu . Ta

Open Tracker