Langkau ke kandungan utama

Catatan

Tunjukkan catatan dari Januari, 2010

Indahnya Saat Belajar di Universiti

 Moving
o I like to move it, move it. She like to? Move it! hehe
o Actually, I dislike to move but I have to move not because my housemate gv me a problem. Never but I have to move because to get my facilities who provided by government ( via KPT- Economy Bajet 2009). So, y not I grab this? Government pay for this hostel.. so, what for I throw my money to pay the rent house? Is’nt?
Discussion of moving SWOT

Go to vacation
o Thailand… Konglaha Wat, songkla, Samila Beach, Songkla and Songkla Lake. Hadtyai. Shopping
o Best. enjoy plus our van is tourist guide and people organize is there. They are okay bcoz my friend tease them 1st plus them have a good character.
o The tourist guide also follow our want
o The another van tourist guide, handsome man, Hassan his name. Nice but dont know to speak Malay even English.
o I speak thai with the aunty (sale girl at stall). Lucky me. Nasib bek la cek ni tau sikit2 bahasa Thai… hikhik. Kalau korang nak belajar, boleh klik sini, aku ada buat…

Siapakah kita...

Siapakah orang yang paling sibuk?
> Orang yang paling sibuk adalah orang yang suka melewatkan waktu solatnya, seolah-olah ia harus mengurus kerajaan sebesar kerajaan Nabi Sulaiman a.s

Siapakah orang yang manis senyumannya?
> Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia berkata “Inna lillahi wainna illaihi rajiuun.” Lalu sambil berkata,”Ya Rabb, Aku ridha dengan ketentuanMu ini”, sambil mengukir senyuman.

Siapakah orang yang kaya?
> Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.

Siapakah orang yang miskin?
> Orang yang miskin adalah orang yang tidak puas dengan nikmat yang ada, selalu menumpuk numpukkan harta.

Siapakah orang yang rugi?
> Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadah dan amal-amal kebaikan.

Siapakah orang yang paling cantik?
> Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang bai…

Adakah kita sudah tiba pada destinasi ?

Merasa sudah sampai pada tujuan, padahal tidak sampai-sampai !

MERASA PUAS KERANA SUDAH KHATAM AL QURAN BERKALI-KALI
> Padahal tujuan Al Quran untuk PEDOMAN HIDUP bukan syair atau mantera

MERASA PUAS KERANA SUDAH BANYAK MELAKUKAN IBADAH-IBADAH RITUAL (SOLAT, PUASA, dll)
> Padahal itu adalah ibadah untuk dirinya sendiri dan manusia terbaik adalah manusia yang paling banyak manfaatnya bagi orang lain

MERASA HEBAT KERANA MERASA SUDAH DEKAT DENGAN ALLAH
> Padahal ukuran kehebatan itu bukan dekatnya tapi ke-PATUH-annya

MERASA HEBAT KERANA MEMILIKI KESAKTIAN/KEMAMPUAN GHAIB (BOLEH TAHU SEBELUM TERJADI, MENUJUM, KEBAL, dll)
> Padahal ukuran kehebatan itu bukan kesaktiannya melainkan KE-TAAT-anya

MERASA BANGGA KERANA BERKALI-KALI NAIK HAJI ATAU UMRAH
> Padahal bukan berapa kalinya,tapi sudahkah menjadi INSAN KAMIL /MABRUR?

MERASA PASTI MASUK SYURGA KERANA SELALU BERBUAT BAIK PADA MANUSIA
> Padahal orang masuk syurga bukan lantaran perbuatan baiknya melainkan perbuatan AMAL SOLEH-nya

MERA…

patut ker?

salam...
patut ke aku dgn dia brgduh krna hal ini....

mlm td, dia mrayu2 aku kmbli kpdnya... aku neutral je. xkisah nk trma ke nk ptus ke... bl aku dh trma dia...tp, pg ni plak, dia dh nk clash...

aiyoooo.... memeningkn btul...

ni disbbkn oleh msj2 ni... aku sngja forward pd dia sbb aku nk tau pndapt dia... tp, akhirnya, dia putuskn hubgn kmi... cedih r jgk... tp, aku mls nk kecoh2... klu btul dia nk aku, prkara ni xkn brakhir di sni...

kak ina: slm. ni kak ina. jgn bgtau zul kak sms. nnti dia bg kak sbijik. sllu x zul sms atau cll sha?
kak ina: jgn bgtau tau.. klu x, dia akn ceraikan kak dgn talak tiga...


aku: oo ya ka dh khwn? sha xtau plak. sha pn xnk ambk laki org. xda la sllu cuma 2-3 hri ni.. kak ia, sha cdgkn kak ina bli buku Mmbina Hati Bahagia @ Mmbina Jiwa Serasi. Penulis, Dr. HM Tuah Iskandar. Nauzubillah... Smga kbhgiaan itu milik kak ina n suami. sha dh ada bf. cuma bru ni gduh. skrg dh ok.

Elo syg, u xnmpk ke yg i dh tulis 'sha dh ada bf. cuma bru ni gduh. skrg dh ok.'

Kisah seorang Muslim dan Muslimah..... ;-)

(diambil dari http://natasyaazwin.blogspot.com)

Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah sebanyaknya dari prasangka, kerana sebahagian prasangka itu adalah dosa, dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain, dan janganlah di antara kamu mengumpat sebahagian yang lain. Apakah kamu suka memakan daging saudaramu yang mati? Tentu kamu berasa jijik. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah maha menerima taubat, maha penyayang.

(Al-Hujurat:12)
.....

Dikisahkan pada suatu ketika dahulu, pada zaman kegemilangan Islam wali Songo di Indonesia masyarakatnya dikhabarkan sangat taat kepada ajaran dan cara hidup Islam. Mereka mempraktikkan Islam dalam semua aspek kehidupan, dari sekecil-kecil hingga sebesar-besar perkara. Hatta bersangka baik (husnu dzon) terhadap manusia lainnya juga diberi perhatian dan menjadi gaya kehidupan mereka.

Dikisahkan juga pada zaman ini, hidup seorang pemuda kacak anak kepada kiyai di satu kawasan di tanah Jawa. Walau bapanya adalah kiyai dan ibunya ada…

nasihat... advice from my lovely bro....

bru2 ni aku ada discuss dgn bro bab khwin sikit... sb aku tringin la tgok dia brumh tgga.. ni adalah prinsip dia...

-kemampuan bergantung pada akal fikiran dan jgak hati. sb tu sblum ALLAH lantik kita jd khalifah, kita dibekalkan dgn fikrn dan jugak hati. dtg dgn kain putih, balik nnt blum tntu warnanya...

-mtlamat utk mmikul tggjwb amat berat, yg mmberi erti kbhagiaan atau kehancuran.. ibarat bermain dgn api, jgn smpai mmusnah diri... peace...

-Alhamdulillah, sgla pujian hnya bg ALLAH... kita tidak pnya daya dan kuasa... maka.......


-Khwin utk meramaikan umat Baginda. Nabi s.a.w brbgga nnt di Yaumil Mashar umatnya plg ramai.. 'khwin adlh spruh dr iman.... dalam makna pernyataan ini krna khwin adalh tggjwb yg berat.. maka sesiapa yg mnjlankan tggjwbnya dgn berlandaskan jln yg lurus yakni jln yg tetap, yg ditetapkan oleh ALLAH, maka mereka bahagialah khidupan mereka dunia dan akhirat... insya-Allah...;-)

aku rasa mgkin sbb dia clash dgn gf dia mmbuatkan dia jd mcm ni... mksud aku, dia y…

erm....

salam...
bertemu kmbali...

skrg ni, aku agak pnyabar...
dugaan yg dtg, aku blh fikir positif dan senyum jer... :-)

but, for a while only...
aku jugak akan naik angin dan ckp ikut suka ht aku bl dah xthn...
ye la... sikit2 dh la...pe hal nk uji lama2?
kang kena cepuk jgk...

hehehe, teruk jgk aku ni... aku ni pns baran...

tapi aku suka bla aku dah blh bersabar, siap dgn snyumn ni...

ni semua gara2 motivasi dari Dr. Tuah... tq Dr.....

smile.... ;-)

ramalanku hampa belaka...

salam..
sem baru dh bermula...

erm, mula2 tu, warghhh, mls tol nk kemas2 brg2... ptg nk bertolak, tghri blum pn siap packing brg. tersadai kat situ jer... sbbnya jgk, malas nk layan karenah kwn2... ye la, bnyk makan dalam wo... ptg tu, msih lg blum siap pape.. siap buka laptop lg... bl ayah ckp dh nk bertolak, bru nk gerak, g bersiap... huhuhu, manja tol anak ayah ni...

biasanya, klu nk balik, laptop mmg xbuka dah.. brg2 dri mlm sblum nk bertolak pn dh siap kemas... tp, ni mmg sgt berbeza... hah, itu lah penangan karenah kwn2... aku rsa xnk jer tinggalkan rumahku... my hometown..

tp, aku cuba kuatkan diri juga... berkorban...

namun, bila aku datang sini, segalanya berbeza... 'karenah' yg aku xnk hadapi tu, xde.. mcm xpernah wujud... tp mgkin utk smntara shj.. smntara pn xpe la, jnji itu blh bt aku bersemangat sikit di awal sem ni... klu aku tau, kwn2ku dah xde karenah mcm ni, msti aku plak yg rasa excited nk dtg sini... :-) mgkin diorg rindu aku kot... hahaha...

aku berasa sgt sl…

tahun baru, cerita baru

salam.
mlm td, sedih.. tp syukur sgt sb aku dapt 'pulngn' yg lbh baik. sb tu aku xtakut utk mghadapi kesukaran dan kesedihan.

akhirnya, seorg kenalan rapatku 'hadir' jga stelah stgah tahun dia mghilgkan diri. sbbnya slh aku jgk sb terkasar bahasa. sikit jer, tp huii besar kesannya. ia juga mmbuatkan aku berhati2 bl brbhsa. sungguh, hanya kesilapan kecil. hanya guna ganti nama pertama je, dr 'sha' ke 'i'. itu jer. aku xbrniat pape pn msa guna perkataan tu, cuma nk ringkaskan je... tp, dia sgt trasa.

masa aku cari dia hari tu, blh plak dia kata yg dia tu india. cet, pooorah... kmi dah lama kenal. thun 2006 @ 2007, aku pn kurg pasti.. dh lama dh. dia mnetap di Singapura.parent dh passed away. anak bgsu, tau. dia ada la jgk sedara di Jhr.

apa yg mmbuatkan kmi rapat, dia sama persatuan dgn aku. dialh yg mggalakkan aku mghbiskan silibus persatuan kami. dialah jgak pnasiht tetapku. yg bsetnya, nsht dia islamik. tu la masa mual2 knl, dpt tau dia org sgpura, ri…

Open Tracker